Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus

Gestart door willeme1 woensdag 12 februari 2020, 21:53:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Op ebay een Trix 22462 - E-Lok BR E52 30 DSS gekocht, digitaal.

Als ik hem op mijn oefenovaaltje zet rijdt hij direct weg wil ik hem programmeren met de lokmaus stopt hij en begint te brommen terwijl de lokmaus niet op programmeren in te stellen is.

Is trix niet geschikt voor dcc op een roco baan of doe ik iets fout ?

Mvgr
Willem





Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hoi,

Goed, digitaal geef je aan. Is deze niet "digitaal voorbereid" en moet je een decoder inprikken? Kijk even of er een boekje van de decoder als die erbij zit. Dat gevoel krijg ik erbij. In het boekje / blad wat bij de lok hoort staat aangegeven welke NEM-stekker-variant je van de decoder nodig hebt. Meestal is dat de NEM652

Als je denkt: Hij is digitaal dan kan je het volgende proberen: Je hebt ook nog de multimaus aan je z21? probeer hem daar eens te programmeren. Op de multimaus "menu"+"1" indrukken. Dan vraagt hij welke waarde. Als het goed is geeft hij de huidige waarde aan. Dan is hij op dat DCC-adres te bereiken.

Groet Ronald.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Werd verkocht als digitaal voorbereid. Effe openmaken en je weet of er een decoder in zit.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo Ronald,

Bedankt weer !

Hij is inderdaad niet digitaal, op een travo rijdt hij normaal. Jammer ik had gedacht dat in Duitsland DSS betekende dat hij digitaal was en heb er de hoofdprijs voor betaald denk ik nu.
Heb 5 locomotieven gekocht daar 4 van  Fleischmann en 1 trix, twee die nu niet doen wat ik dacht. Bij de ene denk ik al de motor opgeblazen, brommen lichten knipperen en de wielen draaien niet meer.
Pech dus, maar weer zien op te lossen
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Citaat van: willeme1 op woensdag 12 februari 2020, 22:29:41
Hij is inderdaad niet digitaal, op een travo rijdt hij normaal. Jammer ik had gedacht dat in Duitsland DSS betekende dat hij digitaal was en heb er de hoofdprijs voor betaald denk ik nu.

Weet je de tekst nog van de advertentie? De term DSS zegt mij namelijk niet zo wat.

Citaat van: willeme1 op woensdag 12 februari 2020, 22:29:41
Heb 5 locomotieven gekocht daar 4 van  Fleischmann en 1 trix, twee die nu niet doen wat ik dacht. Bij de ene denk ik al de motor opgeblazen, brommen lichten knipperen en de wielen draaien niet meer.

Je kan de ene nog even open maken. Dan kan je zien of er een decoder inzit. Het brommen kan doordat het mogelijk analoog is. Als je heel lang hebt laten staan brommen dan kan het misgegaan zijn. Anders heb je mogelijk nog wat gelukt. Ebay en andere online zaken zijn altijd een gok. Je weet nooit wat de echte staat van een artikel is. Meestal koop ik dat soort dingen op een beurs of particulier en haal het op en wil het eerst zien rijden.

Groet Ronald.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Goed lezen dus wat er staat en een goede handelaar zegt in zijn beschrijving of de lok digitaal is en op welk adres hij staat.
En goedkoop kan zo een dure bedoeling worden alsnog.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Het is zo te zien wel een gewaardeerde verkoper uit Oostenrijk met een heleboel positieve reacties en feedback, denk dat ik de term Dss verkeerd begrepen heb.

Dit was de tekst.

H0 Trix 22462 - E-Lok BR E52 30 DSS DR //1C_962

de link, geen idee of die nog zichtbaar is voor derden. voor mij nog wel.

https://www.ebay.nl/itm/H0-Trix-22462-E-Lok-BR-E52-30-DSS-DR-1C-962/153819282154?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

In de lok waarvan de motor het niet doet zit dit printje. Is dat een decoder ?



Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Zelf een decoder kopen en er in zetten en je hebt nog een goede loc voor een redelijke prijs.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Ja dat zal wel gaan gebeuren. Ik heb het DSS gebeuren gewoon verkeerd begrepen, jammer.

Deze drie gekocht als analoog als die digitaal gemaakt gaan worden is dan alleen een decoder en soldeerwerk nodig of komt daar net als bij marklin nog meer bij kijken ?



Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Je moet eerst kijken of ze digitaal zijn voorbereid. Zoja dan staat in de beschrijving wel welk type decoder je nodigt hebt en die kan je dan gewoon in de nem aansluiting inklikken.
Zijn ze niet digitaal voorbereid dan kan je ze beter door iemand laten opbouwen. Want bij de oude motor van Fleischmann komt nogal wat bij kijken.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Citaat van: willeme1 op woensdag 12 februari 2020, 23:02:33
Is dat een decoder ?

Lijkt mij eerder een printje voor de verlichting.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Citaat van: ronaldk op woensdag 12 februari 2020, 22:47:09
Weet je de tekst nog van de advertentie? De term DSS zegt mij namelijk niet zo wat.
DigitalSchnittStelle. Oftewel, een gestandaardiseerde aansluiting waar je zo een decoder in kan prikken.

Citaat van: Erik Baas op woensdag 12 februari 2020, 23:35:18
Citaat van: willeme1 op woensdag 12 februari 2020, 23:02:33
Is dat een decoder ?
Lijkt mij eerder een printje voor de verlichting.
Als ik het goed zie, zit er helemaal links een brugstekker met een 8-polige NEM652 aansluiting. Volgens Modellbau-wiki zou er in jouw 22462 ook een 8-polige stekker moeten zitten.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Oke bedankt allemaal weer voor de info !

De motor is met een weinig geweld weer los gelukkig, alleen een draad van de printplaat af, morgen maar solderen.

Heb wel een voorbeeld, deze lok is digitaal en rijdt ook super of zitten er in de oudere modellen een andere motor ?



Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hoi Willem,

Vaak is alleen het motorschild vervangen bij de digitale versie. Daardoor wordt de massa (bruine draad van de rail) gescheiden van de spanning die de decoder naar de motoraansluitpunten voert. Vaak kan je dit zelf bij een analoge loc bereiken door de koolborstelhouder die aan de massa ligt te scheiden van de rest van het motorschild.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hoi,

Citaat van: willeme1 op donderdag 13 februari 2020, 00:02:39
Heb wel een voorbeeld, deze lok is digitaal en rijdt ook super of zitten er in de oudere modellen een andere motor ?

Er zit meestal geen andere motor in. Alleen het het motorschild is vervangen of aangepast. Bij het digitaal rijden moet namelijk de aansluitingen van de motor gescheiden zijn van de baanspanning. Anders werkt de motorsturing niet. Bij veel oude fleischmannloks die niet digitaal voorbereid zijn moet je het aanpassen. Sommige mensen passen het motorschild zelf aan (wat banen doorfrezen e.d.) maar als je dat niet durft dan kan je een aangepast schild kopen. Als een lok digitaal voorbereid is dan is dat al gebeurd en kan je zo een decoder inprikken.

Citaat van: Laurent op woensdag 12 februari 2020, 23:42:56
DigitalSchnittStelle. Oftewel, een gestandaardiseerde aansluiting waar je zo een decoder in kan prikken.

@Laurent: Logisch  :) Het was mij even niet doorgedrongen dat het een duitse advertentie was. Dan is DSS wel logisch om zo "digitaal voorbereid" af te korten....
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Oke !

Zag bij de zoektocht op het web dit voorbij komen

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37145.msg568080#msg568080

Lijkt me niet al te moeilijk. Neem aan dat de wat modernere lokomotieven van Fleischman iets hebben wat je door moet slijpen om de min te omzeilen en mijn oude op de manier van het linkje kunnen ?

Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo

De weerstand en het rode draadje kunnen vervallen ?



Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
hoi,

Citaat van: willeme1 op donderdag 13 februari 2020, 19:43:09
Lijkt me niet al te moeilijk. Neem aan dat de wat modernere lokomotieven van Fleischman iets hebben wat je door moet slijpen om de min te omzeilen en mijn oude op de manier van het linkje kunnen ?

Moderne loks hebben een nem-stekker (digitaal voorbereid) Dus daar hoef je alleen maar de dummystekker eruit te halen en de decoder er in te zetten.

Groet Ronald.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Gat wat te groot uitgeboord in eerste instantie kwam toch weer goed had nog een doosje rubbertjes staan werkt net zo goed denk ik






Nu had ik gedacht om alleen de draden van de stroomafname en de draden van de motor aan te sluiten en de verlichting, zit toch maar aan 1 kant bij deze lok, gewoon zo te laten als af fabriek.
Kan dat ongestraft of moet ik dan nog ergens in de originele knippen ?

Bij de oude Mehano heb ik dat ook zo gedaan maar dat was een probeersel en er bromt wat in dat kreng, wellicht die lichttoestand al heb ik hem een hele tijd laten rijden ?

Veel vragen weer ik weet het maar ben lerende en vind het leuk om zelf te prutsen.

Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Toch maar een ledlampje dan ?
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Dit blijf ik wel hobby oplossingen vinden alles behalve betrouwbaar als je geluk hebt rijdt het jaren zonder problemen heb je pech is bvb volgende week je decoder overleden.
Ga gewoon voor een vervangend motorschild dan weet je zeker dat je er geen problemen mee krijgt.
Wat veel mensen onderschatten is als ze hier mee hobbyen dan gebeurt het vaak ook in huis en met bvb de auto met alle gevolgen van dien.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
hallo,

Oke, probeer het met 1 als het niks wordt koop ik wel origineel schild.
Wat auto`s en motoren aangaat daar heb ik een weinig verstand van.

Volgende probleem,
Voor de trix heb ik een decoder gekocht van uhlenbrock, gewoon stekker erin dus, maar die past op twee manieren en welke moet je dan hebben ?
Om horendol van te worden







Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
De stekker zodanig plaatsen dat het pootje met de oranje draad in het met * aangeduide gat in de contrastekker op de printplaat komt.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo

En als het stekkertje verkeerd om zit is er ook niks aan de hand.
Het enige is dan dat je verlichting het niet doet.

Bart
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Bedankt, hij doet het ! Meteen de motor schoongemaakt en Rijdt smooth.

Vol goede moet verder met de andere lokomotieven

Mvgr
Willeme
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
hallo,

Wat een ge-emmer met die bedrading als je klompen van handen hebt. Maar het ledje zit erin



Heb de verkeerde decoders gekregen, alleen lichtfunctie, snel andere besteld van tamsi komen morgen. Moet daar alleen wel draden aan maken, weer een uitdaging met die dunne dingen erop solderen.

Mvgr
Willem

Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Plof, rookwolken einde oefening 😭

Tweede bergop met wat wagonnetjes hup weer plof, geen rook maar wel reuk.
Nog 2 AliExpress gebakjes over, moeten maar in een moderne ook

Toen een Tems erin en die stopt gewoon als er teveel vermogen gevraagd wordt, max snelheid ingesteld met de z21 app, geweldig ding, en gaat al beter. En maar een euro duurder als die China krengen

Denk dat de oude Fleischmann motoren teveel amp vragen. Kost me al een vermogen dat leergeld

Wie heeft een suggestie voor een decoder die 1,5 amp makkelijk aankan en dan ook nog minstens 500 man per uitgang.
De oude stoom loks zijn voor mij een must, vind ze gewoon mooi n ga liever niet terug naar Märklin. Dat heb ik net allemaal verkocht

Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Esu?
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
hoi,

Citaat van: willeme1 op woensdag 26 februari 2020, 00:54:15
Denk dat de oude Fleischmann motoren teveel amp vragen. Kost me al een vermogen dat leergeld

De boel al eens goed schoongemaakt?

