Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?

Gestart door ROMiJo maandag 10 februari 2020, 12:54:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Hallo,
Alweer een paar jaar geleden heb ik een Märklin S 3/67 tweedehands aangeschaft (BR 18.427) in OVP, catalogusnummer 37184. De handleiding geeft weinig inhoudelijke info over de decoder (het zou gaan om een 6090; zie afbeelding) en er staat ook niets in over het gebruik van F0-F4. Verder staat er in dat het rookgarnituur 'voortdurend is aangesloten' en dat de rijrichting maar voor beperkte tijd wordt opgeslagen.

Omdat ik in iTrain de juiste info over deze locomotief wil opnemen heb ik de loc geopend om te kijken welk type decoder er in zit. Daarnaast doet ook de rookgenerator het niet... En dan begint het gepuzzel in het grote decoderbos :O

Op de decoder die er in zit staat '601046, v1.0, 07/97'. Helaas: weinig info over te vinden via Google. Een advertentie op eBay stelt dat deze decoder tezamen met een geluidsmodule onderdeel is van de set '60902'. En daar is wel meer info over te vinden, bv. in de 3rail Wiki: klik.Helaas komt de foto van de decoder in dat artikel niet overeen met de geplaatste decoder, een geluidsmodule ontbreekt en ook de info klopt niet: met F4 wordt niet geschakeld naar rangeerstand, maar wordt -bij mijn loc- de bel geluid...

Ook het Wiki artikel over de 37184 hier, wijkt af van mijn praktijk (foto decoder, functies). En met F1 meet ik geen wijziging van de spanning op het rookcontact: daar staat continu zo'n 10V op.

En waar het om begon is dat ik het juiste decodertype en rijstappen in iTrain wil invoeren :)

Wie weet hoe het zit en heeft meer info voor mij over decoder 601046?

Groeten,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki wijkt af van mijn model?
 @citaat In deze handleiding staat wat meer over F0 t/m F4 vermeld https://static.maerklin.de/damcontent/a0/95/a09578b2ad78d4b5310a4e09fa2b494b1434542271.pdf

De decoder is een 6090 die onder gebruikmaking van het MM2 codeerschakelaar signaal aangestuurd kan worden. Uit mijn hoofd zeg ik dat deze 27 rijstappen heeft.

Zie ook https://www.modeltrein-ombouw.nl/maerklin-decoders

De dikke condensator op de decoder lijkt me overigens niet standaard.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki wijkt af van mijn model?
 @citaat Hallo Dick,
Bedankt voor de link naar de handleiding; dat klopt beter met mijn loc :thumbup: Die versie had M gewoon in de doos moeten doen 8o
En deze decoder (601046) komt zeker uit de 6090 familie (met de 701.22A), maar daar zitten onderling ook nog wel wat verschillen in...

Hieronder het plaatje van de eBay advertentie. Daar zit die condensator ook niet op; je opmerking klopt dus. Misschien wordt het tijd om deze loc te voorzien van een eenvoudige nieuwe decoder.

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki wijkt af van mijn model?
Even naar deze link kijkende is ook een dikke elco te zien (en meer info).
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki wijkt af van mijn model?
 @citaat Ah, klopt Johan. Ik was ook op die site geweest en het versienr van mijn decoder is idd 1.0 met elco. Blijft wel vreemd dat handleiding, locfuncties, wiki, etc. niet eenduidig zijn ;) En dit is ook een eigenwijze loc; als ik iTrain opstart bedenkt deze BR 18 zelf dat ie maar een stukje moet gaan rijden... :O

Tnx,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki wijkt af van mijn model?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki wijkt af van mijn model?
Beste Rob,

Is die meneer van die site toevallig niet een modifeerceerder van Märklin decoders?

Groet, Anne W
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki wijkt af van mijn model?
Geen idee Anne 8o

Gr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
 @citaat

Ik krijg het idee van wel, groet, Anne W
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Een 6090 C90 decoder heeft vaak, maar 14 rijstappen en alleen een lichtfunctie. Wel optrek en afremvertraging en bij analoog rijden geen verlichting.

