Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

sleper schakelen Intercity direct

Gestart door stephan99 vrijdag 07 februari 2020, 20:07:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sleper schakelen Intercity direct
hallo allemaal

zoals ik ik in een ander topic heb bekend gemaakt dat ik een InterCity Direct Sandwich stam bezig ben samen te stellen. Ik wil wel graag dat als ik met die stam op een baan met blokken ga rijden en de voorste loc komt voor een rood sein dat de achterste loc niet blijft duwen. beide locs moeten dus reageren op de voorste sleper. Ik weet dat de Thalys en de TGV van marklin waar beide motorwagen gemotoriseerd zijn ook beide motorwagen reageren op de voorste sleper. weet iemand hoe marklin dat verzonnen heeft en of dat we dat ook zelf kunnen maken

groetjes Stephan
Re: sleper schakelen Intercity direct
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: sleper schakelen Intercity direct
Bijna alle Märklin treinstellen met een vaste samenstelling werken met een extra relais voor de sleperwisseling.
Deze zit tegenwoordig ingebouwd in de decoder.

Bij een samenstelling die je zelf maakt heeft Märklin een sleperwissel-module in het assortiment o der nummer 60793.
Om de twee loks te schakelen zul je best wat moeten sleutelen.

John
Re: sleper schakelen Intercity direct
Sleperwissel zit bij mijn weten niet in de decoder wel stuurt de decoder de wissel maar nog altijd maakt een relais op de dragerprint de omschakeling.
Re: sleper schakelen Intercity direct
De TGV en de Thalys hebben jacobsdraaistellen, elk rijtuig is verbonden met het volgende rijtuig via 1 draaistel.
Dit betekent in de modelspoor dat het makkelijker is om aan beide kanten van de stam deze motorisch aan te sturen, nauwelijks verschil in lengte tijdens het rijden over wissels en in bochten.
De rijtuigen van een IC Direct of ander getrokken materieel zoals destijds de ICK die in het grootspoor ook voorzien waren van locomotieven aan beide kanten hebben in model een probleem met de kortkoppelings mechanismen. Deze maken de trein korter of langer afhankelijk van de wissels of bochten.

Bij een gelijkblijvende snelheid zal de trein dus te veel opgeduwd of te ver naar achteren getrokken worden, hetzelfde gevolg, de rijtuigen ontsporen.

Met de oude Marklin 41xx serie zonder de kortkoppeling is er wat beter resultaat te bereiken, door de starre niet kortkoppeling blijven ze meestal in het spoor bij gelijktijdig trekken en duwen.

Vergis je trouwens niet in de aansturing daarvan, naast de voornoemde sleperwissel van Marklin, heb je ook een behoorlijk aantal verbindingen nodig vanuit deze sleperwissel, via de diverse rijtuigen, om de stroomafname steeds via de voorste locomotief te laten lopen.

Ook al is een motor ogenschijnlijk gelijk als een andere motor, zelfde leverancier, zelfde typenummer, dan is de kans dat deze 100% gelijk reageert als de andere nog steeds niet groot.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Ik heb inderdaad naar de mogelijkheid gekeken of het inderdaad mogelijk of dat ze ontsporen. Ik heb dat getest met 2 serie 1200 van marklin met de zelfde rijeigenschappen. Met daartussen 7 rijtuigen. En wat denk je. Geen enkel probleem. R1 R3 Scherpe wissels. Hij trok er zonder enige moeite doorheen.

Ik zat als eerste te kijken of om 1 van de locs een dummy te maken. Maar dat werkt juist niet. Met de dummy achter geen probleem. Maar met de dummy voor werden door het gewicht van de loc juist de rijtuigen in elkaar gedrukt.

Ik raad u aan om naar youtube te gaan en de de modelbaan voor CHRB te bekijken. Zwitserse goederentreinen van 4 meter lang met 4 locs voor en 1 of 2 opdruk loccen achter. En gaat allemaal perfect
Re: sleper schakelen Intercity direct
Het wel of niet kunnen rijden met 2 aangedreven koppen heeft meer met de drukpunten te maken dan met de lengte als er teveel zijwaartse druk is word de kans op ontsporen veel hoger.
Jacobsdraaistellen verdelen de druk beter dan KKK die verplaatst het punt wat meer naar buiten.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Ik begrijp niet uit je verhaal of je analoog of digitaal rijdt.

