Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Feedback over een spoorontwerp.

Gestart door JeroenD zaterdag 08 februari 2020, 20:59:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Feedback over een spoorontwerp.
Hallo, ik zal me even voorstellen, mijn naam is Jeroen, en ik ben bezig om een slaapkamer om te zetten naar een trein kamer.

Ik heb met behulp van Anyrail al een ontwerp als je het zo wilt noemen :) gemaakt. 3 Platen waar diverse thema's komen. Winter gebied(middelste bovenplaat) zomer rechtsboven(een industrie gebied wil ik daar hebben) herfst beneden op het (beginnende uitbreidbare) rangeerterrein, en de verbinding's lange plaat links lente. 
Ik ben van plan 4 hardhouten multiplex 122x244cm 12mm platen te kopen en daarbovenop Isolatieplaat polystyreen XPS 120x60x2 cm 10 stuks
Dat zwart verven met acrylverf(als dat niet het beste is hoor ik het graag)
Nu is mijn vraag moet ik nog iets veranderen aan mijn "ontwerp"? Ben ik iets vergeten, niet toegevoegd wat wel zou moeten?
Auto stop bij rood moet ik nog gaan uitzoeken hoe dat werkt dus ik dacht eerst beginnen met een minder "slimme" baan.
Bvd.


Wat ik op dit moment heb  ICE 2 startset(Art.nr.29792) en de marklin NS elektrische locomotief serie E 186 (Art.nr.36629).
(ik ga binnenkort nog de centraal station kopen)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Voor een eerste poging is het zeker niet slecht. Ik krijg wel het gevoel dat de verhoudingen en structuur een beetje zoek zijn. Ik krijg niet echt een beeld bij wat je plannen precies zijn, maar krijg de indruk dat Anyrail je ontwerp heeft bepaald in plaats van dat je je ontwerp hebt gemaakt en dat in Anyrail hebt getekend. Dat is wel jammer, want als je gaat bouwen wat je nu hebt getekend zul je zien dat de treinen een beetje doelloos over je baan toeren, zonder dat er een bepaalde visie aan ten grondslag ligt.

Persoonlijk zou ik beginnen bij nadenken over wat je precies wilt. Wil je vooral kijken hoe je treinen volledig geautomatiseerd rondrijden of juist vooral zelf de teugels in handen houden? Een combi van beiden misschien? Moet het op de werkelijkheid gaan lijken of maakt dat niet uit? Rijden je treinen straks van station naar station, of heb je een stuk doorgaand spoor in gedachten? Sommige mensen willen zoveel mogelijk rails op een bepaalde oppervlakte, anderen beperken zich om tot een zo realistisch mogelijk resultaat te komen.
Ik kan uit het ontwerp niet veel opmaken. Persoonlijk zou ik de binnenste tafel weglaten. Je houdt daardoor wel erg weinig bewegingsvrijheid over (30-40 cm is de breedte van een toetsenbord).

Zou je kunnen uitleggen wat jouw ideeën precies zijn? Dat maakt het geven van adviezen voor de medeforummers gemakkelijker denk ik.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Met voorgaande reactie kan ik het wel eens zijn. Je beschrijving lezend, is het best leuk om landschappen te bouwen in verschillende jaargetijden en ook om verschillende thema's te bedenken per segment van de baan. De vraag is alleen wel of je daar plaats genoeg voor hebt.
Daarbij lees ik dat je een ICE hebt. Dat is vooral leuk als je lange trajecten hebt met flauwe bochten en slanke wissels. Dat ziet er veel natuurlijker uit.
En als je ooit automatisch wilt rijden, is het goed je alvast in te lezen in de betreffende materie. Het is verstandig de benodigde isolaties voor meldsecties met een stuk bedrading alvast aan te brengen. Anders moet je het hele spul weer afbreken als je wilt omschakelen naar automatisch bedrijf.
Hoe dan ook, nog een beetje rondkijken en nadenken over de thematiek van je baan en de bijbehorende treinenloop, kan heel waardevol zijn als je meer wilt dan wat rondjes rijden. Want dat kan natuurlijk ook!

Groet,

Peter


Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ik vind het een indrukwekkende ruimte die je hebt om mee te werken!

Ik zie nergens hoogteverschil, is dat bewust?
Ik merkte dat ik bij mijn baan bijvoorbeeld al snel wat meer speelsheid kreeg door hoogteverschillen en een bruggetje hier of daar.
Het idee achter mijn baan is overigens treintjes laten rijden met de hand, dus met de hand seinen op rood zetten (trein moet dan wel weer automatisch stoppen voor een sein) en van klein stationnetje naar klein stationnetje rijden. Realisme is niet echt van belang bij mij.
Om die reden zocht ik wel het speelse en dat niet direct duidelijk was welk spoor waarheen leidt.

Dus wellicht een stukje idee wat je met je baan/treintjes wil gaan doen is belangrijk, zoals de posters voor mij ook al aangaven.

:o) :o)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 08 februari 2020, 23:50:30
Met voorgaande reactie kan ik het wel eens zijn. Je beschrijving lezend, is het best leuk om landschappen te bouwen in verschillende jaargetijden en ook om verschillende thema's te bedenken per segment van de baan. De vraag is alleen wel of je daar plaats genoeg voor hebt.
Daarbij lees ik dat je een ICE hebt. Dat is vooral leuk als je lange trajecten hebt met flauwe bochten en slanke wissels. Dat ziet er veel natuurlijker uit.
En als je ooit automatisch wilt rijden, is het goed je alvast in te lezen in de betreffende materie. Het is verstandig de benodigde isolaties voor meldsecties met een stuk bedrading alvast aan te brengen. Anders moet je het hele spul weer afbreken als je wilt omschakelen naar automatisch bedrijf.
Hoe dan ook, nog een beetje rondkijken en nadenken over de thematiek van je baan en de bijbehorende treinenloop, kan heel waardevol zijn als je meer wilt dan wat rondjes rijden. Want dat kan natuurlijk ook!

