Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Feedback over een spoorontwerp.

Gestart door JeroenD zaterdag 08 februari 2020, 20:59:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ik heb het geprobeerd om het dubbel spoors te maken maar het lukt mij niet, dit is wat ik nu heb,



Rechtsboven industrie, midden dorpje, onder dorpje+rangeerterrein/trein opslag, linkerbaan wat natuur.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Hier met onderdeel nummers en even voor formaat kwartslag gedraaid.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 19 februari 2020, 06:15:19
Hier met onderdeel nummers en even voor formaat kwartslag gedraaid.
Ik heb het even geprobeerd, er was wat te weinig ruimte voor mijn perron die ik graag wil hebben, dus ik heb iets veranderd.





Het lukt me alleen niet om die draai aan elkaar te krijgen(de rechter wissel draai, de linkse spoor kan ik wel weer verbinden als t goed zou zitten) weet jij wat ik fout doe ?

Nogmaals bedankt voor de moeite!
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Om uw perron te verbreden, heeft u bovenin een 24077 geplaatst. Dit zorgt ervoor, dat de geometrie van de slanke bochtwissel niet passend is te krijgen.
Door het opgeven van de slanke bochtwissels en de gewone bochtwissels te gebruiken, is het wel gelukt.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
en de .any. Lekker copy/paste.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 19 februari 2020, 14:20:12
en de .any. Lekker copy/paste.
Bedankt ik zal het even proberen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
De bochten van de boogwissels 24671/672 hebben een boogstraal van 360 mm, oftewel R1, net als de bochten 24130. Als je die vlak bij de slanke boogwissels 24771/772 gebruikt, vind ik dat het effect van de ruimere bochten van die slanke wissels verloren gaat. Ik heb wat gesleuteld om alles passend te maken zonder bochten R1 te gebruiken, en heb het meteen ook wat speelser gemaakt. Je kunt het naar wens nog een beetje draaien als je het wat anders wilt.

Ik heb de aansluitingen op een paar plaatsen express niet gedicht (in WinTrack zie je daar gele cirkels). Door het combineren van slanke bochten van 12,1° en de gewone (wissel-)bochten van 24,3° is er hier en daar een afwijking van 0,1°. Daar merk je niets van bij het neerleggen van de rails, maar dat neemt niet weg dat er ergens 0,1° 'gesmokkeld' moet worden. Als je dat heel ergens anders probeert dan bij die gele cirkels, vindt WinTrack de afwijkingen te groot. Als je hetzelfde in Anyrail invoert, kun je de rails op die plaatsen ook als laatste neerleggen.

Ik heb alleen maar een plaatje voor je, geen Anyrail-bestand.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 19 februari 2020, 20:03:55
De bochten van de boogwissels 24671/672 hebben een boogstraal van 360 mm, oftewel R1, net als de bochten 24130. Als je die vlak bij de slanke boogwissels 24771/772 gebruikt, vind ik dat het effect van de ruimere bochten van die slanke wissels verloren gaat. Ik heb wat gesleuteld om alles passend te maken zonder bochten R1 te gebruiken, en heb het meteen ook wat speelser gemaakt. Je kunt het naar wens nog een beetje draaien als je het wat anders wilt.

Ik heb de aansluitingen op een paar plaatsen express niet gedicht (in WinTrack zie je daar gele cirkels). Door het combineren van slanke bochten van 12,1° en de gewone (wissel-)bochten van 24,3° is er hier en daar een afwijking van 0,1°. Daar merk je niets van bij het neerleggen van de rails, maar dat neemt niet weg dat er ergens 0,1° 'gesmokkeld' moet worden. Als je dat heel ergens anders probeert dan bij die gele cirkels, vindt WinTrack de afwijkingen te groot. Als je hetzelfde in Anyrail invoert, kun je de rails op die plaatsen ook als laatste neerleggen.

Ik heb alleen maar een plaatje voor je, geen Anyrail-bestand.

Jammer voor mij maar het past niet in mijn kamer :)



thanks.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Op de maten van de kamer had ik inderdaad niet goed gelet. Het ontwerp is echter makkelijk aan te passen. Om te beginnen kun je de stationssporen naar believen inkorten zodat het past. Daarna moeten er alleen nog een paar sporen aan de linkerkant komen om de boel weer te verbinden. Daarvoor is zoveel ruimte, dat is altijd wel passend te maken. Bovendien heb je op dergelijke lange trajecten in de praktijk aardig wat speling, dat is altijd wel aan elkaar te breien.

Hieronder staat een iets kleinere versie; hopelijk heb ik de maten van de kamer nu goed begrepen. Ook nu geldt weer dat het vrijwel exact past als je de verbindingen met de gele stippen pas op het laatst maakt. Je kunt er zelf nog van alles aan veranderen. Aan de bovenkant heb ik de driehoek iets kleiner gemaakt, dat levert een kleine 4 cm extra lengte op voor de stationssporen. Aan de onderkant heb ik ook nog wat sporen verbonden en een driewegwissel in het ontwerp opgenomen, naar aanleiding van jouw eigen plannen.

Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 20 februari 2020, 15:13:36
Op de maten van de kamer had ik inderdaad niet goed gelet. Het ontwerp is echter makkelijk aan te passen. Om te beginnen kun je de stationssporen naar believen inkorten zodat het past. Daarna moeten er alleen nog een paar sporen aan de linkerkant komen om de boel weer te verbinden. Daarvoor is zoveel ruimte, dat is altijd wel passend te maken. Bovendien heb je op dergelijke lange trajecten in de praktijk aardig wat speling, dat is altijd wel aan elkaar te breien.

Hieronder staat een iets kleinere versie; hopelijk heb ik de maten van de kamer nu goed begrepen. Ook nu geldt weer dat het vrijwel exact past als je de verbindingen met de gele stippen pas op het laatst maakt. Je kunt er zelf nog van alles aan veranderen. Aan de bovenkant heb ik de driehoek iets kleiner gemaakt, dat levert een kleine 4 cm extra lengte op voor de stationssporen. Aan de onderkant heb ik ook nog wat sporen verbonden en een driewegwissel in het ontwerp opgenomen, naar aanleiding van jouw eigen plannen.
Bedankt, ik zal weer even puzzelen :)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ik heb nog wat aan het gebiedje rechtsonder gesleuteld. Je had daar zelf een lus omheen gelegd en wat zijspoortjes gemaakt. Dat zag er niet slecht uit, dus heb ik dat nu ook gedaan. Die lus goed aansluiten was even puzzelen, de zijspoortjes kun je nog gemakkelijk veranderen.

Stootblokken in een locloods zijn niet nodig. Zolang je maar iets stevigs achterin de loods maakt om te zorgen dat de treinen niet verder kunnen rijden, kun je de hele ruimte in de loods gebruiken om sporen neer te leggen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 20 februari 2020, 20:37:56
Ik heb nog wat aan het gebiedje rechtsonder gesleuteld. Je had daar zelf een lus omheen gelegd en wat zijspoortjes gemaakt. Dat zag er niet slecht uit, dus heb ik dat nu ook gedaan. Die lus goed aansluiten was even puzzelen, de zijspoortjes kun je nog gemakkelijk veranderen.

Stootblokken in een locloods zijn niet nodig. Zolang je maar iets stevigs achterin de loods maakt om te zorgen dat de treinen niet verder kunnen rijden, kun je de hele ruimte in de loods gebruiken om sporen neer te leggen.
Ziet er mooi uit, ik zal het even proberen na te maken in anyrail. Wat voor gebouw is die 2 spoor loots ?

Bedankt.

De trein loods past alleen niet. https://www.marklin.nl/producten/details/article/72886/

72886.

Wel wat veranderd en omgedraaid (De wissel andersom links onder gezet. ) om het wat te kunnen behouden, boven word nog lastig




Mogen die banen aan de bovenkant wel zo dichtbij? (het zijn wel eenrichtings sporen daar.)

Voor scenery gras etc is de RTS Greenkeeper 35kV goed genoeg voor h0? of moet ik toch de 55 kV hebben?

( https://www.bentinkmodelspoor.nl/rts-greenkeeper-tools/44725-rts-greenkeeper-35-kv.html )
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
De kleine locloods is Märklin 7289, de loods voor 3 locs Märklin 7288.

Ik heb ze in het ontwerp gezet om je een idee te geven van de mogelijkheden. Ik dacht dat ze wel zouden passen, maar zelf heb ik ze niet dus ik kan het niet uitproberen. Deze twee zitten in het WinTrack assortiment van beschikbare toebehoren, daarom heb ik voor deze gekozen, maar er zijn nog veel meer fabrikanten van locloodsen. En als je geen geschikte kunt vinden, kun je er zonodig een aanpassen of helemaal zelf bouwen. Märklin heeft ook een nieuwe loods voor 3 locs aangekondigd met een hoek van 12º. Misschien past die wel beter, maar die zit nog niet in de toebehoren van WinTrack.

