Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?

Gestart door AlbertJan vrijdag 07 februari 2020, 16:03:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Beste forummers.
Het valt mij op dat een klein aantal van mijn verzameling analoge locs, de ene kant (meestal vooruit) harder rijdt dan achteruit.
En ook maakt de motor dan duidelijk minder toeren en dat lijkt mij vreemd.

Bij een losse elektro motor maakt het niet uit of deze linksom of rechtsom draait en waarom dan bij sommige locs dan wel?

Heeft iemand hier een verklaring voor of is de motor gewoon aan een onderhoudsbeurt toe?
Het gaat hier om een vrijwel nieuwe BR194 cat. nr. 3322.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
De draad van beide wikkelingen zijn (bijna) nooit even lang.
Daardoor verschilt de snelheid bij vóór- of achteruit rijden een beetje.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Dat is mogelijk.
Kan aan de koolborstels liggen
jo, kan ook aan het aandrukveertje liggen,
dat het ene veertje wat harder aandrukt dan de andere.
Grt
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Beste reageerders.
Aha, het kan dus wel!?
Maar kan het verschil dan ook (ongeveer dan) volle snelheid vooruit en halve tot driekwart achteruit?
Dit heb ik n.l. bij 5 analoge locs, 1 van Fleischmann en 4 van Märklin.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Ja.
Is sinds jaar en dag zo.
Locs met draaistellen rijden met het motordraaistel voorop het hardtst.

Mvg. Marcel
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Daar hangt een flinke lading diodes in !!!
Als druiven aan een tros.
Voor beide richtingen evenveel?
Heeft je vraag daarop ook betrekking?
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: Jan22 op vrijdag 07 februari 2020, 18:41:58Heeft je vraag daarop ook betrekking?


Dat denk ik niet, lees nog eens goed!
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Trosje diodes is onderdeel van de anti-bokkesprong schakeling en is niet de veroorzaker van het snelheidsverschil.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Dit is de eerste analoge loc waarin ik deze creatieve oplossing tegenkom.
:thumbup:
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: loc1200 op vrijdag 07 februari 2020, 17:42:02
Locs met draaistellen rijden met het motordraaistel voorop het hardst.
Als ik de onderkant zo eens bekijk dan zitten de antislipbandjes (asb's) bij het motordraaistel (het zwaarste draaistel)  en de sleper onder het andere (lichtere) draaistel. Vier van de 6 wielen hebben asb's.
Die 2 andere wielen (de middelste) , raken die de rails wel, en nemen die massa af?
In hoeverre heeft zo'n loc last van een prik of massa-probleem als gevolg van deze asymmetrische gewichtsverdeling?
Of hoort dat niet uit te maken voor de rijrichting-snelheid?
Als zo'n loc gedigitaliseerd wordt, is dan de lastregeling ingeval het motordraaistel achterop rijdt hoger dan wanneer het motordraaistel voorop rijdt (m.a.w. moet er dan ook snelheidverlies gecompenseerd worden)?
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Bekend fenomeen, Albert-Jan.
Antibokkesprong schakelingetje is niks ongebruikelijks in jaren '80 loc's en heeft niet te maken met het omschreven fenomeen.
Dat antislipbandjes onder het motor draaistel zitten is logisch; heeft niks met het gewicht aldaar te maken maar alles met het feit dat daar natuurlijk de aandrijving vandaan komt. Deze bandjes liggen iets verdiept in de wielen waarmee ook het middelste wiel enigzins contact houdt met de rails. Maar ook dit heeft eigenlijk niets te maken met het onderwerp.
Dat een analoge loc een snellere en een langzamere rijrichting heeft is een bekend fenomeen, maar dat hij altijd harder rijdt met de motor voor betwijfel ik.
Wel is het zo dat een loc met de motor achter meer trekkracht heeft dan met de motor voor; dit heeft volgens mij dan wel weer te maken met de gewichtsverdeling. Vandaar dat de loc's hier op zolder over 't algemeen met de motor achter rijden. En dus de sleper voor, hetgeen ook een homogeen stopgedrag met zich meebrengt bij seinen, maar dit terzijde.
En met het feit dat loc's vaak dezelfde kant op rijden komen we denk ik bij de basis van de verklaring van de verschillen in snelheid voor- en achteruit. Ik vermoed namelijk dat dit te maken heeft met het inslijten van de koolborstels. Als deze altijd in dezelfde stand staan slijten ze en maken optimaal contact met de collector. Ga je de andere kant op rijden dan kantelen ze door de speling die ze hebben enigzins waardoor het contactoppervlak verminderd en er dus minder stroom doorheen gaat en de loc langzamer gaat rijden. Schijfcollectormotoren hebben hier -waarschijnlijk ivm de constructie- volgens mij meer last van dan trommelcollectormotoren.
Ook de (ongelijke) lengte van de veldspoelen kán een rol spelen. Dit geldt ook voor een slecht/vettig contact van één van de rijrichtingen van het omschakelrelais.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: Hanzi op zaterdag 08 februari 2020, 08:49:19

