Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos

Gestart door Wim 1200 woensdag 12 februari 2020, 20:16:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Hallo,

Ik heb geprobeerd een NS hoofdsein van Digikeijs aan te sturen via de Digikeijs DR4018 decoder en een ESU Ecos 2. Ik wil uiteindelijk 4 NS seinen aansluiten op de decoder. Ik dacht daarom dat het genoeg zou zijn om CV47 op 7 te zetten. Voor nu heb ik 1 sein aangesloten op uitgangen 1-3 en natuurlijk de common, precies volgens de handleiding.

Eerst heb ik geprobeerd de decoder via POM te programmeren. Daarmee is het gelukt de decoder adres 50 te geven. Maar voor de rest reageerde het sein niet goed op de vanuit de Ecos gekozen seinbeelden. Op zich reageerde hij wel, ik denk/hoop dus dat het adres goed ingesteld is.

Ik heb daarna het signal ingang van de decoder op de Programmeerspoor aansluiting van de Ecos aangesloten. Dat ging al beter, maar nog steeds niet goed. Dit zijn de stappen die ik heb gedaan:

- In de Ecos had ik het sein als ?Signaal NS 3 standen? aangemaakt en in het paneel op rood gezet.
- Loc ingesteld op decoder met adres 9999
- Knop vd decoder ingedrukt en het rode lampje vd decoder brand
- In de Ecos naar ?Instellingen?, dan tweede tabblad ?instellingen 2?
- Mode = Programmeer spoor
- CV = 47
- Lezen geeft als resultaat fout, terwijl tijdens het lezen wel het rode sein knippert.
- Waarde 7 schrijven naar CV = 47, geeft ook een fout melding terug, terwijl tijdens het schrijven weer het rode sein knippert.
- Knop indrukken op de decoder, en Led op decoder is uit

Met nog steeds de decoder op de Programmer spoor aangesloten gebeurt dan het volgende als ik op de Ecos het sein aanklik en dan de volgende seinbeelden kies:
- groen, dan gaat het sein groen knipperen
- rood, dan geeft het sein oranje
- oranje, ook dan geeft het sein oranje

Volgens de handleiding van Digikeijs kies je een bepaald seinbeeld kiezen door bijv adres 1, 2 en 3 op RO te zetten. In mijn geval dus adres 50, 51 en 52. Moet ik daar nog iets mee, of is de Ecos zo slim om de drie adressen aan te sturen?  En hoef je dus alleen maar eenmalig mbv locadres 9999 de decoder een begin adres te geven? In mijn geval 50.

Wat doe ik fout? Ik vind het met name raar dat ik de CV waardes niet kan uitlezen, zodat ik ze controleren met de tabellen in de handleiding van Digikeijs.

Mvgr
Wim
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Je moet zorgen dat de ecos de juiste standen aanstuurt. (je moet daar dus nog wat mee)
Die tabellen kloppen wel in je decoder.

Het probleem is waarschijnlijk dat je nu maar twee adressen aanstuurt vanuit je ecos.
Die ziet het als een 3 standen sein.

In de decoder zit een 8 standen sein.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Ben hier toevallig of niet ook druk mee bezig, heb net een 4018 op adres 13 gezet, maar daarvoor heb ik alleen op de centrale (bij mij de IB650), nadat je de rode knop op de 4018 hebt ingedrukt, het gewenste adres ingevoerd. Om cv47 vervolgens op 7 te zetten heb ik wel "echt"  de programmode gebruikt. Neem aan dat de 4018 nu 16 adressen heeft gekregen......
Volgende probleem is de instelling op koploper. Alhoewel daar een zeer uitgebreid draadje over is uit 2016, lukt dat nog niet echt. 4 adressen toewijzen, en de 3e niet gebruiken, vindt mijn koploper niet leuk, bij uitgebreide instelling van het sein moet het derde adres ook ingevuld worden met ???.
Vanavond stamtafel Rotterdam, wellicht komt daar de oplossing boven. Wordt vast vervolgd.
Met groet,
Jan Willem

