Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

VillaAlbaBaan ontworpen en wat nu

Gestart door TreinInVillaAlba zaterdag 15 februari 2020, 15:25:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
VillaAlbaBaan ontworpen en wat nu
Hallo,
Ik heb een treinbaan ontworpen in Scarm en neergelegd op mijn treintafel.
Ik wil een winter landschap gaan maken maken.
Verder wil ik automatisch/handmatig gaan rijden d.m.v rocrail.
Ik heb alle elektronica voor rocrail gekocht en in elkaar gezet, maar nog niet getest.
Wat ik aan locomtieven (11) heb (sommige met bovenleiding) is een ratje toe en waarschijnlijk veel te veel en ze komen uit Nederland,Belgie en Duitsland.
En de loc's moeten van een (nieuwe) decoder worden voorzien, en waarschijnlijk ook een motor upgrade.
Eigenlijk zouden allemaal uit Duitsland moeten komen maar dat kost mij veel geld.
Dat is iets misschien voor later.
Ik ben nu de op en afritten en de pijlers aan het maken.
Maar wat is de beste werk volgorde.
Ga ik bovenleing toepassen.
Wanneer ga ik  de baan ook in secties verdelen.
Wanneer ga ik de bedrading (ringleiding,wissels en verlichting) leggen.
Wanneer moet  ik de op en afritten en treintafel en wegen gaan schilderen.
Ik ben nu de weg kwijt en daardoor soms niet meer gemotiveerd en soms komt de gedachte op ik stop er mee.
Maar achter de geraniums gaan zitten dat is ook geen optie.
Dus is wil een goed plan hebben wat mij niet meer aan het twijfelen zet.
Dus alle hulp voor een plan en critiek op wat ik heb bedacht wordt gewaardeerd.
Groet,
Mans


Re: VillaAlbaBaan ontworpen en wat nu
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: VillaAlbaBaan ontworpen en wat nu
Nu er een baan ligt, heb je de belangrijkste stap al gezet. Ik zou zeggen, ga eerst gewoon een poosje handmatig rijden, om er achter te komen of je tevreden bent over de baan. Voor het geval je de wissels handmatig bedient, kun je er alvast aandrijvingen in zetten en eventueel ook wisseldecoders gaan gebruiken, maar verder zou ik nog niet meteen gaan. Grote kans dat je merkt dat je bepaalde rijmogelijkheden mist. Nu is dat nog eenvoudig aan te passen. Als je eenmaal met automatisch rijden bezig bent of de baan grotendeels hebt aangekleed, is dat (veel) meer werk. Pas als je een tijdje naar tevredenheid aan het rijden bent, denk ik dat het tijd is voor het automatiseren.

Ter afwisseling kun je allicht eens een huisje, station of  locloods in elkaar zetten. Vindt je dat wat, dan kun je er nog een paar maken, anders ga je een andere kant op met de scenery. Eveneens ter afwisseling kun je wat tijd aan het onderhoud van je locomotieven besteden. Misschien is er een stamtafel in de buurt waar je daar zonodig hulp bij kunt krijgen?