Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Locomotief maakt onverwacht geluid

Gestart door donald23 dinsdag 11 februari 2020, 22:42:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Locomotief maakt onverwacht geluid
Hallo!

Vandaag had ik een eerste rondje isolering tussen rails en triplex gelegd en ging een rondje rijden met een locomotief om te kijken of dat weer werkt.
Nu, dat rijden gaat prima. Stuk minder geluid  B) Dus dat doel is bereikt.

Echter nu viel mij op dat deze locomotief (Märklin 37108) een geluid maakt wat ik niet verwachtte.
Ik heb er een filmpje van gemaakt:


Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat het niet zo hoort? En als dat niet zo hoort, waar ik dan kan zoeken om het te fixen?
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Beste Donald,

Dat is de sleper over de puntcontacten, die hoor je nu beter omdat het andere geluid gedempt is, als je de holte in de C-rail opvult dan heb je kans dat het minder wordt, anders sound van de lok aanzetten.

Groet, Anne W
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Is deze loc de enige die dat doet? Dan is het misschien tijd voor een nieuwe sleper!
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Klinkt als een sleper die scheef zit.
Even de andere kant op buigen, wil wel eens helpen  ;)
Als het niet lukt, kun je altijd nog een andere sleper aanschaffen.

Grtz Tony
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
 @citaat
Die ga ik nog even proberen! Dank voor de tip.

Citaat van: Erik Baas op dinsdag 11 februari 2020, 23:11:28
Is deze loc de enige die dat doet? Dan is het misschien tijd voor een nieuwe sleper!
Ik heb vandaag nog andere locjes getest. Hoewel de BR110.1 het opmerkelijkste geluid heeft, doen mijn beide andere locs het ook. Wel in mindere mate.

Ik ga dus nog eens kijken naar een scheve sleper en wellicht dat dat het is, maar dat het dus ook (zeker deels) zo hoort, is wel een geruststelling  :)

Dank weer!
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Kun je een afbeelding zien van de sleper die je onder je lok hebt?
Ik heb een vermoed wat het zou kunnen zijn maar dat weet ik pas zeker als ik de sleper heb gezien.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Sleper scheef (zoals eerder vermeld werd) of hij is ergens mee beschadigd en staat nu te hol of te bol.

Als hij recht staat is dat uitgesloten dat hij daardoor herrie maakt.

Te hol of te bol , aan de uiteinde de sleper vast houden en in het midden iets hol of bol buigen , dit zal je meerdere malen moeten doen eer hij geruisloos loopt.

Een nieuwe sleper is niet altijd de garantie dat je het geluid niet zal horen , ook bij een nieuwe kan het zijn dat je die zal moeten afstellen.

Ook de druk van de sleper kun je afstellen (maar heeft niets met het geluid te maken).

Suc6.

Mvg: Alex
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
@citaat
Vandaag even geprobeerd met wat stellen, en dan is het ongeveer een rondje op mijn baan weg. Daarna komt het weer terug.

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 14 februari 2020, 10:47:35
Kun je een afbeelding zien van de sleper die je onder je lok hebt?
Ik heb een vermoed wat het zou kunnen zijn maar dat weet ik pas zeker als ik de sleper heb gezien.
Ik zal straks even proberen een paar foto's te maken en hier te posten.

Dank voor het meedenken!
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 14 februari 2020, 10:47:35
Kun je een afbeelding zien van de sleper die je onder je lok hebt?
Ik heb een vermoed wat het zou kunnen zijn maar dat weet ik pas zeker als ik de sleper heb gezien.
Hier twee foto's van de sleper, ik hoop dat deze je helpen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar tips.




Buigen/stellen kan ik zeker wel verder mee proberen, maar ik kan heel slecht zien of het scheef/hol/bol staat. Mijn oog zegt dat het recht staat...
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Ik zie eigenlijk geen afwijkingen.
Sleper zou mijn inziens een fractie bol mogen staan. Maar dan praat je over 0,1 mm.
Misschien is de druk op de sleper te hoog.
Dat hierdoor de sleper bij het eerste puntcontact opwipt en dat nog een keer doet als datzelfde puntcontact het schroefgaatje passeert.
De zijdelinge speling moet minimaal zijn.
Doet je loc het ook als deze de andere kant op rijdt?
Mvg. Marcel
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Deze heeft meer zijdelingse speling dan de andere. Wellicht zit het stuk wat de rails raakt gewoon te los, ga ik eens naar kijken.

De druk bekijken is ook een goede. Ja, wanneer ik de andere kant op tijd, maakt deze hetzelfde geluid.

Dank voor het meedenken :)
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Dit type sleper hoor je bijna altijd ik heb ze bij mij bijna allemaal vervangen door Marklin fluister sleper bvb E180291 je haalt dan de sleper schoen er vanaf verwijderd de oude sleper en haalt dan het bevestigings plaatje van de oudesleper en bevestig deze aan de nieuwe messing sleperveer waarna je het plaatje met veer weer vast schroeft en als laatste klik je de sleperschoen weer vast.
Ik kan het je eventueel laten zien op de stamtafel als je dat zou willen.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
@citaat
Dat lijkt mij fijn! Ik leer meer van eens meekijken/iemand die het voor doet, dan een stukje theorie te lezen.
Dank!
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Welke isolatie had je onder de rails als ik vragen mag. Aangezien dat het nu zo stil is dat je de sleper hoort is een leuk iets.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
@citaat

Dat is een ondervloer van XPS van bij de Bauhaus (https://nl.bauhaus/ondervloeren-geluidsisolatie/logoclic-isolerende-ondervloer-xps-easy/p/20767057). Het is een soort harmonica-pakket en je snijdt er met gemak met een hobby-mes de juiste vormen uit. Ik gebruik stroken van 45mm breed onder mijn c-rails.
Malletje gemaakt voor bochtend en wissels en snijden maar :)

Ik gebruik dus steeds maar een enkele plaat onder de rails, dus er zit 2,2mm XPS tussen de rails en het triplex van de tafel/brug.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Dank,
Genoteerd en gezien jij vermeld dat je de sleper hoort is dit een geweldige toepassing.
Wil dit zelf op MDF plaat monteren.
Waarom MDF: Baan is simpel, niet veel poes pas. MDF voldoet in mijn geval.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
 @citaat ik zou geen mdf gebruiken maar triplex dacht dat populieren het beste is licht en minste geluidsoverdracht.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Citaat van: Hitmaan op zondag 16 februari 2020, 14:06:40
Dank,
Genoteerd en gezien jij vermeld dat je de sleper hoort is dit een geweldige toepassing.
[...]
Ik weet niet of ik het gelijk het label "geweldige toepassing" zou geven. Maar het verschil met wat ik daarvoor had (rijden op triplex, geschroefd op het frame of rijden op triplex dat op houten pilaartjes op de onderplaat staat) is groot inderdaad.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Ik rij zonder isolatie maar ratelende sleper hoor je snel vind zelf dat het geluid zo wat realistischer is dan met isolatie.
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Hier even op terugkomen. Op de stamtafel heeft Rolf er even naar gekeken en daarna was daar het geluid weg.

Vandaag thuis weer op de baan gezet en het geluid was er weer. Wel een oplossing. De andere kant op rijden.  :O Dan is het geluid volledig weg...
Ik ga dus de andere kant op rijden met deze locomotief, want ik weet eigenlijk niet meer waar ik het anders moet zoeken....
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Locomotief maakt onverwacht geluid
Kan je ook niet even aan de sleper buigen zoals Rolf het deed. Het hielp toen wel.