Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....

Gestart door frenkievee zaterdag 08 februari 2020, 18:54:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
Afgelopen paar dagen niet thuis geweest, maar lekker saampjes die dagen in Bad Sachsa in Nedersaksen (klik de naam om naar Google Maps te gaan) doorgebracht. Daar hebben we ons prima vermaakt in de mooie omgeving. We waren nog nooit in die hoek van Duitsland geweest, dus mooie kans om lekker wat te sturen en rond te neuzen.
Ik heb zelf ook nog wat spoorgerelateerde zaken opgezocht, zowel grootspoor als modelspoor, al viel dat laatste behoorlijk tegen.

Als eerste het station wat het meest nabij het hotel staat: Bad Sachsa. Het station zelf ligt aan de (deels) dubbelsporige spoorlijn van Northeim naar Nordhausen, ook wel bekend als de Südharzstrecke of Südharzbahn. Het station zelf stelt tegenwoordig niet al te veel meer voor. Maar oordeel vooral zelf.

1. Het (voormalige) stationsgebouw van Bad Sachsa. Deze foto is richting het zuid-westen genomen vanaf de overweg die beide perrons scheidt. De richting is Barbis, Herzberg en Northeim.


2. En dat wat meer ingezoomd. Het gebouw is volledig dichtgetimmerd en de algemene staat is inmiddels zeker niet meer wat het ooit geweest is. Er zal zeker nog het nodige werk zijn om hier nog weer wat van te maken.


3. Nog steeds op diezelfde overweg, maar dan de andere kant op kijkend, dus naar het noordoosten. Het perron richting Walkenried, Ellrich en Nordhausen.


4. Het stationsgebouw en dus ook de loketten zijn vervangen door twee van dit soort apparaten. Elk perron heeft een eigen automaat voor de spoorkaartjes.


5. Langs het stationsgebouw gelopen en aan het einde van het perron staat het (voor Duitsland) bekende bordje.....


6. De blik terug langs het spoor kijkend ....


7. .... en ingezoomd om ook het andere perron in beeld te krijgen.


8. De bielsen die in gebruik zijn bij dit spoor.


9. Het bord wat aangeeft welk station je staat en welke richting de trein zal gaan, die langs dit perron komt.



Edit mezelf: update over de naam van de spoorlijn van Northeim naar Nordhausen toegevoegd
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Bad Sachsa
Bijna in de oude DDR. Ik ben er in de jaren 80 veel geweest. Is de treinbaan in de tuin er nog? In die tijd vaak in verboden gebied geweest. De foto van de trein die de grens passeert, is ook in de DDR genomen.
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Bad Sachsa
En niet al te ver uit de buurt van de onvolprezen Harz Querbahn (HSB). Heb je daar nog iets van mee kunnen pakken, Frank?

Groet,

Peter
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Bad Sachsa
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Bad Sachsa
Blijft een bizar gezicht die wachttorens en al dat hekwerk bij de grens.
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Bad Sachsa
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Bad Sachsa
Citaat van: Schienenbus2012 op zaterdag 08 februari 2020, 20:11:57
Bijna in de oude DDR. Ik ben er in de jaren 80 veel geweest. Is de treinbaan in de tuin er nog?
Mooie foto's Kees. Inderdaad bijna in de oude DDR. Die treinbaan? Waar had ik die moeten vinden dan? Bij het station?

@Peter: komen nog een paar foto's van!
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
Nordhausen is het tweede station waar ik foto's gemaakt heb. Dat ligt in het Bundesland Thüringen, en dat is dan weer de voormalige DDR. Eigenlijk heeft Nordhausen twee stations: eentje met normaalspoor en eentje met smalspoor voor de Harzer Schmalspurbahnen, dat is Nordhausen Nord.
Van tevoren had ik op Google Maps zitten kijken en op basis van die informatie had ik verwacht het normaalspoor en het smalspoor binnen één station te vinden. Dus: we zijn eerst het gewone station binnengelopen en daar naar rechts gelopen, in de verwachting daar ook een perron te vinden waar het smalspoor te vinden zou zijn. Helaas, dat niet gevonden, maar wel onderstaande foto's gemaakt.

