Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Banen plan hulp gezocht

Gestart door Kevin BigBoy vrijdag 16 november 2018, 14:54:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Yep, ik denk dat ik het nu begrijp.

Door de rechterpoot plaatselijk zo'n 110 cm breed te maken, past daar een dubbelsporige bocht R2/R3. Die kan om een BW heen lopen en in een tunnel verdwijnen, op weg naar beneden, naar een schaduwstation bijvoorbeeld. De rest van de baan lijkt me niet groot genoeg voor twee stations, maar één gaat best. Ergens helemaal links verdwijnen er dan ook weer twee sporen in een tunnel.

Ik heb een ruwe schets gemaakt, dan kun je alvast beoordelen of het in de kamer past en bedenken wat je ervan vindt.
Re: Banen plan hulp gezocht
M'n interesse is zeer zeker gewekt  :D bedankt Rob!

Is het gezien de ruimte een idee om achterin die hoek een klim spiraal te maken naar boven toe?
Dan zou er op behoorlijke hoogte (bij genoeg wentelingen) op de tunnel/berg waar de sporen in verdwijnen, een heel klein kop stationnetje kunnen komen.

Of had je toevallig is heel anders in gedachte?


Re: Banen plan hulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
Gewoon voor de lol ook wat geprobeerd.

- oranje is station op 130 mm
- blauw links en rechts dalend naar 110
- blauw midden + draaischijf 110 mm
- rood is helling naar 0 samen met geblokt links
- groen is station niveau 0
- geblokt rechte en midden verborgen. 
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Als je linksachter met een spiraal de hoogte in wilt, zal die boven de linkerkant van het station komen te liggen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Een alternatief is om rechtsachter met een spiraal de hoogte in te gaan, dan kan het station zichtbaar blijven, maar daar zijn weer andere nadelen aan verbonden.

Ik heb de wisselstraat rechtsachter toegevoegd en aangesloten op de sporen rechtsvoor. Naast de draaischijf zou er dan nog net een stationnetje passen. Zonder spiraal ligt dat echter hooguit 15 cm hoger dan de draaischijf, daarmee komt het nauwelijks boven de locloods uit. Dat lijkt me veel te weinig om het een bergstationnetje te noemen.

Mét spiraal rechtsachter, boven de wisselstraat, kun je het stationnetje zo hoog maken als je wilt, maar ik vind het een fors nadeel dat de wisselstraat dan bijna helemaal onzichtbaar zal zijn. Dan moet je er goed over nadenken hoe je al die wissels bereikbaar houdt. Een ander nadeel is dat er nóg minder ruimte is voor sporen bij de draaischijf, veel te weinig voor zelfs maar een heel klein BW. Dat is het nu eigelijk al nauwelijks.
Re: Banen plan hulp gezocht
@Basroc.
Bedankt voor je input! Als ik zou kijk naar je baan, klopt het dat ik dan na 1 rondje niet meer terug kan komen naar het hoofdspoor zonder dat ik achteruit rij?


@Rob.

Mij idee was inderdaad om het rechtsachter te doen.
Maar als dat ervoor zorgt dat er dan vrijwel geen BW te realiseren is, dan valt die optie simpelweg gewoon af.
Dan kies ik liever  voor de compromis om het "berg" stationnetje zo laag uit te laten komen. (Met de scenery is leuks verzinnen om dat netjes weg te werken)

Je bent wat mij betreft niet verplicht om in die hoek te werken (rechts) ipv een "L" mag de baan oppervlakte ook een 3-hoek worden om wat extra ruimte te pakken.

[edit]
Is het eventueel mogelijk om het paars/roze spoor helemaal rechtsboven een extra omwenteling te geven zodat er extra hoogte gepikt word?
Re: Banen plan hulp gezocht
Even met m'n telefoon een ideetje.

Misschien zoiets? Ik heb dat vaker gezien bij banen.
Re: Banen plan hulp gezocht
Het paarse spoortje vind ik toch niet zo geslaagd, hoor. Je kunt wat mij betreft beter het hoofdstation wat uitbreiden met een aansluiting naar een fabriek of goederenloods. Het BW kan ook nog wat meer ruimte voor de behandelsporen hebben en dan heb je best een leuke modelbaan, toch?