Bij de kleine loods is mijn enige twijfel of de bocht 24230 wel zo dicht bij de deur mag liggen. Door die bocht zullen de locomotieven een beetje uitzwenken, waardoor ze als het ware breder zijn dan normaal. Als de deuropening van de loods daarvoor groot genoeg is, past het, anders niet. Dat kan dan echter met een simpele aanpassing aan het ontwerp worden opgelost, zie het bijgevoegde plaatje.

Bij de andere loods liggen de drie deuren 15º ten opzichte van elkaar. De driewegwissel levert 24,3º op, dat past dus niet zo goed, maar door de 24912's blijft daar nog maar 12,2º van over. Dat komt aardig in de buurt. Eenmaal in de loods, maakt het niet uit dat de hoek kleiner is dan 15º, ik weet alleen niet zeker of de sporen voldoende aansluiten op de deuropeningen. Als het niet gaat, zou je het in de plaats van de twee rails 24912 nog met vier rails 24206 kunnen proberen, zie ook het bijgevoegde plaatje. Van de 24,3º blijft dan nog 12,9º over, maar waar het om gaat is dat de sporen bij de deuropeningen net een beetje anders liggen. Ik denk dat het slechter uitkomt, maar misschien vergis ik me.

Behalve de deuropeningen is de afstand tussen de loodsen en het spoor dat er vlak langs loopt de belangrijkste factor om rekening mee te houden. Bij het ontwerp had ik dat al gedaan: De afstand van het hart van de rails tot de buitenkant van de kleine loods was mininmaal 37 mm (in het onderstaande ontwerp 39 mm), van de grote minimaal 40 mm. Dat is voldoende, inclusief marge, zelfs voor de lange UIC-X rijtuigen op schaal 1:87.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Op het station houdt u nu wel heel erg korte sporen over, maar goed ik weet niet met welke lengtes u wilt rijden.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 21 februari 2020, 16:21:00
De kleine locloods is Märklin 7289, de loods voor 3 locs Märklin 7288.

Ik heb ze in het ontwerp gezet om je een idee te geven van de mogelijkheden. Ik dacht dat ze wel zouden passen, maar zelf heb ik ze niet dus ik kan het niet uitproberen. Deze twee zitten in het WinTrack assortiment van beschikbare toebehoren, daarom heb ik voor deze gekozen, maar er zijn nog veel meer fabrikanten van locloodsen. En als je geen geschikte kunt vinden, kun je er zonodig een aanpassen of helemaal zelf bouwen. Märklin heeft ook een nieuwe loods voor 3 locs aangekondigd met een hoek van 12º. Misschien past die wel beter, maar die zit nog niet in de toebehoren van WinTrack.

Bij de kleine loods is mijn enige twijfel of de bocht 24230 wel zo dicht bij de deur mag liggen. Door die bocht zullen de locomotieven een beetje uitzwenken, waardoor ze als het ware breder zijn dan normaal. Als de deuropening van de loods daarvoor groot genoeg is, past het, anders niet. Dat kan dan echter met een simpele aanpassing aan het ontwerp worden opgelost, zie het bijgevoegde plaatje.

Bij de andere loods liggen de drie deuren 15º ten opzichte van elkaar. De driewegwissel levert 24,3º op, dat past dus niet zo goed, maar door de 24912's blijft daar nog maar 12,2º van over. Dat komt aardig in de buurt. Eenmaal in de loods, maakt het niet uit dat de hoek kleiner is dan 15º, ik weet alleen niet zeker of de sporen voldoende aansluiten op de deuropeningen. Als het niet gaat, zou je het in de plaats van de twee rails 24912 nog met vier rails 24206 kunnen proberen, zie ook het bijgevoegde plaatje. Van de 24,3º blijft dan nog 12,9º over, maar waar het om gaat is dat de sporen bij de deuropeningen net een beetje anders liggen. Ik denk dat het slechter uitkomt, maar misschien vergis ik me.

Behalve de deuropeningen is de afstand tussen de loodsen en het spoor dat er vlak langs loopt de belangrijkste factor om rekening mee te houden. Bij het ontwerp had ik dat al gedaan: De afstand van het hart van de rails tot de buitenkant van de kleine loods was mininmaal 37 mm (in het onderstaande ontwerp 39 mm), van de grote minimaal 40 mm. Dat is voldoende, inclusief marge, zelfs voor de lange UIC-X rijtuigen op schaal 1:87.
Het begint wel wat lastig te worden op dit stukje qua ruimte. Moet ik anders de ronde(rechts onder) schrappen? gezien ik daar ook R1 gebruik. Ik gebruik trouwens wel de nieuwe 3 loods. maar echt passend kan ik het niet maken met het spoor na die 3 spoor wissel.

Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 21 februari 2020, 16:27:09
Op het station houdt u nu wel heel erg korte sporen over, maar goed ik weet niet met welke lengtes u wilt rijden.
Als ik die ronde gedeelte zou weghalen zou ik het kunnen verlengen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 13:13:18Mogen die banen aan de bovenkant wel zo dichtbij? (het zijn wel eenrichtings sporen daar.)
Daarvoor zijn er Morop normen.

Volgens norm 102 moet de hart-op-hart afstand tussen rechte sporen minimaal 48 mm zijn. Dan hebben de passerende treinen nog ruim voldoende marge.

In jouw ontwerp moet je een beetje smokkelen om rechte rails aan beide uitgangen van een meegebogen wissel te leggen, maar dat gaat nog wel. Daarmee liggen de railbeddingen echter direct tegen elkaar aan en de hart-op-hart afstand is 40 mm. Dat is gevaarlijk: er hoeft maar een klein onderdeeltje van een loc, wagon of lading uit te steken, dan heb je een ongeluk. Zoals jij het hebt ontworpen, mogen er geen treinen op beide sporen tegelijk komen om dat te voorkomen. Op deze manier zijn boogwissels zelden zinvol. Maar wat was er mis met de gewone wissels die je eerst had? Dat leverde ook nog eens langere stationssporen op.


Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 17:05:53Ik gebruik trouwens wel de nieuwe 3 loods. maar echt passend kan ik het niet maken met het spoor na die 3 spoor wissel.
Die nieuwe locloods is bedoeld voor bij de nieuwe draaischijf. Aangezien ik hem in WinTrack nog niet kan gebruiken, kan ik niet goed nagaan of het ook mogelijk is om hem te combineren met de driewegwissel. Misschien gaat het best, maar het zou kunnen dat de sporen kort na de wissel al zo ver uit elkaar liggen, dat het met een tegenbocht niet meer goed te krijgen valt.


Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 17:05:53
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 21 februari 2020, 16:27:09
Op het station houdt u nu wel heel erg korte sporen over, maar goed ik weet niet met welke lengtes u wilt rijden.
Als ik die ronde gedeelte zou weghalen zou ik het kunnen verlengen.
Ik ben het met Bas eens. De ICE uit jouw startset past nog wel, maar een driedelige ICE is erg kort. Met één of twee extra wagens erbij wordt het 102,6 of 129 cm. Daar zou ik alvast rekening mee houden. Zoals ik het had ontworpen, past een vierdelige ICE gemakkelijk, een vijfdelige zal (nét) een wissel blokkeren. Zolang het bij één trein van die lengte blijft, lijkt me dat nog wel acceptabel, anders zou ik een langer stationsspoor willen.


Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 17:05:53Het begint wel wat lastig te worden op dit stukje qua ruimte. Moet ik anders de ronde(rechts onder) schrappen? gezien ik daar ook R1 gebruik.
Hoeft niet hoor, het past nog best. Ik had het zelfs wat ruimer gemaakt. Sterker nog, in de doorgaande sporen had ik nergens R1 gebruikt. Alleen in de sporen naar de kleine locloods ligt R1, maar daar hoeven toch alleen maar losse locs gebruik van te maken.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 21 februari 2020, 17:34:46
Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 13:13:18Mogen die banen aan de bovenkant wel zo dichtbij? (het zijn wel eenrichtings sporen daar.)
Daarvoor zijn er Morop normen.

Volgens norm 102 moet de hart-op-hart afstand tussen rechte sporen minimaal 48 mm zijn. Dan hebben de passerende treinen nog ruim voldoende marge.

In jouw ontwerp moet je een beetje smokkelen om rechte rails aan beide uitgangen van een meegebogen wissel te leggen, maar dat gaat nog wel. Daarmee liggen de railbeddingen echter direct tegen elkaar aan en de hart-op-hart afstand is 40 mm. Dat is gevaarlijk: er hoeft maar een klein onderdeeltje van een loc, wagon of lading uit te steken, dan heb je een ongeluk. Zoals jij het hebt ontworpen, mogen er geen treinen op beide sporen tegelijk komen om dat te voorkomen. Op deze manier zijn boogwissels zelden zinvol. Maar wat was er mis met de gewone wissels die je eerst had? Dat leverde ook nog eens langere stationssporen op.


Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 17:05:53Ik gebruik trouwens wel de nieuwe 3 loods. maar echt passend kan ik het niet maken met het spoor na die 3 spoor wissel.
Die nieuwe locloods is bedoeld voor bij de nieuwe draaischijf. Aangezien ik hem in WinTrack nog niet kan gebruiken, kan ik niet goed nagaan of het ook mogelijk is om hem te combineren met de driewegwissel. Misschien gaat het best, maar het zou kunnen dat de sporen kort na de wissel al zo ver uit elkaar liggen, dat het met een tegenbocht niet meer goed te krijgen valt.


Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 17:05:53
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 21 februari 2020, 16:27:09
Op het station houdt u nu wel heel erg korte sporen over, maar goed ik weet niet met welke lengtes u wilt rijden.
Als ik die ronde gedeelte zou weghalen zou ik het kunnen verlengen.
Ik ben het met Bas eens. De ICE uit jouw startset past nog wel, maar een driedelige ICE is erg kort. Met één of twee extra wagens erbij wordt het 102,6 of 129 cm. Daar zou ik alvast rekening mee houden. Zoals ik het had ontworpen, past een vierdelige ICE gemakkelijk, een vijfdelige zal (nét) een wissel blokkeren. Zolang het bij één trein van die lengte blijft, lijkt me dat nog wel acceptabel, anders zou ik een langer stationsspoor willen.


Citaat van: JeroenD op vrijdag 21 februari 2020, 17:05:53Het begint wel wat lastig te worden op dit stukje qua ruimte. Moet ik anders de ronde(rechts onder) schrappen? gezien ik daar ook R1 gebruik.
Hoeft niet hoor, het past nog best. Ik had het zelfs wat ruimer gemaakt. Sterker nog, in de doorgaande sporen had ik nergens R1 gebruikt. Alleen in de sporen naar de kleine locloods ligt R1, maar daar hoeven toch alleen maar losse locs gebruik van te maken.

Ik heb 'm nu zoals die van jou gemaakt alleen dan met een paar kleine wijzigingen. (ik heb die trein stalling nog niet er ingezet omdat ik geen idee heb hoe je met die draai daar in kan komen.
Klopt alles nu een beetje ?

Bedankt

owja, ik had gedacht https://www.fallerstore.nl/faller-station-horrem-110130.html als station, maar gezien die rechte baan nu groter is moet ik een ander station zoeken zeker ?
(ik kan geen nederlandse h0 stationen vinden.




ps. heeft iemand die toevallig en zou je er een paar foto's van willen maken hoe die staat bij het spoor? ik kan nergens filmpjes of foto's er van vinden.

(en sorry, nog een keer de vraag :) )

Voor scenery gras etc is de RTS Greenkeeper 35kV goed genoeg voor h0? of moet ik toch de 55 kV hebben?

( https://www.bentinkmodelspoor.nl/rts-greenkeeper-tools/44725-rts-greenkeeper-35-kv.html )

Want dan koop ik die en kan ik wat oefenen hoe ik gras en bosjes maak.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Eigenlijk vond ik dat de stationssporen in het ontwerp nog steeds aan de korte kant waren. Om ze langer te maken, zou het station een beetje schuiner moeten liggen. Dat idee heb ik verder uitgewerkt, met het onderstaande resultaat. De stationssporen zijn 17 cm langer geworden. Het langste is nu 152 cm, daar past gemakkelijk een 5-delige ICE.

Het station is niet alleen iets gedraaid, het is ook wat naar links geschoven. Dat heb ik gedaan omdat ik vermoed dat je anders wel eens een probleem zou kunnen hebben om de kamer in te gaan. Op basis van jouw tekeningen ga ik er van uit dat er rechtsonder een deur is.

Linksonder had je een paar slanke boogwissels toegevoegd. Dat is een prima idee om te zorgen dat alle stationssporen verbonden zijn met beide sporen aan de linkerkant. Zelf leg ik wissels graag dicht bij het station waar ze bij horen, dat vind ik logischer. In het onderstaande plan heb ik dat dan ook gedaan. Met gewone wissels, die passen daar beter. Let op: in het midden van die wisselstraat ligt geen engelse wissel maar een kruising. Van de engelse wissel die er wél ligt, hoeft bovendien maar één van de twee afslaande bochten gebruikt te worden. Alles bij elkaar levert dat een vloeiend verloop op voor alle mogelijke spoorwisselingen.

De flauwe bochten links (geel gemarkeerd) moeten samen 0,2º smokkelen, dat gaat gemakkelijk. Bovenin liggen ook twee bochten waar wat gesmokkeld moet worden, respectievelijk 0,1º en 0,3º (wit en oranje). Ook dat is in de praktijk geen probleem. Voor als je het zelf in gaat voeren, het past allemaal als je open einden als laatste verbindt.

Ik weet dat stationsgebouwen in werkelijkheid doorgaans véél korter zijn dan de perrons, maar verder kan ik je niet helpen met je vragen over scenery, daar ben ik nog niet mee bezig. Mijn baan ligt los op de vloer.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 23 februari 2020, 22:46:17
Eigenlijk vond ik dat de stationssporen in het ontwerp nog steeds aan de korte kant waren. Om ze langer te maken, zou het station een beetje schuiner moeten liggen. Dat idee heb ik verder uitgewerkt, met het onderstaande resultaat. De stationssporen zijn 17 cm langer geworden. Het langste is nu 152 cm, daar past gemakkelijk een 5-delige ICE.

Het station is niet alleen iets gedraaid, het is ook wat naar links geschoven. Dat heb ik gedaan omdat ik vermoed dat je anders wel eens een probleem zou kunnen hebben om de kamer in te gaan. Op basis van jouw tekeningen ga ik er van uit dat er rechtsonder een deur is.

Linksonder had je een paar slanke boogwissels toegevoegd. Dat is een prima idee om te zorgen dat alle stationssporen verbonden zijn met beide sporen aan de linkerkant. Zelf leg ik wissels graag dicht bij het station waar ze bij horen, dat vind ik logischer. In het onderstaande plan heb ik dat dan ook gedaan. Met gewone wissels, die passen daar beter. Let op: in het midden van die wisselstraat ligt geen engelse wissel maar een kruising. Van de engelse wissel die er wél ligt, hoeft bovendien maar één van de twee afslaande bochten gebruikt te worden. Alles bij elkaar levert dat een vloeiend verloop op voor alle mogelijke spoorwisselingen.

De flauwe bochten links (geel gemarkeerd) moeten samen 0,2º smokkelen, dat gaat gemakkelijk. Bovenin liggen ook twee bochten waar wat gesmokkeld moet worden, respectievelijk 0,1º en 0,3º (wit en oranje). Ook dat is in de praktijk geen probleem. Voor als je het zelf in gaat voeren, het past allemaal als je open einden als laatste verbindt.

Ik weet dat stationsgebouwen in werkelijkheid doorgaans véél korter zijn dan de perrons, maar verder kan ik je niet helpen met je vragen over scenery, daar ben ik nog niet mee bezig. Mijn baan ligt los op de vloer.
Bedankt, ik zal het morgen overtekenen in anyrail. Ik bedenk me nu wel gezien het station al zolang is, of mijn rangeer terrein dan niet te kort is.

Als je een eindstation wilt hebben hoe maak je dat eigenlijk? Ik kan alleen maar stationen vinden waar het spoor door kan lopen ipv daar stil komt te staan.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Bekijk maar eens een aantal stations in Londen, bijvoorbeeld Paddingtonstation. Ook Miniatur Wunderland heeft deze op 6.45 min.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op maandag 24 februari 2020, 00:39:48Ik bedenk me nu wel gezien het station al zolang is, of mijn rangeer terrein dan niet te kort is.

Als je daarmee het gebiedje rechtsonder bedoelt, dat is geen rangeerterrein maar een klein Bahnbetriebswerk. Daar kunnen locs aan het einde van hun dienst parkeren, worden ze bevoorraad en wordt klein onderhoud uitgevoerd. Voor de diesels kun je er een olietank plaatsen. Voor stoomlocomotieven moet er nog veel meer gebeuren, maar ik neem aan dat die niet op jouw baan komen, die waren immers allang uit bedrijf ten tijde van de ICE. Electrische locs hebben ook onderhoud nodig. Voor de ICE moet je dan wel de wagens afkoppelen. Daarvoor dient de ontkoppelrail in het meest rechtste stationsspoor. Met twee wagens past dat sowieso maar een derde blokkeert de wissel 24611, een vierde ook de engelse wissel. Voor even kan dat wel. Dan moet er een andere loc klaar staan om die ontkoppelde wagens meteen weg te slepen (of duwen) naar een plaats waar ze niet in de weg staan. Daarvoor raad ik een loc met telex aan: na het verplaatsen van de wagens kan die weer wegrijden zonder dat er een ontkoppelrail nodig is. Een zware rangeerdiesel BR 290 is daar heel geschikt voor. Toevallig heeft Märklin er onlangs een nieuw model van uitgebracht met bedrijfstoestand 1995, één jaar voor de introductie van de ICE 2. Dat lijkt me goed bij elkaar passen.