Citaat van: willeme1 op woensdag 26 februari 2020, 00:54:15
Wie heeft een suggestie voor een decoder die 1,5 amp makkelijk aankan en dan ook nog minstens 500 man per uitgang.

Dan zou ik eens kijken bij de "reguliere" merken zoals Esu (volgens de webzijde Lokpilot v5: " Der LokPilot 5 Decoder liefert mit bis zu 1.5A Motorstrom genügend Saft auch für ältere Motoren" en Zimo.

Citaat van: willeme1 op woensdag 26 februari 2020, 00:54:15
De oude stoom loks zijn voor mij een must, vind ze gewoon mooi n ga liever niet terug naar Märklin. Dat heb ik net allemaal verkocht

Er zijn zat stomers voor tweerail en van diverse merken  :) Heb hier (digitale) stomers van Roco (mooie BR23 met rook), Fleischmann (omgebouwde), Brawa, Lenz. Zo zijn er wel meer merken. Het is meestal wel zo: Analoog moet een lok goed en soepel rijden. Dan rijdt deze digitaal ook goed. Rijdt deze analoog al slecht dan zal dat 8 van 10 keer ook zo zijn bij digitaal.

Groet Ronald.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Ja helemaal schoongemaakt en gesmeerd met molybdeen en rijden soepeltjes. Lees op het web over zelfherstellende zekeringen en ga die maar bestellen in erin grotten. Of thermische zekeringen, heb daar een vraag bij alle kabels over uitstaan.
Heb nog een aantal van die Chinezen dingen, zonde om niet gebruiken.

Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hoi,

Dan kan je het risico lopen dat je lokje er iedere keer mee op houdt. Dat is een risico :)

Groet Ronald.
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Het is gewoon oud spul toen was het niet zo belangrijk als een lok wat meer stroom verbruikte.
En veel mensen maar klagen dat Marklin zo duur was maar als je het uit elkaar haald snap je wel waarom Marklin duurder was.
Gelukkig gaat alles tegenwoordig meer naar vergelijkbare bouw kwaliteit,maar ja de prijs ook :D
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Klopt als een bus. Staat tegenover dat als je dezelfde specs wilt met Marklin je aangewezen bent op MFX en dan lopen de prijsverschillen wel aardig op.
Buiten dat vind ik de oude motoren van Fleischmann niet echt onder doen voor de oude van marklin.

Ronald dat zou zomaar kunnen, even afwachten anders op spoor zonder klim en wat wagonnen minder. Mocht dat ook niks zijn dan maar einde chinees avontuur en de prullenbak.

Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Nou het gaat eigenlijk best goed. Nog even hannesen met de cv instellingen heb er op het web al enkele instellingen voor gevonden nou nog even uitzoeken hoe dat lekker werkt met de z21 app

Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Weet iemand hoe ik het tandwiel van het anker kan verwijderen ?



Mvgr
Willem
Re: trix 22462 BR52 wil niet met lokmaus
Hallo,

Een uitdaging weer, tandwielen en motoren besteld uit China en gearriveerd. Alleen de tandwielen hebben een asgat van 1 mm en moeten opgeboord ? worden naar 2 mm maar veel vlees zit er niet op de koperen tandwielen.
Goede ideeën zeer welkom !

Motoren werken van 2 tot 12 volt daar kom ik toch wel mee gedraaid toch via decoder stroombeperking cv nogwat ? Alleen wel veel toeren 12000, geen idee hoeveel toeren een marklin motor draait.

Foto voor de duidelijkheid





de bedoeling is, als probeersel, om een oude V200 lok wisselstroom om te bouwen naar 2rail gelijkstroom en als dat goed naar mijn zin lukt de Hamo Krokodil er ook van te voorzien.

Vast bedankt

Willem