Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Berliner Tempo - update 7: we zoeken het eens hoger op...

Gestart door BerlinerTempo dinsdag 11 februari 2020, 22:23:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Berliner Tempo - update 7: we zoeken het eens hoger op...
    INDEX van Berliner Tempo
    Mijn baan in wording heeft als thema Berlijn in de jaren '20/'30.

    BAANPLAN: klik hier

    AANWINSTEN

    HIERONDER UPDATE 1:
    In het voorsteltopic
    als even aangekondigd, maar hier dan eindelijk een paar foto's van de Berliner Tempo baan in wording.

    Het gedeelte dat het meest gevorderd is, is het rangeerdeel/opstelterrein dat deels ingebouwd is in een wandrek. De sporen lopen daar op niveau +1


    Hier kijk je links van dat wandrek, daar loopt het rangeerdeel door en is natuurlijk normaal gesproken open. Als ik er niet mee bezig ben staat alles stofvrij dankzij een lichtgewichte kapconstructie van MDF met twee stevige handgrepen die ik makkelijk even over dat open gedeelte plaats:


    In die kap heb ik voor de fun ronde raampjes gemaakt (van CD-hoesjes die ik achter de gaten gelijmd heb), in het donker kun je dan nog even wat zien. Meer Spielerei dan nuttig, maar toch


    Het deel in het rek sluit ik ook af, met dunne plexiglas "ramen". Die staan in een gootje en worden van boven af door een liggend latje met twee meubelknopjes vastgehouden. Zo kan ik binnen een paar minuten starten met de baan (2 kappen wegpakken, 2 plexiglas platen en kaar), en het scheelt gedoe met stof en tussendoor zie je nog wat van de baan.


    Op de achtergrond het open deel van het rangeer/opstelterrein op de voorgrond een stukje "Stadtbahn" op niveau +1 met mijn provisorische versie van Bahnhof Börse (tegenwoordig Hackescher Markt geheten). Het station heb ik gemaakt met fabriekswanden van Auhagen. Het glazen dak komt uit twee Faller bouwpakketten.




    Binnenkort een paar close ups van het rijdend materieel, maar deze mag op een Berlijnse baan niet ontbreken vind ik:


    Wordt vervolgd... [/list][/list][/list]
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    Nou, best veelbelovend allemaal! Het station is het resultaat van kitbashing en scratchbuilding en dat vind ik vooral leuk, zowel om te doen als om te zien. Het levert immers een uniek resultaat op en dat is altijd mooi.
    Ik ben benieuwd naar je verdere bouwresultaten!

    Groet,

    Peter
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    Lid sinds: 2014

    Märklin fahren-ärger sparen

    offline
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    Hoi Paul,

    Dat ziet er origineel en veelbelovend uit, allemaal  :thumbup:
    Zien we nu de hele baan ?

    Grtz Tony
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    Lid sinds: 2011

    Meet (kijk, voel, luister) en weet

    offline
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    Hi Paul,

    Handig gemaakt, ben nieuwsgierig naar het vervolg.
    Heb hier ook een lokje (8234) van de Berliner Stads bahn staat in een "reuk" diorama bij ons op het Toilet  ;)
    (Zie mijn draadje)

    groet
    Harald
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    BerlinerTempo
    gast

    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    @Harald: Heb net je geur-diorama bekeken. Geweldig gemaakt (wat een detaillering!) en met een mooie knipoog naar de hobby een echt creatief idee om een toiletversiering zo te maken. 

    @Tony: nee, nog niet de hele baan in beeld. De baan loopt rondom in 2/3 van de kamer. Het stadsdeel wordt verbonden met het rangeerdeel d.m.v. een uitneembare brug. Wordt vervolgd. Het railplan (op een kladje) zal ik dan ook even tonen.

    @Peter: Bedankt voor je reactie. Inderdaad, ik wilde zelf een station knutselen, ook al is dat niet zo perfect (de kap is net iets tekort eigenlijk voor de muurdelen). Maar ik heb nu in elk geval een relatief slank en kloek formaat station. Een letterlijke weergave van Bahnhof Börse hoeft voor mij niet, als je maar het "Berliner Stadtbahngevoel" hebt als je het straks allemaal ziet.