Groet,

Peter
Ik had begrepen dat je met slanke wissels iets moet afzagen van het volgende stukje spoor? Daarom heb ik geen een slanke wissel er ingezet omdat ik nog niet op het niveau ben om zo iets goed te kunnen. Ook wil ik zeker weten automatisch gaan rijden, dat is dus inderdaad iets om nog even uit te zoeken(vind zo iets wel lastig omdat je stukjes aan de onderkant moet doorknippen! )

Ik ga nog even een nieuw ontwerp maken die wat minder heen en weer gaat dan :)


Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 08 februari 2020, 22:34:14
Voor een eerste poging is het zeker niet slecht. Ik krijg wel het gevoel dat de verhoudingen en structuur een beetje zoek zijn. Ik krijg niet echt een beeld bij wat je plannen precies zijn, maar krijg de indruk dat Anyrail je ontwerp heeft bepaald in plaats van dat je je ontwerp hebt gemaakt en dat in Anyrail hebt getekend. Dat is wel jammer, want als je gaat bouwen wat je nu hebt getekend zul je zien dat de treinen een beetje doelloos over je baan toeren, zonder dat er een bepaalde visie aan ten grondslag ligt.

Persoonlijk zou ik beginnen bij nadenken over wat je precies wilt. Wil je vooral kijken hoe je treinen volledig geautomatiseerd rondrijden of juist vooral zelf de teugels in handen houden? Een combi van beiden misschien? Moet het op de werkelijkheid gaan lijken of maakt dat niet uit? Rijden je treinen straks van station naar station, of heb je een stuk doorgaand spoor in gedachten? Sommige mensen willen zoveel mogelijk rails op een bepaalde oppervlakte, anderen beperken zich om tot een zo realistisch mogelijk resultaat te komen.
Ik kan uit het ontwerp niet veel opmaken. Persoonlijk zou ik de binnenste tafel weglaten. Je houdt daardoor wel erg weinig bewegingsvrijheid over (30-40 cm is de breedte van een toetsenbord).

Zou je kunnen uitleggen wat jouw ideeën precies zijn? Dat maakt het geven van adviezen voor de medeforummers gemakkelijker denk ik.
Een combi van beiden denk ik. Ik vind het leuk om ze zelf te laten rijden, maar het zou ook leuk zijn als het mogelijk is om treinen zelf te laten rijden en dan wel de besturing houden van een trein waar de rest rekening mee moet houden(toekomst muziek).

Mijn plan is/was het midden een groot station te maken in een winters thema gebied. (aan de rechterkant van de middelste tafel) En dan een station op de rechter tafel, en een op de smalle linker strook. Onder wou ik een rangeerterrein hebben.
Ik heb nu door dat het niet echt realistisch is hoe ik het gemaakt heb. (met andere woorden ik ga nog even een nieuwe tekening maken)
Dit is dus ook de reden dat ik deze post heb gemaakt, feedback van mensen die deze wereld al kennen is altijd waardevol.


Citaat van: donald23 op zondag 09 februari 2020, 11:10:36
Ik vind het een indrukwekkende ruimte die je hebt om mee te werken!

Ik zie nergens hoogteverschil, is dat bewust?
Ik merkte dat ik bij mijn baan bijvoorbeeld al snel wat meer speelsheid kreeg door hoogteverschillen en een bruggetje hier of daar.
Het idee achter mijn baan is overigens treintjes laten rijden met de hand, dus met de hand seinen op rood zetten (trein moet dan wel weer automatisch stoppen voor een sein) en van klein stationnetje naar klein stationnetje rijden. Realisme is niet echt van belang bij mij.
Om die reden zocht ik wel het speelse en dat niet direct duidelijk was welk spoor waarheen leidt.

Dus wellicht een stukje idee wat je met je baan/treintjes wil gaan doen is belangrijk, zoals de posters voor mij ook al aangaven.

:o) :o)
Dat klinkt zeker leuk, ik wil in alle wissel een mfx decoder inzetten(of kan zo iets ook met een L 88 link s 88).
Realisme zou ik wel leuk vinden maar een klein beetje rondje om de kerk vind ik ook niet erg ! :)
De hoogte verschillen heb ik met opzet niet gedaan omdat ik geen idee heb of alles daarna nog passend is. En hoe je zo iets moet neerzetten lijkt me ook nog niet zo makkelijk (voor de eerste keer dat ik met hout bezig ga :D)

Bedankt voor de feedback. Ik zal ook weer aan de slag met een tweede tekening.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Download de handleiding van een slanke wissel dan wordt je duidelijk dat er speciale rails zijn om afzagen te voorkomen.Railstuk 24071.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: Hero op zondag 09 februari 2020, 12:37:02
Download de handleiding van een slanke wissel dan wordt je duidelijk dat er speciale rails zijn om afzagen te voorkomen.Railstuk 24071.
Oeh sorry, dat wist ik niet, heel erg bedankt. dan kan ik nu dit ook gebruiken  :)

Hoe lijkt het zo ? Een ander model tafel.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Sorry is niet nodig. Je moet het maar net een keer gezien hebben.
Geld ook voor de R3 meegebogen wissels daar zijn speciale 15 graden bochtdelen voor te koop.

Ik vond je vorige tafel mooier. Als je de middenpoot  wat schuin naar rechts maakt heb je vanaf de linkerkant een mooie flauwe inrij bocht.
Als je dan aan de linkerkant van die middenpoot wat zou zakken en onder de inrijdende sporen doorgaat benut je je tafeloppervlak helemaal.
Je rijd dan als een soort krul over die middenpoot.
En je krijgt dan links een breder gangpad.

Hellingen kun je makkelijk maken met draadeindes. Dan is de boel makkelijk op hoogte te draaien.

