Na het verlaten van het station Nordhausen toch maar kijken of we toch iets van het smalspoor konden vinden. Op het stationsplein zag ik een gebouw staan met de tekst Harzer Schmalspurbahnen, dus grote kans dat daar iets te vinden zou zijn. En dat bleek!
1. Het stationsgebouw van Nordhausen Nord.
2. Als je dwars door het pand heen loopt, kom je zo op het perron terecht. Dit perron heeft, zoals te zien is, twee sporen: Gleis 2 en Gleis 1.
3. Staand op het perron achter het stootjuk van spoor 2. In de verte weer de watertoren, die op geen enkele manier te negeren valt, anders dan met de rug ernaar toe te gaan staan
4. En spoor 1 met de aftakkingen naar rechts, naar een bescheiden rangeerterreintje.
5. Terugkijkend naar het einde van spoor 2.
6. Een stukje doorgelopen en de aftakking naar het rangeerterreintje in beeld gebracht.
7. Er staan drie hoofdseinen, allen armseinen, genummerd (of beter: geletterd) D, E en F. Deze zijn voor de sporen 2 en 1 en voor het spoor wat vanaf het stationsplein van Nordhausen hierop aantakt.
8. Tussen spoor 1 en het naastliggende rangeerspoor staat een waterkolom. Uiteraard voor de stoomlokjes die hier rijden.
9. Helemaal aan het einde van het perron staat een bordje "Betreten der Bahnanlage verboten" met net daarachter sein D. Rechts in beeld sein E. Onder het viaduct in de verte staat iets te wachten ....
10. .... wat bij nadere beschouwing een motorwagen blijkt te zijn ....
11. .... en wel motorwagen 187 011-2. Deze BR187 is niet te vergelijken met de lok van de BR187 hierboven.
12. Naast het spoor staan diverse borden, wat die betekenen weet ik zo niet. Zal iets met snelheid te maken hebben denk ik.
13. Ah, beweging in de verte! Eens zien wat er binnen gaat rollen op het station!
14. Zo te zien een modernere versie railbus, dan de 187 011-2.
15.
16. En aangekomen op het station. Er stapten een paar mensen uit naar wat bleek de 187 016-1 te zijn.
17. De machinist/bestuurder liep binnendoor naar de cabine aan mijn kant, verwisselde de twee rode sluitseinen voor drie witte fronseinen en reed zo ongeveer net zo snel weer weg als dat hij binnen gekomen was. En een teug dieseldamp was ons deel....
18. Nog een blik achterom naar de watertoren.
19. Het bleek dat wij ook via de zijkant van het station, ter hoogte van het einde van spoor 1, het station konden verlaten en daar ligt in de weg het spoor wat aansluiting biedt van/naar het stationsplein van Nordhausen. Dit wordt beveiligd met sein F, die hier ook midden in beeld staat.
20. Een wat minder geslaagde foto, maar de blik de andere kant op, waar de trams normaliter het spoor bevolken, maar volgens de dienstregeling zo nu en dan ook de stoomtreinen vertrekken en weer aankomen.
21. En niet alleen Amsterdam (Frank-103) of Rotterdam (ikzelf) hebben trams met reclame, ook Nordhausen heeft er voldoende rondrijden. Allemaal op smalspoor.