    Groetjes, Paul
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    Paul, ik zag inderdaad dat de muren wat uitsteken. Ik vroeg mij nog af of je er nog een ander front voor de overkapping wilde plaatsen. Maar dat is het niet, begrijp ik.
    Misschien kun je wel een soort kolom van die uitstekende muurtjes maken en die bekronen met een beeldhouwwerk, een standbeeld of zo, of een pinakel. Niet te moeilijk maken, maar wel een reden voor de wat langere muur.


    Groet,

    Peter
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    BerlinerTempo
    gast

    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    @Peter: Goed idee, bedankt!  :P Zeker, in die lijn zit ik ook te denken. Misschien dat ik inderdaad ergens wat "klassieke figuurtjes/ornamenten" in het klein kan vinden. Beetje in standbeeldkleur verven en het ziet er dan meteen beter uit.
    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    BerlinerTempo
    gast

    Re: Berliner Tempo - in aanbouw
    UPDATE: Zo ziet de baan er uit op dit moment.

    Op de achtergrond het rangeerterrein (nu met de stofkap erop), dat voor een deel in mijn wandrek is ingebouwd. Links langs het raam rijdt de boel verder naar de stad, waar je provisorisch rails ziet liggen die nog niet aangesloten is. Onderin op de foto zie je de grote brug al liggen, die is nodig want anders kunnen de treinen niet helemaal rondrijden.


    Hier heb ik de brug (mijn Yorckbrücken zal ik maar zeggen...  ;) ) er voor de foto even ingehangen, die de verbinding vormt naar het rangeerterrein. Op maaihoogte in de stad heb ik simpelweg een rondje gelegd, waarvan je maar de helft ziet, omdat die links en rechts even uit zicht is. Dit is bedoeld als een soort lokaal goederenvervoer. Op de voorgrond komt dan - mooi binnen handbereik - een kleine laad-losplek in de stad. Ik moet nog even kijken dat ik dit visueel goed gaat afgrenzen van de sfeer van het centrum van Berlijn in de jaren '20. Waarschijnlijk wordt het iets met wat "huurkazernes" ertussen.


    En hier de aansluiting op het terrein. Duidelijker dan gisteren zie je hier hoe ik voor demontabele "raampjes" heb gekozen om het rangeerterrein met al die wissels, seinen en verlichting zo stofvrij mogelijk te houden als de baan niet in gebruik is.




    De aansluiting op het rangeerdeel is met een grote draaibare "pal" gemaakt, die onder de plaat wegdraait als de brug niet in gebruik is:


    Zo wil ik rijden/ planning
    Ik houd van mooie lange trajecten voor getrokken materieel zoals bijv. de Henschel Wegmanzug, de BR17 en BR03 D-treinen en ga zo maar door, Maar ook de Fliegender Hamburger mag daar losgaan. Die rijden straks enkelsporig "linksom" op flinke snelheden op de buitenbaan, over de bruggen en na de bocht naar het rangeerterrein weer door naar het raam. Op de binnenbaan stoomt de Stadtbahnzug met zijn Abteilwagen straks rondjes. (Of de S-Bahn natuurlijk!)

    Hier zie je een vergelijkvare stofkap op dit stukje net voor het wandrek. De deur kan - als de baan in bedrijf is (met brug) - altijd open, want die draait nèt voor de brug open.


    Het gaat nog even duren voordat het allemaal zover is. Prio 1 is een suffe klus: alle rails met een penseeltje van roest voorzien. Ik ben een heel eind, maar geduld is een schone zaak. Daarna het stadsdeel elekrisch helemaal aansluiten, rails van stroompunten voorzien, seinen aansluiten. Ondertussen verder huizen bouwen en er net zo lang mee schuiven tot ik mooie "zichtlijnen" heb en dan.... ooit.... de straten maken en alles mooi aankleden met de talloze bussen, auto's en voetgangers enz. van het Berlijn van de jaren '20. Ik kan je verzekeren: dat gaat nog wel even duren  :D


    Re: Berliner Tempo - update 2
    Lid sinds: 2014

    Märklin fahren-ärger sparen

    offline
    Re: Berliner Tempo - update 2
    Helemaal duidelijk, hoe je baan eruit ziet, Paul !