Je kunt beter eerst met een simpel baantje beginnen en alle digitale fratsen uitproberen.
Ondertussen je grote baan ontwerpen.
Zonde om op dit oppervlak geen schaduw station te maken.
Klooi lekker door daar leer je t meeste van.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: Hero op zondag 09 februari 2020, 15:42:56
Sorry is niet nodig. Je moet het maar net een keer gezien hebben.
Geld ook voor de R3 meegebogen wissels daar zijn speciale 15 graden bochtdelen voor te koop.

Ik vond je vorige tafel mooier. Als je de middenpoot  wat schuin naar rechts maakt heb je vanaf de linkerkant een mooie flauwe inrij bocht.
Als je dan aan de linkerkant van die middenpoot wat zou zakken en onder de inrijdende sporen doorgaat benut je je tafeloppervlak helemaal.
Je rijd dan als een soort krul over die middenpoot.
En je krijgt dan links een breder gangpad.

Hellingen kun je makkelijk maken met draadeindes. Dan is de boel makkelijk op hoogte te draaien.

Je kunt beter eerst met een simpel baantje beginnen en alle digitale fratsen uitproberen.
Ondertussen je grote baan ontwerpen.
Zonde om op dit oppervlak geen schaduw station te maken.
Klooi lekker door daar leer je t meeste van.
Het klint wel wat moeilijk :) Hellingen ga ik eens even naar zien in anyrail. schaduw station moet je onder de baan maken zag ik, moet je daar dan een multiplex of mag dat ook gewoon mdf ? En inderdaad ik moet eigenlijk gewoon eerst even een ronde baan maken en zien hoe ik een mobile station kan omzetten naar een slimme digitale pc bestuur aanpak. (al vind ik dat nog best lastig tot nu toe) hele avond gezocht maar nog niet echt wijzer geworden wat ik nodig heb om via een pc de mobile station 3 iRail te laten gaan werken:D maarja wie zoekt zal vinden :) )
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Een schaduwstation kàn onder de baan, maar wellicht is het eenvoudiger die achter een achterwand weg te werken? Dat is een beetje afhankelijk van hoeveel treinen je erin kwijt wilt. Het zou je ontwerp aanmerkelijk kunnen vereenvoudigen. Just my five cents...
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Begrijp me niet verkeerd, maar eerlijk gezegd denk ik dat je nog niet toe bent aan het bouwen van een grote, automatische baan met schaduwstation. Als je aan iets groots begint, kan het jaren gaan duren voordat het een beetje werkt zoals je wilt. Als je daar ervaring mee hebt, prima, dan weet je waar je aan begint. Anders loop je het risico dat je vaak weer een stuk van de baan af moet breken omdat je pas gaandeweg ontdekt dat je toch een ander baanplan wilt, of omdat je ergens niet meer bij kunt komen.

Je kunt eerst een relatief eenvoudige baan maken om mee te experimenteren en om van te leren. Je kunt wat hoogteverschillen maken, met een brug of wat tunnels, maar niet direct een schaduwstation, dat kan wel bij een latere baan. Als alles dan werkt zoals je wilt, inclusief computerbesturing, ben je toe aan iets groters.

Je hoeft niet eens met een vaste opstelling te beginnen. Je kunt de rails gewoon los op een tafel of op de vloer leggen, en dan gaan automatiseren. Zo'n baan heeft als grote voordeel dat je heel gemakkelijk iets kunt veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld ontdekt dat de treinen veel mooier rijden met ruime bochten dan de 24130, kun je ze gewoon vervangen. Of je maakt meteen een baantje zoals hieronder: zo kun je goed zien wat het verschil is tussen een ICE die de krappe bocht links neemt of de ruime rechts. Niet dat ik het een mooi ontwerp vind, maar alle rails uit startset 29792 zit er in en om van te leren vind ik hem prima.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
 @citaat Je kan een schaduwstation ook gebruiken als testbaantje. Dan kun je dingen ook leren. Het gaat er om dat je er bezig mee bent en dat je je verdiept in de materie.
Citaat van: JeroenD op zondag 09 februari 2020, 21:02:18
schaduw station moet je onder de baan maken zag ik, moet je daar dan een multiplex of mag dat ook gewoon mdf ?
Mijn voorkeur gaat uit naar multiplex. Lees anders dit topic door waarom je beter voor multiplex kan kiezen dan MDF.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: 1200Blauw op zondag 09 februari 2020, 22:07:11
Een schaduwstation kàn onder de baan, maar wellicht is het eenvoudiger die achter een achterwand weg te werken? Dat is een beetje afhankelijk van hoeveel treinen je erin kwijt wilt. Het zou je ontwerp aanmerkelijk kunnen vereenvoudigen. Just my five cents...
. Zit zeker wat in ja, mijn vraag is altijd mocht iets . fout gaan kan ik er dan nog bij? Daarom die inkepingen op mijn ontwerp.


Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 09 februari 2020, 22:31:41
Begrijp me niet verkeerd, maar eerlijk gezegd denk ik dat je nog niet toe bent aan het bouwen van een grote, automatische baan met schaduwstation. Als je aan iets groots begint, kan het jaren gaan duren voordat het een beetje werkt zoals je wilt. Als je daar ervaring mee hebt, prima, dan weet je waar je aan begint. Anders loop je het risico dat je vaak weer een stuk van de baan af moet breken omdat je pas gaandeweg ontdekt dat je toch een ander baanplan wilt, of omdat je ergens niet meer bij kunt komen.

Je kunt eerst een relatief eenvoudige baan maken om mee te experimenteren en om van te leren. Je kunt wat hoogteverschillen maken, met een brug of wat tunnels, maar niet direct een schaduwstation, dat kan wel bij een latere baan. Als alles dan werkt zoals je wilt, inclusief computerbesturing, ben je toe aan iets groters.

