Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag

Gestart door markje zondag 03 februari 2008, 12:48:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Goed misschien vraag nummer 100 000 maar oke ik Heb dus een DHG 700 uit een kruitvat set maargoed hij rijd best leuk op Delta. maar nu ik een digital locje heb erbij wil ik dus es kijken of ik de DHG naar 5polig en een digital decoder erin zetten alleen omdat er zoveel keus is over decoders en magneten vraag ik me nu es af welke en wat heb ik ervoor nodig?
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Hoi Markje,

Dit kan je doen met ombouwsetje 60901? Of enkele de motoronderdelen hieruit in combinatie met een esu lokpilot v3 of een ander merk naar jouw keuze

Mvg Kristof
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
er zijn een hele hoop verschillende decoders die je erin kunt bouwen ligt er maar net aan wat je wil.
wil je extra functies mooi rijgedrag of geen poespas.
veel suc6 :wink:
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Volgens mij moet dit ook kunnen met de 60760 set.
Alleen vind ik de decoder hiervan niet echt super, je zie de 14 stappen zeer goed.
De 60901 zal niet meer verkrijgbaar zijn.
Een andere optie is, zoals Kristof al aangeeft, een ESU decoder 52610 (? 29,95) en een passende ESU Hamo magneet ± ( ? 10,00).
Dit rijd dan toch beter als de 60760 van Märklin.

Enige nadeel op dit moment is de aanlevering van ESU, dat is GIGANTISCH RAMPZALIG.
Zelf wacht ik nu bijna 2 maanden op 10 Hamo magneten.
D.m.v. navraag bij diverse winkelier blijkt ESU vertraging te hebben met uitleveren, het lijkt de NS wel.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Of je kan een marklin motor gebruiken bv uit set 60760 en een esu decoder, vind ik ook een mooi combinatie, de decoder heeft de functies die je eventueel ndoig hebt, laat je loc rijden als een pareltje EN heeft een mooi prijsje!

Mvg Kristof
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: Artologic op zondag 03 februari 2008, 13:21:07
Of je kan een marklin motor gebruiken bv uit set 60760 en een esu decoder, vind ik ook een mooi combinatie.

? 40,00 voor de 60760 + ? 29,95 voor de ESU 52610 = ? 69,95  :shock: :shock:

De motorset van de 60760 wordt niet los verkocht vanuit de set.
Het zelfde motortype is wel los verkrijbaar maar dan zit je nog met de totaal prijs.

Magneet ? 10,00
Motorschild ? 10,00
5 polige collector ? 19,95

Totaal ? 39,95

Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Hangt er vanaf hoeveel geduld je hebt he riny, en wat je wilt uiteraard...

Mvg Kristof
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: Artologic op zondag 03 februari 2008, 14:29:01
Hangt er vanaf hoeveel geduld je hebt he riny, en wat je wilt uiteraard...

Gelukkig ben ik iemand met veel geduld. :shock:  :lol: :lol:

Ik heb net bericht gehad van de importeur dat na lang wachten dan toch mijn (10) Hamo magneten aankomende week verwacht mogen worden.
Dus ik wil hier maar aangeven dat de uitlevering blijkbaar weer op gang komt. :D

P.s. ik zal er gelijk maar weer een vracht bestellen, tegen de tijd dat ik deze heb verwerkt zal de volgende bestelling wel binnen zijn. (hoop ik)
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
@ Riny,

je zou de volgende keer eens even moeten checken met MTE in Vlaardingen, bij mijn weten hebben die allerlei soorten magneten/schildjes ruim in voorraad.

Mvg Gert
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Beste Gert,

Bedankt voor de TIP.
Ik zal het voor een volgende bestel ronde zeker in gedachten houden.
Want ja, dan kan ik wel braaf en geduldig zijn maar inwendig loop ik mij dan toch op te knagen.

