Het is helemaal niet moeilijk om sporen dichter of verder van elkaar te leggen. Daar zijn verschillende manieren voor, maar er komen altijd bochten aan te pas.
Stel, je bent aan het ontwerpen en hebt ergens een paar parallelsporen op de standaard afstand van 77,5. Nu alleen nog 90º naar rechts en dan moet er een station volgen met sporen op een parallelafstand van, om maar wat te noemen, 104 mm. Hoe bereik je dat? Met de standaard voorbeelden wordt het niet groter dan 77,5 mm, maar als je de buitenbocht iets later begint, kun je iedere gewenste parallelafstand bereiken. Voor 104 mm moet de buitenbocht 26,5 mm later beginnen dan de binnenbocht, zoals in het eerste plaatje. Dat verschil van 26,5 mm linksvóór moet daar dan maar opgelost worden. Als er lange rechte stukken liggen, is dat altijd goed mogelijk.
Maar wat als je de buitenbocht níet veel later wilt beginnen? Dat kan ook, met een wat ruimere buitenbocht bijvoorbeeld. Vaak vind ik dat mooier. Het tweede plaatje levert 103,1 mm op. Die afwijking van een milimeter vormt geen enkel probleem. En wanneer geen van deze methoden afzonderlijk een passende oplossing oplevert, kun je ze ook nog eens combineren.
En wat als je in het station ook nog een paar wissels wilt om van spoor te kunnen wisselen? Wel, ik moet bekennen dat ik die 104 mm niet helemaal toevallig had gekozen: Na 77,5 is dat de kleinste afstand die met gewone wissels gemakkelijk te overbruggen is, en wel door een korte rechte van 64,3 mm tussen de wissels te leggen. Dat zou er dan kunnen uitzien zoals in het derde plaatje hieronder, of, iets mooier naar mijn idee, het laatste plaatje, waarbij de wissels gecombineerd zijn met een bocht.
Als het mogelijk is, gebruik ik ook boogwissels, dat levert nog wat langere stationssporen op, maar bij voorkeur niet de gewone (24671/672) maar de slanke (24771/772). Als je die gebruikt volgens de voorbeelden van Märklin, krijg je steevast te maken met parallelafstanden van 64,3 mm. Op kleine banen is vaak niet of nauwelijks plaats voor die slanke boogwissels, maar bij het ontwerpen van grote banen gebruik ik ze graag. Daarbij wijk ik ook vaak af van de standaard voorbeelden en dat levert allerlei parallelafstanden op. De mogelijkheden van C-rails zijn heel groot. Als je inspiratie zoekt, zijn er alleen al in ons forum heel veel voorbeelden te vinden.