Je hoeft niet eens met een vaste opstelling te beginnen. Je kunt de rails gewoon los op een tafel of op de vloer leggen, en dan gaan automatiseren. Zo'n baan heeft als grote voordeel dat je heel gemakkelijk iets kunt veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld ontdekt dat de treinen veel mooier rijden met ruime bochten dan de 24130, kun je ze gewoon vervangen. Of je maakt meteen een baantje zoals hieronder: zo kun je goed zien wat het verschil is tussen een ICE die de krappe bocht links neemt of de ruime rechts. Niet dat ik het een mooi ontwerp vind, maar alle rails uit startset 29792 zit er in en om van te leren vind ik hem prima.
Zit zeker wat in, is de Art.nr. 24330 daar dan beter voor geschikt of moet het nog groter?
Ik kan het ook altijd later nog digitaliseren.

Citaat van: basjuh1981 op zondag 09 februari 2020, 23:12:53
@citaat Je kan een schaduwstation ook gebruiken als testbaantje. Dan kun je dingen ook leren. Het gaat er om dat je er bezig mee bent en dat je je verdiept in de materie.
Citaat van: JeroenD op zondag 09 februari 2020, 21:02:18
schaduw station moet je onder de baan maken zag ik, moet je daar dan een multiplex of mag dat ook gewoon mdf ?
Mijn voorkeur gaat uit naar multiplex. Lees anders dit topic door waarom je beter voor multiplex kan kiezen dan MDF.
Dan is het sowieso geen mdf.  Moet nog wel even uitzoeken hoe ik die onderkant maak. Ik dacht plank op pootjes maar het is dus meer.

Dank voor de replys elke feedback is welkom.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Jeroen, het is zo maar een ingeving. Je kunt het ook heel simpel houden in de ruimte die je tot je beschikking hebt.
Je zou in het midden een grote rechthoekige tafel kunnen zetten met de korte kant tegen een muur. In het midden zet je in de lengte richting een scheidingswand en de rails leg je in een groot ovaal. Aan beide kanten bouw je een echt station. Geen gedoe met onbereikbare schaduwstations en geen ingewikkelde constructies.
Het ene station fungeert als schaduwstation voor het andere omdat je er maar een tegelijk kunt zien, afhankelijk van de kant waar je staat.
Bovendien kan de ene kant winter en de andere kant zomer zijn. Je zou zelfs aan beide kanten exact hetzelfde kunnen bouwen alleen in een ander seizoen.


Groet,

Peter
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 10 februari 2020, 07:44:34
Jeroen, het is zo maar een ingeving. Je kunt het ook heel simpel houden in de ruimte die je tot je beschikking hebt.
Je zou in het midden een grote rechthoekige tafel kunnen zetten met de korte kant tegen een muur. In het midden zet je in de lengte richting een scheidingswand en de rails leg je in een groot ovaal. Aan beide kanten bouw je een echt station. Geen gedoe met onbereikbare schaduwstations en geen ingewikkelde constructies.
Het ene station fungeert als schaduwstation voor het andere omdat je er maar een tegelijk kunt zien, afhankelijk van de kant waar je staat.
Bovendien kan de ene kant winter en de andere kant zomer zijn. Je zou zelfs aan beide kanten exact hetzelfde kunnen bouwen alleen in een ander seizoen.


Groet,

Peter
Ik ga eventjes zien hoe dat zou lijken op anyrail.
Bedankt voor je reactie!
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op maandag 10 februari 2020, 01:25:12... is de Art.nr. 24330 daar dan beter voor geschikt of moet het nog groter?

Voor het geval je de terminologie nog niet kent: Märklin heeft het bij gebogen rails vaak over R1, R2 enzovoorts. Die term verwijist naar de boogstraal:

Boogstraal
     C-Rails
R1   
360,0 mm
     24130, 24115, 24107, 24671, 24672
R2   
437,5 mm
     24230, 24224, 24215, 24207,  24206, 24611, 24612, 24620, 24624, 24630
R3   
515,0 mm
     24330, 24315, 24771, 24772
R4   
579,3 mm
     24430
R5   
643,6 mm
     24530
R9   
1114,6 mm
     24711, 24712, 24912

Ter illustratie staat hieronder een plaatje van de verschillende boogstralen R1 t/m R5. R9 is een speciaal geval. De boogstraal is véél groter dan alle andere. Het is een hele flauwe bocht, speciaal voor de slanke wissels 24711 en 24712 en de rail 24912 past daar precies bij.


Met een kleine baan is het onvermijdelijk om R1 te gebruiken, anders past er niet zoveel. Er zijn velen die ook op een grote baan een aantal bochten R1 hebben. Maar er zijn ook velen die R1 helemaal vermijden. En jouw treinkamer biedt voldoende ruimte voor een grote baan, dus je hebt de keus.

Bij mijn herstart had ik geen ruimere bochten dan R2. Kort daarna kocht ik er ook een aantal 24330, 24430 en 24530 bij, vooral om te ervaren hoe de treinen daarop reden. Dat is nu bijna twee jaar geleden. Tegenwoordig liggen er op mijn baan alleen nog een aantal wissels met bochten R2 en enkele korte, gebogen rails in R2, verder is alles R3 of groter. Ik moet toegeven dat dat wel wat extreem is, maar het geeft goed aan dat ik ruime bochten veel mooier vind.

Het gaat echter over jouw baan en dus over jouw smaak. Uiteindelijk bepaal jij dat zelf, niemand anders. Alles groter dan R1 vind ik zelf al een verbetering. In het voorbeeld hierboven had ik verschillende bochten gebruikt, inclusief de 24530, zodat het verschil met de 24130 extra duidelijk is. Je kunt echter gerust wat bochten 24230 en 24330 kopen en dan de treinen laten rijden. Daarna is het helemaal aan jou om te beslissen hoe belangrijk jij een grotere boogstraal vindt. Het kan ook best zijn dat je het in het begin allemaal prima vindt, maar gaandeweg van mening verandert. In dat geval is het toch jammer als je daar pas achter komt nadat je een grote baan hebt gebouwd.

Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 10 februari 2020, 14:53:47
Citaat van: JeroenD op maandag 10 februari 2020, 01:25:12... is de Art.nr. 24330 daar dan beter voor geschikt of moet het nog groter?

Voor het geval je de terminologie nog niet kent: Märklin heeft het bij gebogen rails vaak over R1, R2 enzovoorts. Die term verwijist naar de boogstraal:

Boogstraal
     C-Rails
R1   
360,0 mm
     24130, 24115, 24107, 24671, 24672
R2   
437,5 mm
     24230, 24224, 24215, 24207,  24206, 24611, 24612, 24620, 24624, 24630
R3   
515,0 mm
     24330, 24315, 24771, 24772
R4   
579,3 mm
     24430
R5   
643,6 mm
     24530
R9   
1114,6 mm
     24711, 24712, 24912

Ter illustratie staat hieronder een plaatje van de verschillende boogstralen R1 t/m R5. R9 is een speciaal geval. De boogstraal is véél groter dan alle andere. Het is een hele flauwe bocht, speciaal voor de slanke wissels 24711 en 24712 en de rail 24912 past daar precies bij.


Met een kleine baan is het onvermijdelijk om R1 te gebruiken, anders past er niet zoveel. Er zijn velen die ook op een grote baan een aantal bochten R1 hebben. Maar er zijn ook velen die R1 helemaal vermijden. En jouw treinkamer biedt voldoende ruimte voor een grote baan, dus je hebt de keus.

Bij mijn herstart had ik geen ruimere bochten dan R2. Kort daarna kocht ik er ook een aantal 24330, 24430 en 24530 bij, vooral om te ervaren hoe de treinen daarop reden. Dat is nu bijna twee jaar geleden. Tegenwoordig liggen er op mijn baan alleen nog een aantal wissels met bochten R2 en enkele korte, gebogen rails in R2, verder is alles R3 of groter. Ik moet toegeven dat dat wel wat extreem is, maar het geeft goed aan dat ik ruime bochten veel mooier vind.

Het gaat echter over jouw baan en dus over jouw smaak. Uiteindelijk bepaal jij dat zelf, niemand anders. Alles groter dan R1 vind ik zelf al een verbetering. In het voorbeeld hierboven had ik verschillende bochten gebruikt, inclusief de 24530, zodat het verschil met de 24130 extra duidelijk is. Je kunt echter gerust wat bochten 24230 en 24330 kopen en dan de treinen laten rijden. Daarna is het helemaal aan jou om te beslissen hoe belangrijk jij een grotere boogstraal vindt. Het kan ook best zijn dat je het in het begin allemaal prima vindt, maar gaandeweg van mening verandert. In dat geval is het toch jammer als je daar pas achter komt nadat je een grote baan hebt gebouwd.
8o dat is heel erg handig om te weten. Bij mijn standaard ronde vind ik inderdaad de ICE wel erg ver door de bocht gaan. Ik moet druk bezig zo te lezen :) Bedankt. Door met R bochten te werken hoef ik dus niet meer van die kleine stukjes te gebruiken omdat het dan beter uitkomt?
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Als je de C-railgeometrie eenmaal goed begrijpt, zul je merken dat je véél minder van die korte passtukjes nodig hebt dan wanneer je maar wat probeert. Wat als je bijvoorbeeld een bocht van 180° wilt maken waarbij de twee rechte sporen op een bepaalde afstand liggen? Door het combineren van verschillende bochten is er dan heel veel mogelijk.

Als de afstand (gemeten tussen het midden van de sporen) 720 mm is, kan het met zes bochten 24130. Dat is zelfs de enige manier. Maar wat als je bezig bent met een ontwerp en hebt het bijna klaar, er moet alleen nog een bocht van 180° tussen twee sporen die 1000 mm uit elkaar liggen? Zes bochten 24330 levert 1030 mm op, dat is te groot. 24230 geeft 875 mm, dat is te klein, maar wat als je nou ergens in de bocht een recht stukje opneemt? Zou dat kunnen passen? Met bochten van R1 tot en met R5, en 8 verschillende rechte lengtes (de 24360 reken ik niet mee, die afstand kun je ook met een 24188 + 24172 overbruggen) zijn er enorm veel mogelijkheden. Uitproberen dan maar?

Ik doe het anders. Door verschillende boogstralen te combineren, maak ik met zes rails een vloeiende bocht die zo dicht mogelijk bij die 1000 mm komt (C-rail heeft in zo'n bocht wel wat speling). Doordat er zoveel combinaties zijn, is zo'n bocht vaak zonder passtukjes mogelijk. Na het ontwerp van een geschikte bocht blijven er alleen nog twee open rechte stukken om op te vullen. Mocht dat beter uitkomen, kan de hele bocht nog iets naar links of rechts. Hoe langer de open rechte stukken zijn, hoe makkelijker het is om ze op te vullen zonder passtukjes.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 10 februari 2020, 17:52:38
Als je de C-railgeometrie eenmaal goed begrijpt, zul je merken dat je véél minder van die korte passtukjes nodig hebt dan wanneer je maar wat probeert. Wat als je bijvoorbeeld een bocht van 180° wilt maken waarbij de twee rechte sporen op een bepaalde afstand liggen? Door het combineren van verschillende bochten is er dan heel veel mogelijk.

Als de afstand (gemeten tussen het midden van de sporen) 720 mm is, kan het met zes bochten 24130. Dat is zelfs de enige manier. Maar wat als je bezig bent met een ontwerp en hebt het bijna klaar, er moet alleen nog een bocht van 180° tussen twee sporen die 1000 mm uit elkaar liggen? Zes bochten 24330 levert 1030 mm op, dat is te groot. 24230 geeft 875 mm, dat is te klein, maar wat als je nou ergens in de bocht een recht stukje opneemt? Zou dat kunnen passen? Met bochten van R1 tot en met R5, en 8 verschillende rechte lengtes (de 24360 reken ik niet mee, die afstand kun je ook met een 24188 + 24172 overbruggen) zijn er enorm veel mogelijkheden. Uitproberen dan maar?