Goh, ik ben net een mens.  :lol: :lol: :lol:
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Geduld is een mooie deugd, vooral als je het niet hebt hahaha. Soms vraag ik me af waarom dat allemaal zo lang moet duren?
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Jongens het gaat hier om een hobbylocje. Die perfect is om te bouwen met de ombouwset 60760 van Marklin. En ja je kan wel een Esu Hamo magneet gebruiken en een Esu lokdecoder maar niet iedereen hier heeft een Esu lok programmeur en weet niet uit zijn hoofd de juiste CV waarden om de loc dan perfect in te stellen. Bovendien heb je dan wel een IB, CS of een 6021 nodig ook.



Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Davy,

Als je digitaal rijd heb je een regelaar ook? HIj sprak dat ie een digitaal locje wou (delta had ie al), dus dan zal ie toch ook dito regelaar hebben? En de cv staan in de handleiding bij de decoder hoor (toch bij esu)

Mvg Kristof
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
oww jaah maar natuurlijk had ik dat erbij moeten vermelden ik ben in t bezit van zowel een delta control dat schijn mooi als een booster te kunnen werken en 2 mobile stationnetjes maar misschien in de toekomst maar es een central station aanschaffen maar ik vind t nog een vrij kostbaar apparaat.


Wat ik met mij locje wil is betere rij eigenschappen en mijn zwaailampje aan en uit zetten en voor t licht, het lijkt mij dat er gewoon geen ruimte is voor geluid.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Ik denk dat geluid er wel nog bij kan hoor. Maar zoals ik en riny reeds vermeldden, ga voor de esu man! icm een hamo magneet of een marklin 5*motortje, beetje volgens hoe je het zelf ziet en hoeveel je eraan wilt geven, beide doen het goed...
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag

Hobbylocje?? is er nog een beter versie van den DHG700?

Nou hij moet 6 karren trekken wqarvan 1 lagebord wagen met een shovel 1 lagebordwagen met een graafmachine en een lima hijskraan set en een schaftwagentje,ik denk dat ik es ff kijk voor een marklin 5*setje

Dan nof de volgende vraag waar is dat spul makkelijk te bestellen voor een leuke prijs?
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
In het betreffende locje is GEEN ruimte voor een luidsprekertje.
Houd er ook rekening mee dat het betreffende locje maar 1 antislipbandje heeft dus verwacht geen wonderen van het aantal wagons of rijtuigen die je er achter kunt hangen als je een stijgend gedeelte van je baan op moet.

Ik heb zelf namelijk ook dat zelfde locje gehad en heb het destijds verkocht.
Niet op dat deze slecht zou zijn maar hij paste niet bij de rest van het rollend materiaal.

Voor het programmeren heb je geen programmer nodig hoor, dit moet ook goed te doen zijn met een MS.
Zoals Kristof aangeeft, de handleiding is duidelijk en ruim voorzien van alle CV waardes.

En ik blijf erbij dat de 60760 schokkerig optrekt en blijft optrekken betreffende het waarnemen van de 14 rijstappen.
Maar goed de keuze is aan Markje.

Mocht je keuze op een ESU vallen kan ik je de gemiddelde instellingen (CV's) wel toezenden maar dan dien ik ook te weten welk type motor je ervan hebt gemaakt.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Nou dat is wat je verstaat onder "leuke prijs". Als je niet kieskeurig ben kan je zelfs een nieuwe versie van dit locje kopen, die zijn reeds digitaal en met een andere motor uitgerust, of je kan je complete motor of enkele de veldmagneet van je huidige model aanpassen icm een decoder.

Het eerste kost je rond de 45 euro (en dan kan je de andere eventueel verkopen) op ebay,
Het 2de met complete vervanging van de motor gaat samen met de decoder gemakkelijk boven 60 euro, riny s voorstel denk ik te zien eindigen rond de 40 euro...

Mvg Kristof
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
nopu ik wil t zo makkelijk mogel voor mezelf ook maken ik las dat een hamo magneet  dat je weer wat moet verzagen en zo  ik weet niet of dat een groot probleem opleverd  als t lbeter rijd dan een 5* gebeuren (sorry ik ben nog erg onbekend met t digitaal en de ombouw maar ik leer langzamerhand)

En bandje dat lijk me geen probleem aand de andere kant kan je er nog 1 monteren natuurlijk




Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Markje, een bandje aan de andere kant is normaal niet mogelijk omdat je met je tandwielen zit die bevestigd zijn aan je wiel...