Als je wilt rangeren, heb je rechts nog alle ruimte om een rangeerterrein in te richten. Je zou ook kunnen wachten met dat deel van de baan en in eerste instantie rechtsboven alleen een eenvoudige lus kunnen neerleggen. Als je dan de rest van de sporen hebt liggen, kun je rijden. Dat is nuttig om te ontdekken wat je leuk vindt en wat je - eventueel - nog mist. Dat laatste gebruik je dan bij het ontwerpen van het rechterdeel, of je verandert wat je al hebt.

Er schoot me nog een idee te binnen voor de scenery: je zou de sporen in de hoek linksboven of linksonder kunnen verbergen, in een bergje bijvoorbeeld.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 24 februari 2020, 15:29:14
Citaat van: JeroenD op maandag 24 februari 2020, 00:39:48Ik bedenk me nu wel gezien het station al zolang is, of mijn rangeer terrein dan niet te kort is.

Als je daarmee het gebiedje rechtsonder bedoelt, dat is geen rangeerterrein maar een klein Bahnbetriebswerk. Daar kunnen locs aan het einde van hun dienst parkeren, worden ze bevoorraad en wordt klein onderhoud uitgevoerd. Voor de diesels kun je er een olietank plaatsen. Voor stoomlocomotieven moet er nog veel meer gebeuren, maar ik neem aan dat die niet op jouw baan komen, die waren immers allang uit bedrijf ten tijde van de ICE. Electrische locs hebben ook onderhoud nodig. Voor de ICE moet je dan wel de wagens afkoppelen. Daarvoor dient de ontkoppelrail in het meest rechtste stationsspoor. Met twee wagens past dat sowieso maar een derde blokkeert de wissel 24611, een vierde ook de engelse wissel. Voor even kan dat wel. Dan moet er een andere loc klaar staan om die ontkoppelde wagens meteen weg te slepen (of duwen) naar een plaats waar ze niet in de weg staan. Daarvoor raad ik een loc met telex aan: na het verplaatsen van de wagens kan die weer wegrijden zonder dat er een ontkoppelrail nodig is. Een zware rangeerdiesel BR 290 is daar heel geschikt voor. Toevallig heeft Märklin er onlangs een nieuw model van uitgebracht met bedrijfstoestand 1995, één jaar voor de introductie van de ICE 2. Dat lijkt me goed bij elkaar passen.

Als je wilt rangeren, heb je rechts nog alle ruimte om een rangeerterrein in te richten. Je zou ook kunnen wachten met dat deel van de baan en in eerste instantie rechtsboven alleen een eenvoudige lus kunnen neerleggen. Als je dan de rest van de sporen hebt liggen, kun je rijden. Dat is nuttig om te ontdekken wat je leuk vindt en wat je - eventueel - nog mist. Dat laatste gebruik je dan bij het ontwerpen van het rechterdeel, of je verandert wat je al hebt.

Er schoot me nog een idee te binnen voor de scenery: je zou de sporen in de hoek linksboven of linksonder kunnen verbergen, in een bergje bijvoorbeeld.
Ja inderdaad, ik laat rechtsboven eerst wat liggen en ik wil er neer gaan zetten wat ik mis bij de rest van de baan, ook wil het daar eerst even wat electronica gaan testen.
En die trein is inderdaad heel erg mooi, Telex-koppeling kan je van afstand ontkoppelen dan? Leuke ideeën in ieder geval.  :thumbup:

Citaat van: Basroc-1961 op maandag 24 februari 2020, 05:17:43
Bekijk maar eens een aantal stations in Londen, bijvoorbeeld Paddingtonstation. Ook Miniatur Wunderland heeft deze op 6.45 min.

Zeer leuk ja, ik moet daar ooit nog een keer heen :)
Grote stations.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Hoi Jeroen,
Als je inspiratie zoekt voor eind (kop) stations in NL kijk dan eens op www.sporenplan.nl.
Als eindstations bijvoorbeeld: Leeuwarden, Den Haag, Vlissingen, Enschede en er zijn er vast meer.

gr. Gertjan
Re: Feedback over een spoorontwerp.
 @citaat Dan wel Den Haag CS nemen ;)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: Gertjan H op maandag 24 februari 2020, 17:28:01
Hoi Jeroen,
Als je inspiratie zoekt voor eind (kop) stations in NL kijk dan eens op www.sporenplan.nl.
Als eindstations bijvoorbeeld: Leeuwarden, Den Haag, Vlissingen, Enschede en er zijn er vast meer.

gr. Gertjan
Zeer handig. Ik zal het zeker overwegen.
Citaat van: basjuh1981 op maandag 24 februari 2020, 18:27:25
@citaat Dan wel Den Haag CS nemen ;)
Die ziet er inderdaad goed uit. Maar wel heel erg groot :d

Vraagje, https://www.conrad.nl/p/marklin-074636-h0-boogbrug-marklin-c-rails-1298618
Als ik 2 keer een brug van tafel naar tafel zou willen hebben, moet ik nog meer halen dan deze twee ?

Ik ben af en toe wat tafels aan het maken, nu heb ik deze gemaakt die me ook wel leuk lijkt, waar de nadruk niet gaat liggen op volproppen met spoor. Maar meer met een dorp en een eindstation (rechter tafel)

Re: Feedback over een spoorontwerp.
Een brugdeel is 36 cm. Ik weet niet hoe veel je moet overbruggen, maar daar kom je denk ik wel uit ;)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: basjuh1981 op maandag 24 februari 2020, 20:06:06
Een brugdeel is 36 cm. Ik weet niet hoe veel je moet overbruggen, maar daar kom je denk ik wel uit ;)
Ja ik had al gelezen dat het een 360 spoor deel was. Maar ik bedoel moet ik ook een oprijd stuk hebben ?

Bedoel ik.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Kopstations of eindstations zijn er misschien niet zo veel en de voorbeelden die hierboven worden gegeven zijn gelijk ook wel behoorlijk grote!
Scheveningen is nog een beetje te behappen op een normale oppervlakte en anders kun je misschien ook nog wat inspiratie halen uit het oude Rotterdam-Maas station. Los van het rangeerterrein voor het Boerengat en de omringende aansluitingen naar goederenloodsen, kades en locomotievendepots, is er misschien nog iets realistisch mee aan te vangen.
Maar eigenlijk kan alles: gewoon een aantal sporen naast elkaar en perrons ertussen. Bij getrokken materieel moeten er voorzieningen zijn voor een loc om om te lopen of je past een locwissel toe: iedere aankomende trein krijgt dan aan de achterkant een nieuwe loc. De machine die de trein bracht blijft staan en rijdt na vertrek van de trein als losse loc naar een depot of een trein op een ander spoor. Het treinverkeer in een eindstation vergt meestal meer rangeerwerk dan in een doorgangsstation. En qua lengte scheelt het een wisselstraat een een spooraansluiting aan een kant van het station - scheelt lengte op de bouwlocatie!
Groet,

Peter




Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Helemaal mee eens Peter. Het zelfde geldt uiteraard ook voor alle doorgaande stations. De werkelijkheid is veel te uitgebreid om op schaal na te bouwen in de gemiddelde treinenkamer van een modelspoorder.
Je moet het vooral als inspiratiebron zien. Hoe zien de sporenplannen er uit en wat kan ik daarvan overnemen/ vind ik interessant om zelf toe te passen.
En dat overnemen bestaat vooral uit concessies doen.
Aanvullend richting Jeroen: ik zag laatst ook iemand hier, die het oude station van Kampen als voorbeeld nam/neemt. Ook een eindstation.

gr. Gertjan


Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op maandag 24 februari 2020, 20:16:15
Ja ik had al gelezen dat het een 360 spoor deel was. Maar ik bedoel moet ik ook een oprijd stuk hebben ?

Bedoel ik.
Dat bepaal je zelf :D
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Of bekijk Roodeschool, Kampen of Delfzijl. Zelfs met enig fantasie valt er nog wel iets te maken van het industriespoor Veenoord aan de lijn Coevorden - Emmen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ik heb er ook behoorlijk mijn eigen draai op gemaakt, maar ik heb nu dit.