Ik doe het anders. Door verschillende boogstralen te combineren, maak ik met zes rails een vloeiende bocht die zo dicht mogelijk bij die 1000 mm komt (C-rail heeft in zo'n bocht wel wat speling). Doordat er zoveel combinaties zijn, is zo'n bocht vaak zonder passtukjes mogelijk. Na het ontwerp van een geschikte bocht blijven er alleen nog twee open rechte stukken om op te vullen. Mocht dat beter uitkomen, kan de hele bocht nog iets naar links of rechts. Hoe langer de open rechte stukken zijn, hoe makkelijker het is om ze op te vullen zonder passtukjes.
Dat is niet niks zeg. Tijd om even wat te puzzelen in anyrail ! :)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Nog snel even een vraag,

https://www.marklin.nl/producten/details/article/60841


kan ik ook gewoon halen ipv dat ik 4 keer 74460(Digital Installation Decoder.
) moet kopen?

(voor het van afstand bedienen van de wissels)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Eh nee, je moet niet de m84 hebben, maar de m83. Een decoder die pulsschakelingen afgeeft is nodig voor de gewone wisselspoelen.
Zou je de wissels met motoren van een andere fabrikant nemen of servo's dan moet je decoders hebben die dergelijke apparaten kunnen aansturen.

Groet,

Peter
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
De nieuwste Märklin versie van de m83 is de 60832. Er zijn echter legio leveranciers van decoders die óók vier wissels om kunnen zetten en veel daarvan zijn wat goedkoper.

Ik heb zelf voor toch voor Märklin gekozen. Dat was vooral omdat het prijsverschil nu ook weer niet zo groot was dat ik het de moeite waard vond om me in die alternatieven te verdiepen: welke zijn betrouwbaar, werken goed met wisselaandrijvingen 74491 en ontkoppelrails en zijn - zonodig - gemakkelijk te programmeren? Anderen kunnen je daar ongetwijfeld meer over vertellen. Ik ben tevreden met de 60832's die ik gebruik en heb er toevallig vorige week nog enkele besteld.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 11 februari 2020, 22:08:59
Eh nee, je moet niet de m84 hebben, maar de m83. Een decoder die pulsschakelingen afgeeft is nodig voor de gewone wisselspoelen.
Zou je de wissels met motoren van een andere fabrikant nemen of servo's dan moet je decoders hebben die dergelijke apparaten kunnen aansturen.

Groet,

Peter
Ah ja, Ik hou eerst mooi bij de producten van Marklin
Super bedankt!
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 11 februari 2020, 22:55:44
De nieuwste Märklin versie van de m83 is de 60832. Er zijn echter legio leveranciers van decoders die óók vier wissels om kunnen zetten en veel daarvan zijn wat goedkoper.

Ik heb zelf voor toch voor Märklin gekozen. Dat was vooral omdat het prijsverschil nu ook weer niet zo groot was dat ik het de moeite waard vond om me in die alternatieven te verdiepen: welke zijn betrouwbaar, werken goed met wisselaandrijvingen 74491 en ontkoppelrails en zijn - zonodig - gemakkelijk te programmeren? Anderen kunnen je daar ongetwijfeld meer over vertellen. Ik ben tevreden met de 60832's die ik gebruik en heb er toevallig vorige week nog enkele besteld.
Dat klinkt goed. Ik blijf mooi eerst het merk kopen van mijn treinen en spoor.

Bedankt!
Wat ik wel veel gelezen heb is dat veel hobbyisten hun protocollen omzetten naar DCC ipv mfx wat is het handigste voor een beginner?
Gewoon alles op mfx laten?

