Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Puzzelen met baanontwerp

Gestart door JohBoc zondag 09 februari 2020, 13:52:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Puzzelen met baanontwerp
Wie kan mij adviseren. Zit te puzzelen met een ontwerp. Mijn tafel is 270x122cm. Deze staat op wielen zodat ik er van beide kanten bij kan komen. Ik ben herintreder na 55 jaar en vind het best lastig om tot een goed ontwerp te komen waarbij ik ook van rijrichting kan wisselen. Tijdens de laatste stamtafel in Amersfoort heb ik van één van de gasten een schetsje gekregen waarmee ik aan de slag ben gegaan. Hoe zit het met de stijging en daling van de baan? Het werken met de software moet nog echt wennen.
Heeft iemand zo'n soort ontwerp?
Re: Puzzelen met baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Ik zie een helling die zeker 9cm moet stijgen binnen 2 meter. Dat is ambitieus, zelfs voor Märklin locs. Over het algemeen wordt aangehouden max. 3cm stijgen per meter, dus 3%. Is die brug of tunnel een vereiste? Ik zou met jouw baanoppervlak lekker in hetzelfde vlak blijven, dus hellingen zoveel mogelijk vermijden.

Is dit wellicht iets, als basis om mee te beginnen? De beide wissels aan de bovenkant moeten nog met elkaar worden verbonden. Ik heb hiervoor de trialversie van Anyrail gebruikt, dus meer dan dit (max. 50 railstukken) kan ik je niet bieden. Het idee is de keerlussen te verbergen in bijv. een tunnel. Je zou ook de onderzijden van de keerlussen met elkaar kunnen verbinden, de keerlussen in dubbelspoor naar voren laten komen of andere varianten. Er moet nog worden nagedacht over wat verder in zicht is en wat niet. Ook het station aan de voorzijde moet in dit idee nog worden uitgewerkt. De geometrie die ik gebruikt heb is obv 5100, dat is natuurlijk alleen voor het idee, ruimere bochten kan natuurlijk ook.



Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Weer zitten puzzelen met een ontwerp. Tips gehad van "Blauw" en hiermee aan de slag gegaan. Zoals gezegd de tafel is 270x122cm dus niet al te groot maar ik wilde perse van rijrichting kunnen veranderen. Hoor graag wat jullie er van vinden, zowel positief als negatief. Tips zijn altijd welkom. 
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Hierbij het ontwerp m.b.v. de demoversie van wintrack.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
De keerlussen zijn zo precies andersom, maar dat kan natuurlijk ook! Ik zou het station nog een beetje aanpassen als je die mogelijkheid hebt tenminste, zoals ik heb aangegeven (ik ben een 5106 tekort geschoten voor ieder spoor zie ik nu). Op die manier heb je iets langere opstelsporen en heb je een onnodige S-bocht eruit gehaald. Toevallig komt het met de geometrie ook beter uit. Hier kun je prima op rijden met twee of zelfs drie bescheiden treinen. Wat voor materieel heb je eigenlijk?
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Top idee. Dit geeft veel meer rust zonder die S-bocht. Heb je voor de ruime bocht rechts de 5100 of de 5200 ingetekend?
Ik werk nu nog met de demoversie Wintrack. Moet dus elke keer weer opnieuw intekenen. Een aanschaf a ?140 is mij te veel. Jouw idee ga ik binnenkort in mijn plan verwerken. Wat je op mijn tekening zag als station is een seinhuis. Het station komt aan het bovenste van de 3 sporen te staan. Daar heb ik dan genoeg plek voor.
Wat er uit de "oude" doos kwam is een diesel 3021, en twee kleine stoomlocs de 3029 en 3000. Daarbij 10 enkel assige wagons en 3 dubbelassige wagons. Tevens een doos met oude faller huisjes gevonden die ik hier en daar hersteld heb. Alle wissels elektrisch. Ik heb een gebruikte trafo gekocht met kunststof behuizing en een 6611 lichtrafo. Ik ga dit voor de eerste keer doen en heb nog heel veel te leren. Ben aan het lezen hoe ik baanblokken kan maken en of ik die met een schakelkastje ga aansturen of met schakelrails etc. De aansluiting van de wissel lopen nu van elke wissel naar het schakelkastje en dat moet straks allemaal onder de tafel komen. Ik ben super enthousiast om te starten maar ik wilde met een niette moeilijke baan beginnen. De tafel is 270x122cm en is van 12mm berken multiplex gemaakt. Onder alle poten heb ik wielen zodat ik de tafel van de wand af kan halen om bij de achterkant te komen. Ik zal nog foto plaatsen van het 3-d ontwerp wat ik gisteravond laat nog heb gemaakt. Hopelijk kan ik dit weekend de baan gaan leggen en testen. Fijn dat je meedenkt.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Puzzelen met baanontwerp
Ik heb een baan waarop ook op meerdere manieren gekeerd kan worden. Toch is de rijrichting op de baanvakken zelf in principe dezelfde kant op waarmee frontale botsingen worden voorkomen. Wellicht kan je hier
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg943214#msg943214
ook nog wat ideën opdoen.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Citaat van: JohBoc op dinsdag 11 februari 2020, 22:50:50
Top idee. Dit geeft veel meer rust zonder die S-bocht. Heb je voor de ruime bocht rechts de 5100 of de 5200 ingetekend?