    Een leuke baan om te rijden op een relatief klein oppervalk en die draaiende brug is erg slim bedacht  :thumbup:
    De indruk van een stad maken zal nog een mooie puzzel worden. Dat vergt vaak meer tijd, dan men denkt.
    Ga je straks ook een uitneembare achtergrond voor het raam maken ?

    Grtz Tony
    Re: Berliner Tempo - update 2
    Forum Moderator
    Lid sinds: 2007

    A member of the Duurstede Group®

    offline
    Re: Berliner Tempo - update 2
    Mooie baan Paul  :thumbup: :thumbup:

    Het zal een leuk gezicht zijn als de treinen over de brug rijden, het roestig maken van de rails zal wel een monniken werk zijn maar het wordt er wel een stuk realistischer van.


    Mvg,

    Peter Degeluidsman
    Re: Berliner Tempo - update 2
    BerlinerTempo
    gast

    Re: Berliner Tempo - update 2
    @ Tony: een uitneembare achtergrond voor het raam: daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan, maar waarom niet? De "valbescherming" van dun balsahout is niet zo fraai nog, maar voor nu - baan in testfase - volstaat het.

    @ Peter Degeluidsdam: Dankjewel voor het begrip voor monnikenwerk. Dat denk ik ook altijd als ik de banen van anderen zie: je beseft hoeveel uren gezoek, gepuzzel, getwijfel of simpelweg monnikenwerk er in gaat zitten als je het zelf ook doet/probeert. Respect voor iedereen die een baan - al of niet in opbouw - hier laat zien!
    Re: Berliner Tempo - update 2
    Paul,

    je hebt een interessante baan en tijdsvak. Ik vind die treinen uit tijdvak II heel charmant. Alhoewel ik in tijdsvak III zit gaan er ook wel wat uit tijdsvak II passeren. Ze zijn te mooi daarvoor.
    De sfeer van Berlijn uit die tijd oproepen wordt een hele uitdaging. Succes ermee.

    mvrgr

    Luc
    Re: Berliner Tempo - update 2
    BerlinerTempo
    gast

    Re: Berliner Tempo - update 2
    @Luc: Bedankt! En inderdaad: waarom niet meerdere tijdvakken door elkaar rijden als je dat leuk vindt? In Nederland rijdt soms ook een stoomlocomotief rond nietwaar? Van sommige loks heb ik niet de Deutsche Reichsbahn versie maar die van de DB. In het begin - toen ik besloten had voor het Berlijn van de jaren '20/'30 te gaan vond ik dat echt niks, nu maak ik me daar minder druk om, waarbij ik natuurlijk elk volgend stuks rijdend materiaal probeer in DRG versies te krijgen.
    Re: Berliner Tempo - update 2
    Zomaar een vraag of gedachte: hoe lang zouden er nog locomotieven, rijtuigen en wagons met opschriften en kleurstellingen uit voorgaande perioden hebben rondgereden? Maanden of jaren.
    In Duitsland zijn de verschillen bij de stoomlocs vanaf de stichting van de DRG niet zo groot meer. Ongeveer alles werd zwart-rood. De nummers en opschriften veranderen van goudkleurig naar zilverkleurig en wit. En op enig moment kwam er het DB tablet. Veel meer verschil was er niet. Dat kan begin in periode 3 nog wel wat door elkaar rijden. Andersom is lastiger  ;)

    Groet,

    Peter

    Re: Berliner Tempo - update 2
    Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 15 februari 2020, 20:20:32
    Dat kan begin in periode 3 nog wel wat door elkaar rijden. Andersom is lastiger  ;)
    Ook dat is wel op te lossen door de schilden te vervangen door TPII-versies ;)
    Berliner Tempo - update 3
    BerlinerTempo
    gast

