Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Slopen van modelbouwbaan

Gestart door Niek02 maandag 10 februari 2020, 17:47:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slopen van modelbouwbaan

Reeds geruime tijd ben ik bezig met het afbreken van mijn modelbouwbaan.
Reden - ik krijg een andere kamer ter beschikking - groter .
Natuurlijk probeer ik zo voorzichtig als mogelijk de spoorbaan te slopen.Kwestie om zoveel mogelijk spullen te recupereren .
Wat ik me afvraag , wat doen jullie met de electriciteitkabels onder de spoorbaan?
Gewoon wegwerpen, of de langste stukken behouden ? Korte stukken aan elkaar solderen zodat ge opnieuw een lang stuk elektriciteitskabel krijgt of is dit laatste verloren moeite of gewoon te zot om te doen?
Graag uw ongezouten mening aub.
Gr - Niek .
Re: Slopen van modelbouwbaan
Niks weggooien, koper is kostbaar en je hebt het gegarandeerd opnieuw nodig, ook de korte stukjes. Soldeer die niet aan elkaar maar bewaar ze wel in een aparte doos: ze kunnen nog van pas komen. Vind ik. YMMV. ;-)
Re: Slopen van modelbouwbaan
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Slopen van modelbouwbaan
Lange delen bewaren, zeker geen lange delen maken met solderen, hoe meer "lassen" er in de bedrading zitten, hoe groter de kans op storingen. Draad kost de wereld niet.
Re: Slopen van modelbouwbaan
Basroc-1961
gast

Re: Slopen van modelbouwbaan
Weggooien kan altijd. Weggooiers zijn er zat :D
Aan elkaar solderen met een krimpkous eromheen is ook een optie. Dan wel deugdelijk solderen.
Lange einden kunnen altijd korter gemaakt worden.
En wat zot is, is de mening van een ander. Doen wat goed voor u voelt.
Ook kunt u het gaan strippen en de koper gaat verhandelen, dat levert weer geld op voor nieuw draad. Kost wat tijd en moeite.

Re: Slopen van modelbouwbaan
Niet aan elkaar solderen. Het is een hoop gepruts op niks af, en elk soldeerpunt is een potentiële bron van storingen!
Re: Slopen van modelbouwbaan
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Slopen van modelbouwbaan
Korte stukjes gewoon bewaren. Nemen niet veel ruimte in en zijn altijd handig. Weggooien kan altijd nog als je merkt dat je het al een lange tijd toch niet gebruikt en de ruimte goed kan gebruiken.  ;)
Re: Slopen van modelbouwbaan
Oke, bedankt voor de info mannen.Ik ga ze dus niet aan elkaar solderen maar in verschillende dozen stoppen volgens kleur en lengte.
Wat me ook opviel tijdens het slopen was hetvolgende : de oude metalen rails kunnen gemakkelijker gesloopt worden dan de huidige C- rails. Bij de C rails dien je uiterst voorzichtig tewerk te gaan of er breken stukken af van de spoorbedding . Afgebroken stukken lijm ik er terug op met secondelijm .
De volledige spoorbaan was voorzien van ballast.
Re: Slopen van modelbouwbaan
Basroc-1961
gast

Re: Slopen van modelbouwbaan
Wat ik gelezen heb, is dat het afbreken van stukjes bedding duidt op een ouder type rail, waar verkeerd materiaal in gebruikt is. Tevens heb ik gelezen, dat het losmaken moet geschieden door de rails eenzijdig te liften (verticaal) en dan los te halen.