Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal

Gestart door Firstborneagle zaterdag 15 februari 2020, 09:57:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Ik ga een poging doen om een terrein in te richten op mijn baan waar de locomotieven voor reparaties en onderhoud terecht kunnen. De ruimte heb ik al gevonden, de loods ga ik samenstellen uit verschillende onderdelen van bouwpakketten die ik nog had liggen en eventueel eigenbouw delen.

Door verschillende dingetjes te proberen kwam ik uit op onderstaande mogelijkheden.
Wat zouden jullie doen? Groet Arend
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Lastig te antwoorden. Ligt eraan hoe je uitkomt met je sporen en de breedte. Kan me voorstellen als 2 sporen krap zou passen dat de aanbouw wel nuttig is. Evengoed heeft die aanbouw wel wat zonder is het meteen weer zo rechthoekig (ondanks het ronde dak).
Maar mooi idee.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Hi Arend,

Een leuk idee.
Op de linker foto moet je het ronde dag wel met pilaren ondersteunen, is daar wel ruimte voor m.b.t. de sporen ?

groet
Harald
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Dat is dus precies het probleem, die pilaren moeten dan staan waar de rails liggen, en een vrije overspanning is niet erg realistisch.
(Bij allebij de foto's passen 3 sporen .)
Groet Arend
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Dan een horizontale balk tussen de muren (en boven de sporen) waar het dak op rust.

groet
Harald
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Als ik het goed begrijp is de afstand (rode pijl) in beide dakconstructies gelijk.
En dat is de breedte van 3 sporen (eronder passen 3 sporen).

Dus is de uitbouw op de linkerfoto extra.
En dus ligt daar geen spoor onder,
en dus kun je daar pilaren onder plaatsen,
zonder dat die pilaren op de rail komen te staan.
In dat geval zou ik gaan voor de situatie op de linkerfoto,
want wat extra loopruimte in zo'n loods werkt wel zo veilig
voor de preisertjes.

Als de pilaren wel op de rails moeten staan,
dan zijn de rode pijlen ongelijk aan elkaar.
En dan zul je de sporen dichter op elkaar moeten leggen ....
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Kijk eens naar de onderstaande foto. De loods is in beide gevallen 3 sporen breed, maar de kap staat op een andere plaats.
Dit was misschien in de vorige foto niet helemaal duidelijk maar wel van belang.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Die sporen kunnen nog wel wat naar elkaar toe toch?

Andere optie kun je die boog niet doorsnijden in het midden en daar dan een raam deel tussen plaatsen.

Of je moet op de aanbouw links het spant doorbouwen. Misschien de loods daar zelfs wel verhogen.
Dat het een geheel wordt met een ronde glSpartij in het midden.

Ik zit met hetzelfde probleem. De overspanning is net te krap voor wat ik wil.
Ik denk dat ik de ronding verbreed met een recht stukje in het midden.
Loop daar nog mee te stoeien dus kan je niet laten zien wat de oplossing was.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Persoonlijk zou ik zeggen dat ik de linker foto mooier vind zoals eerder gezegd omdat je dan de hoogte van de muur+kap mooi doorbreekt.
Echter is de rechter foto logischer omdat je dan de 2 sporen onder de ronde kap hebt en het 3e spoor onder een apart lagere dak. Dan lijkt het net of het stuk voor het 3e spoor er later bij gebouwd is.
In je eerste  post was mij niet goed opgevallen dat je in de 2e foto aan rechterzijde het dak lager had. Met deze nieuwe foto's is het duidelijk.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
De rechter situatie lijkt mij logischer met twee sporen in de (oorspronkelijke) lokloods met glazen boogdak, een spoor in de later er tegenaan gebouwde uitbreiding.
De muur tussen oorspronkelijke loods en uitbreiding is er tussen uitgehaald en tpv de spanten vervangen door kolommen.
Groetjes,
Peter
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Dank allen voor het meedenken  :thumbup:
Jullie zitten allen wel op dezelfde lijn qua denkwijze. Mét de vleugels moet de ronde kap logisch onderbouwd worden met spanten, of een uitbouw aan 1kant, maar dat geeft een hele hoge muur. Tja, keuzes maken... maarrrr ik heb er eens een nachtje over geslapen, de baan nog wat aangepast...
De laatste cracker op gegeten :P
En toen ontwikkelde zich het volgende bouwwerk. Vergeet even de cracker doos en denk dakleer, en vergeet niet dat de loods 2x zo diep wordt als op de foto, ben er benieuwd wat jullie hier van vinden.
Groet Arend
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Hoi Arend,

ik vind het echt heel mooi zo , wellicht indien je dat hebt, in de cracker daken nog wat dakramen plaatsen voor meer zicht en licht.