De opvolger werd de 60901 C91 met lichtfunctie plus 4 functies en 27 rijstappen. Dit verschil merk je wel degenlijk. Dit wordt ook wel Motorola 2 genoemd.
Beide soorten decoders kunnen verrassend goed tegen vuile rails en hebben zich bewezen als prima decoders met een lange levensduur en prima bestand tegen de analoge omschakel impuls. In tegenstelling tot de moderne decoders.
De 60905 decoder is dezelfde decoder maar dan speciaal voor klokankermotoren en die combinatie is geweldig.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Jou decoder is een 60901.
MM2 protocol.
F0 stuurt grijze/gele draad aan voor verlichting in rijrichting.
F4 voor rangeermode.
F2 of 3 voor bel oid.
Decoder kent vele varianten en is ondanks zijn ouderdom een prima decoder, al is deze niet (digitaal) te programmeren.
Mvg. Marcel
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Bedankt voor je reactie Marcel,
Maar... dit is geen 60901 of het is een eerste afwijkende versie van de 60901? F0 is inderdaad verlichting, maar met F1 en F2 gebeurt er niets, met F3 gaat de fluit en met F4 de bel. En dit klopt ook met de handleiding van de link die ik kreeg van Dick hierboven (maar die ik niet bij de locomotief heb gekregen). Bij de loc zat een handleiding waarin niet eens over functies wordt gesproken...

Ik stel de locomotief nu in iTrain in met C90 (14 rijstappen) of C90X (27 rijstappen) en ga uitproberen of er op iedere stap wordt gereageerd.

Groet,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Zojuist met iTrain de snelheidsmeting met 27 stappen uitgevoerd. En iedere stap levert een hogere (of lagere  ;)) snelheid op. Ik neem dan aan dat de decoder inderdaad 27 rijstappen heeft?

Aanvulling 1: analyse van de snelheidsmeting levert op dat er wel erg weinig verschil zit tussen verschillende stappen en dat de snelheidscurve een heel grillig verloop heeft (zie afbeelding). Ik ga het nog een keer doen met 14 stappen....

Aanvulling 2: nu ook de snelheidsmeting met 14 stappen afgerond (2de afbeelding). Dat ziet er een stuk minder grillig uit en iedere stap heeft ook een significant verschil met de vorige/opvolgende stap.

Nu ik de resultaten van beide metingen zie, zou mijn voorzichtige conclusie zijn dat de decoder die is gebruikt beschikt over 14 rijstappen?

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Beste Rob,

Ik vraag me af of jouw "centrale" (het apparaat die de instructies van iTrain vertaalt naar, in dit geval Motorola) wel het Motorola 27 stappen protocol kent.

Uit de handleiding van de Tams centrale:

27 rijstappen in Motorola-format
In Motorola-format staan standaard 14 rijstappen ter beschikking. De MasterControl ondersteuntbovendien twee manieren om in Motorola-format 27 rijstappen te realiseren. Rijstappenmode 27a: Bij enkele locdecoders kunnen via ?tussenrijstappen? 27 rijstappen worden aangestuurd. Om een tussenrijstap te bereiken moet zoals gebruikelijk direct na het wisselen naar een hogere rijstap weer een rijstap omlaag geschakeld worden. Bij een stroomonderbreking gaat deze rijstapinformatie verloren. De MasterControl simuleert bij decoders, die deze mode ondersteunen, 27 rijstappen en toont in het display de rijstappen 1 t/m 27. De tussenrijstappen worden bereikt door de MasterControl regelmatig kort omhoog te schakelen in de eerstvolgende rijstap. Hierdoor wordt gegarandeerd dat de tussenrijstap ook na een stroomonderbreking weer correct wordt ingesteld. Het wisselen tussen de rijstappen is normaal gesproken niet zichtbaar.

Rijstappenmode 27b: Door het benutten van vrije bitcombinaties in functie dubbelbit is het ook mogelijk om in het Motorola-format 27 ?echte? rijstappen te realiseren. Deze rijstappenmode kan alleen door decoders worden omgezet die daarvoor geschikt zijn. Worden locdecoders, die slechts 14 rijstappen of de rijstappenmode 27a ondersteunen met de rijstappenmode 27b aangestuurd dan leidt iedere tweede ingestelde (oneven) rijstap tot een verandering van de snelheid.


Wellicht een checken met deze of gene, groet, Anne W
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Hallo Rob,

heeft de decoder rijrichting herkenning, dan is het een 27 stappen decoder 60901,60902,60903 of 60904 (=c90x), heeft de decoder geen rijrichting herkenning dan is het een 6090 (c90) decoder met 14 stappen, heel simpel te testen, loc laten rijden, stop loc, til loc van rails, schakel de rijrichting van loc op centrale (dus zonder loc op rails), zet de loc terug op de rails, laat de loc rijden, gaat hij verder in dezelfde richting heeft hij geen rijrichting herkenning, gaat de loc de andere kant op wat ik niet verwacht gezien jouw ijkpatroon dan is het een 6090 decoder met 14 stappen.


met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Het is toch echt een 60901 variant.
Dmv het wel of niet maken van enkele soldeerbruggen kunnen er nog enkele functies qua inzetbaarheid worden gewijzigd. Verder zijn de functies naar gelang model actief (gemaakt) door het plaatsen of weglaten van transistoren, diodes en weerstanden.