Nogmaals bedankt iedereen voor de feedback :important:
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 11 februari 2020, 22:55:44
De nieuwste Märklin versie van de m83 is de 60832. Er zijn echter legio leveranciers van decoders die óók vier wissels om kunnen zetten en veel daarvan zijn wat goedkoper.
De Rosoft WDD kun je 8 wissels schakelen met een decoder. Dat scheelt wel weer een aantal decoders aanschaffen als je veel wissels hebt.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 februari 2020, 09:38:33
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 11 februari 2020, 22:55:44
De nieuwste Märklin versie van de m83 is de 60832. Er zijn echter legio leveranciers van decoders die óók vier wissels om kunnen zetten en veel daarvan zijn wat goedkoper.
De Rosoft WDD kun je 8 wissels schakelen met een decoder. Dat scheelt wel weer een aantal decoders aanschaffen als je veel wissels hebt.
En dat werkt precies het zelfde als de marklin versie? Want de prijs van dat is wel een heel groot verschil.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Volgens mij werken de meeste van die m83 decoders prima. Ik ben heel tevreden over de Digikeijs DR401, van Nederlandse bodem. Die doet ook 8 wissels, is makkelijk te programmeren. Heb 'm laatst op een beurs voor ?26 zien liggen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op woensdag 12 februari 2020, 10:16:28
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 februari 2020, 09:38:33
De Rosoft WDD kun je 8 wissels schakelen met een decoder. Dat scheelt wel weer een aantal decoders aanschaffen als je veel wissels hebt.
En dat werkt precies het zelfde als de marklin versie? Want de prijs van dat is wel een heel groot verschil.
Je moet ze wel aansturen op DCC. Ik weet niet wat je hebt aan aansturing. Ik heb een CS3 en daar gaat het prima mee.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 februari 2020, 13:51:16
Citaat van: JeroenD op woensdag 12 februari 2020, 10:16:28
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 februari 2020, 09:38:33
De Rosoft WDD kun je 8 wissels schakelen met een decoder. Dat scheelt wel weer een aantal decoders aanschaffen als je veel wissels hebt.
En dat werkt precies het zelfde als de marklin versie? Want de prijs van dat is wel een heel groot verschil.
Je moet ze wel aansturen op DCC. Ik weet niet wat je hebt aan aansturing. Ik heb een CS3 en daar gaat het prima mee.
Op dit moment heb ik de Mobile station 3 die ik met de standaard instellingen op mfx heb.
Ik had 24802 Marklin Uitbreidingspakket D2 voor digitale C-rails nog er bij gekocht om even te testen hoe die wissels werken. (daarom ook dus de vraag van de groene decoders of ik daar beter niet zone kastje voor kon gebruiken :)
DCC is niet moeilijker dan mfx ?
Re: Feedback over een spoorontwerp.
 @citaat Nee, DCC is net als MFX een protocol waar de locs mee bestuurd worden. En de MS2 kan ook DCC verzenden.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 12 februari 2020, 14:31:41
@citaat Nee, DCC is net als MFX een protocol waar de locs mee bestuurd worden. En de MS2 kan ook DCC verzenden.
Dus mooi de boel omzetten naar DCC(die 0 omhoog zetten onder de wissels) is handiger zodat ik later niet alles weer handmatig moet omzetten.
En dan ook bijvoorbeeld Itrain zou kunnen gebruiken. (ik had gelezen dat die niet mfx ondersteund)
(sorry voor de vele vragen)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
iTrain stuurt een opdracht naar de centrale/interface en die stuurt vervolgens een DCC- of MFX-signaal de baan op. iTrain doet dus niks met DCC of MFX, maar communiceert alleen met de centrale/interface.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 13 februari 2020, 10:32:40
iTrain stuurt een opdracht naar de centrale/interface en die stuurt vervolgens een DCC- of MFX-signaal de baan op. iTrain doet dus niks met DCC of MFX, maar communiceert alleen met de centrale/interface.
Ah zo, ik heb in ieder geval mijn 2 decoders onder het spoor naar DCC gezet en daarna mijn mobile station 3 de magneet protocollen naar DCC gezet. (en het werkte ! :) )

Nu zat ik even te zien naar het aanleggen van de juiste maten van een station, ik zag dat 77,5mm en 155mm worden gebruikt. (hart tot hart spoor)

Dus dat probeer ik wat aan te houden (de maten komen van de Faller 120199)

thx

(ps, beginners die dit lezen net als mij tip, https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-rail_mogelijke_combinaties_van_rechte_stukken
dat is echt een uitkomst)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
@citaat

Aan dat wiki-artikel heb ik ook al veel gehad!
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op donderdag 13 februari 2020, 16:27:49
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 13 februari 2020, 10:32:40
iTrain stuurt een opdracht naar de centrale/interface en die stuurt vervolgens een DCC- of MFX-signaal de baan op. iTrain doet dus niks met DCC of MFX, maar communiceert alleen met de centrale/interface.
Ah zo, ik heb in ieder geval mijn 2 decoders onder het spoor naar DCC gezet en daarna mijn mobile station 3 de magneet protocollen naar DCC gezet. (en het werkte ! :) )
Mooi dat het werkt :thumbup:
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op donderdag 13 februari 2020, 16:27:49
Nu zat ik even te zien naar het aanleggen van de juiste maten van een station, ik zag dat 77,5mm en 155mm worden gebruikt. (hart tot hart spoor)

Dus dat probeer ik wat aan te houden (de maten komen van de Faller 120199)

Die maat is de standaard maat van parallel sporen van c rail met normale wissels.
Die hebben ze bij Faller opgevuld.Zijn wel krappe perrons naar mijn mening.

Mocht je daar perrons voor zoeken die heb ik nog wel over uit die bouwkit.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: Hero op vrijdag 14 februari 2020, 21:25:41
Citaat van: JeroenD op donderdag 13 februari 2020, 16:27:49
Nu zat ik even te zien naar het aanleggen van de juiste maten van een station, ik zag dat 77,5mm en 155mm worden gebruikt. (hart tot hart spoor)

Dus dat probeer ik wat aan te houden (de maten komen van de Faller 120199)

Die maat is de standaard maat van parallel sporen van c rail met normale wissels.
Die hebben ze bij Faller opgevuld.Zijn wel krappe perrons naar mijn mening.

Mocht je daar perrons voor zoeken die heb ik nog wel over uit die bouwkit.
aah ja, moet eerst even de tafel bedenken, welke breedte handteer jij tussen het spoor en een perron?
Het dubbele?
Re: Feedback over een spoorontwerp.
 @citaat Ik heb een h.o.h.-afstand van 113 mm.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 15 februari 2020, 16:19:29
@citaat Ik heb een h.o.h.-afstand van 113 mm.
En dat ga ik dan ook gebruiken!
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Je neemt wel erg snel - soms verstrekkende - besluiten. Voor mijn gevoel wel eens te overhaast. Neem de tijd om zaken in alle rust te overdenken.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
De belangrijkste parallelafstand bij C-rail is 77,5 mm. Twee factoren zijn daarvoor maatgevend:
  • Bochten
  • Wissels
Hierboven had ik al een plaatje gepost van de bochten R1-R5 waarin je kunt zien dat bij parallelle bochten R1-R2 of R2-R3 de afstand 77,5 mm is. Dat geldt net zo goed voor een bocht van 30º als voor elke andere, en je kunt net zo makkelijk beginnen met R1-R2 en op een gegeven moment overstappen op R2-R3 en omgekeerd. Vóór, ná, of ín de bocht, de parallelafstand blijft steeds hetzelfde.

