De TGV en de Thalys hebben jacobsdraaistellen, elk rijtuig is verbonden met het volgende rijtuig via 1 draaistel.
Dit betekent in de modelspoor dat het makkelijker is om aan beide kanten van de stam deze motorisch aan te sturen, nauwelijks verschil in lengte tijdens het rijden over wissels en in bochten.
De rijtuigen van een IC Direct of ander getrokken materieel zoals destijds de ICK die in het grootspoor ook voorzien waren van locomotieven aan beide kanten hebben in model een probleem met de kortkoppelings mechanismen. Deze maken de trein korter of langer afhankelijk van de wissels of bochten.
Bij een gelijkblijvende snelheid zal de trein dus te veel opgeduwd of te ver naar achteren getrokken worden, hetzelfde gevolg, de rijtuigen ontsporen.
Met de oude Marklin 41xx serie zonder de kortkoppeling is er wat beter resultaat te bereiken, door de starre niet kortkoppeling blijven ze meestal in het spoor bij gelijktijdig trekken en duwen.
Vergis je trouwens niet in de aansturing daarvan, naast de voornoemde sleperwissel van Marklin, heb je ook een behoorlijk aantal verbindingen nodig vanuit deze sleperwissel, via de diverse rijtuigen, om de stroomafname steeds via de voorste locomotief te laten lopen.
Ook al is een motor ogenschijnlijk gelijk als een andere motor, zelfde leverancier, zelfde typenummer, dan is de kans dat deze 100% gelijk reageert als de andere nog steeds niet groot.