    Berliner Tempo - update 3
    Dit weekend flinke stappen gezet, al eindigde het met een kater(tje). Dit keer was het vervolg op het rangeerterrein aan de beurt, want dat is (afgezien van nog aan te leggen emplacementsverlichting en van de aankleding) technisch helemaal gereed. Aangezien van onder naar boven bouwen in dit geval het handigst is, komt de klus "rails stadsdeel niveau maaiveld aansluiten" in aanmerking voor een grotere klus. Als daar alles werkt kan ik de laatste fase in: de aanleg van de eigenlijke Stadtbahn door het station en de aansluiting op de brug. En daarna kan ik los op de scenery!!

    Dit weekend:

    • de laatste rails van een roestlaagje voorzien aan de zijkanten
    • alle rails op geluiddempende ondervloer gelegd
    • het definitieve sporenplan van dat deel bepaald (toch weer minder rails, anders kan ik te weinig "centrum Berlijn" tonen denk ik. Het blijft bij een klein laad-los deel met een inhaalspoor, zodat er een lokaal vervoer of een goederentreintje kan rijden)
    • ringleiding aangelegd en aangesloten voor dit deel
    • voor dit stadsdeel de nieuwe stroomkring C (booster en trafo) in bedrijf genomen. A is de stroomkring voor het rangeerterrein, B voor de Stadtbahn zelf op niveau +1
    • idem aparte lichttrafo en schakeltrafo aangesloten voor stroomkring C. Deze moet ook de verlichting van de huizen verzorgen
    • de nummers van alle bestaande wissels en seinen nagelopen, indien nodig geherprogrammeerd en beschrift
    • de drie seinen aangesloten


    Aan de achterzijde van de baan (ik kan er van 3 kanten bij) heb ik ruimte gelaten om een eventuele haperende trein bij zijn kladden te kunnen pakken



    Ondertussen veel plezier gehade van dit LED-zaklampje van de A**ion. Hij heeft een magneetvoet en de lichtbundel is kantelbaar. Ideaal voor de zware momenten onder de modelbaan, waar je met weinig licht soms boven je hoofd zit te werken (spierpijnverslag volgt... ;o)


    Hier het iets vereenvoudigde sporenplan, waardoor links vooraan (net buiten beeld, sorry, even niet aan gedacht bij het maken van de foto) meer ruimte ontstaat voor de stad om dat het daar naar enkelspoor overgaat. Het wordt de uitdaging om een paar mooie zichtlijnen te krijgen van levendige straten, die je doen vergeten dat eigenlijk vlak bij het station een laad-losspoor ligt. Maar goed: het Görlitzer Bahnhof eindigde ook midden tussen de huizen van Kreuzberg, dus...


    De twee "beruchte" seinen, net na hun inbouw. Na het eerste sein zat ik er weer helemaal in met alle kabeltjes en dacht "mooi, dan meteen die laatste 2 erachteraan". Alles geïnstalleerd, maar helaas, behalve de verlichting geen beweging in te krijgen. Ze komen niet in de programmeerstand voor mijn 6021. Het gaat om Viessmann seinen van de 4700 serie, die normaal gesproken prima hun werk doen. "Oneindig vaak" voor mijn gevoel weer onder de baan gekropen, kabeltjes weer nagelopen, op zoek naar een eventuele fout... Ik kom er niet uit. Volgend weekend weer een kans, maar nu was het even op. Maakt niet uit, maar wel jammer om zo na twee mooie seinen te kijken waarvan alleen de verlichting het doet. Ik kom er ongetwijfeld een keer achter wat het is, wordt vervolgd!

    Om toch nog wat fijner te eindigen: Ondertussen is er een nieuwe aanwinst op de baan, misschien wel het vreemdste voertuig uit Tijdperk II? De Schienenzeppelin.