Vierassige rijtuigen zien er het mooist uit op een niet al te bochtige baan (vind ik), dus in dat opzicht is het ook mooier die S eruit te halen.
Ik heb jouw maten aangehouden, dus 5100. Ik heb alleen de wissel in de bocht gelegd. De opvulstukken zijn denk ik niet 2x 5107, maar 1x 5107 en 1x 5129 (die is net iets korter). Die heb ik gebruikt voor de tekening.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Hoi, de S-bocht is er uit. Nu nog 2 kleine knelpunten oplossen alhoewel ik denk dat het wel mee zal vallen als ik de baan ga leggen. In de bijlage zie hoe het er nu uitziet.
Gr. John
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Deze bijlage is beter te openen.
Gr. John
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Mooi dat de slinger in het station opgelost is, maar er zijn nog wel twee plaatsen met tegengestelde krappe bochten: in de rechter keercirkel en in de linker wisselstraat van het station (zie het eerste plaatje hieronder). Niet alle treinen gaan daar soepel doorheen. Als je tegengestelde wisselbochten wilt, kun je dat beter met de wissels 5202 of 5221 doen, die bocht is iets minder krap.

Het alternatief is om een recht stukje tussen de bochten te leggen, dan hoeven de treinen minder abrupt van richting te veranderen. Het tweede plaatje geeft een enigszins aangepaste versie om te laten zien hoe het ook zou kunnen. Ik weet niet wat voor rails je zoal hebt, maar om het passend te maken, heb ik de vrijheid genomen om enkele rails 5100 vervangen door 5200's en in de rechter keerlus heb ik een paar wissels 5202 gebruikt in plaats van een paar 5117's. Het kan ook met alleen maar bochten 5100 en wissels 5117, maar dan zijn er wat meer korte rechte passtukjes nodig.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Hoi John,

Zoals beloofd heb ik hier nog een plan wat ik een tijd geleden gemaakt heb. Je zal een beetje moeten kijken hoe het gaan met de Helix. Ik heb er op gegokt dat je niet met bvl gaat rijden.

Kijk maar wat je er van vind.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 13 februari 2020, 00:03:04
Mooi dat de slinger in het station opgelost is, maar er zijn nog wel twee plaatsen met tegengestelde krappe bochten: in de rechter keercirkel en in de linker wisselstraat van het station (zie het eerste plaatje hieronder). Niet alle treinen gaan daar soepel doorheen. Als je tegengestelde wisselbochten wilt, kun je dat beter met de wissels 5202 of 5221 doen, die bocht is iets minder krap.

