Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.

Gestart door AlbertJan zaterdag 15 februari 2020, 15:26:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Beste Techneuten.
Ondertussen weer 11 locs goed aan het rijden gekregen maar nu weer eentje met "echte" problemen! >:-D
(nog 37 te gaan en dan nog zo'n 20 oudjes)

Het is de Märklin Eloc 34411, Delta met elektronische omschakeling en licht wisseling.
Het motortje wilde niet draaien, licht en schakelen van richting deed het wel, dus alles schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.
Draait met de hand nu uitstekend maar met de stroom er op, brandt alleen de verlichting en schakelt de verlichting maar verder niets.
Daarna alleen op de motor stroom gezet en ook niets, dus met de multimeter alle bedrading controleren en alles heel maar toch geen stroom op de motor! 8o
Bedrading, solderingen en koolborstels nagekeken en ook allemaal in nieuwstaat. (loc is nog nieuw)

En nu weet ik niet meer wat te doen dus wie heeft een tip of advies hoe nu verder!?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Probeer eens het volgende:
Soldeer de aansluitdraden los van de motor. Neem een voeding (bv 9 V batterij) en sluit die aan op de motor - 1 draad aan de kant waar nu de gele draad aangesloten is en de ander kant van de batterij sluit je aan op de veldspoel (1 contact).
Draait de motor, dan is die elektrisch en mechanisch ok. Draait hij niet, dan eventjes verder zoeken aan de motor.
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Beste cvdw.
Nogmaals de motor rechtstreeks aangesloten, de motor draait nu wel uitstekend!
(je hoeft daarvoor echt niets voor los te solderen)

Maar verder wil de motor zowel analoog als digitaal niet draaien.
Ik zal met de multimeter nu nog eens controleren waar de stroom onderbroken wordt. (er gaat dus wel rijstroom naar de omschakeling en verlichting.)

Wordt vervolgd! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Hallo Albert Jan als je de motor aansluiting van de delta decoder niet los gemaakt hebt en dan toch spanning op zet ,dan is de decoder nu stuk.
Grt. Jo
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
bedoel rechtstreeks op de motor aansluitingen.
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Beste helpers.
Na nog een keer alles gemeten te hebben bleek er geen stroom van de decoder naar de motor te lopen.
En op het moment dat ik de decoder losklikte om te vervangen door een andere zag ik dat het zwarte draadje van het blokje (hoe heet dit?) los zat.
Isolatie er af en ja hoor, soldering los.
Weer opnieuw vast gesoldeerd, krimpkousje er omheen en rijden als een tierelier. (ehhh trein bedoel ik natuurlijk! :D)

@Jo.
Die les had ik al een keer geleerd! (misschien wel van jou!?  O:-D)

Weer een ervaring rijker maar ook weer wat geleerd! :thumbup:
Op naar het volgende (probleem) geval.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
 @citaat

Meten is altijd weten, groet, Anne W
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motor Eloc 34411 doet helemaal niets.
Hi AlbertJan,

Dat zwarte blokje is een ontstoor spoeltje.

groet
Harald