    Re: Berliner Tempo - update 3
    Volgens mij zijn uw seinen viessmann 4600 (ipv 4700) . Dat waren zgn hobby-signalen. Viessmann produceert die niet meer omdat daar teveel problemen mee waren. Laat me raden : de lichtjes branden maar de ingebouwde relais werkt niet (meer). Ik heb er ook zo al 3 gehad. Telkens onder garantie terug gebracht naar de winkel en van Viessmann andere gekregen. Maar vorig jaar moeten vaststellen dat V ze dus niet meer op de markt brengt. Dat zegt genoeg.
    Berliner Tempo - Update 4
    BerlinerTempo
    gast

    Berliner Tempo - Update 4
    Dit is UPDATE 4

    Dag allemaal,

    Hier het baanplan. De baan bestaat uit een rangeerdeel, een stadsdeel en een brug. Zoals je ziet is het idee dat er altijd wel een Stadtbahntreintje ongehinderd rondtuft over de binnenring (rechtsom). Over de buitenring "razen" de snelle jongens linksom. En om het een beetje flexibel te houden kunnen ze ook een keer via de Stadtbahn rijden. Dit alles op niveau +1. Op niveau 0 rijdt in de stad (maar voor 1/3 zichtbaar: direkt voor je neus) een goederentreintje rond met een klein laad/losspoor binnen handbereik. Dat is het idee van het rijdend bedrijf.



    Het rangeerterrein heeft nu 8 lichtmasten! Het zijn LED-lichtmasten van Viessmann die je ook na montage als een soort stekker er even uit kunt halen. GENIAAL!


    Nog even de andere kant op kijkend

    Tot slot nog even een video van de Baureihe 05 in actie:


    test
    Berliner Tempo - update 5: bekabeling / knutsel iets handigs / aanwinst
    Dit is UPDATE 5

    Bekabelvreugde...
    Helaas, door een irritante kortsluiting ben ik dagen bezig geweest om - "en ach, laten we het dan ook maar meteen goed doen" - de bekabeling van mijn complete rangeerterrein te vervangen. Meteen de onhandige installatiedraad (te stijf, past niet goed in de stekkertjes) vervangen door luidsprekerdraad (0,75mm2). Alles werkt nu prima!



    Verder een PowerModule van Viessmann in de strijd geworpen, en alle kabeltjes nu eindelijk op goede lengte aangesloten.

    Knutsel iets handigs
    Telkens mijn wagons en rijtuigen in en uit de verpakkingen doen of ergens neerzetten en laten verstoffen? Nee, dat kan beter.


    Ik had boven het rangeerterrein al een "schap" waar ik allerlei spul onder handbereik even in kwijt kon.


    Ik heb een paar latjes gekocht...


    Aan de achterzijde met schroeven verbonden tot een soort trapje. En dat twee keer.


    Vervolgens even getest of het zo werkte als ik wil


    Het vurenhout nog even van een likje verf voorzien


    E voilà! Ik heb bewust niet de hele breedte van het rek genomen, zodat ik links van het materieel nog wat dingen voor het grijpen kan leggen, bijv. rookvloeistof, olie enz.

    Aanwinst

    Het GVE Verlag in Berlijn heeft een reproductie op de markt van een vertrekstaat van de Berlijnse stations in 1934. Erg mooi, die komt zeker op de deur aan de binnenkant van de treinenkamer!



    Nog te doen...

    Nu alleen nog "even" de railstaven van deze rails (= de rails van het laatste deel van de baan!!!) van een mooie roestverflaagje voorzien. Een klusje voor tussendoor de komende weken...   
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
    Hey Paul wat is het verfje wat jij gebruikt voor de roest op je rails?
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
    Hoi Hans,

    Ik gebruik daarvoor Revell Email verf Matt 83. En een penseeltje nr. 1 (tip: meestal koop ik goedkope kwastjes, maar in dit geval heb ik een duurder kwastje gekocht van marterhaar. Netjes schoonmaken met thinner en hij gaat een leven lang mee. Die goedkope kwastjes nr. 1 zijn helemaal geen nr. 1 heb ik gemerkt maar veel groter, en hebben te harde haren voor zo'n fijn klusje.
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
    Citaat van: BerlinerTempo op zondag 01 maart 2020, 20:44:03
    Hoi Hans,