Indien je digitaal rijdt is het probleem misschien makkelijk te ondervangen. In beide loc's een gelijkwaardige decoder en goed afstellen.

Indien je een treinbesturingsprogramma hebt zoals kolpoper of Itrain, dan de loc's goed ijken.

Bij het gebruik van ESU decoders, bij andere merken weet ik niet want die gebruik ik niet, kan je een forward en reverse trimming instellen.

Je kan de decoders dan zodanig instellen dat de achterste loc net een tikkeltje lanzamer loopt dan de voorste, dan drukt de achterste nooit de wagons eruit.


Ik heb ooit drie 1600's van Marklin zodaning afgesteld voor dubbeltractie dat ze precies even hard liepen. Ik had ze op de baan gezet met een ruimte van 2 cm er tussen.
De afstand tussen de loc's bleef met elke decoderstap hetzelfde. Was een leuk gezicht maar wel veel werk om het zover te krijgen.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Bij dubbeltractie is een klein verschil geen probleem maar als je sandwich wilt gaan rijden komt het wat nauwer aan.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: sleper schakelen Intercity direct
Is nog niet zo makkelijk.
Zeker niet als het door wormwiel aangedreven locs zijn.
Ik denk dat je met de Br 186 meer kans maakt met aan één zijde een dummy, welke een uitgefreesd frame heeft.
Mvg. Marcel
Re: sleper schakelen Intercity direct
hallo allemaal

ik rij digitaal. ik heb 2x een br 186 van marklin. wat ik graag wil als ik op een baan gaat rijden waar ze met een automatische blok systeem en seinen werken dat mijn stam daar ook probleemloos op mee kan. wat ik daarvoor moet zorgen dat beide locs op de voorste sleper reageren. ik wil dus niet als de voorste loc voor een rood sein komt dat de achterste loc blijft doordrukken. marklin en esu hebben allebei een sleperschakelaar maar in dit geval kan ik die niet gebruiken omdat die eigenlijk bedoelt is voor een trekduw samenstelling. wat ik ook als eerste vertelde een dummy is niet de oplossing omdat de locs van marklin te zwaar zijn omdat ze van metaal zijn. ik heb het geprobeerd en met de dummy achter was er niks aan de hand. rijden als een een trein. maar reed de dummy voorop door het gewicht rolt de dummy toch minder en drukt die de rijtuigen in elkaar. ik had een beetje gekeken hoe marklin dat gedaan had met de thalys en de tgv. maar daarin zit in 1 motorbak de decoder en de motor en de motor aan de andere kant zit parallel aan de andere motor. ik zag vanavond deze foto en dacht dat ik misschien hier iets mee kon maar dan kan je niet meer solo rijden of de loc voor een andere stam gebruiken. ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

groetjes Stephan
Re: sleper schakelen Intercity direct
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sleper schakelen Intercity direct
Beste Stephan,

Volgens mij is de sleperomschakelaar inderdaad bedoeld om stroomloze secties voor seinen "werkend" te krijgen, immers als de voorste sleper stroomloos is geworden moet het niet zo zijn dat de achterste sleper gewoon spanning op de decoder blijft zetten.

Jouw uitdaging zit stomweg in het afregelen van de beide motoren op elkaar zodanig dat ze zich exact hetzelfde gedragen en dat zal niet meevallen, alternatief is het maken van een dummy die niet al te zwaar is en met een sleperomschakelaar.

Groet, Anne W

Re: sleper schakelen Intercity direct
hallo Anne

ik wist al dat dat de definitie was van een sleperschakelaar, maar eigenlijk is de een sleperschakelaar voor een loc en aan de andere kant een stuurrijtuig en niet voor aan de andere kant ook een loc. en een dummy werkt niet door het gewicht van de marklin locs

groetjes Stephan
Re: sleper schakelen Intercity direct
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: sleper schakelen Intercity direct
Ik kan je wel volgen, maar bij een knappe ICE-1 heb je het zelfde euvel.
Je schema werkt alleen als je accepteert dat je loc/rijtuig 5-polige verbindingen hebben en niet zo maar deelbaar zijn. Marklin paste dit toe in de ICE-experimental en in de F7?s en Br 188. Aansturingen van 2 motoren door 1 decoder.

Is dat niet wat je wilt, dan moet je het in de besturingssoftware zoeken.
Dus dat beide locs dmv detectie en de software als één trein worden aangestuurd.
Hierbij is het seinenstelsel alleen van optisch belang. 
Mvg. Marcel
Re: sleper schakelen Intercity direct
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sleper schakelen Intercity direct
Beste Stephan,

Je hebt een hele grote uitdaging en zeker met automatisering d.m.v. het spanningsloos maken van stukken rails, succes.