PS genoemd draadje uit 2016 staat in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69643.75.html
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
 Door bovenstaande antwoorden heb ik het volgende geprobeerd:

In de Ecos 4 linkse zijwissels aangemaakt met resp. de adressen 50, 51, 52 en 53 (w0..3)

Even wissel 3 buiten beschouwing gelaten (nacht modes), krijg je dan (L=links, R=rechtdoor)

w0 w1 w2
L     L    L = rood
L     R    L = oranje
R     L    L = groen
Dit komt dan precies overeen met de tabel die Digikeijs in zijn manual geeft, waarbij dan RO in mijn overzicht L is en GR dan R. Op deze manier heb ik de tabel van Digikeijs helemaal langs kunnen lopen. Ik heb alleen geen cijferbak, maar dat geloof ik nu wel.

En met w3 kun je inderdaad nacht mode aan of uit zetten.

Nu heb ik mijn eigen treinprogramma geschreven en dan zou ik bovenstaande truuk kunnen doen door per sein met 4 wissels te werken, maar dat is een slechte oplossing. En zoals in het draadje van beneluxspoor staat beschreven zal je even een verkeerd seinbeeld krijgen omdat het even duurt voordat alle drie de adressen zijn aangestuurd. :?

Het is me nu in ieder geval duidelijk dat de DR4018 goed staat ingesteld en het sein goed werkt.
Ik ga een draadje starten bij ESU Ecos support, want naar mijn idee moet de Ecos dit probleem eigenlijk oplossen en niet de bovenliggende software zoals iTrain, Koploper. Ik zal het antwoord hier vermelden.



Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Citaat van: JWS op donderdag 13 februari 2020, 16:13:55
Ben hier toevallig of niet ook druk mee bezig, heb net een 4018 op adres 13 gezet, maar daarvoor heb ik alleen op de centrale (bij mij de IB650), nadat je de rode knop op de 4018 hebt ingedrukt, het gewenste adres ingevoerd. Om cv47 vervolgens op 7 te zetten heb ik wel "echt"  de programmode gebruikt. Neem aan dat de 4018 nu 16 adressen heeft gekregen......
Volgende probleem is de instelling op koploper. Alhoewel daar een zeer uitgebreid draadje over is uit 2016, lukt dat nog niet echt. 4 adressen toewijzen, en de 3e niet gebruiken, vindt mijn koploper niet leuk, bij uitgebreide instelling van het sein moet het derde adres ook ingevuld worden met ???.
Vanavond stamtafel Rotterdam, wellicht komt daar de oplossing boven. Wordt vast vervolgd.
Met groet,
Jan Willem

PS genoemd draadje uit 2016 staat in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69643.75.html

Jan Willem.
Wat noem jij het 3e adres ?
Het hoogste van de 4. ?

Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Uit genoemd draadje de vondst van Bert-Apb:

Via de DR4018 in combinatie met Koploper heb ik ook daarvoor een "trucje" gevonden, in eerste instantie alleen werkend voor "P-seinen" zonder cijferbak. Afhankelijk van de gewenste seinbeelden bij P-seinen met cijferbak is er misschien ook een oplossing mogelijk, maar dat wil ik later bekijken.

De vereiste aanpassingen voor de P-seinen zonder cijferbak zijn de volgende:

1. Sluit het NS 3-lichtsein (zonder cijferbak) als volgt aan op de DR4018 (met preset 7):

     1e aansluitpunt = rode led/lamp
          C = Common +
     2e aansluitpunt = gele led/lamp
     3e aansluitpunt = niets aansluiten
          C
     4e aansluitpunt = groene led/lamp  "

Tot zover citaat uit dat draadje, zie reactie 81 daar.
Ik begreep dat de derde aansluiting op de 4018 (bij mij dus nr. 15) alleen gebruikt wordt om een schakelpauze in te lassen waardoor de juiste seinbeelden getoond gaan worden. Mijn huidige probleem is dat ik in koploper de nrs. 13, 14, 15 en 16 op moet geven bij "seineigenschappen uitgebreid", doch dan vervolgens niets in kan vullen (afb. of recht) in de kolom van nr 15.
Zit daar nu dus mee, ook na de stamtafel vanavond......hoop dat het duidelijk is. Ga in het weekend weer verder lezen, heb ook nog de instructie met excelsheets gekregen om te prgrammeren, dat dient ook nog nadere bestudering....
Met groet,
Jan Willem
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
De aansluitpunten zijn wat anders als de wissel adressen.