    Ik gebruik daarvoor Revell Email verf Matt 83. En een penseeltje nr. 1 (tip: meestal koop ik goedkope kwastjes, maar in dit geval heb ik een duurder kwastje gekocht van marterhaar. Netjes schoonmaken met thinner en hij gaat een leven lang mee. Die goedkope kwastjes nr. 1 zijn helemaal geen nr. 1 heb ik gemerkt maar veel groter, en hebben te harde haren voor zo'n fijn klusje.


    Okee ik ga daar is voor kijken dankjewel
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
     :) Hoi Paul, erg leuk wat je allemaal bouwt met een mooi thema, Berlijn in de Roaring Twenties. B) :thumbup:
    Je weet de baan op een ingenieuze wijze te bouwen in de ruimte die je hebt met allemaal leuke handigheidjes.
    Arie Dolphin bouwt ook zo ongeveer in dit tijdperk, alleen met een ander thema, maar misschien leuk om rond te neuzen voor inspiratie.
    https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.0

    Ik ga dit topic volgen. 8)

    Dirk-Jan

    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
    @Dirk-Jan, dank voor de vriendelijke woorden en bedankt voor de tip! Net even gekeken... indrukwekkende reeks bouwverslagen! Ik ga er eens voor zitten, want inspiratie kun je nooit genoeg opdoen! O ja, en nog bedankt voor je Jahreswagen PDF! ERG handig!!  :P
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling / knutsel iets handigs / aanwinst
    Citaat van: BerlinerTempo op zondag 01 maart 2020, 18:24:41
    luidsprekerdraad (0,75mm2)

    :offtopic: Ho effe! 0,75mm2 is geen luidsprekerdraad! Dat begint bij 4mm2. ;-)
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
    @Erik, bedankt! Ik denk dat ik me vergist heb... in elk geval stond er op de rol luidsprekersnoer. Wat de dikte nu precies was ben ik even kwijt...    Ik denk dat ik deze heb
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
    Voor een Märklin baan is dat prima, maar voor mij (lees: mijn luidsprekers) nog steeds te dun. ;-) 
    Re: Berliner Tempo - update 5: bekabeling - knutsel iets handigs - nieuwe aanwinst
    UPDATE 6

    Vandaag een mijlpaaltje! Alle rails is geverfd, 6 stroompunten gemaakt in het stadsdeel en het Stadbahndeel op niveau +1 is nu aangesloten. Nu kan het testrijden beginnen en de definitiefe plek van de seinen bepaald worden. Een paar railtjes moesten wel even met een dun schuurpapiertje tot leven gewekt worden en ook heb ik ATF in de strijd gegooid. Daarna reed het allemaal super. Hier een filmpje van het testrijden:




    Ook nog een lesje nederigheid geleerd tussendoor: Doe geen losse lading in de wagons, zeker niet als je testbaan nog niet overal gelijkmatig vlak is. Ik kwam dit "nepgrind" even later overal langs de rails tegen, want het stuiterde eruit. En ook bij een abrupte stop krijg je ellende (en na een ontsporing wist ik zeker dat dit een ECHTE blooper was...). De stofzuiger heeft er korte metten mee gemaakt, ik ga van de lading een gelijmde inzet maken...


    De nieuwe aanwinst BR38/P8 had na al die jaren hier en daar kleine lakschades.


    Die bij de schoorsteen viel het meest in het oog.


    Hiervoor heb ik penseeltje 00 en de kleur Matt 6 van Revell gebruikt.


    Na afloop. Ben zelf tevreden over de kleur, die komt heel dicht bij het origineel lijkt het.

    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Leuk filmpje om een impressie van je baan te krijgen. De stomers hebben er wel aardig de vaart in. Kleine tip van mijn kant: ik halveer de normale snelheid als ik de treinen film, dat geeft iets meer rust. De mislukte truc met de losse lading grind/aardappelen is heel herkenbaar. Mij overkwam op mijn oude baan hetzelfde met open wagens geladen met kalk. Ontspoord en omgekiept op een onmogelijke plek :O. Succes met het testrijden!