Ik heb nu ook hoogte verschillen. Die ik uit die platen wil halen die normaal als onderkant worden gebruikt XPS

En ik had nog een vraag over het aansluiten van scenery ik wil https://modeltreinwinkel.nl/vollmer-43635-h0-mcdonald-s-restaurant-met-mccafe.html bij hun kopen, en dan https://modeltreinwinkel.nl/viessmann-6021-huisverlichting-2-leds-warm-wit.html lampjes er in zetten.
Hun adviseren mij de Viessmann 5200 Lichttransformator 52 VA waar 3 aansluitingen opzitten te kopen. Kan ik maar 3 ledjes lampjes plaatsen voor ik weer een nieuwe moet kopen?

Bedankt allemaal weer voor de zeer nuttige feedback.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Het benodigde vermogen hangt af van de leds en van hoe fel je ze wilt laten branden, maar 0,05 VA per led is al heel wat. Een eenvoudige berekening:

     52 VA / 0,05 VA per led = ruim 1000 leds

Een losse led kun je echter niet direct op de voeding aansluiten: je hebt een gelijkrichter nodig om de 16 V wisselspanning van de voeding om te zetten in gelijkspanning, plus een voorschakelweerstand. Daardoor kunnen er iets minder leds voluit branden, het zal in de orde van 800 liggen.

De Viessman 6021 kende ik niet, dus heb ik hem even gegoogeld. Het is niet gewoon een losse led: het zijn er twee, plus een weerstand, plus een diode. Vier componenten. In de specificaties van de 6021 kan ik het vermogen niet vinden, maar ik schat dat het hooguit 0,07 VA is, waarschijnlijk een stuk minder. Dat betekent dat je er vele honderden van kunt aansluiten op een 52 VA voeding.




Eerlijk gezegd vind ik hem echter belachelijk duur. De diode kun je weglaten als je een goede gelijkrichter gebruikt (één gelijkrichter volstaat, ongeacht het aantal leds). Er zijn wat online winkels waar je componenten kunt bestellen. Afgezien van de verzendkosten kun je binnen een paar dagen al een paar warmwitte leds en een weerstand in huis hebben voor zo'n 30 cent, als je het uit China laat komen is het nog véél minder. Ik ben nog niet in Houten geweest, maar het zou me niet verbazen als daar een verkoper staat met deze componenten voor een schappelijke prijs.

Voor dit doel zou ik ook geen lichttransformator kopen. Veel apparaten hebben tegenwoordig een losse netvoeding, doorgaans met gelijkspanning. Als zo'n apparaat op is, is de voeding nog prima bruikbaar. Bij een gelijkspanningsvoeding is een gelijkrichter niet meer nodig, die zit er al in. Je moet alleen nog het aantal leds per weerstand bepalen en de waarde van die weerstand uitrekenen.

De spanning over een typische warmwitte led die voluit brandt is 3,3 V. Met een 5 V voeding betekent dat één warmwitte led per weerstand van ongeveer 100 Ohm, daarmee brandt de led bijna voluit. Met een 24 V voeding is het zes warmwitte leds per weerstand van ongeveer 220 Ohm. Als het te fel is, pak je een grotere weerstand.

In onze wiki staat een inleidend artikel over leds.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 25 februari 2020, 16:29:32
Het benodigde vermogen hangt af van de leds en van hoe fel je ze wilt laten branden, maar 0,05 VA per led is al heel wat. Een eenvoudige berekening:

     52 VA / 0,05 VA per led = ruim 1000 leds

Een losse led kun je echter niet direct op de voeding aansluiten: je hebt een gelijkrichter nodig om de 16 V wisselspanning van de voeding om te zetten in gelijkspanning, plus een voorschakelweerstand. Daardoor kunnen er iets minder leds voluit branden, het zal in de orde van 800 liggen.

De Viessman 6021 kende ik niet, dus heb ik hem even gegoogeld. Het is niet gewoon een losse led: het zijn er twee, plus een weerstand, plus een diode. Vier componenten. In de specificaties van de 6021 kan ik het vermogen niet vinden, maar ik schat dat het hooguit 0,07 VA is, waarschijnlijk een stuk minder. Dat betekent dat je er vele honderden van kunt aansluiten op een 52 VA voeding.




Eerlijk gezegd vind ik hem echter belachelijk duur. De diode kun je weglaten als je een goede gelijkrichter gebruikt (één gelijkrichter volstaat, ongeacht het aantal leds). Er zijn wat online winkels waar je componenten kunt bestellen. Afgezien van de verzendkosten kun je binnen een paar dagen al een paar warmwitte leds en een weerstand in huis hebben voor zo'n 30 cent, als je het uit China laat komen is het nog véél minder. Ik ben nog niet in Houten geweest, maar het zou me niet verbazen als daar een verkoper staat met deze componenten voor een schappelijke prijs.

Voor dit doel zou ik ook geen lichttransformator kopen. Veel apparaten hebben tegenwoordig een losse netvoeding, doorgaans met gelijkspanning. Als zo'n apparaat op is, is de voeding nog prima bruikbaar. Bij een gelijkspanningsvoeding is een gelijkrichter niet meer nodig, die zit er al in. Je moet alleen nog het aantal leds per weerstand bepalen en de waarde van die weerstand uitrekenen.

De spanning over een typische warmwitte led die voluit brandt is 3,3 V. Met een 5 V voeding betekent dat één warmwitte led per weerstand van ongeveer 100 Ohm, daarmee brandt de led bijna voluit. Met een 24 V voeding is het zes warmwitte leds per weerstand van ongeveer 220 Ohm. Als het te fel is, pak je een grotere weerstand.

In onze wiki staat een inleidend artikel over leds.
Maar is er niet iets kant en klaar niet? voor een beginner ?  Ik begrijp niks van die led pagina  8o .
trafo kopen + ergens insteken en klaar.  Alleen 3 leds en trafo voor 90 euro is nogal duur.

https://www.modelbouwled.nl/index.html Word ik ook niet wijzer van :)

Hoe vinden jullie deze baan?


Geel wegen, Groen supermarkt/winkels/, blauw Station
de .any toegevoegd.

(deur haal ik er uit en doe een er een schuifdeur voor)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ik zie dat je slanke wissels 24711/24712 gebruikt in combinatie met passtukjes 24071, dat is prima. Als je echter een paar slanke wissels tegen elkaar zet, hoeft er maar één passtukje tussen, geen twee.

Het resultaat is een parallelafstand van 64,3 mm en dat gaat prima.




Citaat van: JeroenD op dinsdag 25 februari 2020, 20:15:13Maar is er niet iets kant en klaar niet? voor een beginner ?  Ik begrijp niks van die led pagina  8o .
trafo kopen + ergens insteken en klaar.  Alleen 3 leds en trafo voor 90 euro is nogal duur.

https://www.modelbouwled.nl/index.html Word ik ook niet wijzer van :)

Die site is ook niet bedoeld om te leren werken met leds, het is een winkel. Gericht op modelbouwers die iets met leds willen, dat wel, en als je maar een paar componenten nodig hebt en je gaat toch al naar een beurs waar ze staan, heb je voor weinig geld alle benodigde componenten.

Ik kan me best voorstellen dat zelf aan de slag gaan met electronische componenten voor jou een brug te ver is. Als je daar nog geen verstand van hebt, zou je je daar eerst wat in moeten verdiepen. Dat kost tijd, en de een pikt zoiets sneller op dan de ander. Zelf raakte ik er jaren geleden in geïnteresseerd, toen heb ik ook wat schakelingen in elkaar gezet. Sindsdien is het spul in dozen verdwenen en bij iedere verhuizing meegegaan zonder dat ik het ooit had uitgepakt - totdat ik een paar jaar geleden weer met treintjes ben gaan spelen. Mijn kennis was wel wat weggezakt, maar dat was snel weer opgehaald. Mocht je een keer naar een stamtafelbijeenkomst gaan, kun je informeren naar een thema-avond over ledverlichting. Als er meer belangstellenden zijn, is dat vast wel te organiseren.

Als je het makkelijk wilt, zul je meer moeten betalen, bijvoorbeeld foor producten als die Viessman 6021 te kopen. Volgens de specificaties heeft die tussen de 14 en 16 V nodig, gelijk- of wisselspanning. Een paar van die ledjes gebruiken zó weinig stroom, dat lukt met elke willekeurige voeding die tussen de 14 en 16 V levert. De voeding van een oud apparaat bijvoorbeeld, zoals de onderstaande. Er staat "Output: 15V ~ 1 A" op, dat betekent 15 V wisselspanning.


Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 26 februari 2020, 20:22:22
Ik zie dat je slanke wissels 24711/24712 gebruikt in combinatie met passtukjes 24071, dat is prima. Als je echter een paar slanke wissels tegen elkaar zet, hoeft er maar één passtukje tussen, geen twee.