Heb zelf ook 2 van deze overkappingen , prima idee van jou , ga ik ook doen, veel leuker dan de standaard loodsen van M.  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Dank je Gert. Nu is de loods ook lekker hoog, ruimte zat voor een bovenloopkraan boven de middelste 2 sporen ;)
Kortom, de ideeën beginnen al te borrelen ;)
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Elk spantvak een raam bijvoorbeeld
(Heb nog wat over van de perronbouw :) )
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Als je genoeg van die ramen over hebt, zou ik 2 x 3 per kant in de lengte richting doen.
Heb je er dus 12 nodig.

Mvg Gert
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Bedoel je dit Gert ,of het dubbele van dit?
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Ja horizontaal geplaatst dus, en ja dan dubbel, 6 aan de ene kant , en 6 aan de andere kant.
Wellicht staat 6 verticaal ook wel.

Mvg Gert
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Bij het collega-forum, kwam ik dit tegen. Uw plan, zoals in mocup in de reactie van vandaag om 11:37:46 lekker uitvoeren.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Denk als je je ramen in je crackerdak :D verticaal zet, het beter past bij de hal , daar zitten ze n.l. ook verticaal. ;)

Mvg Gert
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Hoi,

Bedenk goed wat je wil uitbeelden. Wil je een loods uitbeelden die vanaf het begin uit "3-4 sporen" bestaat, dus zo gebouwd is. Zoals Loods van Roosendaal. Dan kan je bijvoorbeeld een "spant" over de gehele lengte maken met in het midden ondersteuning. Dan is de constructie altijd zo geweest. Je kan ook kiezen voor een gebouw dat later uitgebouwd is. Dus de boog als eerste en daarna een uitbouw van 1 of twee sporen. Dat is ook nog een mogelijkheid.  Meestal was dat het gewoon zo. De hal werd dan gewoon uitgebreid.

Succes met ontwerpen.

Groet Ronald.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Wauw Bedankt voor de berichten en de aanvullende informatie De linkjes naar andere draadjes zijn zeer waardevol, dank daarvoor. Ramen komen inderdaad met het dak mee te lopen van boven naar beneden dus, dat oogt rustiger ik maak eerst een dragende constructie voor de boog. Alsof die inderdaad het eerst gebouwd is, daarna een aanbouw voor het 3e spoor en nog weer later voor het vierde spoor. tot slot moeten ook nog een kantoor gedeelte bijgebouwd worden. Ik voelde al wat inspiratie borrelen toen ik een foto zag van de werkplaats in Onnen. Groet Arend
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Mooi plan! Een prima geval van kit bashing en scratch building... Hoe meer hoe beter, wat mij betreft!
Ik ga deze ontwikkelingen volgen, Arend

Succes ermee!

Peter
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Dank je Peter, het is soms hard werken zo'n spoorbaan maar dan gebeurd er ook wat op een winderige zondag  :)
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Zo, wordt al heel wat met het hout.
Constuctie, vooral het laatste zal heel mooi worden.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Even wat foto's op de baan....
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Daar past wel een pantograaf tussen ;-)
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Mooi toch, wat de aanschaf van wat houten balken tot gevolg kan hebben. Zelfs als het geen suikerspin-stokjes zijn.  :thumbup:
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Over hergebruik van materialen gesproken... Dit wordt een mooie stoere loods zo  :thumbup:
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Hoi Arend,
Dat is weer een mooi project.
Is het misschien ook een idee om bij een van de middelste 2 sporen hefbokken te plaatsen? Gezien de hoogte van het dak kan je daar makkelijk een loc in de bokken hangen voor bijvoorbeeld een draaistelrevisie
Ik zie dat er links naast het pand nog een onoverdekt spoor ligt, is het de bedoeling dat dat het spoor voor aan en afvoer van werkplaats materieel wordt (sternet)? Of wordt dat het opstelspoor van nog te behandelen treinen?
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Allen bedankt voor de leuke reacties . Er komen absoluut leukmakertjes in de loods. Wat ik persoonlijk een must vind is een bovenloopkraan, en een put. Ik zag laatst een foto waar de rail op blauwe pootjes gemonteerd is, zoiets dus. Hefbokken is ook een top idéé, ik heb nog wel een kap van een analoge 1800. Het kopspoortje blijft waarschijnlijk zo, dus inderdaad voor materiaal wat even op z'n beurt moet wachten. Ik maak wel even een foto met de ontsluiting van het terrein, Groet Arend
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Bijna niks meer aan doen, dak er op en gaan met die handel.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
 @citaat
@citaat