Daarnaast, een 6090 (MM1) heeft geen extra functies.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
 @citaat@citaat @citaat Hallo Marcel en Walter,
Ik heb net het testje van Walter uitgevoerd (handig om te weten) :thumbup: Loc laten rijden vooruit, van de rails af, in iTrain omschakelen naar achteruit, loc in dezelfde richting weer op de rails gezet en stoom geven. De loc gaat dan de andere kant op (achteruit) en beschikt dus over rijrichting herkenning!

De conclusie van Marcel dat het hier gaat om een 60901 variant lijkt ook te kloppen, maar volgens de meegeleverde handleiding -zie de afbeelding in mijn openingspost- zit er een 6090 in (het plaatje wijkt echter af van de geplaatste decoder). Zou het ook een 6090 variant kunnen zijn (tussenstap in de ontwikkeling naar de 60901)? Vraag blijft natuurlijk welke variant dat dan precies is en of dat ook nog effect kan hebben op het aantal rijstappen? Want de opmerking van Walter over de verschillen tussen de ijkpatronen is ook zoals ik er over denk.

Ook die snelheid ijken heb ik nog een keer gedaan, maar eerst heb ik op de decoder print de oprem/afrem vertraging op minimaal gezet en de maximale snelheid op maximaal. Vervolgens in iTrain afwisselend voor decodertype C90 (14) en C90X (14/27) gekozen. Wat ik opvallend vind is het verschil tussen de maximale snelheid voor beide decodertypen: C90 => ruim 200 km/h en C90X => rond de 120 km/h. En daarnaast is het ijkpatroon bij 27 stappen behoorlijk grillig en dat zie ik bij mijn andere locs niet terug.

Voorlopig ga ik de loc wel instellen op de C90X met 27 rijstappen; dat lijkt voor iTrain meer nauwkeurigheid op te leveren.
Misschien kan iemand meer/andere conclusies trekken aan de hand van de ijkpatronen?

Jammer dat ik over de 'Märklin 601046 decoder, v1.0, 07/97' zo weinig concrete info kan vinden op internet 8o
Een andere optie is natuurlijk ook nog om de decoder te vervangen...

Bedankt voor de input,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
 @citaat @citaat @citaat Hallo Anne,
Dank voor je input en informatieve tekst; altijd interessant om meer kennis op te doen :)
Mijn ervaring met iTrain en de SRSEII (op basis van de originele aansluitbox van Märklin) zijn nog niet zo groot, maar iTrain kan overweg met vele verschillende typen decoder die in de locs zijn gemonteerd en de SRSEII is alleen maar een doorgeefluik van die commando's. Ik vermoed daarom dat dat niet de kink in de kabel is. Daarnaast werkt het met andere locs in zowel 14 als 27 als 126 rijstappen ook prima. Mijn probleem hier is dat ik niet weet welke eigenschappen de in deze loc gemonteerde decoder precies heeft...

Mvrgr,
Rob.

NB: inmiddels ook jouw topic gevonden hier op iTrain. Imposant en notificatie aangezet :thumbup:
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Beste Rob,

Om de één of andere reden is het 27 stappen gebeuren door Märklin nooit officieel gedocumenteerd, 27a is van Märklin, daarop draaien de oude 6090x decoders en de huidige decoders, de oude Märklin/Esu decoders (uit de gezamenlijke ontwikkeling van MFX) en de huidige Esu decoders rijden op 27b.

Ik vraag me steeds af of jouw "centrale" wel 27a of 27b kan produceren...., voor de goede orde, iTrain/je computer zegt iets in een computertaal, je SRSEII vertaalt dat in een Motorola signaal, wellicht met het verhaal van Tams eens praten met een deskundige.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Wat motje nou met die ouw meuk man.....decoder van 7/97 waar ook nog is lekker het een en ander is bij gepropt..... :D

Plaats er een nieuwe Marklin of Esu decoder in , weet je gelijk alles.... :D :D :D

Ik zou het wel weten.

Suc6.

Mvg: Alex
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Je moet het plaatje van de 6090 in de handleiding meer als symbool zien.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
 @citaat @citaat Hallo Alex,
Ben het met je eens hoor (alhoewel de loc nu toch redelijk goed presteert en zelfs op tijd stopt in de blokken ;)).
Heb je voor mij ook een aanbeveling welk type decoder dat zou moeten zijn?