Het resultaat is een parallelafstand van 64,3 mm en dat gaat prima.




Citaat van: JeroenD op dinsdag 25 februari 2020, 20:15:13Maar is er niet iets kant en klaar niet? voor een beginner ?  Ik begrijp niks van die led pagina  8o .
trafo kopen + ergens insteken en klaar.  Alleen 3 leds en trafo voor 90 euro is nogal duur.

https://www.modelbouwled.nl/index.html Word ik ook niet wijzer van :)

Die site is ook niet bedoeld om te leren werken met leds, het is een winkel. Gericht op modelbouwers die iets met leds willen, dat wel, en als je maar een paar componenten nodig hebt en je gaat toch al naar een beurs waar ze staan, heb je voor weinig geld alle benodigde componenten.

Ik kan me best voorstellen dat zelf aan de slag gaan met electronische componenten voor jou een brug te ver is. Als je daar nog geen verstand van hebt, zou je je daar eerst wat in moeten verdiepen. Dat kost tijd, en de een pikt zoiets sneller op dan de ander. Zelf raakte ik er jaren geleden in geïnteresseerd, toen heb ik ook wat schakelingen in elkaar gezet. Sindsdien is het spul in dozen verdwenen en bij iedere verhuizing meegegaan zonder dat ik het ooit had uitgepakt - totdat ik een paar jaar geleden weer met treintjes ben gaan spelen. Mijn kennis was wel wat weggezakt, maar dat was snel weer opgehaald. Mocht je een keer naar een stamtafelbijeenkomst gaan, kun je informeren naar een thema-avond over ledverlichting. Als er meer belangstellenden zijn, is dat vast wel te organiseren.

Als je het makkelijk wilt, zul je meer moeten betalen, bijvoorbeeld foor producten als die Viessman 6021 te kopen. Volgens de specificaties heeft die tussen de 14 en 16 V nodig, gelijk- of wisselspanning. Een paar van die ledjes gebruiken zó weinig stroom, dat lukt met elke willekeurige voeding die tussen de 14 en 16 V levert. De voeding van een oud apparaat bijvoorbeeld, zoals de onderstaande. Er staat "Output: 15V ~ 1 A" op, dat betekent 15 V wisselspanning.



Ik heb geprobeerd jou idee er in te verwerken, hoe is die nu ?
Ja ik wel het zeker wel gaan leren. Alleen in het begin is het behoorlijk lastig waar het begin eigenlijk is :)
Waarom kost die adapter van viessman zo erg veel geld (voor een adapter:) )

Bedankt!
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ja, zo liggen de slanke wissels goed.

Het lijkt me een prima baan om mee te beginnen. Het is niet te ingewikkeld en zo kun je het een en ander uitproberen. Ik heb nog een paar details veranderd. Niet dat het moet, maar om je nog wat ideeën te geven. De belangrijkste wijzigingen heb ik gekleurd, de rest is om het passend te maken, waarbij ik zoveel mogelijk dezelfde bochten heb gebruikt.
  • Aan de bovenkant rechts had je een overgang met meegebogen slanke wissels 24771/24772. Dat voegt weinig toe, diezelfde overgang is immers al mogelijk met de slanke wissels 24711 die er vlak bij liggen. Ik heb de boogwissels anders gebruikt, zo zijn ze iets zinvoller. Je kunt eventueel ook nog de engelse wissel vervangen door een gewone en de wissel in het spoor rechts daarvan weglaten.
  • De aftakking naar het enkelspoor aan de bovenkant rechts gaat prima zoals jij het had gedaan. Het kan ook iets vloeiender, met als bij-effect dat het rangeercomplex een klein beetje schuin komt te liggen. Schuine sporen voegen wat meer dynamiek toe. Met de rails 24315 en 24912 rechtsonder komt het weer goed uit. Dat is maar één mogelijkheid uit vele, het had ook op een andere plaats gekund, en ook met andere rails.
  • Tussen de tegengestelde rails 24912 links heb ik rechte rails gelegd, respectievelijk een 24172 en een 24236. Verschillende lengtes is een manier om de parallelafstand te veranderen, in dit geval van 64,3 mm in 77,5 mm. Daardoor sluit het mooi aan bij de wissels.
  • In de keerlus linksonder lagen nogal veel passtukjes, zowel recht als gebogen. Het is soms wat puzzelen, maar hoe vaker je ermee bezig bent, hoe gemakkelijker het wordt om iets te vinden zónder veel passtukjes.
  • Het meest linker spoor was nogal slingerend, zoiets is niet erg realistisch. Ik heb de wissel iets anders gelegd, zo is het vloeiender en logischer.
Eventueel kun je hier en daar nog een ontkoppelrail leggen. Overal waar nu een 24188 ligt, past ook een ontkoppelrail + 24094, en waar een 24172 ligt, past ook een ontkoppelrail + 24077. Een 24236 kun je zonodig vervangen door 24172 + 24064 en een 24360 natuurlijk door 24188 + 24172.

Ieder begin is lastig. Je pikt het ontwerpen al aardig op, daar ben je ook nog niet zo lang mee bezig. Waar je moet beginnen om wat van electronica te leren, ligt er aan wat je al weet. Zegt de wet van Ohm je iets?
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 27 februari 2020, 00:07:58
Ja, zo liggen de slanke wissels goed.

Het lijkt me een prima baan om mee te beginnen. Het is niet te ingewikkeld en zo kun je het een en ander uitproberen. Ik heb nog een paar details veranderd. Niet dat het moet, maar om je nog wat ideeën te geven. De belangrijkste wijzigingen heb ik gekleurd, de rest is om het passend te maken, waarbij ik zoveel mogelijk dezelfde bochten heb gebruikt.
  • Aan de bovenkant rechts had je een overgang met meegebogen slanke wissels 24771/24772. Dat voegt weinig toe, diezelfde overgang is immers al mogelijk met de slanke wissels 24711 die er vlak bij liggen. Ik heb de boogwissels anders gebruikt, zo zijn ze iets zinvoller. Je kunt eventueel ook nog de engelse wissel vervangen door een gewone en de wissel in het spoor rechts daarvan weglaten.
  • De aftakking naar het enkelspoor aan de bovenkant rechts gaat prima zoals jij het had gedaan. Het kan ook iets vloeiender, met als bij-effect dat het rangeercomplex een klein beetje schuin komt te liggen. Schuine sporen voegen wat meer dynamiek toe. Met de rails 24315 en 24912 rechtsonder komt het weer goed uit. Dat is maar één mogelijkheid uit vele, het had ook op een andere plaats gekund, en ook met andere rails.
  • Tussen de tegengestelde rails 24912 links heb ik rechte rails gelegd, respectievelijk een 24172 en een 24236. Verschillende lengtes is een manier om de parallelafstand te veranderen, in dit geval van 64,3 mm in 77,5 mm. Daardoor sluit het mooi aan bij de wissels.
  • In de keerlus linksonder lagen nogal veel passtukjes, zowel recht als gebogen. Het is soms wat puzzelen, maar hoe vaker je ermee bezig bent, hoe gemakkelijker het wordt om iets te vinden zónder veel passtukjes.
  • Het meest linker spoor was nogal slingerend, zoiets is niet erg realistisch. Ik heb de wissel iets anders gelegd, zo is het vloeiender en logischer.
Eventueel kun je hier en daar nog een ontkoppelrail leggen. Overal waar nu een 24188 ligt, past ook een ontkoppelrail + 24094, en waar een 24172 ligt, past ook een ontkoppelrail + 24077. Een 24236 kun je zonodig vervangen door 24172 + 24064 en een 24360 natuurlijk door 24188 + 24172.

Ieder begin is lastig. Je pikt het ontwerpen al aardig op, daar ben je ook nog niet zo lang mee bezig. Waar je moet beginnen om wat van electronica te leren, ligt er aan wat je al weet. Zegt de wet van Ohm je iets?
Wauw, dat ziet er echt heel mooi uit. Ik ga het morgen direct zo natekenen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Nee sorry, ik ben een totale leek in het gebied van zelf electronica in elkaar zetten(maar het lijkt me wel heel leuk om te doen) Ik heb via amazon een hittepistool en soldeer apparaat in-een-gekocht. Ik moet me even goed verdiepen in hoe je begint met verlichting aanleggen.
Want ik wil ook straatlantaarns en alles wat verlicht kan verlichten. (Ik wil er eigenlijk een beetje een nacht baan maken met verschillende jaargetijden)
Ik zal morgen direct de Ohm opzoeken, ik had al even de wiki gezien, maar daar begreep ik niks van. Er staan vast wel wat youtube videos online hierover.