Groet,

Peter
Re: Banen plan hulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Banen plan hulp gezocht
@citaat @citaat @citaat

Een tweede keerlus! Er valt nog veel te leren, maar het begin is er.
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Ik heb iets anders bedacht waardoor je toch een station, BW én bergstationnetje kwijt kunt.

Rechtsvóór gaat het met enkelspoor omhoog naar het bergstationnetje. Voor het 3D-plaatje heb ik met bijna twee omwentelingen het bergstationnetje ±23 cm hoger dan het grote station gelegd.

Vrijwel exact eronder ligt een dubbelspoors stijgspiraal waarmee je net zo ver naar beneden kunt als je maar wilt. Linksachter past geen stijgspiraal want het spoor kan niet genoeg dalen om onder de stationssporen door te gaan. Maar met stijg-/daalsporen aan de achterkant kan het ook. Hoe deze precies verder moeten lopen, weet ik nog niet. Het simpelst is om er een keerlus aan te knopen. Een schaduwstation is ook een mogelijkheid. En als derde optie kunnen ze ook nog de bocht om en dan aansluiten op de klimspiraal rechtsvóór: Dan kun je zowel van linksachter als van rechtsvoor naar hetzelfde schaduwstation, en bij het verlaten van dat schaduwstation kun je onderweg kiezen aan welke kant je boven wilt komen.
Re: Banen plan hulp gezocht
En het past ook nog zo!  @citaat
Ik vind alleen de twee sporen die naar de draaischijf lopen, het erg vol maken. Bij een klein station heb je geen grote installaties en ook geen lange sporen met inspectiekuilen en slakkenputten.
Misschien is het voldoende de aansluiting bij het driewegwissel te behouden en van de twee bovenste sporen kopspoortjes te maken die alleen via de draaischijf te bereiken zijn. Daar kunnen de diverse behandelingen wel uitgevoerd worden. Dan vervallen de twee wissels aan de inrijzijde van het station. Maakt het ook minder massief.

Groet,

Peter


Re: Banen plan hulp gezocht
Kijk eens aan! Wat een ideeen, en bijzonder knap hoe je dit in deze beperkte ruimte erin weet te vrotten.

Optie 3 lijkt mij het meest voor de hand liggend, kijkend naar het spelplezier wat je daar aan kunt beleven.

Lukt het om die optie erin te tekenen? Dan heb ik iets meer beeld wbt de rijmogelijkheden.

Groetjes kevin
Re: Banen plan hulp gezocht
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 29 februari 2020, 08:19:29
Ik vind alleen de twee sporen die naar de draaischijf lopen, het erg vol maken. Bij een klein station heb je geen grote installaties en ook geen lange sporen met inspectiekuilen en slakkenputten.
Je zou ook kunnen denken aan een segmentdraaischijf. Dat zie je wel op kleine stationnetjes.
Re: Banen plan hulp gezocht
Een segment draaischijf zou idd goed passen.
Echter heb ik een "gewone" draaischijf liggen, dus die wil ik wel graag gebruiken ook
Re: Banen plan hulp gezocht
 @citaat Dat snap ik :)
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
Met C-rails vind ik de draaischijf 7186 lastiger goed in te passen in een baanontwerp dan de draaischijven 7286 en 74861. Tenzij je wat rails gaat bewerken, moet je bij iedere aansluiting een M-C-overgangsrail gebruiken. Dat kost ruimte en beperkt de mogelijkheden enigszins. Een tweede nadeel is de vaste plaatsen van de aansluitingen, waarbij twee keer de hoek tussen twee aangrenzende aansluitingen ook nog eens heel merkwaardig is: 17º en 28º. Maar goed, Kevin wil deze draaischijf gebruiken dus dat heb ik als vast gegeven genomen.

Ondertussen heb ik de dalende sporen bij elkaar gebracht, zie de roze sporen in de onderstaande plaatjes. Vanaf de (roze) wissels rechtsvóór gaat het verder naar beneden. Met nog een halve omwenteling ben je al bijna 20 cm onder de groene sporen. Dat kun je zien in het laatste plaatje, de 3D-impressie. Ik zou er nog een extra omwenteling onder leggen, bijvoorbeeld met rechte stukken van 343 of 360 mm in de spiraal, dan krijg je flink wat werkruimte boven het schaduwstation.