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Nieuwe decoder geplaatst
Zo nu en dan ging mijn BR 18 er op volle snelheid vandoor als ik de modelbaan inschakelde. Daarom eergisteren het advies van Alex opgevolgd: de ouwe meuk uit de BR 18 gehaald en een LokPilot 3.0 geplaatst. En ja, een 3.0 omdat ik er nog twee heb liggen van mijn experimenten van zo'n 10 jaar geleden ;)

Op het eerste plaatje is de oude decoder gedemonteerd en op het tweede plaatje zit de LokPilot er in. Dat ging nog wel relatief makkelijk voor een beginner.

Helaas krijg ik de aparte geluidsmodule die in de tender zit niet aan de praat. Het schema daarvan zie je op de derde foto. Wat gaat er mis: op het schema zie je linksboven dat op de geluidsdecoderprint ook de achterste verlichting is gemonteerd (J8). De aansluiting J1 (Vcc/Oranje) is -vanuit de oude Märklindecoder'- de gemeenschappelijke voeding die ook wordt gebruikt voor de voorste verlichting en de geluidsdecoder. Bij de LokPilot is dit echter de 'blauwe' aansluiting die dient als 'massa' voor de verlichting en beide AUX-uitgangen. De verlichting is aangesloten op de witte en gele uitgangen van de LokPilot. Voor de aansluiting J2 (GND) is echter geen aansluiting op de LokPilot beschikbaar. Jammer, maar de schoorsteen blijft in ieder geval wel roken.

Na montage de loc op het programmeer spoor gezet en de eerste stappen gezet in het programmeren van de decoder. De loc rijdt voor- en achteruit en de front/achterverlichting schakelt keurig mee. Bij het ijken van de snelheid van de loc met iTrain rijdt deze echter met een max. snelheid van dik 250 km/uur over d ebaan. Hier en daar moeten nog wat CV's worden bijgesteld :D

Het werk is nog niet af, maar tot nu toe is de operatie grotendeels geslaagd.

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Nieuwe decoder geplaatst
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 16 mei 2020, 17:06:23
Voor de aansluiting J2 (GND) is echter geen aansluiting op de LokPilot beschikbaar.

Rob, deze zit er wel op, maar dan moet je op de decoder zelf solderen. Pin 20 van de MTC connector, zie handleiding voor pinout.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Hallo John,
Ik denk dat jij uit gaat van een nieuwere versie LokPilot? Mijn versie is 3.0 uit +/- 2010 en die komt niet tot pin 20. Zie de foto hieronder.
Wel bedankt voor je reactie :thumbup:

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
De geluidsmodule in de tender krijg je alleen dan aan de praat wanneer:
a. er een Loksound decoder geïnstalleerd wordt in de loc én
b. op die decoder een soundfile (software) is gezet.
Zo niet dan kun je aansluiten en solderen wat je wilt maar blijft het oorverdovend stil.

Cees
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Citaat van: ROMiJo op zondag 17 mei 2020, 16:05:05
Ik denk dat jij uit gaat van een nieuwere versie LokPilot? Mijn versie is 3.0 uit +/- 2010 en die komt niet tot pin 20. Zie de foto hieronder.

Nee hoor, ook de lokpilot 3 heeft um, je moet kijken naar het plaatje van de mtc versie.

@Cees, t is een losse soundmodule die als je hem correct aansluit gewoon werkt icm lokpilot. Als je een loksound inbouwt kan die soundmodule er helemaal uit.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Hoi John,
Dat plaatje van de MTC versie staat ook in de handleiding (en nu ook onder deze post) en daar staat die pin 20 natuurlijk wel op. Alleen... dat is niet de versie die ik heb. Ik heb type 52610 en zo te zien op de foto wijken die printen behoorlijk van elkaar af. Ik zou denk ik wel met een multimeter op zoek kunnen gaan naar de 'GND' ten opzichte van pin 7/blauw/common (+ pole) op mijn printje...

Mvrgr,
Rob.

Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Rob,

Het verschil tussen de 52610 en de 52614 is dat de 52610 een bedrade decoder is en de 52614 één met een 21 polige connector.
Maar op de 52610 zijn alle soldeereilandjes van de 52614 aanwezig, dus is er eensoldeereilandje voor pin 20.
Het rood omrande eilandje op de foto is pin 20.
Wees wel voorzichtig met solderen, dat je geen andere eilandjes kortsluit.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden Ad,
Ook jij bedankt :thumbup:

Ik ga dit uitproberen komend weekend :)

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Na hééél voorzichtig solderen (wat een priegelwerk) de geluidsmodule ook aangesloten. En het werkt; de loc maakt weer bel of fluit geluid. Bedankt John en Ad :thumbup:

Omdat de bedrade versie van de LokPilot naast de verlichting 'maar' twee AUX-uitgangen heeft, moet ik nu wel kiezen tussen rook, fluit of bel (één van de drie kan ik niet aansluiten). Ik vraag mij af -voordat ik weer ga solderen- of ik ook gebruik kan maken van pin 13 en/of 4 (bij MTC is dat AUX3 en AUX4) op mijn versie van de LokPilot?