Wel is het zo dat een loc met de motor achter meer trekkracht heeft dan met de motor voor; dit heeft volgens mij dan wel weer te maken met de gewichtsverdeling. trommelcollectormotoren.


Dit is mij ook al opgevallen. Vergelijk het met een motor die hard optrekt. Dan komt het voorwiel los. Ik denk dat we hier met een soortgelijk fenomeen te maken hebben. Misschien iets om na te rekenen met de wetten van Newton (laat ik graag over aan iemand anders, natuurkunde is niet mijn ding).
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
De wikkelingen gaan niet de oorzaak van het verschil van snelheid in tegengestelde richtingen. In een analoge loc wordt de polariteit omgedraaid maar men gebruikt dezelfde wikkeling. Ga ook niet teveel op het geluid af, want dit kan mechanische komen van de tandwielen die in tegengestelde richting draaien. Wat voor transformator gebruik je, geeft die wel dezelfde spanning in beide richtingen. Daar je vermeld dat vijf locs dit fenomeen hebben. Anders moet je het gaan zoeken inderdaad in de koolborstels.

Groeten

Marcel
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: Bonaza op zaterdag 08 februari 2020, 15:07:39
In een analoge loc wordt de polariteit omgedraaid maar men gebruikt dezelfde wikkeling.
Niet waar: analoge locs hebben twee tegengestelde wikkelingen op de veldspoel.

Citeer
Wat voor transformator gebruik je, geeft die wel dezelfde spanning in beide richtingen.
Heeft er niets mee te maken, een trafo "weet" niet eens in welke richting de loc rijdt.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Heeft m.i.z. met mechanische weerstand van de tandwielen te maken t.o.v. van de draairichting.
Naar gelang de draairichting wordt de tandwielen tegen het motorhuis en elkaar gedrukt, de andere richting juist niet.
Een analoge lok kan daar last van hebben, bij digitaal met cruise control zal de lastregeling de mechanische weerstand opheffen.

Mvg, Johan
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
 @citaat De meeste, oudere, Märklin aandrijvingen hebben rechte vertanding.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Het komt puur door de druk van de koolborstelveren.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
@citaat Die snap ik ff niet, de druk blijft toch gelijk bij linksom of rechtsom draaien? Dus waarom zou hij dan de ene kant op harder draaien dan de andere?
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Draai je lok gewoon om, probleem opgelost.  :D
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Het blijven speelgoed motortjes.    :(

groet
Harald
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 08 februari 2020, 13:53:46
Vergelijk het met een motor die hard optrekt. Dan komt het voorwiel los.
Ik zat met m'n gedachten nog bij de kruiwagen (en dacht nog die vergelijking gaat hier niet op, want daar gaat het om het draaipunt van de hefboom, en dus om de hellingshoek). Als je 'm duwt, gaat het zwaarder dan wanneer je hem trekt (door een modderig pad valt dat goed op). Over auto's hoorde je vroeger ook hele discussies over de motor achterin versus in de neus (maar dat heeft meer te maken met de overbrenging).