Je kunt óók wissels 5137 in plaats van 5117 gebruiken. De boogstraal is weliswaar gelijk, maar de lengte van de boog is 3/4 korter. Je kunt dan tussen de wissels een kort stukje 5129 of zo leggen om dezelfde afstand tussen de rails te krijgen.

En om de S-boog in de rechter keerlus te vermijden (ook met de 5200 rails blijft het een risico) kun je het wissel in het bovenste spoor iets naar links verplaatsen. Dan hoef je geen boog van 90 graden maar slechts van 60 graden te maken en komen er vanzelf een paar rechte rails in.

Succes,
Roel
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Top, wat een goed idee om zo de bochten minder scherp te maken. ook zijn de 2 knelpunten rechtsonder zo opgelost. Ik zat maar te puzzelen en kreeg het niet voor elkaar.
De 2 wissels moet ik dan wel aanschaffen want ik heb uit de "oude" doos alleen wissels 5117 en 5118 gehaald. Dat zijn gelukkig ook de kosten niet. Binnenkort is er weer een beurs in Houten. Bochten 5200 en passtukjes heb ik voldoende, dat komt wel goed.
Daar het voor mij de eerste baan wordt die ik ga bouwen is dit ook niet te ingewikkeld. Hiermee ga ik starten. Het rechte stuk achterin wil ik dan in een berg inbouwen. Misschien het rechte stuk tussen de 2 keerlussen over een brug die dan ook niet zo hoog hoeft te zijn.
Harstikke bedankt voor de moeite.
groeten,
John
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Wat een leuk ontwerp met veel mogelijkheden. Er zit van alles in op een toch niet al te grote tafel. Als eerste baan die ik ga maken wellicht nog iets te lastig met alle stijgingen en keerlussen . Durf ik nu nog niet aan. Ik bewaar je ontwerp zeker want deze is heel leuk om de volgende keer te doen als ik wat meer ervaring heb opgedaan. Super hoe forumleden bereidt zijn een starter te adviseren en te helpen. Bedankt voor de moeite.
Gr.
John
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Citaat van: RoelMarklin op donderdag 13 februari 2020, 12:31:06En om de S-boog in de rechter keerlus te vermijden (ook met de 5200 rails blijft het een risico) kun je het wissel in het bovenste spoor iets naar links verplaatsen. Dan hoef je geen boog van 90 graden maar slechts van 60 graden te maken en komen er vanzelf een paar rechte rails in.

Onder andere door een paar wissels 5202 te gebruiken had ik in de rechter keerlus al een kort recht stukje van 45 mm opgenomen, maar jouw idee kan natuurlijk ook.

Citaat van: JohBoc op donderdag 13 februari 2020, 14:26:34De 2 wissels moet ik dan wel aanschaffen want ik heb uit de "oude" doos alleen wissels 5117 en 5118 gehaald. Dat zijn gelukkig ook de kosten niet. Binnenkort is er weer een beurs in Houten. Bochten 5200 en passtukjes heb ik voldoende, dat komt wel goed.

Dat je die wissels niet hebt, is geen probleem hoor, het kan ook met wat je wél hebt. Ik heb nog wat meer bochten 5200 gebruikt, aangezien je die toch al hebt. Samen met Roel's suggestie kom ik dan tot het onderstaande ontwerp:
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Puzzelen met baanontwerp
Even mee puzzelend met dit baanontwerp kom ik met m'n oldskool tekenmalletje tot het volgende: dubbelsporig met meer rijmogelijkheden. Overzichtelijk door één rijrichting, maar daar kán wel van afgeweken worden. Deels gebaseerd op m'n eigen baan. Met een planprogramma is dit natuurlijk nog beter uit te werken, maar de mogelijkheid is er én past op de beschikbare ruimte. Benieuwd wat jullie hier van vinden.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en het plan van Hanzi omgezet in Wintrack.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Puzzelen met baanontwerp
Top, DB BR85!