Groet, Anne W
Re: sleper schakelen Intercity direct
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: sleper schakelen Intercity direct
Stephan, heb je ook in overweging genomen om je baan via de pc aan te sturen ? Bij pc aansturing kan je het probleem omzeilen.


Re: sleper schakelen Intercity direct
Citaat van: stephan99 op zaterdag 08 februari 2020, 09:48:22
Ik heb inderdaad naar de mogelijkheid gekeken of het inderdaad mogelijk of dat ze ontsporen. Ik heb dat getest met 2 serie 1200 van marklin met de zelfde rijeigenschappen. Met daartussen 7 rijtuigen. En wat denk je. Geen enkel probleem. R1 R3 Scherpe wissels. Hij trok er zonder enige moeite doorheen.

Als dit met je BR 186 ook lukt ,dan heb je toch geen probleem.
Dan is het een kwestie van de slepervoeding vanaf een ander punt halen. (Voor de 2e loc. )
Dus een voedingsdraad heen en terug door de stam voeren.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: sleper schakelen Intercity direct
Dat is een optie.
Maar je hebt sowiezo 3 draden nodig.
1 voor elk sleepcontact
en 1 voor rijtuigverlichting
Daarnaast moeten een loc een relais voor sleperwisseling hebben, waarbij de achterop lopende stroom krijgt aangeboden door de voorste.
Maar het is nog een heel ontwerp. Houdt er rekening mee, dat de extra functies ed het niet zullen doen, als de loc in een stroomloos traject belandt.
Hier is misschien ook nog wat voor te maken.

mvg Marcel
Re: sleper schakelen Intercity direct
Roco heeft 4 polige stabile koppelingen volgens mij heeft marklin deze ook gebruikt voor bepaalde modellen.
Ik zou geen aparte decoder gebruiken voor de omschakeling maar gewoon via één van de lokdecoders met een relais.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Gebruik je twee relais kun je mischien een draad uitsparen.

Je moet dan wel bi polaire nemen zodat je relais na een puls geen spanning meer trekt.  Anders ben je de pineut in een stroomloos stuk.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Hallo allemaal

Ik denk dat ik de manier heb gevonden heb. (Zie afbeelding) je ziet dat de D (decoder) nu de spanning pakken van de linker sleper. Als je omschakeld worden de relais contacten bij de decoders ook omgeschakeld en pak die dus spanning van de rechter slepen. En dat zelfde doe ik ook met de min. Dus er gaan 4 draden heen en weer door de hele trein. En dan moeten er nog 2 bij voor de treinverlichting dus ik moet opzoek naar een 6 polige koppeling.

Iemand nog vragen of opmerkingen?

Groetjes Stephan
Re: sleper schakelen Intercity direct
Waarom wil je de min omschakelen? Die is toch overal hetzelfde ?
Re: sleper schakelen Intercity direct
Dat lijkt mij ook maar als je de sleperschakelaars van esu en marklin bekijkt doen die dat ook en die doen dat niet voor niks lijkt mij
Re: sleper schakelen Intercity direct
Citaat van: Hero op zondag 09 februari 2020, 16:02:24
Je moet dan wel bi polaire nemen

Je bedoelt bi-stabiele.
Re: sleper schakelen Intercity direct
Het wisselen van de massa zoals o.a. M* dat doet bij de sleperwissel is eigenlijk alleen nodig bij H0 banen die meer dan 300VA nodig hebben en daardoor aparte gescheiden secties hebben waarbij de massa niet doorverbonden mag worden met elkaar.

Dan is het nodig om het spanningsafname punt zoveel mogelijk bij het massa punt van de trein combinatie te houden.

Als de trein combinatie zich slechts over 1 gedeelte beweegt waar steeds dezelfde voeding voor de spanning zorgt, of binnen een stroomkring van max 300 VA, waar binnen de massa wel doorverbonden mag worden is het massa punt minder belangrijk waarbij wel wordt aangeraden een trein combinatie niet te lang te laten stilstaan op een scheiding tussen 2 voedingen indien het massa punt niet in dezelfde sectie zit als het spanningsafname punt.

Re: sleper schakelen Intercity direct
U bedoelt een modelbaan met boosters ertussen