CiteerDraai je lok gewoon om, probleem opgelost
Hangt ervan af welk probleem je ermee oplost, en het hangt af van je baan.  Bij gebruik van keerlus, keerdriehoek of draaischijf, blijft de motor per rit  waar hij is, maar bij een pendelspoor wisselt de positie per rit.
Dus ik voel wel wat voor het idee van koolborstel-slijtage. Daar is tenminste ook eenvoudig iets aan te doen.

Citeermet mechanische weerstand van de tandwielen te maken t.o.v. van de draairichting.
Lijkt me een goede inbreng, maar je kunt er minder zelf aan doen (althans, de meeste hobbyisten kunnen dat niet zelf).

Citeerbij digitaal met cruise control zal de lastregeling de mechanische weerstand opheffen.
Dat vermoeden had ik al (maar een vermoeden moet je kunnen afvinken). Het is dus analoog een probleem, digitaal speelt het minder.

Kortom, ik ben blij dat Hanzi alle vermoedens even naar de filistijnen heeft geholpen. Dat houdt de geest scherp.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Ik heb al veel loks op die manier (druk op de koolborstels aanpassen) al veel loks  op het oog gelijk laten lopen, Ik weet dat het niet gemeten is en dat daar weer over gevallen wordt.
Maar door mijn jaren lange ervaring van repareren (45) weet ik dat dat echt wel verschil maakt.
Grt. Jo
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
De juiste druk op de koolborstels is inderdaad belangrijk, Jo. Te weinig druk veroorzaakt slecht contact en langzaam rijden tgv een hoge overgangsweerstand; te veel druk veroorzaakt te veel wrijving waardoor de loc óók langzaam rijdt. Bovendien slijten de koolborstels dan sneller hetgeen ook nog extra vervuiling veroorzaakt en dichtgeslibte isolatiebaantjes op de collector veroorzaakt.
En wellicht dat een optimale druk op de borstels ook het kantelen hiervan tegen gaat hetgeen dan weer resulteert in dezelfde snelheid voor- en achteruit (?).
En dat hoeft van mij echt niet gemeten te worden hoor; de praktijk zegt vaak genoeg.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Albert-Jan,
Een deel is verklaarbaar door de twee wikkelingen (vooruit en achteruit) van zoals ze gewikkeld zijn, in relatie tot de afstand van het blikpakket. Verschil hierin geeft een andere magnetische veldsterkte.ligt de vooruitspoel tegen het blikpakket aan en de achteruit spoel aan de buitenzijde van de vooruitspoel heb je al een verschil in rendement en de wikkellengte per winding zijn verschillend, hoe meer van de kern af, hoe meer lengte nodig voor een winding
Aantal windingen bepaalt de magneetsterkte !
Om er iets dieper op in te gaan, de wijze van wikkeling heeft invloed op de Magnetische flux, dit draagt het koppel wat de motor ontwikkeld bij een bepaalde rij-spanning. is het rendement 70% voor achteruit en 80% voor vooruit resulteert dit in loopgedrag. getallen zijn fictief. daarnaast kan ook het loopgedrag van de tandwielen verschillen in dien een as linksom of rechtsom draait.
Cees
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: stoombr38 op zaterdag 08 februari 2020, 19:25:25
Ik heb al veel loks op die manier (druk op de koolborstels aanpassen) al veel loks  op het oog gelijk laten lopen, Ik weet dat het niet gemeten is en dat daar weer over gevallen wordt.
Maar door mijn jaren lange ervaring van repareren (45) weet ik dat dat echt wel verschil maakt.
Grt. Jo