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Ik zou de bel dan achterwege laten, die gebruik je het minst.

Groeten,
Ton.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Fijn dat het gelukt is, het is inderdaad priegelen als je het niet gewend bent.

Citaat van: ROMiJo op zaterdag 23 mei 2020, 14:11:56
Ik vraag mij af -voordat ik weer ga solderen- of ik ook gebruik kan maken van pin 13 en/of 4 (bij MTC is dat AUX3 en AUX4) op mijn versie van de LokPilot?

Ja en nee, je kan ze gebruiken maar dan zal je ze wel eerst moeten versterkten.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
@citaat John,
Ik lees in de handleiding dat AUX3 en 4 'digitale uitgangen' zijn en voor een verbruiker moeten worden versterkt inderdaad. Maar geldt dat ook voor deze geluidsmodule? Als ik naar dat schema kijk dan gaat het denk ik ook om pure digitale ingangen (dus zonder een belasting zoals van een lampje of rookgenerator)?

Mvrgr,
Rob.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Rob, je geluidsmodule gaat pas geluid produceren als de trigger verbonden wordt met de ground.
Versterkte uitgangen schakelen tussen zwevend (niet verbonden met plus of min - open collector), en zijn als je de uitgang aanzet verbonden met de ground.
Een onversterkte uitgang schakelt tussen 0V en 5V. Als je deze aanzet wordt deze 5V en ik durf niet te zeggen of de soundmodule het leuk vind om 5V op een ingang te krijgen.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
Rob,

Top dat je loc rijdt.
De volgende keer als je een loc ombouwt, koop dan een decoder met een 21mtc connector.
Je kunt dan een dragerprintje inbouwen, met twee versterkers er op voor AUX 3 en 4 en dan heb je zo 4 versterkte AUX poorten.
Zo'n printje had in kouw Br 18 precies op de plaats gepast van de oude decoder.
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
die AUX3/4 kan je met een versterkertje makkelijk volledig bruikbaar maken op de bedrade versie.deed ik hier vroeger ook.Een dual mosfet erachter en alles is oke.Kost amper wat.
Google maar een sop versterker aux3/4  : http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/remodule-baan-sander/?PHPSESSID=eldpn8ifstaitrmqs8cffp3n52
Re: Märklin 37184 S 3/6, BR 18.427: Wiki/Decoder wijkt af van mijn model?
De operatie is gelukt :), mede dankzij jullie ondersteuning :thumbup:

@citaat John,
De tweede 'trigger' aansluiting van de geluidsmodule heb ik -na wat metingen- direct aangesloten op AUX3 van de LokPilot. En het werkt :D Ik heb daarbij AUX3 wel via CV-instellingen op 'Pulse' gezet en in de MS2 de functie aangemaakt als 'momentcontact'. AUX1 werkt op zich ook prima, maar omdat de rookgenerator de massa van de loc gebruikt krijgt deze maar halve spanning en functioneert niet. Het is een type Seuthe 24 -schuift in de schoorsteen- en helaas kan ik in die maat (3,5 mm) geen rookgenerator met aparte massa en voeding aansluitingen vinden...

@citaat Ad en Johnny,
Dank voor de tip: ik heb die dragerprintjes met een MTC21-connector gevonden (ESU heeft ze ook te koop) en dat had het inderdaad een stuk makkelijker gemaakt :)

Na de inbouw moest de loc natuurlijk nog afgeregeld worden. Dat was ook een klus: een stevige handleiding die je ook maar moet begrijpen >:-D Daarnaast gaat het programmeren van CV's met een MS2 ook niet gemakkelijk. Uiteindelijk de MS2 op alleen DCC gezet en toen werkte het prima. Weer terug naar MM2 moest de MS2 wel even aan/uit, anders bleef de verlichting van de loc knipperen...

Na het instellen van de functies, het motortype en de max snelheid de loc geijkt met iTrain. Na nog een paar kleine aanpassingen komt onderstaande snelheidscurve er uit. Ziet er voor mij prima uit. Inmiddels de trein ook al wat proefrondes op de baan laten rijden. Ook helemaal OK.

Tevreden dus met deze ombouwactie :P

Mvrgr,
Rob.