1. Naast het stationsgebouw liggen een paar kopsporen en op een laadperron staat deze verroeste hijskraan. 


2. Tikje dichterbij gehaald is dat veel beter te zien.


3. Op spoor 5 staat treinstel 648 773 klaar voor de reis richting Northeim.


4. Dichterbij is uiteraard een en ander veel beter te zien.


5. De watertoren van Nordhausen.


6. Dit spoor heeft geen (zichtbaar) nummer, maar ik heb het voorzichtige idee dat deze al een poosje niet meer gebruikt is.


7. Ook het stootjuk heeft zijn beste tijd wel een beetje gehad.


8. De perronoverkapping heeft hier en daar wat kruisverbanden, ik neem aan voor versteviging.


9. Op het kruispunt van twee van dergelijke staven zit dit sierelement gemonteerd.


10. Op het rangeerterrein staat lok 187 108 van het zonnetje te genieten.


11.


12. De blik langs het stationsgebouw en spoor 1. De spren 2 en 3 liggen rechts langs het eilandperron.


13. En dat iets ingezoomd. Zoals te zien is, is het flink rustig op het station op het moment dat we daar waren.

Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
Fraaie beelden.
Die baan was niet al te ver van het station volgens mij. Inworp 1 Deutschmark en de boel begon te rijden. Het is al zeker 35 jaar geleden.
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
 @citaat Zal eens zoeken naar foto,s , ben daar in begin 80er jaren op vakantie geweest in de buurt.

Gr. Jan
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
Frank,

Prachtige beelden van diverse stations heb je gemaakt. :P :thumbup:
Jammer dat het stationsgebouw van Bad Sachsa langzaam in het verval raakt want het is veels te zonde om dit fraaie gebouw te laten verwaarlozen.
Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:

Groet Michel
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen
Ik zat in het verkeerde dorp.  8o De G Spoor baan is in Walkenried aan de Bahnhofstraße. Met dank aan Google, een slecht beeld van de baan. De baan bestaat nog steeds.
https://www.harz-travel.de/ferienhaus/walkenried/1368/ferienhaus-cramer-mit-gartenbahn.php
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen-Nord
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen-Nord
Na het verlaten van het station Nordhausen toch maar kijken of we toch iets van het smalspoor konden vinden. Op het stationsplein zag ik een gebouw staan met de tekst Harzer Schmalspurbahnen, dus grote kans dat daar iets te vinden zou zijn. En dat bleek!

1. Het stationsgebouw van Nordhausen Nord.


2. Als je dwars door het pand heen loopt, kom je zo op het perron terecht. Dit perron heeft, zoals te zien is, twee sporen: Gleis 2 en Gleis 1.


3. Staand op het perron achter het stootjuk van spoor 2. In de verte weer de watertoren, die op geen enkele manier te negeren valt, anders dan met de rug ernaar toe te gaan staan  :D


4. En spoor 1 met de aftakkingen naar rechts, naar een bescheiden rangeerterreintje.


5. Terugkijkend naar het einde van spoor 2.


6. Een stukje doorgelopen en de aftakking naar het rangeerterreintje in beeld gebracht.


7. Er staan drie hoofdseinen, allen armseinen, genummerd (of beter: geletterd) D, E en F. Deze zijn voor de sporen 2 en 1 en voor het spoor wat vanaf het stationsplein van Nordhausen hierop aantakt.


8. Tussen spoor 1 en het naastliggende rangeerspoor staat een waterkolom. Uiteraard voor de stoomlokjes die hier rijden.


9. Helemaal aan het einde van het perron staat een bordje "Betreten der Bahnanlage verboten" met net daarachter sein D. Rechts in beeld sein E. Onder het viaduct in de verte staat iets te wachten ....