    Groeten,
    Wico   
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Forum Moderator
    Lid sinds: 2007

    A member of the Duurstede Group®

    offline
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    De stomers hebben de vaart er goed inzitten Paul, fijn dat de treinen hun rondjes rijden  :thumbup:


    Mvg,

    Peter Degeluidsman
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Leuke film Paul.

    Je hebt een paar leuke treinen aan het werk gezet.

    mvrgr

    Luc
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Mooi verslag, Paul  :thumbup:

    Tippie van Tony;
    Het grote - nogal prominent aanwezige - tandwiel van mijn oude P8 heb ik ooit in een stoutmoedige bui verwijderd.
    De loc rijdt na deze schoonheidsbehandeling nog steeds uitstekend en heeft ook nog steeds voldoende trekkracht !
    Is maar een ideetje/suggestie  ;)

    Grtz Tony
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Hi Paul,

    Mooie stomers en goed dat het "testen" is gelukt.

    groet
    Harald
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Dank voor jullie reacties en het meedenken.

    Inderdaad @Wico: de treinen lijken op het filmpje in een racewedstrijd los te gaan (tja, ze hebben het Berliner Tempo erin zou je kunnen zeggen...), maar de tip om bij het filmen de snelheid er uit te halen ga ik zeker opvolgen! Filmen van treinen is een vak apart...

    @Tony: inderdaad, de P8 is "still going strong" ofwel "hat nichts an Kraft verloren".... Het zegt wel iets over de kwaliteit van Märklin (niets ten nadele van andere producenten) dat zo'n lok het gewoon tientallen jaren volhoudt.
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Lading maak je met ingezet stuk schuimrubber, of ander material als ondergrond, waarop je dan de ladinglaag plakt. Belangrijk is deze kunnen verwijderen uit je wagon en vervangen door een nieuwe.
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    @David, bedankt voor de tip. Zo ga ik het zeker doen!
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Citaat van: David666 op woensdag 11 maart 2020, 12:33:49
    Lading maak je met ingezet stuk schuimrubber, of ander material als ondergrond, waarop je dan de ladinglaag plakt.
    Daar heb ik nog eens een filmpje van gemaakt:

    https://youtu.be/I9BkMB8A0ck
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Ik heb een stukje karton zo gesneden, omgebogen en gelijmd dat het een paar mm onder de rand van de bak uitkomt. Daarop (in mijn geval) steenkolen gestrooid en dit met een mengsel van lijm - water - en druppie afwasmiddel bevochtigd. De lading zit vast en is desgewenst er gemakkelijk uit te halen. Bovendien bespaart het gewicht.

    groet,
    Roel
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    @Roel en @Basjuh: Dat zijn nog eens handige tips! DANK!  :thumbup: :thumbup:
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Graag gedaan :D
    Re: Berliner Tempo - update 6: proefrijden - losse lading niet doen - lakschades
    Hi allemaal,

    Zo doe ik het, het zijn weliswaar geen wagons (heb daar geen foto's van)
    maar de manier is het zelfde.
    Verder gebruik ik (verdunde)Flex-lijm die vloeit prachtig uit.
    Zie hier

    groet
    Harald
    Berliner Tempo - update 7: we zoeken het eens hoger op...
    UPDATE 7

    Vandaag eens een wat andere update.

    SEINEN, DRAADJES EN NOG MEER DRAADJES
    De laatste tijd druk bezig geweest met inbouw van de laatste 6 seinen (puzzelen waar komt ie precies, gaatje boren, draadjes naar beneden friemelen, aan de onderkant onder de tafel boven je hoofd stekkertjes vastmaken... je kent het wel... Ik verheug me er nu al op dat het einde daarvan in zo langzaam in zicht is.