Idem hier,
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Het verschil in snelheid in beide rijrichtingen zit em in de koolborstels en hoe deze tegen de collector aandrukken.
De koolborstels hebben namelijk ruimte in de borstelhouder om te bewegen.
Door de rotatie van de collector worden de koolborstels enigzins schuin getrokken en slijt deze schuin af.
En in één draairichting is dit meer dan in de andere, waardoor het contactvlak in één richting slechter is, wat resulteert in een lagere snelheid.
Als ik de koolborstel dan met een puntige pincet recht duw, gaat de snelheid omhoog.
Daarom maak ik de koolborstelhouders een heel klein beetje kleiner, zodat de koolborstel nog wel vrij beweegt, maar nauwelijks nog schuin kan trekken.
Dit verschijnsel doet zich bij de oude motoren met vlakke schijfcollector veel vaker voor dan bij de motoren met drumcollector.
Bij digitale loks regelt de motorregeling dit verschil weg.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Ik heb met 10 analoge loc?s een test uitgevoerd. Achter elke loc heb ik een eenheids-meetrijtuig (49960) gehangen. Inderdaad de snelheden ?heen-en-weer? verschilde. Niet veel en bij de ene combi meer dan bij de andere. In een onderhoudsschema heb ik bijgehouden wanneer koolborstels zijn vervangen. De oudere hadden iets meer verschil. Tot slot heb ik van de oudste de koolborstels vervangen. Na vervanging zat hier weinig tot geen verschil. Alles analoog dus. Volgende test is bij de eerste generatie digitale loc?s (Delta-periode) ben benieuwd of hier ook verschil is. Wordt vervolgd.
Voorlopige voorzichtige conclusie: slijtage koolborstels is van invloed op de rijsnelheid.
Voor wat het waard is.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
@citaat @citaat Maar beste Ad, dat is toch exact hetzelfde als wat ik gisteren ook al vertelde?!? :?
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
 @citaat Dat is blijkbaar de mode in deze tijd: niet lezen welke reacties al voorbijgekomen zijn. Hebben meerdere topics helaas last van  :?
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Beste reageerders.
Met grote verbazing heb ik alle reacties, tips en adviezen gelezen.
Nu begrijp ik ook waarom en hoe dit "fenomeen" optreedt en wat je hieraan kunt doen! :thumbup:
Tot een paar geleden was ik nooit verder gekomen dan schoonmaken en/of smeren en vervangen van kleine onderdeeltjes van dit soort analoge locjes maar nu er allerlei slijtage- en andere rij problemen optreden, gaan ook de motortjes uit elkaar en dat is toch iets andere koek. (of aangekoekt! :D)

Wel héél erg leuk om een 70 jaar oud locje weer prima aan het rijden te krijgen maar met deze kennis kun je ook bij de wat nieuwere uitgaven nog héél veel zelf doen.
Met veel plezier dan ook alle tips en adviezen gelezen en opgevolgd met hele leuke resultaten.
Daarbij heb ik nog een "schat" aan oude locjes staan die dus allemaal nog eens onderhanden genomen gaan worden.

Hartelijk dank voor de leuke, goede en bruikbare tips en adviezen! :favorite:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: Ton van het Fort op zaterdag 08 februari 2020, 22:51:31
Achter elke loc heb ik een eenheids-meetrijtuig (49960) gehangen.
(...)Voor wat het waard is.
Dank voor dit experimentele onderzoek. Dat verklaart waarom alle analoge locs met nieuwe Kohlen het verschijnsel bij mij niet tonen.

:offtopic:
Het nadeel van analoog rijden en geen DB: deze meetwagon had ik "even" gemist.
En blijkt in 2011 al te hebben bestaan.
Ik zie dat hij nog af en toe te koop is (o.a. op Mp), maar een handleiding is duidelijk nodig.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee of je zo'n wagon analoog kunt gebruiken.
Het meetprincipe is volgens marklin-users.net, gebaseerd op analoge metingen
waarop berekeningen worden losgelaten.