Je heb trouwens een pbtje

Mvg Kristof
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Zucht dat ik es simpel te zijn kwa denken, maargoed ff een prijscheck gedaan hier en daar  maar i zie dat een hamo en locpilot dus relatief goedkoper is dan een marklin setje en als ik zo hoor dat dus de rijeigenschappen er veel beter van t verhaal is tja dan is de keuze van 5 * of t hamo systeem veel sneller gemaakt.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Hoi Markje

Over de esu decoders heb ik echt nix kwaad te vertellen, maar ik denk dat er een misverstand in het spel is... IK spreek namelijk de hele tijd over ENKEL de motor uit het setje, niet het ganse setje (waar de flutdecoder bij zit), dat zou ik nooit aanraden aan iemand!!! En idd het verschil tussen hamo magneet en marklin 5polige motor is idd groot, maar toch ga ik nog steeds voor 5 polige motoren, terwijl riny de overtuiging van de hamo magneten heeft... Dus het is iets volgens eigen smaak en budget...

Mvg Kristof
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: Artologic op zondag 03 februari 2008, 19:12:52Tterwijl riny de overtuiging van de hamo magneten heeft... Dus het is iets volgens eigen smaak en budget...

Ho, even iets rechtzetten hier.

Ik verklaar de Hamo magneet niet heilig, zeker niet.

Een complete 5* motor zal theoretisch altijd mooier draaien dan een allstroom motor (= Hamo magneet met de "oude bestaande motoronderdelen" te weten de collector en motorschild).
Mijn mening over de Hamo oplossing, dus de allstroommotor is gebasseerd op een waarneming in de praktijk.

Uitleg: Wanneer ik twee gelijke locs heb omgebouwd (en dat heb ik) 1 met de 5* motor van Märklin en 1 met de allstroommotor te samen met de ESU Lokpilot 52610, en deze vervolgens goed inregel qua CV instellingen, kan ik geen verschil waarnemen.

Eerlijkheidshalve geef ik volmondig toe dat ik qua gevoel liever een 5* motor neem, maar als ik zie dat ik twee locs om kan bouwen voor ? 80,00 of anders, met gebruik van de 5*,  maar één dan is voor mij de keuze gauw gemaakt gezien het financliële plaatje.

Er zijn mensen bij mij thuis geweest die zouden kunnen bevestigen dan de Hamo/52610 ombouw mooier rijd dan de originele 5*motor en FX decoder van Märklin.
Nu is het niet zo dat ik mijn gelijk wil hebben, integendeel, het gaat er mij om dat de hobby al prijzig genoeg is en als er dan alternatieven zijn die een zelfde kwaliteit geven voor minder uitgave dan is de keuze niet zo moeilijk.

Maar nogmaals, Hamo is voor mij niet heilig.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Oepzz er is een misverstand in het spel! Ik heb nooit beweerd dat die magneten voor je heilig zijn! Ik bedoel gewoon dat jij erin overtuigd bent dat die magneten voor jouw de mooiste oplossing zijn kostprijs-resultaat gebonden dan. Niet dat je ze heilig prijst hoor (het is hier geen religieus forum)... De eerlijkheid gebied me (eerlijk is eerlijk), de resultaten met de hamo magneten mogen er echt wel zijn, dat rijd mooi man! Doh ik houd vast aan het 5 polige principe, dat ik eveneens niet heilig prijs, omdat ik dat dan toch weer de beste oplossing vind. Zoals ik zei het is een idee van smaak en wat ieder voor zich de mooiste kostprijs-resultaat vergelijking vind!

Hopelijk is het nu duidelijk uitgelegd, wanteuh riny is zeker geen priester/ getuige van hamo!