10. .... wat bij nadere beschouwing een motorwagen blijkt te zijn ....


11. .... en wel motorwagen 187 011-2. Deze BR187 is niet te vergelijken met de lok van de BR187 hierboven.


12. Naast het spoor staan diverse borden, wat die betekenen weet ik zo niet. Zal iets met snelheid te maken hebben denk ik.


13. Ah, beweging in de verte! Eens zien wat er binnen gaat rollen op het station!


14. Zo te zien een modernere versie railbus, dan de 187 011-2.


15.


16. En aangekomen op het station. Er stapten een paar mensen uit naar wat bleek de 187 016-1 te zijn.


17. De machinist/bestuurder liep binnendoor naar de cabine aan mijn kant, verwisselde de twee rode sluitseinen voor drie witte fronseinen en reed zo ongeveer net zo snel weer weg als dat hij binnen gekomen was. En een teug dieseldamp was ons deel....


18. Nog een blik achterom naar de watertoren.


19. Het bleek dat wij ook via de zijkant van het station, ter hoogte van het einde van spoor 1, het station konden verlaten en daar ligt in de weg het spoor wat aansluiting biedt van/naar het stationsplein van Nordhausen. Dit wordt beveiligd met sein F, die hier ook midden in beeld staat.


20. Een wat minder geslaagde foto, maar de blik de andere kant op, waar de trams normaliter het spoor bevolken, maar volgens de dienstregeling zo nu en dan ook de stoomtreinen vertrekken en weer aankomen.


21. En niet alleen Amsterdam (Frank-103) of Rotterdam (ikzelf) hebben trams met reclame, ook Nordhausen heeft er voldoende rondrijden. Allemaal op smalspoor.

Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen-Nord
Ik was er in 2013, toen reden er ook nog deze Duo-trams. Met dieselmotor voor niet-geëlektrificeerde baanvakken :)
Heb je daar nog iets van gezien?





Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen-Nord
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Nordhausen-Nord
 @citaat
Nee, die trams heb ik niet (bewust) gezien. We zijn dan ook maar even in Nordhausen geweest.


Re: Paar daagjes Duitsland - Langs het spoor bij Woffleben
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Langs het spoor bij Woffleben
Als je van Nordhausen richting Bad Sachsa terug rijdt, kom je langs dorpjes als Woffleben, Ellrich en Walkenried. Aan de oostkant van Woffleben is een redelijk groot rangeerterrein te vinden, waar een beste hoeveelheid ketelwagens stonden.

1. Aan de oostkant van dit rangeerterrein staat dit hoofdsein.


2. Bij het zoeken naar een geschikte plek voor mijn auto neer te zetten (helaas niet gevonden), moest ik wachten op wat rangeerders, die met een klein lokje en wat ketelwagens in de weer waren. De overweg waar ze bezig waren is aan de westkant van het rangeerterrein en net voor het station van Woffleben.


3. En het lokje. Deze foto's zijn gemaakt vanuit de auto.
Re: Paar daagjes Duitsland - Langs het spoor bij Woffleben
Moet toch ook weer eens die kant op B)
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Ellrich
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Ellrich
Op een steenworp afstand van de voormalige grens tussen de BRD en de DDR, of zoals het daar genoemd wordt: de "innerdeutsche Grenze" ligt het dorp Ellrich.

1. Het stationsgebouw van Ellrich. Het laat niets aan duidelijkheid over waar je bent. De vleugel links van het gebouw is echter in gebruik bij de brandweer.


2. Als je het perron op loopt en richting Walkenried kijkt, is dit het uitzicht.


3. Ingezoomd zie je dat er drie sporen samen komen in het enkelsporige traject wat verder die kant op gaat.


4. En vanaf die plek de andere kant op kijkend. Opvallend is dat er geen spoor 1 is, voor de reizigersdienst zijn alleen spoor 2 en 3 beschikbaar. 