Vergeet niet om er verlichting in te bouwen, je kan er nu nog goed bij.

groet
Harald
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Mbt het vastzetten van led strips onder je dak ! , ik heb zelf de ervaring dat dat dubbelzijdig kleefband na een jaar of 5 alleen nog maar dubbelzijdig is maar niet meer kleeft  :-(8o Ook in rijtuigen heb ik dat, liggen de strips op de bankjes  :D

Beter is met goede lijm of warme lijm.

Mvg Gert
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Gebruik printen ipv plakstrips deze zijn vaak niet heel veel duurder maar deze schroef je gewoon vast of klem je vast met beugels.
Ook kun je de houten balken vervangen door styreen het is wel een stuk duurder maar de mogelijkheden zijn dan eindeloos je kunt dan bvb vakwerkcontructies maken een mooi voorbeeld is de oude hembrug door Ikke650 bijkomend voordeel is dat je de bedrading in de contructie kunt weg werken wat bij hout wat lastiger is.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Citaat van: v200marklin op dinsdag 18 februari 2020, 12:57:13
de ervaring dat dat dubbelzijdig kleefband na een jaar of 5 alleen nog maar dubbelzijdig is
Ik neem hier even nota van  :thumbup:
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Ach, strips kun je ook vastzetten met een nietje. (oké, voor de mensen met een wat lager gehalte positiviteit: nietjes kunnen doorroesten  :D B))
Wel verstandig dan even een mespunt tussen de nagels van het nietje zetten tijdens het inslaan om beschadiging van de strip te voorkomen. Eventueel op de plek van de niet een stukje ducked tape.

@ Arend: Ik weet niet in welk tijdperk u denkt. Ik weet dan ook niet of er loopkranen aanwezig waren in lokomotiefloodsen. Werkplaatsen natuurlijk wel.
           
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 19 februari 2020, 08:29:55
Ach, strips kun je ook vastzetten met een nietje.

Hmmm. In het dak van een wagon/rijtuig vind ik dat persoonlijk toch een wat minder strak plan.  B)
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
 @citaat

Correct. Mijn reactie was natuurlijk bedoeld voor de houtconstructie van de topicstarter. Dank voor uw oplettendheid. Maar misschien wel een mogelijkheid het nietje dan vast te lijmen. :D :D
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Hi

Zelf gebruik ik al tig jaren dubb.zijdig plakband naar volle tevredenheid.
Gebruik alleen geen goedkoop rolletje van de A*on of bouwmarkt.

groet
Harald
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Citaat van: Haradigi op woensdag 19 februari 2020, 09:49:16
Gebruik geen goedkoop rolletje
:thumbup:

Al die subtiliteiten, chips !
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Haradigi heeft wel degelijk gelijk, zelfde als dat zgn 3M tape van Ali, is ook bagger. :( , Action is ook veelal Chinese troep.

Mvg Gert
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Goed, Je bent lekker bezig met het zelf fabriceren van het een en ander... En dan wordt er geroepen om als verlichting strips te gaan gebruiken. Als je dan toch verlichting in gaat maken ... Maak er dan iets moois van. Dus niet standaard strips of zo. Maar mooie ledlampen of TL-balken met kapjes e.d. Er zijn voorbeelden zat te vinden onder andere: Marche-en-Bières: Wandlampen en Verlichting Lokloods. Je kan zo mooi in deze hal kijken dan zou het zonde zijn om daar geen mooie verlichting in te maken.

