Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Contact rails en terug melding

Gestart door wouter donderdag 13 februari 2020, 11:20:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Contact rails en terug melding
ik heb zelf gemaakte contact C rails - de massa op twee plekken doorgeknipt -en terug melding via S 88.
de meldingen zijn altijd betrouwbaar bij wat langere rechte rails bv 24188 .
het probleem wat ik ondervind is dat er soms een vals positieve melding komt van contact rails die
1 direct tegen een wissel aan liggen.
2 bij kleine stukjes rails  bv 24064
3 in bochten alle radiussen
ondervinden meerdere mensen deze problemen , wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat is de oplossing?
   
Re: Contact rails en terug melding
Ervaring die ik er mee heb is dat de spoorstaven heel soms contact maken met de rails die naast de geknipte rails ligt. Ook vooral bij bochten had ik er last van. Dus controleren of de spoorstaven geen contact maken met de naastgelegen rails. En als dat wel het geval is iets van isolatie ertussen creëren.
Re: Contact rails en terug melding
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Contact rails en terug melding
Ik had hetzelfde als NL modelspoor aangaf.

Vermoedelijk is dat bij jou ook het geval. Wat je ook kunt doen is kijken of de rails op een gelijke hoogte ligt. Anders een stukje verhogen dat de rails staven van elkaar komen. Wat ook helpt is een stukje van de railstaaf afvijlen met een kleine vijl. Hierdoor creëer je meer ruimte tussen de spoorstaven en krijg je geen valse melding.

Re: Contact rails en terug melding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Contact rails en terug melding
Slijptol er iets tegen aanhouden bij de rails. Heel lichtjes maar. Werkt het beste.
Controleer teven op vuil. Is een painkiller. Lijkt niets te zitten maar dan toch...?.
Re: Contact rails en terug melding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Contact rails en terug melding
Bij K-rails gebruik je b.v. Fleischmann Profi 6433 isolatielasjes, of Piko (55291), Peco (SL11).
Die van Peco en Piko hebben minder last van bros worden.
En anders een drupje vullende lijm in het spleetje. Tandenstokers ertussen heb ik ook ergens gelezen.
Bellejt kwam een keer met het idee krimpkous aanzetten, want die isoleert ook.

C-rails gebruikers zitten er zelden mee. Als een spleet niet groot genoeg is, maak je 'm gewoon wat groter.
Re: Contact rails en terug melding
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Contact rails en terug melding
Iets meer doorknippen zou ik zeggen
Succes
Wim
Re: Contact rails en terug melding
beste mensen

zijn er ook mensen die wel eens van het  inductie en antenne effect gehoord hebben ?
en kan dat ook met de S88 terug melding plaats vinden ?
en een weerstandje van 4700 ohm hebben ingebouwd ?
en daar ervaring mee hebben ?

groetjes

wouter
Re: Contact rails en terug melding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Contact rails en terug melding
Niet gaan knutselen met andere componenten, maar het probleem bij de bron aanpakken. Het antwoord is hierboven al genoemd.
Zorg voor meer ruimte tussen de spoorstaven van de 2 railstukken. Gewoon even de dremel er langs halen.

Zie onderste afbeelding https://wiki.3rail.nl/index.php/Massadetectie,_secties_en_blokken
Re: Contact rails en terug melding
beste

hoe verklaar je dat er plotseling 2 terug melders op t zelfde moment aan en uitgaan zonder dat er een trein overheen rijdt
een soort spook melding !
Re: Contact rails en terug melding
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

online
Re: Contact rails en terug melding
Doordat de spoorstaven (door wat voor reden dan ook) dan contact maken met de naastgelegen rails. Dan is er daardoor ineens contact tussen de twee spoorstaven en dus geeft de contact rails een melding.
Door de ruimte groter te maken, voorkom je dat deze per ongeluk tegen de naast gelegen rails komt en dus een spook melding heeft.
Re: Contact rails en terug melding
Eventueel nog snel te testen door een papiertje tussen de spoorstaven te steken. Is de spoormelding weg dan heb je de oorzaak.
Re: Contact rails en terug melding
Het schuren of met de dremel is helemaal niet nodig gebruik nagellak of een andere isolator veel betrouwbaarder zeker omdat het metaal en kunststof niet muurvast zit en door krimping en uitzetting weer tegen elkaar kunnen gaan zitten.
Spook meldingen kun je idd ook door inductie krijgen daarom word er ook geadviseerd de ringleiding/andere voedings leidingen en doormelding ver uit elkaar te houden omdat er op het moment dat er stroom door een draad loopt er magnetische velden ontstaan die weer spanningen opwekken in parallel lopende draden of kabels welke vaak genoeg zijn om storingen te veroorzaken.
Re: Contact rails en terug melding
dank voor je bericht
ik heb wat draden  waar de storing t frequentst optrad uit elkaar gehaald en idd minder tot geen storing meer
ga wel verder met t '' ontvlechten'' van draden
Re: Contact rails en terug melding
Hoi Wouter,
Ik heb ook af en toe last van het antenne-effect. Ik gebruik Rosoft stroomdetectie printen.  Die zijn hier blijkbaar wat gevoelig voor. Het treedt vooral op bij stukken waar lange draden nodig zijn.  Ik heb inmiddels alles zo veel mogelijk geïsoleerd en afgeschermd.  De voedingsdraden hou ik ver weg bij de draden naar de railsecties, en de printen hangen zo dicht mogelijk bij de rails als mogelijk.  Voor de S88-N bus gebruik ik ook afgeschermde utp-kabel, en naar de centrale (Intellibox) toe ga ik over op LocoNet.

Ik heb ook met weerstanden geexperimenteerd (pull-up en pull-down), maar heb nog niet het ei van columbus gevonden.  Waarschijnlijk is het 50Hz straling die stoort op het signaal, maar ik heb ook wat zendapparatuur in de buurt. Er is vast wel een schakeling te bedenken om dit uit te filteren (RC filter).
Erik