Maar heel erg bedankt voor de feedback! :thumbup:



Zo. Ik heb wat extra onder toegevoed want ik wil daar een fabriek met spoorlijn neerzetten.
Heb ik nog iets niet goed wat misschien ergens handig is ? Moet er op het hoofdstation ook ontkoppel punten of is dat niet nuttig ?
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ik begrijp niet waarom je in de rechte sporen aan de bovenkant zoveel passtukjes gebruikt, maar afgezien van het feit dat die naar verhouding duur zijn, maakt dat niet uit. Alles is goed mogelijk, met uitzondering van één knelpunt: de driewegwissel plus bocht 24224 naar het langste zijspoor, naar de fabriek zo neem ik aan. Anyrail tekent rails heel smal, daardoor is het je waarschijnlijk niet opgevallen, maar die aftakking ligt veel te dicht bij de 24130 ernaast. Als er een trein op die 24130 staat of rijdt, is die afslag van de driewegwissel onbruikbaar.

Je kunt het zo laten, maar dan moet je altijd zelf opletten dat er geen botsing van komt. Ik zou dat zelf niet doen, de kans dat dat een keer fout gaat is mij te groot. Je zou de driewegwissel iets kunnen opschuiven of die keerlus iets kunnen aanpassen, zodat er meer tussenruimte is tussen de rails. Hieronder zie je beide mogelijkheden. De 24224 is trouwens niet eens nodig, ook een recht spoor heeft al voldoende afstand.


Een paar jaar geleden kreeg ik van Robert een heel nuttige uitleg van de ontkoppelrails op zijn baan, zie hier. Mijn eigen baan verander ik af en toe, maar de ontkoppelrails leg ik sindsdien vrijwel altijd in doorgaande sporen. Dan kan ik daar wagens afkoppelen waarna de loc, soms nog met wat wagens erachter, wegrijdt. De ene keer laat ik de afgekoppelde wagens gewoon staan, de andere keer laat ik ze door een rangeerloc met telex naar een zijspoor brengen. Eigenlijk net als in het echt.

Wat voor jou de beste plaats voor ontkoppelrails is, moet je zelf ontdekken. Bij zowel echte banen als baanontwerpen zie ik ze op allerlei plaatsen, maar voornamelijk in zijsporen. Ik zou zeggen, leg er twee neer op plaatsen die je handig lijken en ga experimenteren, zo ben ik er ook mee begonnen en dat was leerzaam. Tegenwoordig leg ik ze niet meer vlak naast een wissel of vlak naast een bocht. Op een wissel is de stroomvoorziening iets minder goed. Als een loc daar stopt, gebeurt het wel eens dat hij geen stroom meer krijgt en dan kan hij na het ontkoppelen niet meer wegrijden. Na het ontkoppelen direct na een bocht kan de loc wel weer wegrijden, maar je kunt de wagens later niet meer goed aankoppelen want door die bocht zijn de koppelingen daarvoor niet goed uitgelijnd. Alleen met een hele flauwe bocht heb je een kans dat het lukt. Dat kun je nu al testen: zet maar eens een wagen in een bocht en probeer aan te koppelen, of zet de wagen op een recht stuk direct naast een bocht en probeer een loc in die bocht aan te laten koppelen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 27 februari 2020, 17:27:09
Ik begrijp niet waarom je in de rechte sporen aan de bovenkant zoveel passtukjes gebruikt, maar afgezien van het feit dat die naar verhouding duur zijn, maakt dat niet uit. Alles is goed mogelijk, met uitzondering van één knelpunt: de driewegwissel plus bocht 24224 naar het langste zijspoor, naar de fabriek zo neem ik aan. Anyrail tekent rails heel smal, daardoor is het je waarschijnlijk niet opgevallen, maar die aftakking ligt veel te dicht bij de 24130 ernaast. Als er een trein op die 24130 staat of rijdt, is die afslag van de driewegwissel onbruikbaar.

Je kunt het zo laten, maar dan moet je altijd zelf opletten dat er geen botsing van komt. Ik zou dat zelf niet doen, de kans dat dat een keer fout gaat is mij te groot. Je zou de driewegwissel iets kunnen opschuiven of die keerlus iets kunnen aanpassen, zodat er meer tussenruimte is tussen de rails. Hieronder zie je beide mogelijkheden. De 24224 is trouwens niet eens nodig, ook een recht spoor heeft al voldoende afstand.


Een paar jaar geleden kreeg ik van Robert een heel nuttige uitleg van de ontkoppelrails op zijn baan, zie hier. Mijn eigen baan verander ik af en toe, maar de ontkoppelrails leg ik sindsdien vrijwel altijd in doorgaande sporen. Dan kan ik daar wagens afkoppelen waarna de loc, soms nog met wat wagens erachter, wegrijdt. De ene keer laat ik de afgekoppelde wagens gewoon staan, de andere keer laat ik ze door een rangeerloc met telex naar een zijspoor brengen. Eigenlijk net als in het echt.

Wat voor jou de beste plaats voor ontkoppelrails is, moet je zelf ontdekken. Bij zowel echte banen als baanontwerpen zie ik ze op allerlei plaatsen, maar voornamelijk in zijsporen. Ik zou zeggen, leg er twee neer op plaatsen die je handig lijken en ga experimenteren, zo ben ik er ook mee begonnen en dat was leerzaam. Tegenwoordig leg ik ze niet meer vlak naast een wissel of vlak naast een bocht. Op een wissel is de stroomvoorziening iets minder goed. Als een loc daar stopt, gebeurt het wel eens dat hij geen stroom meer krijgt en dan kan hij na het ontkoppelen niet meer wegrijden. Na het ontkoppelen direct na een bocht kan de loc wel weer wegrijden, maar je kunt de wagens later niet meer goed aankoppelen want door die bocht zijn de koppelingen daarvoor niet goed uitgelijnd. Alleen met een hele flauwe bocht heb je een kans dat het lukt. Dat kun je nu al testen: zet maar eens een wagen in een bocht en probeer aan te koppelen, of zet de wagen op een recht stuk direct naast een bocht en probeer een loc in die bocht aan te laten koppelen.
Aah ja inderdaad het werkt niet (het bocht koppelen) Ik durf het bijna niet te vragen maar zou je me kunnen helpen om een derde baan boven te kunnen hebben ? zodat ik daar kan koppelen en ontkoppelen ? Het enige belangrijke is dat de 24360 op die opening blijft omdat het een brug moet zijn van Marklin. Ik ben altijd tijden met dat bezig maar het lukt me niet. Bedankt voor de onderste tip ik heb het direct aangepast.



(het hoeft zeker niet, maar niet geschoten is altijd mis :) )

Edit ik zit nu hier

Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Dat het je niet lukt om een derde spoor mooi te verbinden, verbaast me niet. Voor wat jij wilt, zou je eigenlijk een slanke engelse wissel moeten gebruiken waar jij het probeerde met een slanke kruising 24740 , maar een slanke engelsman bestaat niet in C-rail. Als je desondanks het derde spoor wilt aansluiten, links van de bestaande wissels zodat je het achterste spoor nog kunt bereiken, wordt dat derde spoor vrij kort en daarmee niet zo zinvol. Ik heb het daarom iets anders aangesloten. Zo heeft het tenminste een behoorlijke lengte. Daarbij helpt het dat het station nog wat schuiner ligt, daardoor is dat derde spoor wat langer dan in de oude situatie.


Dat die Märklin brug 36 cm lang is, betekent trouwens helemaal niet dat er precies een rail op moet liggen. Als het maar een recht spoor is van minstens 36 cm, dat is alles.

Om een andere reden kun je die brug echter misschien toch niet gebruiken: ik weet niet of je er twee naast elkaar kunt leggen op een parallelafstand van 64,3 mm. Daarvoor zou die brug wel eens te breed kunnen zijn. Ik heb hem niet, dus kan het niet controleren, maar er is vast wel iemand op het forum die het weet.

Als hij niet past, heb je verschillende alternatieven. Er zijn heel wat fabrikanten van bruggen op schaal H0, er bestaat vast wel een bruikbare brug . Of je maakt er gewoon zélf een die past. Hier op het forum zijn verschillende voorbeelden van zelfbouwbruggen te vinden.



Edit: Ik heb de brug eens opgezocht op de Märklin site en daar staat dat hij 64 mm breed is. Ik maakte me dus onterecht zorgen, dat past zelfs perfect!
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Opgemeten: 63.35mm, het kan dus idd. Toch lijken de rails wat te wringen, maar dat moet een andere oorzaak hebben. Je was me net voor... ;-)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Als die brug dan toch driesporig wordt,(waar ik het nut nu niet van inzie)
neem dan een brug voor dat enkelsporige stuk langs de muur en laat dat dubbelspoor iets naar voren (schuin ?) oversteken.

