Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

beeldscherm flikkert in iTrain

Gestart door Tjoekedoris zondag 09 februari 2020, 14:15:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
beeldscherm flikkert in iTrain
Hallo allemaal,

Als ik iTrain opstart en ik zet mijn Tams Centrale in de rijstand, dan geeft het scherm een heel onrustig beeld (flikkeren en strepen).
Zet ik mijn centrale weer in d estop stand dan is dat weer weg en is het beeld weer rustig.
Herkent iemand dit of heeft iemand de oplossing hiervoor?
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Hoi,

Waar heb je centrale ten opzichte van je scherm staan? Hoe lopen de kabels naar de baan? In de buurt van de kabels naar de monitor. Je hebt blijkbaar een gevoelig scherm en/of niet afgeschermde kabels gebruikt van en naar het scherm.

Groet Ronald.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Dat vind ik wel vreemd Ronald, want voorheen deed hij dat niet. Mijn centrale staat zeker 2 meter van het scherm en de kabel naar de monitor loopt eigenlijk juist weg van alle bedrading.
Zoals je op de foto's kan zien hangt de monitor linksboven en staat de computer in een nisje rechts onder het midden. De centrale staat daar weer rechts van om de hoek in een andere nis.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
En de kabels? hoe lopen die? Waar zit / staat de computer? Hoe lang zijn de kabels naar de monitor. Je hebt waarschijnlijk nu ook meer sporen langs de kabel lopen. Digitale signalen zijn goede stoorzenders ;) Probeer eens te kijken naar een route met zo min mogelijk in de buurt van de baan.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Ik zal mijn kabels eens nalopen. Het enigste wat ik heb gedaan is een 3e booster aansluiten voor mijn station en BW.
Mogelijk dat hierdoor verstoring is opgetreden.
Voor die tijd geen probleem gehad.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Zit de stroomsteker van de monitor wel apart? Ik heb 3 monitoren hangen, en geen problemen.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Wilco, het ligt in ieder geval niet aan het programma.
Op deze computer draai ik alleen iTrain, maar als ik dat programma afsluit dan blijft het probleem van de monitor gewoon bestaan.
Het is dus inderdaad een soort van verstoring van de monitor door de centrale of alle bedrading.
Het vervelende is eigenlijk dat hij het voorheen niet deed.
Ik moet dus even goed kijken wat er ten opzichte van eerder is gewijzigd.
Kost weer tijd  :(

NB  de stekker van de monitor heeft een directe aansluiting op het net, los van andere apparaten.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Beste probeer eens de stroom stekker een halve slag te draaien of een aparte aarde en anders de kabels afschermen zo maar een paar tips.

Met vriendelijke groeten uit Maastricht Brupo-x  :cool: :cool: :cool:
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Ik heb even rondgekeken onder de tafel. De stroomkabels van de computer en de monitor lopen buiten alles om, evenals de beeldscherm kabel.
Het is echt de aansluiting van de centrale naar de computer. Zodra ik de USB verbinding (vanaf de centrale) bij de computer loshaal is het beeld direct rustig.
Ik ga nu eerst eens een andere USB kabel buiten alles om monteren om te zien of dit helpt. Het zou natuurlijk kunnen dat er een kabel probleempje is.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Kan het een aardlus zijn, via de netsnoeren van beide apparaten?
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Wat is een aardlus Erik?
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Wat voor type monitor aansluiting wordt gebruikt? VGA, DVI of HDMI? Misschien zou het helpen om een ferrietkraal om de videokabel te doen als deze die niet al heeft.
Wat je ook nog als snelle test kan proberen is aluminiumfolie om de videokabel heen te doen.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
 @citaat: Dat kan je als test doen.

Citaat van: Erik Baas op dinsdag 11 februari 2020, 17:55:07
Kan het een aardlus zijn, via de netsnoeren van beide apparaten?

Wel apart dat het eerst geen problemen gaf en nu wel. Dat is het vreemde. Zou het een aardlus zijn dan zou je er eigenlijk al last van het begin moeten hebben.

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 11 februari 2020, 17:46:14
Ik ga nu eerst eens een andere USB kabel buiten alles om monteren om te zien of dit helpt. Het zou natuurlijk kunnen dat er een kabel probleempje is.

Dat is mogelijk de gemakkelijkste manier. Zorg ervoor dat deze kabel ook niet te lang is. USB mag maximaal iets van 10 - 15 meter zijn (volgens de specificaties). Zelf wil je natuurlijk deze zo kort mogelijk hebben. Maar dan moet dat wel mogelijk zijn ;)

Succes!