Je eerste drie wisseladressen geven de seinstand. De 4e dag/ nachtmodus.

Je moet in koploper kiezen voor een 3 bits ns hoofdsein. Ik denk dat je nu geen 3 bits(3 adressen) maar een gewoon sein( 2 adressen) hebt gekozen.
De drie bits zorgen ervoor dat je 8 seinbeelden kunt schakelen met drie adressen.
Je stuurt dus niet de drie leds los aan of uit.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Ik had cv 47 op 7 geprogrammeerd, ga ervan uit dat ik daarmee 16 individuele adressen heb, geen wisselparen meer.   Ik gebruik 13, 14 en 16. Dat ga ik het weekend proberen in te voeren, als dat tenminste de bedoeling is.....
Met groet,
Jan Willem
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Present 7 is toch een sein preset ?

Ik heb dat topic niet recent doorgelezen.
Maar ik dacht dat het uitgangs punt de seinpreset was die anders is aangesloten zodat de adressen bij het veranderen van een seinbeeld via oranje toonden.

Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Citaat van: Wim 1200 op donderdag 13 februari 2020, 19:35:39

Het is me nu in ieder geval duidelijk dat de DR4018 goed staat ingesteld en het sein goed werkt.
Ik ga een draadje starten bij ESU Ecos support, want naar mijn idee moet de Ecos dit probleem eigenlijk oplossen en niet de bovenliggende software zoals iTrain, Koploper. Ik zal het antwoord hier vermelden.

Het advies is om geen seinen in de ECoS aan te maken en het door iTrain of Koploper te laten doen.
Dan zitten de instellingen in de ECoS de instellingen in iTrain of Koploper niet in de weg.

Stukje uit de handleiding van koploper
CiteerWissels en seinen kunnen ook in de centrale worden aangemaakt. Dit is echter niet verplicht voor een goede werking als alleen met de Pc wordt gereden. Wanneer een wissel wel in de centrale is aangemaakt, werkt in Koploper de indicatie 'fout aangesloten' bij de eigenschap van een wissel niet meer. Het is verplicht om de wissel goed aan te sluiten zodat het symbool op de Ecoscentrale daadwerkelijk overeenkomt met de stand op de baan. Bij een drieweg wissel en een engelse wissel met twee aandrijvingen is het wel aan te bevelen om deze in de centrale aan te maken. Ook moet de stand van het symbool op de centrale overeenkomen met de werkelijke stand op de baan.
Groetjes.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Citaat van: Sprinter op vrijdag 14 februari 2020, 13:52:32
Het advies is om geen seinen in de ECoS aan te maken en het door iTrain of Koploper te laten doen.
Dan zitten de instellingen in de ECoS de instellingen in iTrain of Koploper niet in de weg.

Voor gebruikers van de standaard programma?s zoals iTrain en Koploper heb je helemaal gelijk. Dan zit je gewoon vast aan de specificaties van de leverancier. Dit is 1 vd redenen waarom ik na een paar maanden gebruik van iTrain het programma de vuilnisbak heb gegooid en mijn eigen besturingsprogramma heb gemaakt.

Vanuit Software architectuur oogpunt gezien blijf ik van mening dat het heel slecht is om zulk soort problemen in het besturingsprogramma  op te lossen. Even heel kort: het besturingsprogramma is verantwoordelijk voor de baanbeveiling en het kunnen rijden van routes enz. De Ecos is verantwoordelijk voor het aansturen van loc, sein, wissel decoder, terugmelders, etc. Als je dat door elkaar gaat halen wordt het een drama.  Beter gezegd het is al een drama: voordat ik mijn post had geplaatst had ik uitgebreid gezocht in de diverse fora. En je ziet overal dat mensen zich in allerlei bochten wringen om het probleem van de Digikeijs NS seinen op te lossen.  :?