5. Ingezoomd is te zien dat er ook hier de drie sporen beveiligd zijn met moderne lichtseinen.


6. Voor zover ik kon zien, had het stationsgebouw als zodanig zelf geen functie meer. Wel staat op het perron tegen het gebouw aan de onvermijdelijke kaartjesautomaat.


7. Men is wel bezig op dit station met de sporen, want in het derde spoor, geteld vanaf het perron van spoor 3 (hier vooraan), is een stuk verwijderd ....


8. .... wat ingezoomd goed te zien is. Ook is goed te zien, dat de bielsen toch hun beste tijd wel gehad hebben....


9. Het stationsgebouw van de andere kant. De vleugel waar je tegenaan kijkt, is dus die van de brandweer. Rechts is een apart gebouw waar de brandweerwagens opgesteld staan.


10. Deze constructie riep bij mij wel flink wat vraagtekens op. Want waarom zou je het spoor zo neerleggen en niet netjes recht? Geeft wel de mogelijkheid om zoiets in model na te bouwen en dan te kunnen zeggen dat het in het echt ook wel ergens te vinden is :D


11. Het naar ik aanneem voormalige seinhuis. Dit ziet er niet naar uit dat het nog in gebruik is.


12. De vertrekstaat van Ellrich waaruit blijkt dat er slechts twee treinen per uur langs komen hier. Eentje richting Nordhausen en eentje richting Northeim. Elk uur om twee minuten voor heel..... ik was hier om ca half drie, en had weinig trek om op de twee treinen te wachten.

Re: Paar daagjes Duitsland - Station Ellrich
Nog een paar uit Ellrich en omgeving. Het was nog in de DDR tijd.
Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: voormalige grens Ellrich - Walkenried
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: voormalige grens Ellrich - Walkenried
Tot zover de foto's van het spoor, die ik in die paar dagen gemaakt heb. Leuke reacties die een paar van jullie met foto's gegeven hebben! Blijkt dat dat nog wel in de herinnering leeft.

Een zijstap die niks met spoor te maken heeft, maar alles met de voormalige grens tussen de BRD en de DDR. Tussen Ellrich (voormalig DDR) en Walkenried (voormalig BRD) staan langs de weg een herinneringsbord en een aantal informatiepanelen (klik de link om naar Google Maps te gaan). Hierop staat verteld over het hoe en wat betreft de scheiding van Duitsland. Van de omgeving heb ik een aantal foto's gemaakt, die ik hieronder graag wil delen.

1. Het bord langs de weg. Aan de westkant is dat de L601, aan de oostkant de L1014. Op het bord staat: "Hier waren Deutschland und Europa bis zum 11. November 1989 um 19:34 Uhr geteilt.". Op andere borden, die ik op andere locaties gezien heb, staan andere data en tijden. Dus het was afhankelijk van welke grensovergang je was, wanneer deze geopend werd.


2. Kijkend naar rechts zie je de voormalige vrije ruimte die de DDR handhaafde tussen de grens en hun afrasteringen. De rij bomen rechts is de grens die de DDR zelf gesteld had, de eenzame berk links en de rij bomen verder in de verte staan op de feitelijke grens.


3. De Oost-Duitse grenspaal.


4. Ingezoomd op de bocht in de vrije zone.


5. Een afbeelding van hoe de grens door de DDR was opgezet. Klik op de foto voor een grote versie. Deze is flink groter dus doe dat (liever) niet op je telefoon of tablet als je niet een snelle internetverbinding hebt.


6. Een stukje richting Ellrich ligt de zogenaamde Kolonnenweg. Dit is een weg, die bestaat uit open betonnen blokken en volgt de voormalige grens. Deze weg werd gebruikt door de militairen om de boel in de gaten te houden. Nu is het een wandelroute die je kunt bewandelen.