Zolang de engelse wissels op rechtdoor staan blijven de treinen op ieder baanvak consequent in de zelfde richting rijden. Het middenspoor van het station klopte niet met dit uitgangspunt. Om dit "probleem" op te vangen heb ik nog wat geschoven en een driewegwissel geïntroduceerd. Bovendien is er nog ruimte ontstaan voor een opstelspoortje én je stationssporen zijn nog wat langer geworden.
Door de engelse wissels rond te zetten is er alsnog op alle sporen alle kanten op te rijden.
Mocht je een hekel hebben aan driewegwissels dan is er eerder in de bocht ook al een mogelijkheid om af te de takken naar het onderste stationsspoor; dat gaat dan wel ten koste van het opstelspoortje.
Als je een driewegwissel echter correct aanstuurt kunnen er geen "foutstanden" ontstaan en functioneert het perfect, is mijn ervaring.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Die meegebogen wissel in de binnenbocht rechtsonder is niet nodig lijkt me. Als je die vervangt door een 5117R kun je daarna de bocht inzetten naar het station. Dan kom je precies uit als het goed is.

Dan kun je nog overwegen vanuit het middelste stationsspoor naar rechts een meegebogen wissel te plaatsen naar de binnenbaan (daar ook weer meegebogen aansluiten), zodat je dat middenspoor in twee richtingen kunt gebruiken. Is er iemand die dat kan uittekenen? Ik heb nu even de mogelijkheid niet.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Puzzelen met baanontwerp
Je kan alles natuurlijk naar wens uitbreiden. Als je het middenspoor in 2 richtingen wilt berijden zal je links voorbij het driewegwissel echter ook 2 meegebogen wissels moeten opnemen om weer op het rechterspoor terug te geraken; inmiddels dus 4 meegebogen wissels extra.
Niet onbelangrijk is wat topicstarter John van dit alles vindt.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Graag wil ik iedereen bedanken voor de moeite en tijd die jullie in het ontwerp hebben gestoken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin het idee had dat er weinig interesse voor mijn vraag was omdat deze voor de meeste van jullie vrij simpel was. Mijn excuus hiervoor, ik ben inmiddels via het forum en de kletsapp werkelijk overspoelt met ideeën en ontwerpen. Bert, Hans, Hielco bedankt voor alle plannen. Nu heb ik eigenlijk opeens 2 ontwerpen liggen waar ik een keuze uit moet maken. Ook heb ik van Hielco een heel mooi ontwerp gekregen "Lindental".
Deze voeg ik bij als bijlage. Misschien een idee om beide ontwerpen ergens op de site te plaatsen zodat andere starters er wellicht ook gebruik van kan maken.
Beide ontwerpen vind ik erg leuk. Ga nu eerst eens een inventarisatie maken van mijn beschikbare rails om te bekijken wat tot de mogelijkheden behoort. Nogmaals dank iedereen en ik hou jullie op de hoogte en zal jullie vast nog vaak lastigvallen met vragen. Fijne zondag iedereen.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Hoi John,

Ik zag je mail over onleesbare items.

Klik even op het item en dan kan je onderin de balk het volledige nummer zien met de bijbehorende lengte van dat stukje rails.

Gr. Dirk
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Puzzelen met baanontwerp
Jammer dat ik baanplan Lindental niet kan openen...
Re: Puzzelen met baanontwerp
speciaal voor Hans, en uiteraard ook voor alle andere meedenkende forumleden, die geen WinTrack bestand kunnen lezen op hun iPad of mobiel of die geen WinTrack software hebben  :) :) hierbij het bestand zichtbaar gemaakt.

Ik denk zelf dat het niet realiseerbaar is omdat de hellingen zo steil worden. Het plan van Hans lijkt me realistischer.

groet,
Roel
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Puzzelen met baanontwerp
Bedankt voor de moeite, Roel :thumbup:.

Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 18 februari 2020, 11:12:28
Het plan van Hans lijkt me realistischer.

Lijkt me ook Roel, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld >:-D.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Ik heb het wissel rechts naar + 2,5 cm gebracht en de kruisende rails op het hoogste niveau naar + 8,0 cm. Dat is best laag, maar als je alleen stomers of diesels hebt, moet het net kunnen. Dan is de helling rechts nog ruim 5%....

Groet,
Roel
Re: Puzzelen met baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
De helling rechts is krap een meter lang en stijgt dan 8cm. Volgens mij is dat maar liefst 8% en ook nog deels in een bocht. Dat lijkt mij persoonlijk "iets teveel van het goede". Boven de 3% zou ik echt niet gaan, maar ik val geloof ik in herhalingen.
Re: Puzzelen met baanontwerp
Basroc-1961
gast

Re: Puzzelen met baanontwerp
In tegenstelling tot hetgeen wordt beweerd, kan het Baanplan Lindetal wel door de onderliggende sporen 30 mm naar beneden te brengen (niveau tafel), de wissels dus op 30 mm hoog liggen (30 mm boven tafel) en de kruisende sporen er met 60 mm (dus tafel hoogte 90 mm) erover gaan. Dan krijg men acceptabele hellingspercentages.

Edit: Pijlen ter verduidelijking aangebracht
Edit 2: voortschrijdend inzicht leert helaas, dat bovenstaande niet goed is  :O 8o

In ieder geval heb ik weer wat geleerd in Anyrail, dus dat is weer positief.

Edit 3: Oh ja, de kruishoogte is nu 80 mm :-(
Re: Puzzelen met baanontwerp
Basroc-1961
gast

Re: Puzzelen met baanontwerp
Met de hoogtes in mm.

Edit: kleinere letters gebruikt in tekening
Re: Puzzelen met baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Puzzelen met baanontwerp
Interessant puzzelwerk, dat uitwerken van de hoogtes.

Als je zoiets doet, moet je rekening houden met de veranderingen van de stijgingspercentages: je kunt niet abrupt van 0 naar 3%, laat staan van -3% naar +3%. In dit plan speelt dat onder andere bij de wissels aan de rechterkant, bij de aansluiting van verschillende sporen op het station en bovenop en onder de bruggen. Zo'n verandering vergt een overgang van een paar rails. Hoe korter het totale traject, des te groter is de invloed van die overgang.

Bij het ontwerpen hou ik als vuistregel aan dat de verandering van het stijgingspercentage maximaal zo'n 1% mag zijn. Bij een overgang van 0% naar 3% betekent dat dat de eerste twee rails van het stijgende traject op respectievelijk 1 en 2% zullen liggen. Als het traject met een paar korte rails begint, gebruik ik meer rails voor de overgang.

Het is duidelijk dat de brug in het midden het kritische punt is bij Lindental. Als je alleen met stoom en diesel rijdt, is 80 mm hoogteverschil daar voldoende. Als je geen rekening zou hoeven te houden met die overgangen, zou dan zelfs 85 mm haalbaar zijn met stijgingingen van maximaal 3%, maar die overgangen gooien roet in het eten.

De stijgingen zoals in de plaatjes van Bas zijn een goed begin, maar de overgangen ontbreken. Het grootste probleem is het spoor onder de brug. Ergens moet er een rail vlak liggen. Stel dat dat de middelste is van de vijf rechten 5106, dan zijn de andere vier nodig voor de grote overgang van -3% naar +3%. Bijpassende hoogtes zijn dan +6, +2, 0, 0, +2 en +6, zoals in het eerste plaatje hieronder. Dat betekent echter dat de rest van het benodigde hoogteverschil overbrugd moet worden op een korter traject, wat een grotere stijging betekent. Net zoiets geldt ook voor het spoor bovenop de brug, al is het daar iets minder extreem.