De plaatjes hieronder tonen een aantal typische toepassingen van C-rail wissels die allemaal perfect passen bij deze parallelafstand. Als je bezig met met een ontwerp en je weet al dat je later op een bepaalde plaats een paar overloopwissels wilt gebruiken, moet je er vaak voor zorgen dat de parallelafstand van die twee sporen op 77,5 mm ligt. Op andere plaatsen kun je allerlei andere afstanden toepassen, zolang de sporen maar niet té dicht bij elkaar komen, dan zouden passerende treinen elkaar kunnen raken.

Re: Feedback over een spoorontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Het is helemaal niet moeilijk om sporen dichter of verder van elkaar te leggen. Daar zijn verschillende manieren voor, maar er komen altijd bochten aan te pas.

Stel, je bent aan het ontwerpen en hebt ergens een paar parallelsporen op de standaard afstand van 77,5. Nu alleen nog 90º naar rechts en dan moet er een station volgen met sporen op een parallelafstand van, om maar wat te noemen, 104 mm. Hoe bereik je dat? Met de standaard voorbeelden wordt het niet groter dan 77,5 mm, maar als je de buitenbocht iets later begint, kun je iedere gewenste parallelafstand bereiken. Voor 104 mm moet de buitenbocht 26,5 mm later beginnen dan de binnenbocht, zoals in het eerste plaatje. Dat verschil van 26,5 mm linksvóór moet daar dan maar opgelost worden. Als er lange rechte stukken liggen, is dat altijd goed mogelijk.

Maar wat als je de buitenbocht níet veel later wilt beginnen? Dat kan ook, met een wat ruimere buitenbocht bijvoorbeeld. Vaak vind ik dat mooier. Het tweede plaatje levert 103,1 mm op. Die afwijking van een milimeter vormt geen enkel probleem. En wanneer geen van deze methoden afzonderlijk een passende oplossing oplevert, kun je ze ook nog eens combineren.


En wat als je in het station ook nog een paar wissels wilt om van spoor te kunnen wisselen? Wel, ik moet bekennen dat ik die 104 mm niet helemaal toevallig had gekozen: Na 77,5 is dat de kleinste afstand die met gewone wissels gemakkelijk te overbruggen is, en wel door een korte rechte van 64,3 mm tussen de wissels te leggen. Dat zou er dan kunnen uitzien zoals in het derde plaatje hieronder, of, iets mooier naar mijn idee, het laatste plaatje, waarbij de wissels gecombineerd zijn met een bocht.

Als het mogelijk is, gebruik ik ook boogwissels, dat levert nog wat langere stationssporen op, maar bij voorkeur niet de gewone (24671/672) maar de slanke (24771/772). Als je die gebruikt volgens de voorbeelden van Märklin, krijg je steevast te maken met parallelafstanden van 64,3 mm. Op kleine banen is vaak niet of nauwelijks plaats voor die slanke boogwissels, maar bij het ontwerpen van grote banen gebruik ik ze graag. Daarbij wijk ik ook vaak af van de standaard voorbeelden en dat levert allerlei parallelafstanden op. De mogelijkheden van C-rails zijn heel groot. Als je inspiratie zoekt, zijn er alleen al in ons forum heel veel voorbeelden te vinden.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Het is bijna hogeschool wiskunde dit  8o

In ieder geval bedankt voor de feedback  :idea: :important:

Ik zal er rekening mee houden(ik ben er nog steeds niet echt uit hoe ik mijn ruimte het beste(beste tafel layout) kan gebruiken, zodat ik het meeste spoor en wegen kan neerleggen  :) )
Re: Feedback over een spoorontwerp.
 @citaat: Dat is het nadeel van fabrieksgeometrie. In dat opzicht ben je dan met "flexibele" rails wat gemakkelijker uit. Alleen dat is er helaas niet in C-rails. Meestal is het handiger om een "basisontwerp" te maken. Bijvoorbeeld met pen en papier. Daarna de boel gedetailleerd uit tekenen.

Groet Ronald.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: ronaldk op zondag 16 februari 2020, 19:24:39
@citaat: Dat is het nadeel van fabrieksgeometrie. In dat opzicht ben je dan met "flexibele" rails wat gemakkelijker uit. Alleen dat is er helaas niet in C-rails. Meestal is het handiger om een "basisontwerp" te maken. Bijvoorbeeld met pen en papier. Daarna de boel gedetailleerd uit tekenen.

Groet Ronald.
Ga ik nogmaals doen. Had ik bij tekenles maar beter opgelet :D
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Tja :) Ik teken alles uit in CAD (Autocad / Microstation / Draftsight / NanoCad) dan kan je relatief netjes ontwerpen en toch vrij ontwerpen. Later pak je de wissels en stukken als "blokken" in je ontwerp. Dan zie je automatisch waar je vulstukjes hebt. Het nadeel is dat CAD een behoorlijke leercurve is.

Groet Ronald.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Na 23442 keer overnieuw te gaan, heb ik dit nu eerst met potlood en papier getekend en direct in anyrail gezet(nog lang niet af)

, Nu is mijn vraag, is het ook leuk om een tafel te voorzien met lego? (Hogwards etc) Of is dat heiligschennis voor de modelbouw :D.

Thanks.

Oh ja, wel weer teruggegaan naar tafel 1 met midden een extra platform die ik er nog moet in tekenen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: JeroenD op dinsdag 18 februari 2020, 14:22:39
Nu is mijn vraag, is het ook leuk om een tafel te voorzien met lego? (Hogwards etc) Of is dat heiligschennis voor de modelbouw :D.
Wat jij wil. Het is jouw dag ;)
Re: Feedback over een spoorontwerp.
 @citaat @citaat

Op deze manier wat langere sporen in het station.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Citaat van: Basroc-1961 op dinsdag 18 februari 2020, 17:14:37
@citaat @citaat

Op deze manier wat langere sporen in het station.
Bedankt, ik zal het even proberen in te voegen.
Re: Feedback over een spoorontwerp.
Ook bochtwissels kan een optie zijn