En om het verschil nog te vergroten het dubbelspoor met boogbruggen en een rechte kokerbrug voor het enkelspoor.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 27 februari 2020, 23:16:28
Dat het je niet lukt om een derde spoor mooi te verbinden, verbaast me niet. Voor wat jij wilt, zou je eigenlijk een slanke engelse wissel moeten gebruiken waar jij het probeerde met een slanke kruising 24740 , maar een slanke engelsman bestaat niet in C-rail. Als je desondanks het derde spoor wilt aansluiten, links van de bestaande wissels zodat je het achterste spoor nog kunt bereiken, wordt dat derde spoor vrij kort en daarmee niet zo zinvol. Ik heb het daarom iets anders aangesloten. Zo heeft het tenminste een behoorlijke lengte. Daarbij helpt het dat het station nog wat schuiner ligt, daardoor is dat derde spoor wat langer dan in de oude situatie.


Dat die Märklin brug 36 cm lang is, betekent trouwens helemaal niet dat er precies een rail op moet liggen. Als het maar een recht spoor is van minstens 36 cm, dat is alles.

Om een andere reden kun je die brug echter misschien toch niet gebruiken: ik weet niet of je er twee naast elkaar kunt leggen op een parallelafstand van 64,3 mm. Daarvoor zou die brug wel eens te breed kunnen zijn. Ik heb hem niet, dus kan het niet controleren, maar er is vast wel iemand op het forum die het weet.

Als hij niet past, heb je verschillende alternatieven. Er zijn heel wat fabrikanten van bruggen op schaal H0, er bestaat vast wel een bruikbare brug . Of je maakt er gewoon zélf een die past. Hier op het forum zijn verschillende voorbeelden van zelfbouwbruggen te vinden.



Edit: Ik heb de brug eens opgezocht op de Märklin site en daar staat dat hij 64 mm breed is. Ik maakte me dus onterecht zorgen, dat past zelfs perfect!
Dat ziet er inderdaad wel mooi uit. Alleen zou ik graag daar naar boven kunnen komen vanaf het derde spoor maar dat lukt dus niet. Helaas. Zo kan ik ook geen spoorweg overgang er inzetten omdat er geen rechte rail meer is voor het station. Ik wil namelijk later graag https://www.fallerstore.nl/faller-spoorwegovergang-met-spoorbomen-120171.html er neerzetten voor zelf rijdende auto's :)



Zo mijn aanstaande trein tafel :)

En mijn eerste scenery in elkaar gezet.

Wel raar dat die stickers geen stickers waren. Ik heb ze er dus maar opgeplakt met lijm.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 28 februari 2020, 12:24:18Alleen zou ik graag daar naar boven kunnen komen vanaf het derde spoor maar dat lukt dus niet.
Om toch van het derde spoor naar beide achterste sporen te kunnen rijden, kun je de slanke wissels vervangen door gewone. Dan is er immer wél een engelse wissel. Het onderstaande ontwerp 4.2 geeft een idee hoe dat zou kunnen.

Citaat van: Hero op vrijdag 28 februari 2020, 00:41:11
Als die brug dan toch driesporig wordt,(waar ik het nut nu niet van inzie)
neem dan een brug voor dat enkelsporige stuk langs de muur en laat dat dubbelspoor iets naar voren (schuin ?) oversteken.
Schuin oversteken zou best kunnen, daar niet van, maar dan niet alleen het dubbelspoor: het zijn immers juist de doorgaande sporen die langs de muur lopen.

Citaat van: Hero op vrijdag 28 februari 2020, 00:41:11
En om het verschil nog te vergroten het dubbelspoor met boogbruggen en een rechte kokerbrug voor het enkelspoor.
Verschillende bruggen vind ik wel een goed idee, dus dat heb ik ook nog uitgewerkt, zie versie 4.3. Ik heb er echter de Märlin vakwerkbruggen 74620 voor gebruikt. En ik ben het met je eens dat het het mooier is als er wat extra ruimte tussen de afwijkende bruggen is, daarom heb ik met een 064 de parallelafstand iets groter gemaakt.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 01 maart 2020, 16:42:18
Citaat van: JeroenD op vrijdag 28 februari 2020, 12:24:18Alleen zou ik graag daar naar boven kunnen komen vanaf het derde spoor maar dat lukt dus niet.
Om toch van het derde spoor naar beide achterste sporen te kunnen rijden, kun je de slanke wissels vervangen door gewone. Dan is er immer wél een engelse wissel. Het onderstaande ontwerp 4.2 geeft een idee hoe dat zou kunnen.

Citaat van: Hero op vrijdag 28 februari 2020, 00:41:11
Als die brug dan toch driesporig wordt,(waar ik het nut nu niet van inzie)
neem dan een brug voor dat enkelsporige stuk langs de muur en laat dat dubbelspoor iets naar voren (schuin ?) oversteken.
Schuin oversteken zou best kunnen, daar niet van, maar dan niet alleen het dubbelspoor: het zijn immers juist de doorgaande sporen die langs de muur lopen.

Citaat van: Hero op vrijdag 28 februari 2020, 00:41:11
En om het verschil nog te vergroten het dubbelspoor met boogbruggen en een rechte kokerbrug voor het enkelspoor.
Verschillende bruggen vind ik wel een goed idee, dus dat heb ik ook nog uitgewerkt, zie versie 4.3. Ik heb er echter de Märlin vakwerkbruggen 74620 voor gebruikt. En ik ben het met je eens dat het het mooier is als er wat extra ruimte tussen de afwijkende bruggen is, daarom heb ik met een 064 de parallelafstand iets groter gemaakt.
Wauw die 2e 3e is heel erg nice. Die ga ik zeker weten gebruiken !

Vraagje over de derde brug, gezien het 2x 188, moet er dan geen ondersteuning worden aangebracht ?
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ik heb nog eens gekeken waar eventueel die Faller overweg zou kunnen komen en heb er twee mogelijkheden voor gemaakt: Links, tussen de drieweg- en de slanke wissel, of rechts, bij het station. Links lijkt me beter, dan is het rechter stationsspoor namelijk mooi lang, maar in principe past het allebei. En in beide gevallen leveren de wissels vlakbij de overweg een extra uitdaging op om hem automatisch te laten werken. Het kan, maar hoe dat moet, is iets voor een andere afdeling van dit forum.

Verder kreeg ik nog een idee om slanke wissels te combineren met de engelse wissel 24624 voor de sporen aan de achterkant, waarbij de twee achterste sporen toch dicht bij elkaar liggen: de parallelafstand is 66 mm.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 02 maart 2020, 01:29:19
Ik heb nog eens gekeken waar eventueel die Faller overweg zou kunnen komen en heb er twee mogelijkheden voor gemaakt: Links, tussen de drieweg- en de slanke wissel, of rechts, bij het station. Links lijkt me beter, dan is het rechter stationsspoor namelijk mooi lang, maar in principe past het allebei. En in beide gevallen leveren de wissels vlakbij de overweg een extra uitdaging op om hem automatisch te laten werken. Het kan, maar hoe dat moet, is iets voor een andere afdeling van dit forum.

Verder kreeg ik nog een idee om slanke wissels te combineren met de engelse wissel 24624 voor de sporen aan de achterkant, waarbij de twee achterste sporen toch dicht bij elkaar liggen: de parallelafstand is 66 mm.
Dat ziet er ook zeer goed uit. Ik moet even zien hoe ik het ga toepassen gezien ik het net heb neergelegd hoe t moet liggen en bij de deur is het een beetje kort(er moet nog wel wat uit)
De vraag is even of ik het er boven of onder af ga halen.




edit foutje van mijn kant de blauwe plaat bij de deur was geen 244 meer en deze moet ik nog even uitzagen.  :)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Sorry voor de bump, maar is

https://www.hornbach.nl/shop/STYRISOL-Polystyreen-isolatieplaten-XPS-tong-groef-1250-x-600-x-50-mm-pak-van-8-platen/5998424/artikel.html

Goed genoeg voor op het multiplex als toplaag?

(kan ik er nog slootjes etc uit snijden.)




Zo de basis staat en ik vind 'm mooi. Nu moet ik toch wel mijn spoorontwerp herzien. (het is aan sommige kanten groter en andere kanten weer iets kleiner.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op donderdag 05 maart 2020, 17:01:06
Sorry voor de bump, maar is

https://www.hornbach.nl/shop/STYRISOL-Polystyreen-isolatieplaten-XPS-tong-groef-1250-x-600-x-50-mm-pak-van-8-platen/5998424/artikel.html

Goed genoeg voor op het multiplex als toplaag?

(kan ik er nog slootjes etc uit snijden.)
Ja hoor. Alleen voor het gebruik van isolatie, dus onder de rails, vind ik 5 cm te hoog.