Een tweede punt zijn de twee wissels aan de rechterkant. Die liggen vlak, terwijl de trajecten richting de brug meteen sterk stijgen en dalen. Dat gaat niet. Er hoeven echter geen overgangen te komen: in dit geval kunnen de wissels zelf óók op een helling gelegd worden. Op 3% leveren die wissels samen een hoogteverschil op van 11 mm. Dat is mooi meegenomen. Aangezien de twee trajecten vanaf die wissels naar de brug (bovenlangs dan wel onderdoor) vrijwel even lang zijn, kunnen beide trajecten praktisch hetzelfde hoogteverschil leveren. Bij een brug op 80 mm betekent dat dat het punt waarop beide wissels tegen elkaar aan zitten ongeveer op 40 mm moet komen, zoals in het tweede plaatje.

Ten derde zijn er nog de aansluitingen op het station. Het spoor vanaf de engelse wissel naar beneden is maar kort, en omdat het onder de brug alweer vlak moet lopen is daar maar een klein hoogteverschil mogelijk. De engelse wissel zal nooit veel hoger kunnen liggen dan het spoor onder de brug. Zonder rekening te houden met overgangen bereik je met een stijging van 3,2% een hoogteverschil van 20 mm. Doordat die overgangen echter noodzakelijk zijn, zal het beduidend minder zijn, eerder in de buurt van de 10 mm. Dat is 30 mm lager dan het midden van het wisselpaar aan de rechterkant. Bovendien ligt het rechtdoorgaande spoor van de wissel richting station nog wat hoger, op zo'n 45 mm. Als het station vlak moet liggen, moet er 35 mm overbrugd worden in de korte bocht rechtsonder: een gemiddeld stijgingspercentage van 5,7%, nog zonder overgangen. Dat gaat natuurlijk niet.


Tot zover valt dit bijna allemaal uit te rekenen aan de hand van de lengte van de trajecten. Hoe nu verder? Wel, zonder het ontwerp aan te passen, zie ik maar twee oplossingen: de maximale stijgingen flink opvoeren of het station niet vlak laten liggen. Op hellende sporen kun je geen wagens laten staan, daarom zou ik zoiets alleen doen als het niet anders kan. Zoals hier. Ik heb het niet uitgerekend, maar schat dat bij een vlak station de maximale stijging tussen de 4% en 5% uitkomt, maar het zou zelfs nog wat meer kunnen zijn. Voor korte treintjes is dat misschien nog net te doen, maar ideaal is het niet.

Als het station niet vlak hoeft te liggen, is het laatste plaatje een mogelijkheid. Bij de aangegeven hoogtes (door WinTrack afgerond op millimeters) is de maximale stijging 3,2%. De brug in het midden ligt 80 mm boven het spoor eronder, bij de andere brug is het 82 mm. Een compromis is mogelijk: met sterkere stijgingen op bepaalde trajecten kunnen de stijgingen in het station iets kleiner worden.

Zo'n ontwerp zie ik overigens slechts als startpunt voor het bouwen. Als de rails voor het eerst ligt, moeten alle overgangen uitgebreid getest worden met het rollende materiaal dat er uiteindelijk gebruik van gaat maken. Aan de hand daarvan moeten de rails waar nodig vlakker of steiler gelegd worden, net zolang tot alles goed gaat. Met de maximale stijging van 3,2% als uitgangspunt is er op deze baan nog wel wat speling om het zonodig nog wat steiler te maken als ergens anders een langere overgang nodig is.

P.S. Als aanpassen van het ontwerp wél een optie zou zijn, zou ik om te beginnen het spoor dat nu over de brug gaat onderdoor laten lopen. Dan is er namelijk geen overgangstraject meer nodig in de bocht rechtsvóór. Ik laat het aan de liefhebbers over om dat verder uit te werken.