Ik ga de post doen bij ESU support. Nee heb ik, ja kan ik krijgen. En als het nee blijft zal ik helaas mij eigen besturingsprogramma op een slechte manier moeten aanpassen.  :-(



Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Hoi,

Gebruikers van uitgebreidere centrales zoals de ECoS en de CS2 / CS3(+) zitten ook vast aan de "specificaties" van de leverancier. Maar ook de gebruikers van de wissel- / sein- en schakeldecoders zitten aan de "specificaties" van de fabrikant vast. Denk dat de verschillende computerprogramma's flexibeler zijn in oplossingen.

Citaat van: Wim 1200 op vrijdag 14 februari 2020, 19:03:32
Vanuit Software architectuur oogpunt gezien blijf ik van mening dat het heel slecht is om zulk soort problemen in het besturingsprogramma  op te lossen. Even heel kort: het besturingsprogramma is verantwoordelijk voor de baanbeveiling en het kunnen rijden van routes enz.

Dat is toch nu exact wat gebeurd? Het computerprogramma geeft opdrachten (commando's) voor het rijden, wissels (en seinen) en via de terugmelding krijgt het terug wat er op de baan gebeurd.

Citaat van: Wim 1200 op vrijdag 14 februari 2020, 19:03:32
De Ecos is verantwoordelijk voor het aansturen van loc, sein, wissel decoder, terugmelders, etc. Als je dat door elkaar gaat halen wordt het een drama.  Beter gezegd het is al een drama: voordat ik mijn post had geplaatst had ik uitgebreid gezocht in de diverse fora. En je ziet overal dat mensen zich in allerlei bochten wringen om het probleem van de Digikeijs NS seinen op te lossen.  :?

Voor een computerbesturing is het beter dat de centrale alleen als doorgeefluik voor de commando's fungeert. Het omzetten van "computeropdrachten" naar commando's in de protocollen DCC / Motorola / MFX(+) / Selectrix / FMZ. Geen "intelligentie"  over wat voor een wissel of sein achter het "adres" zit. De ECoS en CS2 / CS3(+) en andere centrales met wat meer mogelijkheden zorgen dan voor de "problemen" die veel mensen hebben met het aansturen van wissels en seinen als deze met de "pc" gekoppeld worden. Waarom? Omdat wat al aangegeven is dat de wissels en seinen dan al ingesteld zijn op de gebruikte centrale. Als dat niet allemaal niet het geval is dan hoeft de centrale alleen maar de juiste wisseladressen aan te sturen. Dat is ook het advies voor de programma's Koploper en iTrain maar het geldt ook voor de andere programma's.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Hoi Ronald,

Dank voor je antwoord, altijd goed om eens een andere kijk te hebben. Om eerlijk te zijn ben ik nu nog niet overtuigd, maar ik zal je antwoord nog eens een aantal maal aandachtig doorlezen, wellicht dat ik tot andere inzichten kom.
Maar het topic is nu over gegaan van Digikeijs seinen op een treinbaan naar SW architectuur. Op zich een mooi onderwerp maar niet geschikt om middels korte berichtjes in een treinen forum te bespreken  :)

Terug naar het oorspronkelijke topic. Hoe kan ik de Digikeijs NS seinen aansturen vanuit mijn besturingsprogramma.
Een methode is zoals ik hierboven heb beschreven: drie wissels aanmaken in Ecos, en dan drie commando?s versturen om een bepaald seinbeeld te zetten? En dan eigenlijk vier wissels om ook nacht modes te ondersteunen.

Maar wellicht zijn er andere en/of beter methoden.

Groet,
Wim
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Er zijn nog andere methodes.... Je kan ook de DR4018 herinstellen. Met wat CV-instellingen links en rechts op het ding kan je bijna het complete gedrag veranderen. Je kan behoorlijk wat aanpassen aan het ding. Programmeerhulp DR4018 en een heel uitgebreid draadje Digikeijs DR4018: Seinen aansturen. Dat kan volgens mij al een hele goede bron dienen om wat andere kijk er op te krijgen.