    SCHILDEREN MAAR...
    De grote brug (ca. 150 m lang, dubbelspoor) naar het rangeerterrein mocht voor de definitieve inbouw wel een verfje hebben. Met dank aan een mooie tip in mijn vraagdraadje "Welke kleur voor de brug? " heb ik in de bouwmarkt een potje verf RAL 6031 rietgroen in extra mat laten maken. Ze hebben er een hechtmiddel voor kunststof aan toegevoegd (heb er geen verstand van, maar ik had verteld dat ik er plastic mee ging schilderen). Ik vind de kleur ronduit prachtig. Als de klus geklaard is gaat er nog een heel lichte weathering overeen, een vleugje roest. Enfin, elke dag een uurtje schilderen, ik ben ongeveer op de helft...


    De verf is hier nog nat dus je ziet de kleur nog niet zo goed, maar even om het verschil aan te geven


    De looppaden heb ik lichtbruin geschilderd, maar ze kwamen me nog wat "te clean" over. Bij de "afvoerputjes" heb ik een een druppel donkerbruine verf gebruikt die ik heel sterk verdund heb. Vervolgens met een vinger een beetje uitsmeerd, waardoor het idee van plassen water moet ontstaan.

    WE GAAN DE LUCHT IN
    Mijn baanthema (jaren '20/'30 in Berlijn) is geknipt om ook iets van het toen snel opkomende luchtverkeer te laten zien. Nu is mijn treinenkamer te klein om eventjes Berlin Tempelhof te bouwen, maar waarom niet iets leuks boven de baan hangen? Märklin heeft in 1936 (kwam ik achter) een grote Zeppelin uitgebracht:



    In 1999 bracht Märklin ter gelegenheid van het 140 jarige bestaan onder nummer 11400 een moderne replika van de Zeppelin uit. Hij is ongeveer 60 cm lang, van metaal, 1,2 kg schoon aan de haak. 



    De propellors van de motoren kunnen draaien, maar dan moet je stevig blazen. Kortom: geen kleine jongen en zonde om alleen maar in de doos te laten zitten.


    Hij heeft twee ragkleine ophangoogjes, dus was het idee snel geboren: die komt boven Berlijn te hangen! Alleen wil ik wel goed slapen  :D, dus maar even geïnvesteerd in een goed ophangsysteem:




    E voilà! Helaas is de achtergrond nu nog een puinzooi natuurlijk, maar het kan heel mooi worden later!


    De Zeppelin hangt precies boven een "resthoekje" van mijn baan. Het lijkt me erg leuk om daar later een soort tafereeltje met een groot grasveld van te maken dat een aanstaande landing van het luchtschip moet uitbeelden. Met hulptroepen en veel toeschouwers op de grond, met een camerateam van de "Wochenschau" enz. Kortom: mijn fantasie kan nog even vooruit!  :)


    De Zeppelin heeft gezelschap van de Junker Ju-52, ook wel "Tante Ju" genoemd:


    Met de Junkers Ju-52 nam het lijnverkeer van de "Luft Hansa" een grote vlucht. Het stond bekend als een een degelijk en betrouwbaar vliegtuig. Het was ontworpen in opdracht van het Duitse leger om als bommenwerper dienst te kunnen doen, maar was ook inzetbaar als civiel lijnvliegtuig. Waarschijnlijk (maar dat zou ik moeten opzoeken) om zo de opgelegde beperkingen aan het Duitse leger te ontduiken die met de Vrede van Versailles ingesteld werden. 
     
    Het metalen model is van Herpa (nummer 019040) (schaal 1: 160) en beeldt de Berlin-Tempelhof versie af, die vanaf 1986 tot begin 2019 rondvluchten verzorgde, eerste vanaf Tempelhof en na de sluiting daarvan vanuit Hannover. Uiteindelijk werd dit te bekostelijk voor de Lufthansa. Nu ligt het vliegtuig gedemonteerd ergens in een hal, in afwachting van betere tijden.



    Iedereen bedankt voor het kijken en veel succes met de diverse projecten, klussen, plannen en het noeste werk aan je baan!