Groet Ronald.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Als de USB kabel in het verleden geen probleem was en niet vervangen is dan zal die nu ook geen probleem zijn. Over de USB lopen alleen zwakke data signalen.
Het lijkt erop dat de extra aangesloten booster de oorzaak is van de problemen. Je zou kunnen proberen door alleen die nieuwe booster los te halen.
Waarom het ook over is als je de USB los trekt is omdat de booster dan ook geen signaal meer heeft om te versterken.
Vraag van type video aansluiting is omdat een analoge video aansluiting zoals VGA gevoeliger is voor storing dan een digitale aansluiting zoals HDMI.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Ik dacht ook niet aan de USB-kabel, maar aan de netsnoeren: als je er daar een met randaarde voor bent gaan gebruiken zou er een aardlus kunnen ontstaan. Ik geef toe dat het vergezocht is, maar ja... 
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
 @citaat @citaat en  @citaat De nieuwe versterker kan het zijn. Dat zou het enige zijn wat in de lijn der verwachtingen zit. USB eruit trekken hoeft niet te betekenen dat er geen signalen meer op de baan komen. De centrale kan nog steeds de boel "aansturen". Dus de vraag is gebeurt het ook met de usb eruit en de centrale aan en treintjes die aangestuurd worden / rijden. Even niet opgelet of je ook met de TAMS handmatig kan rijden  8o  O:-D
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Een aardlus kan ook ineens gebeuren als er bvb aan bekabeling is getrokken waardoor er nu juist een contact is gemaakt of is onderbroken.
Zo heb ik ooit een aardlus in een grote inbraakinstallatie gehad communicatie die weg viel zones die spontaan alarm gaven bleek het uiteindelijk een gesoldeerd draadje te zijn waar de isolatie tape vanaf was van een alarm zone die af en toe een schroef raakte die in een stalenbak was geschroeft.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Een aardlus kan zeker het probleem zijn, maar vaak is electro magnetische straling een oorzaak, waarbij 1 of meerdere apparaten de straling veroorzaken en andere apparaten meestal in combinatie met de bekabeling daar last van hebben. Een booster is zeker een apparaat dat electro magnetische straling veroorzaakt. Je zegt dat het probleem ontstaan is na het aansluiten van een 3e booster. Doet het probleem zich ook nog voor als je de oude situatie hersteld( dus zonder 3e booster). Dan kun je checken of de booster de veroorzaker is. Zo ja dan kun je kijken wat er gebeurd als je de booster ergens anders plaatst. Ik gebruik zelf o.a ook een paar Tams boosters. Deze heb ik afgeschermd met een metalen kap om de straling te beperken. Bij mijn Edits booster heb ik nergens last van. Niet goed afgeschermde bekabeling zal als een soort antenne fungeren dus  is het zaak om altijd goed afgeschermde bekabeling te gebruiken en zoals eerder al is geschreven kunnen ook ferrietringen helpen. Deze ringen kosten bijna niets en filteren de ongewenste hoogfrequente signalen eruit. Overigens kunnen Usb kabels wel degelijk last hebben van electro magnetische straling ook al loopt er slechts een beperkte stroom door. Hopelijk draagt dit iets bij.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Ik ben inmiddels zover dat ik erachter ben dat het de stroomtoevoer naar de boosters is.
Als ik alle boosters los haal, dan is de storing ook weg en wanneer ik deze 1 voor 1 weer aansluit, dan zie ik telkens een zwaardere storing optreden.
Overigens is het een VGA aansluiting, maar de PC en monitor liggen nogal ver van de boosters af.
Het feit dat ik dacht dat de 3e booster problemen veroorzaakt, komt omdat de flikkering op de monitor bij 1 booster nauwelijks te zien is.
Bij 2 boosters is dat al meer, en bij 3 boosters is dat erg hinderlijk.
Vandaar mijn idee dat het alleen bij de 3e booster optrad, maar kennelijk was dat al eerder zo, maar viel dit niet zo op.
Ik ga nu maar eens proberen om de stroomtoevoer van die boosters om te leggen.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
We zijn weer terug bij af  :(
Ik heb alle kabels los gehad. de centrale verplaatst en alles weer aangesloten, daarbij oplettend dat de snoeren van elkaar af leggen.
Ook verschillende methoden toegepast van directe aansluiting op het net of via contactdozen.
Helaas.....bij het inpluggen van de USB aansluiting van de centrale naar de PC is het weer mis.
Ik moet er maar mee leren leven vrees ik.
Mijn laptop ga ik nu eerst eens uit proberen om te zien of die ook gaat storen.

NB...het functioneert overigens wel goed.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Hoelang is die VGA kabel eigenlijk? Hoe langer die kabel hoe eerder je last hebt van storing.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Kun je de PC in een speciaal stekkerblok steken, die ook bliksem beveiliging heeft??
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Ik constateer nog iets vreemds.
Mijn monitor heeft een stekker met randaarde.
Je mag toch verwachten dat deze dus op de randaarde moet worden aangesloten.
Maar als ik die in de WCD stop dan is de flikkering veel erger dan wanneer ik deze in een verlengsnoer zonder randaarde doe.
Normaal gesproken zou ik het andersom verwachten.