7. Omgedraaid en de weg overgestoken om te kijken naar de sporen van de Kolonnenweg. En ja, die zijn er ....


8. .... en zoals je ziet gaat deze flink omhoog.


9. En ja, ik ben de heuvel opgeklauterd (hijg hijg puf puf) om boven aan de bordjes te vinden die de wandelroute aanwijzen.


10. In de bebossing kon ik nog sporen van de oude hekken vinden. Dit zijn betonnen palen met nog wat resten van de metalen platen, die als afscheiding dienden.


11. Daar naar toe gelopen en van twee kanten gefotografeerd. De kant van de voormalige DDR ....


12. .... en de andere kant, dus die van de voormalige BRD.


13. Weer terug naar de weg en langs de grenspaal gekeken richting het bos, waar de betonnen palen tot zo ongeveer de weg zichtbaar zijn. Lastig te zien, maar waar de scheve berk staat, staat ook een betonnen paal, die zo ongeveer net zo scheef staat als die berk ....


14. .... ingezoomd is dat veel beter te zien. Net zo scheef als de berk staat net ervoor de genoemde betonnen paal. Rechts iets naar achter staat de volgende paal, maar die staat gewoon rechtop.


15. Als laatste een foto van het informatiepaneel, waarop te zien is dat de eerste trein en auto's op 12 november 1989 de grens overstaken.

Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
Laatste vier foto's zijn van een whisky distilleerderij die we toevallig tegen kwamen. In het hotel had ik al een vitrine gezien met daarin whisky die uit de Harz zou komen, maar niet verwacht dat de betreffende distilleerderij redelijk in de buurt zou zijn. In het dorp Zorge is deze namelijk te vinden.

1. De naam aan de gevel.


2. De whisky's die je mag proeven.


3. Een van de voormalige distilleerketels. Ervoor staan op de hoge tafel een aantal flessen met de verschillende soorten gerst die men gebruikt voor die betreffende whisky.


4. Een riedeltje vaten op een rij met de naam: "The Glen Els Distillery".

Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
 @citaat Hi Frank, uiteindelijk komt dan toch de aap uit de mouw  :o) Mooi opgebouwd reisverslag, maar toeval bestaat natuurlijk niet. Ongetwijfeld zijn er beelden van een "buitgemaakte" fles  >:-D  :D
Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
 O:-D
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Ellrich
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Paar daagjes Duitsland - Station Ellrich
Citaat van: frenkievee op maandag 10 februari 2020, 14:25:57
11. Het naar ik aanneem voormalige seinhuis. Dit ziet er niet naar uit dat het nog in gebruik is.

Even een kleine correctie: het blijkt dat het niet gaat om een voormalig seinhuis, maar om een voormalige grenswachttoren. Deze is volgens deze website in 1987 gebouwd om het emplacement in de gaten te houden.
Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
Lekker sfeertje daar (vooral die diesellijntjes)
Re: Paar daagjes Duitsland - Zijstap: Whisky trail in de Harz.....
Hoi Frank,

Met het bijlezen op het forum kwam ik dit reisverslag van jou tegen.
Weer erg van genoten. graag meer. ;)

Jaren terug, nog in de DDR-tijd, hadden we het plan, om via Lübeck (stad van mijn voorvaderen?) het ijzeren gordijn te gaan volgen, richting Berlijn.
Na een paar dagen reden we ergens langs het hoge prikkeldraadhek op een bospad, gade geslagen met verrekijkers vanuit één van de vele wachttorens, komen we een Duitse familie tegen. Die stomverbaasd vroegen, wat wij daar deden. Na mijn uitleg zeiden zij, dat wij daar helemaal niet mochten komen, want het was een "sper"gebied. Toen zijn we als de sodemieter maar weer naar de normale landstrasse gereden en via de officiële weg naar Berlin getuft. Maar dat is weer een ander verhaal.

grtjs

Wil