Je kan eens kijken of je bijvoorbeeld twee seinbeelden op één wisseladres kan krijgen. Met een beetje goede wil kan het met 2 adressen regelen. Maar dat is even afhankelijk van het functiemappen in het ding of het mogelijk is. Maar als "programmeur" zou ik zelf uitwijken naar bijvoorbeeld een "arduino"-achtige oplossing als de "mardec" serie: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino. Dan ben je eigenlijk compleet vrij  :)

Groet Ronald.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
De drie basis seinstanden kun je met twee wisseladressen aansturen. ( groen,oranje en rood)
Je derde adres moet dan wel op afbuigend staan. Verder hoef je die nooit meer te zetten.

Je gebruikt dan twee adressen laat er twee vrij en kunt dan je volgende sein aansturen.
Op Benelux was iemand die dat vanuit een besturingsprogramma zo gaat doen omdat hij daar maar twee adressen per sein kan definiëren.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Met behulp van het ESU forum heb ik hem aan de gang.
Kies in de Ecos voor het Duitse lichtsein Hp0/Hp1/Hp2/Sh1, en dan is het belangrijk dat je dan Variant 2 kiest (dat is een radiobutton in het scherm als je het sein gekozen hebt)

Ik kan niet beoordelen of dit gaat werken voor Koploper of iTrain enzovoort, maar dit is precies wat ik nodig heb, het sein bedienen met 1 adres  :)

Dan ga ik nog even terug naar een van mijn vragen in mijn oorspronkelijk post: ik heb de decoder op de programmerspoor uitgang van de Ecos aangesloten, maar dan snap ik niet waarom ik de CV waarden niet kan uitlezen.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
CV47 kun je NIET lezen, die kun je alleen schrijven staat toch duidelijk beschreven in de handleiding.

Groetjes.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Citaat van: Hero op zaterdag 15 februari 2020, 12:48:48
De drie basis seinstanden kun je met twee wisseladressen aansturen. ( groen,oranje en rood)
Je derde adres moet dan wel op afbuigend staan. Verder hoef je die nooit meer te zetten.

Je gebruikt dan twee adressen laat er twee vrij en kunt dan je volgende sein aansturen.
Op Benelux was iemand die dat vanuit een besturingsprogramma zo gaat doen omdat hij daar maar twee adressen per sein kan definiëren.

Dat is verwarrend, die "twee wisseladressen". Zijn dat twee of vier aansluitpunten? Na CV47 op 7 te hebben geprogrammeerd, spreek ik liever van 16 aansluitpunten (met 8*C). Ik heb nu een (hoofd?)drielichtsein van Henckens  aan de praat via koploper en de DR4018. Op aansluiting 1,2 en 3 rood, geel en groen, en de gemeenschappelijke draad met de weerstand op een C. Dat is dus net even anders als de aansluitingen voor een P-sein, waarbij 3 niet maar wel aansluitpunt 4 wordt genoemd in draadje van Bert. zie "geleende" afbeelding in  bijlage. Ik snap niet hoe je met slechts 2 aansluitingen 3 kleuren zou kunnen krijgen, Hero?
De koploperinstellingen bij "uitgebreid sein" zijn conform de gebruikershandleiding van de DR4018 resp. Bert. Ik krijg keurig geel en groenknipper indien toepasselijk. Ben heel tevreden, na een uurtje of wat lezen en herlezen.......

Vandeweek proberen het 3sein met cijferbord aan de praat te krijgen.
Met groet,
Jan  Willem



Vervolgens koploper ingesteld volgens het schema van Bert ... wat overeenkomt met het schema van de handleiding van de DR4018
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Jan Willem,

Ik had het over de adressen waarmee je de decoder aanstuurt. Niet over aansluitpunten op de decoder.
Ergens hierboven noemt iemand dat wisseladressen dus heb ik dat ook gedaan.