Groet Ronald.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Ben nog niet helemaal blij met de verhoudingen, ik vind de groene stationshal te hoog in verhouding tot de boog en de hoogte. Dus de ramen die rechtop staan moeten korter of de koepel breder. Ik ben met de tweede aan het stoeien gegaan.
Ik heb de maten opgerekt en de verhoudingen hetzelfde gelaten. Als de plastic koepel zich laat slopen kan ik de ramen gewoon weer gebruiken in de nieuwe constructie, de nok plak ik dicht met dakleer. Die ventilatie nok mag er wat mij betreft af, dan heeft het tenminste zin om 's winters een kachel aan te zetten.
En stomers komen er niet in daar heb ik al een loods voor. Uitgangspunt van de nieuwe boog is dat er nu 3 sporen onder kunnen, dus totaal 5 in de loods, groet Arend
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Zoals ik het zie is deze nw constructie toch net zo hoog als met de groene kap ?.

Zonde om die mooie kappen te slopen en niet als geheel te gebruiken.

Mvg Gert
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Je hebt gelijk Gert, ik ga wel een poging doen de kozijnen zelf te maken, dan kan de hal heel blijven. Hier nog een foto om het hoogteverschil te tonen
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Ook ik had wat twijfels bij de de hoogte van de kap. Het leek mij ook een idee om de zijramen te laten vervallen, maar dan moet ook het front verlaagd worden.
Lastig leek mij.
Maar ik ben benieuwd wat je nu bedacht hebt.


Groet,

Peter
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Doordat de dakhelling van de overkapping wat minder stijl is, én breder, vind ik de ramen in verhouding minder hoog lijken. Bovendien wordt het geheel een ietwat saai zonder de ramen. Een ander voordeel is nu ik die groene kap niet meer ga gebruiken, de nieuwe gerust nog wat langer kan.

Ik lijm delen van de constructie op de kartonnen mal. Even 30 seconden drogen dan voorzichtig op de tafel of een strookje papier leggen. Groet Arend
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Waarom je zo raar tegen de constructie kijkt is de dikte van het gebruikte hout. Dat is naar verhouding behoorlijk stevig. Kijk maar eens naar de verhoudingen van de balken. Draagbalken zijn meestal 2 - 3 keer zo hoog als ze breed zijn. Daarnaast is hout niet zo voor de hand liggende keuze. Voor het beeld: Je gaat nu een stalen constructie op een houten constructie plaatsen. Een stalen draagconstructie ligt meer voor de hand. Met staal kan je gemakkelijker "lichtere" constructies ontwerpen. Bijvoorbeeld iets van een vakwerkconstructie. Daardoor lijkt het al een stuk beter. Zeker in combinatie met de grotere zijkanten. Het basisontwerp is niet echt slecht. Dat kan gewoon goed. Nu is het wat spelen met het ontwerp.

Groet Ronald.
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Je hebt volledig gelijk Ronald, Daarom heb ik ook wel een goed gevoel bij wat ik nu aan het doen ben, namelijk de gehele boog van hout maken dat past straks beter bij de onderbouw. Vierkante balken vind ik persoonlijk wel mooi. Ik woon in een boerderij gebouwd in 1844. Praktisch al het hout wat hier in zit is vierkant of bijna vierkant dus ik kijk daar misschien iets anders tegenaan. Op de bijgesloten foto is de basis van de voorgevel te zien Het is nu nog een beetje glad Ik denk dat ik er nog stroken op ga plakken
Re: Zelf een loc loods/ reparatie werkplaats maken / van oude loods en stationshal
Citaat van: Firstborneagle op zaterdag 22 februari 2020, 21:48:44
Daarom heb ik ook wel een goed gevoel bij wat ik nu aan het doen ben, namelijk de gehele boog van hout maken dat past straks beter bij de onderbouw.

:thumbup: :thumbup:

Citaat van: Firstborneagle op zaterdag 22 februari 2020, 21:48:44
Vierkante balken vind ik persoonlijk wel mooi. Ik woon in een boerderij gebouwd in 1844. Praktisch al het hout wat hier in zit is vierkant of bijna vierkant dus ik kijk daar misschien iets anders tegenaan.

Bij een boerderij moest het functioneel zijn en niet te veel kosten. Het was goedkoper om gewoon "vierkante" balken te gebruiken waar het kon ;) Omdat spoorwegen toen "modern" waren zal je juist wat meer staal en glas vinden  :) Maar het verschilt ook van land tot land. Gelukkig is dit modelbouw en kan je van alles in elkaar zetten wat je zelf mooi vindt  :)  :thumbup:

Groet Ronald.