Gezien de diepte van de baan zul je nog iets moeten bedenken voor de bereikbaarheid van de sporen die ver van de rand liggen. Dat is de reden dat ik rechts die diepe inham heb getekend, maar voor de linkerkant moet je zelf iets bedenken. In het gebied met de draaischijf ligt zóveel rails, dat een toegang van onderen niet mogelijk is. Daar zul je moeten steunen op de baan om overal bij te kunnen komen.

Re: Banen plan hulp gezocht
Bedankt Rob!
Wbt de draaischijf. Ik heb de oude draaischijf inderdaad, en die heb ik gekregen destijds van mijn vader. Dus vandaar dat ik niet zo snel zal overstappen.
Daarbij ga ik zeker geen gebruik maken van overgangsrails, maar zaag gewoon het desbetreffende stukje C-rails op maat. Ook kan ik daar nog genoeg mee spelen tijdens de bouw. Dus hoe de sporen precies lopen bij de draaischijf is niet zo heel erg spannend.
Wbt die roze sporen, super gedaan!
Met de tijd kan ik onder de baan de sporen ombouwen naar een schaduw station, dus hier kan ik voorlopig genoeg mee.
Voor wat betreft de bereikbaarheid aan de linkerzijde, daar verzin ik tzt wel iets op.

Zou je mij toevallig het banenplan met rail nummers kunnen doorsturen? (Mogen ook gewoon screenshots zijn)
Dan kan ik hem namelijk gaan proberen na te tekenen in Rail modeller pro, zodat ik tijdens de bouw het e.a kan uitprinten.

Nogmaals bedankt Rob!
Re: Banen plan hulp gezocht
En mede vanwege de diepte van het linker deel was mijn gedachte: beperk het aantal sporen en laat die lange sporen naar de draaischijf weg. Ziet er ook beter uit.
Dan kan midden op de tafel een wegneembaar stuk scenery, bijvoorbeeld een stationsgebouw met omliggende bestrating. Dat kun je oppakken en dan heb je of een mangat of plek om te steunen.
Het is maar een idee.

Groet,

Peter
Re: Banen plan hulp gezocht
Dat is inderdaad ook niet eens zo'n heel
Gek idee
Re: Banen plan hulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Banen plan hulp gezocht
In het algemeen is het lastiger iets toe te voegen dan weg te laten, daarom heb ik me niet ingehouden bij het neerleggen van sporen. Je kunt gemakkelijk iets weglaten als je het teveel vindt.

Die twee lange sporen naar de draaischijf zorgen ervoor dat het op een BW begint te lijken: één van de sporen is bedoeld als behandelspoor, het andere is zowel bevoorraadingsspoor (voor de kolenbunker) als een vrij spoor voor locs terwijl het behandelspoor bezet is. Waarbij zo'n vrij spoor minder belangrijk is want er is immers ook al een verbinding tussen de draaischijf en de driewegwissel. Als je beide lange sporen weglaat, is het geen BW meer, dan is het alleen nog maar een loods om locs te parkeren. Als je daar tevreden mee bent, kun je het zo doen en dan heb je inderdaad wat ruimte voor een toegang van onderen.


Citaat van: Kevin BigBoy op maandag 02 maart 2020, 23:59:29Zou je mij toevallig het banenplan met rail nummers kunnen doorsturen? (Mogen ook gewoon screenshots zijn)
Dan kan ik hem namelijk gaan proberen na te tekenen in Rail modeller pro, zodat ik tijdens de bouw het e.a kan uitprinten.

In post #158 staan al screen shots met railnummers van geen groot deel van de baan, de rest staat in post #164.

Voor het invoeren in RailModeller is het handig om te weten dat er enkele afwijkingen van 0,1º zijn. Bij het neerleggen van rails merk je daar niets van, maar als je zo'n afwijking in een ontwerpprogramma op de verkeerde plaats probeert te overbruggen, sluit het niet zo goed aan. Daarom hieronder nog een extra plaatje om aan te geven waar ik als laatste de rails had verbonden, zo gaf het de beste aansluitingen.

Re: Banen plan hulp gezocht
Bedankt Rob,

Hier ga ik wel uitkomen.
Mochten er nog vragen te binnen schieten, dan zal ik die stellen.

Nu eerst even tijd vinden/maken en beginnen met het geraamte te bouwen