Ps: over een ding hebben ik en riny wel 100% enigheid: de esu is een uitstekende decoder!
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
wat dat laatste betreft (esu decoder) sluit ik mij volledig aan bij Artologic en Riny  :wink:
Frederic
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: Artologic op zondag 03 februari 2008, 20:09:05
Oepzz er is een misverstand in het spel!

PFFFFFFFFFFFFt, Grrrrrrr,

Er is GEEN misverstand, wij uiten hier gewoon onze persoonlijk mening en daar is een ieder vrij in toch?
Het doel van deze discussie is iemand op weg helpen om een keuze te maken.
En ja, ik moet toegeven, op deze manier wordt het door ons toe doen het er niet makkelijker op om iemand een keuze te kunnen laten maken.

Maar Markje, van iedereen die hier gereageerd heeft en dat nog zal doen, zijn de bedoelingen alleen maar goed.

Zou de motor van mijn scootmobiel niet mooier draaien op een ESU decoder??  :lol: :lol: :lol:
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Als je er een 5 polig marklin ankertje insteekt wel ja :p
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: Artologic op zondag 03 februari 2008, 21:43:45
Als je er een 5 polig marklin ankertje insteekt wel ja

Die is leuk........................ :lol: :lol: :lol:
Maar een Hamo magneet is goedkoper  :P

Zo, back to topic.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Wat ons dus bij de vraag brengt: Wat ga je doen markje?
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: Riny op zondag 03 februari 2008, 18:13:49
En ik blijf erbij dat de 60760 schokkerig optrekt en blijft optrekken betreffende het waarnemen van de 14 rijstappen.
Maar goed de keuze is aan Markje.

Dat schokkerige rijgedrag van een 60760 kun je enigszins verminderen door de maximale snelheid te verlagen. In veel gevallen zal de lok na inbouw van een 60760 zonder verdere instellingen snelheden van een TGV kunnen halen, dus het is sowieso beter om de maximale snelheid te verlagen. In veel gevallen zelfs te halveren. Het optrekken gebeurd dan ook minder schokkerig, omdat de 14 stappen nu over een kleiner bereik worden verdeeld.

Voor de rest ben ik het met Riny eens dat de 60760 geen top-decoder is.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Kijk ook eens op dit topic

Zelf heb ik ook een kruidvatlok omgebouwd met de 60760.
Ipv het gele ledje op het dak heb ik een rode knipperled op F3 van de decoder aangesloten.
Ook heb ik een condensator met weerstand gemonteerd om het AA effect te elimineren. werkt bij mijn lokje prima.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Allen,

De ombouwkosten voor een lokje zijn voor een DCM motor voor mij 23,50 voor een ESU decoder en 21,00 voor een 5* met alles erop en aan. Totaal dus 44,50 (ex verzend). voor een SFCM of een LFCM 28 euro voor een 5* setje.

@ Riny totaal dus net geen 80 euro voor 2 lokjes
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
@RobKop: wat is het AA effect?
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Ik neem aan dat hij Anti Alzheimer bedoelt.

Oftewel een workaround voor het probleem dat sommige locs (lees: sommige decoders) bij slecht rail contact (lees: kortstondige onderbreking van de spanning) 'vergeten' wat ze aan het doen waren, en daardoor plotseling tot stilstand komen en weer langzaam optrekken (afhankelijk van de optrekvertraging).

Is veelal op te lossen door een extra electrolytische condensator / elko, zoals Robkop aangeeft.

Op mijn Tams locdecoders soldeer ik standaard zo'n ding om bovenstaand probleem te voorkomen.

Groetjes,
Kiezel  :)
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
...tuurlijk.. ik zal volgende keer iets harder nadenken.. thanks!
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
tja beetje gelezen en wat ik wil is slechts beter rij eigenschappen bij dit locje en een lichtschakeling voor mijn zwaailamp en de voorlichten en rangeergang evt, en de kosten, hmmm ook een belangrijk iets das waar nou eerlijk gezegt als je met minder uitgaves toch dezelfde eigenschappen kan halen dan is t simpel om dan toch te zeggen dan eenhamo mageneet erin.