Zou het te maken kunnen hebben met mijn PC?
Dat is een minicomputer die zelf geen randaarde heeft, maar verbonden is met het net via een adapter?
Het lijkt inderdaad op een aardlus, maar hoe?

Het rare is dat de computer op zich goed met de monitor communiceert.
Zonder centrale doet hij het prima. Je zou dus zeggen dat het niet aan de VGA kabel moet liggen.


Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Je kan nog kijken of de boel met centrale maar zonder versterkers aangesloten ook problemen geeft. Het is wel een behoorlijk zoekplaatje  :)

Groet Ronald.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Er ontstaat dus een aardlus als je de usb kabel aansluit.
Wellicht zou een usb isolator een oplossing kunnen bieden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Indien je een laptop hebt, sluit deze dan eens aan en laat de laptop op de accu draaien.

Puur voor de test.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Ik denk dat de voeding naar de centrale te zwak is.
Gezien het feit dat zodra je stop indrukt het beeld wel goed is.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Misschien is het inteferentie.
Doe de voeding van die monitor (of laptop of alleen op zijn accu) eens in een hele ander stopcontact (wcd) evt. met verlengsnoer.
Zit die in een randaarde wcd ?

groet
Harald
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Harald, ik heb van alles al geprobeerd.
De booster en centrale zijn allen on-geaard (ze hebben een ingebouwde kortsluit beveiliging), maar de interface van de draaischijf is wel weer geaard.
Ik heb alles in de juiste stekkerdozen gedaan en zie niets verkeerds.

Het is echter nu zo, dat ik mijn laptop heb geconfigureerd en heb aangesloten.
Deze fungeert nu als master voor iTrain en is geheel storingsvrij om het maar zo te zeggen.
In het circuit als zodanig treedt dus geen verstoring op, naar het blijkt.

Nu is mijn laptop geaard en rechtstreeks aangesloten op het net, maar mijn mini computer is NIET geaard. Nu denk ik dat daar misschien het probleem ligt.
Het zou kunnen dat wanneer ik de boosters en/of de centrale aanzet er toch ergens een aardlus ontstaat.
Op internet heb ik wel gelezen dat het een complexe situatie is en moeilijk is te achterhalen.

Ik ga op mijn mini computer iTrain zodanig instellen dat deze als cliënt werkt (ik heb een prof. versie).
Op deze computer zijn dus de centrale en de interface voor de draaischijf niet meer aangesloten.
Alleen het programma draait daardoor mee via het netwerk.
Aangezien die mini computer normaal gesproken (zonder inschakeling van de modelbaan) gewoon storingsvrij werkt, heb ik goede hoop dat dit nu ook zo is.

Dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat het aan de hardware (mini computer) ligt.
Ik hoop morgen met een verse update te komen.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
 @citaat
Maar heb je nu de monitor (of laptop) in een geheel ander stopcontact gedaan ?

groet
Harald
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Yep. Ook dat.
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Probleem opgelost !!!  :-)

Wat heb ik gedaan?
Ik heb alle verbindingen van en naar de computer, centrale en beeldscherm losgehaald.
Daarna van de gelegenheid gebruik gemaakt om de snoeren van de stroomtoevoer en de losse wandcontactdozen logischer te monteren.
Dat wil zeggen: de aarde stekkers in randaarde en gewone stekkers in een stekkerdoos zonder randaarde, waarbij de stekkerdozen op zich een logischere plaats hebben gekregen.
Ik heb mijn centrale hoofdschakelaar met 220V een beetje omgelegd en de verbindingen samengebundeld in een afgesloten verdeeldoos.
Daarna mijn mini computer zonder randaarde vervangen door een gewone computer MET randaarde.
Als laatste een displayport naar VGA kabel uit 1 stuk (5 mtr.) aangeschaft (mijn beeldscherm heeft helaas alleen VGA).
Nu heb ik een super stilstaand beeld.

Het was ongetwijfeld een aardlus  8o, al weet ik niet waar dat precies in zat.
Wel weet ik, dat bij het insteken van de USB verbinding naar de centrale het beeldscherm begon te flikkeren.
Mijn veronderstelling is dat de ongeaarde minicomputer, boosters en centrale daar debet aan zijn geweest.
Wellicht is er een minimale spanningsverschil opgetreden die via de USB naar de minicomputer liep en daar ook niet weg kon wegvloeien.
Daarom vermoed ik dat dit via de VGA kabel naar de monitor ging die op zich wel geaard was.
Ik ben geen expert en kan het niet verklaren, maar dat lijkt mij de enigste reden geweest.

Nu werkt alles prima naar behoren en lopen mijn kabels zoals het hoort en netjes weggewerkt.
Zo heeft alles toch een reden gehad.  :-)



Re: beeldscherm flikkert in iTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: beeldscherm flikkert in iTrain
 @citaat
Mooi dat het is opgelost.

groet
Harald