De decoder genereert in mode 7 een 3 bits sein.
Dat wil zeggen 8 seinbeelden die je toont door de combinatie van de drie "wisseladressen" waarmee je dat sein/decoder aanstuurt vanaf je centrale. (en de 4e die je leds in nacht dim stand kunnen zetten)
Zie tabel in de handleiding van de 4018.

Wil je alleen rood,geel(oranje) en groen zien dan kun je het 3e adres eenmalig op afbuigend (zeg ik uit mn hoofd) zetten.
Dat 3e aanstuur adres veranderd niet bij deze drie seinstanden.

Mvg Robin
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
hoi,

Citaat van: JWS op maandag 17 februari 2020, 19:56:36
Dat is verwarrend, die "twee wisseladressen". Zijn dat twee of vier aansluitpunten?

Het aantal wisseladressen is niet gelijk aan het aantal aansluitpunten :) De DR4018 heeft 16 aansluitpunten door middel van instellen kan je die bijna geheel vrij van benodigde wisseladressen voorzien. Dan kan je soms voor 4 aansluitingen 2 wisseladressen nodig hebben. Of 4 aansluitingen met ieder een wisseladres, dus 4 wisseladressen. Zelf instelbaar.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
CV47 geloof ik nu wel dat hij goed staat, die wou ik verder niet meer uitlezen. Wel een aantal andere.  In de handleiding heb ik nu net gelezen  dat als de decoder op het programmaspoor is aangesloten, je ook een weerstand moet aansluiten, of een gloeilampje. Anders kun je hem niet uitlezen. Ik heb het met gloeilampje geprobeerd, maar dat hielp niet.

Jan Willem, ik ben benieuwd naar je pogingen voor de sein met cijferbak. Ik heb ze nu nog alleen zonder cijferbak.  Maar ik zit er wel aan te denken ze ook te nemen. Ik hoop dus dat je ze aan de gang krijgt. :)
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
hoi,

Citaat van: Hero op maandag 17 februari 2020, 20:26:56
Ik had het over de adressen waarmee je de decoder aanstuurt. Niet over aansluitpunten op de decoder. Ergens hierboven noemt iemand dat wisseladressen dus heb ik dat ook gedaan.

Klopt, ik noemde het adressen. En dat is ook zo. Je stel de decoder in door uitgangen / ingangen aan te sturen. Of dat met één wisseladres 2 of nog meer wisseladressen doet is allemaal in te stellen.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Ik blijf moeite houden met het woord "wissel" in "wisseladres". Feit is dat koploper drie adressen gebruikt, om de gewenste seinbeelden te genereren. Dat een van die drie voor de basiskleuren rood, groen, geel niet veranderd hoeft te worden, betekent niet dat je die niet nodig hebt. En voor groenknipper en geelknipper blijft de derde ook niet onveranderd. Ik ben blij met m'n oude IB 0 en KOPLOPER die dit voor elkaar krijgen.

Wim,
Ik heb de DR4018 kunnen programmeren via de programmeerspoor-stand (dus niet via POM), zonder weerstand of lampje. Maar dat zou kunnen liggen aan de techniek van m'n IB 0.

Zodra ik wat te melden heb over het sein incl. cijferbeeld meld ik me weer. Heb je wel al dat uitgebreide draadje van Bert gelezen/bestudeerd?

met groet,
Jan Willem
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Hoe wil het dan noemen Jan Willem ?

Ik noem het zo om een duidelijk onderscheid te hebben met locadressen.

Als je niets aan de preset hebt veranderd moet je cijferbak probleemloos meelopen.
Dat doet de led die hem hier imiteert in ieder geval wel.

Robin
Re: Digikeijs NS seinen aansturen via DR4018 en Ecos
Het staat er allemaal in.

Je hebt 3 adressen per sein nodig per adres heb je 2 mogelijkheden rood of groen 1 of 0
Dus je hebt 3^2 = 9 mogelijkheden Seinbeelden.

Per Preset geeft dit de volgende seinbeelden.
Die je in Koploper of iTrain of whatever ingeeft.

Op één DR4018 kun je 4- NS 3licht seinen aansluiten met of zonder cijferbak.