Dan  kan die 5* ook nog es achteraf erin gebouwd  worden als ik er niet tevereden erover ben, maar  als toch al bewezen is dat meteen hamo magneet en een decoder toch leuk gereden kan worden voor  een betaalbare prijs dan hoppa dat erin   solderen:)
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
ff es ervoor gaan zitten voor die site jaa ik heb nog 3 andere van mijn zelf die ik nog wil ombouwen das een e loc een grote stoomloc die wil dan es kijken met geluid en al en een stoomloc met telex es voorzien
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
AA = inderdaad het anti-alzheimer effect.
Zie ook X-train zoals elders vermeld.
Door deze aanpassing zaal een lok een korte stroomtoevoer onderbreking kunnen overbruggen.
Ook kan je van een 60760 decoder twee extra functies gebruiken. Ook hierover info te vinden bij X-train.de
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
setje 60760 kopen, decoder via internet verkopen aan mensen die sneltevreden zijn...
levert al snel 20-22 euro op.
heb je 5 polig voor 18-20 euro, dan idd een esu erbij
dan heb je mijns inziens nog steeds veel te veel geinvesteerd.

huidige lok verkopen en een nieuwe met decoder en 5 polig terug kopen is volgens mij de beste/goedkoopste optie

Succes!
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
okee weer helder dan nog ff diet verhaal erbij moet de lampjes ook nog veranderd worden? zodat die niet meer  geaard zijn op  t chassis als t ware
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Normaal wel
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
owww volgens marklin boek over aandrijf tecniek kan de set 60903 gebruikt worden, hmmm als daarvan de hano variant van neem dan moet een niet gek lastig zijn
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Ik heb de dhg700/br258 uit een startset digitaal.
hierbij zit nog steeds het 3-polig anker erin maar ook een fx-decoder waarmee je oa het zwaailicht kan regelen.

De optrekvertaging staat lang bij mij en ben tevreden daarover...
Maar dat lawaai van die motor...net een echte diesel :?

Dennis
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
das t  leuke van de kleine
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: minirailz op dinsdag 05 februari 2008, 16:34:59
Ik heb de dhg700/br258 uit een startset digitaal.
hierbij zit nog steeds het 3-polig anker erin maar ook een fx-decoder waarmee je oa het zwaailicht kan regelen.

De optrekvertaging staat lang bij mij en ben tevreden daarover...
Maar dat lawaai van die motor...net een echte diesel :?

Dennis

Volgens mij heb je dan al een vijfpolige anker. Driepolig anker maakt marklin volgens mij al niet meer.


Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Citaat van: Davy op dinsdag 05 februari 2008, 17:09:08
Citaat van: minirailz op dinsdag 05 februari 2008, 16:34:59
Ik heb de dhg700/br258 uit een startset digitaal.
hierbij zit nog steeds het 3-polig anker erin maar ook een fx-decoder waarmee je oa het zwaailicht kan regelen.

De optrekvertaging staat lang bij mij en ben tevreden daarover...
Maar dat lawaai van die motor...net een echte diesel :?

Dennis

Volgens mij heb je dan al een vijfpolige anker. Driepolig anker maakt marklin volgens mij al niet meer.



zal eens kijken...

Dennis
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
5-polig, mijn fout :oops:

Dennis
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
Die van het kruidvat had ook een 3-polig anker, die van mij ook ... nu niet meer, na ombouw met 60760.
Loopt nu best mooi. De verlichting is ook geschakeld zoals het hoort, ge-isoleerd van het chassis en volledig aan de decoder verbonden,
oranje draad = + en geel of wit is geschakelde massa afh. vd rijrichting.
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
@freak: Is er ook niet een versie met de nieuwe hobby motor in?
Re: Ik zal vast wel de zoveelste zijn met deze vraag
een beetje een off-topic vraagje.

Maar weet iemand hoe je de standaard rijrichting verandert?
maw dat de korte huif standaard voor is.

Nu moet ik hem steeds omschakelen...

gerard heeft hier ook topic over gehad ivm zijn 2400, maar via die waarden werkte dat bij mij niet...

Dennis