Vond 3 draadjes over de 49960  (maar niet over het meten van snelheden):
1. Afstanden meten
2. vervanging meet onderdeel
3. handleiding voor TrainController Gold
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Beste Jan (en anderen),
Het is een digitaal meetrijtuig en rijdt dus op  een digitale baan. Mijn testloc (analoog) ook, maar op maximale snelheid (full-speed). Ging prima. Geen merkbare schade aan de loc?s. Had al eerder analoge loc op mijn digitale (testbaan) laten lopen. Op You-tube zijn verschillende filmpjes met deze 49960.
Zie je ook wat hij allemaal kan meten.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Die meetwagen heb ik ook ,die gele met pantograaf en teller opzij in de ruiten.In bochten wordt het buitenste spoor gemeten immers de wielen zitten vast op de as.Het meeste gewicht ligt in de bochten op de buitenrail,hij zal dus op de binnenrail slippen.ik heb de as veranderd,een wieltje eraf geperst ,dan met een ruimer erdoor en weer monteren met een afstandbusje en een ringetje.vroeger had ik een fietscomputertje op een dieplaadwagen gemonteerd,en het wiel in het midden van een draaistel aangepast, wielen van 8 mm met een nokje op de as,die kon je op de centimeter nauwkeurig instellen.daar had ik ook al een wiel los op de as. 
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Mooi om zo?n aanpassing uit te voeren. Ik accepteer dat de metingen niet zeer precies zijn. Maar goed dat ik nu weet wat het gedrag in de bochten is.
Voor de test die ik heb gedaan, vergelijken van snelheid voor en achteruit, maakt het volgens mij niet zo veel uit. Rondjes rijden op hoogste snelheid van analoge loc?s op een digitale baan. Zie mijn bevindingen hierboven. Overigens maak ik in mijn bocht gebruik van de 24530, lekker ruim.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Heb een 3005 uit 1954 in de doos met de prijs er op heb er nog 2 ander.
maak er van 2 een goede van die kuis en smeer.
Bouw deze om digitaal met ESU V4 decoder programmeer deze .
En heb een lok met goede rij eigen schappen
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Om zeker te weten of er sprake is van een toerentalverschil tussen linksom en rechtsom draaien moet een meting worden uitgevoerd waarbij er behalve het anker geen andere draaiende delen zijn. Alleen dan worden alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten. Waarschijnlijk zal blijken dat er inderdaad een verschil is en dan komen de mogelijkheden: borstels, drukveertjes enz. Een optie die hier nog niet langsgekomen is vinden we bij de (vroegere?) tuners van slotcarauto's en modelraceboten uit de tijd dat die nog niet "brushless" waren. Een belangrijke factor voor het bereiken van het optimale toerental ligt daarbij in de hoek die de collector maakt met de polen van het anker. Door deze hoek te wijzigen verandert het tijdstip waarop een ankerpool van stroom wordt voorzien - dus magnetisch wordt en moment gaat leveren - en dat heeft invloed op de power en de draaisnelheid. Vergelijkbaar met het verstellen van het ontstekingstijdstip van een verbrandingsmotor. Een optimaal getunede motor draait in zo'n boot of auto alleen de gewenste kant op optimaal; de andere kant is niet van belang omdat die dingen nu eenmaal nooit achteruit hoeven te racen. Ik heb ooit een anker van een Märklin motor bij het afdraaien van de collector per ongeluk verdraaid (hoort niet te kunnen, maar een beetje warmte doet wonderen) het ding liep daarna voor geen meter meer, totdat de oorspronkelijke hoek (op het oog vergeleken met andere exemplaren) min of meer was hersteld. Het ene anker is het andere niet, dus ik zou om het snelheidsverschil kleiner te krijgen een beetje met ankers gaan wisselen; helpt dat niet dan kom je terug bij één van de andere mogelijke oorzaken.
En natuurlijk blijft ook de optie open dat het verschil helemaal niet door de motor wordt veroorzaakt, maar ergens anders in het mechaniek verstopt zit. Meten = weten geldt ook hier.
Groeten, Hans.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Dag Loc 1200,
Vreemd, bij is het precies andersom !
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Begin met een:
Goeie schoonmaak beurt (ook het anker en de tandwielen), nieuwe koolborstels en opnieuw smeren.

groet
Harald
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Er kunnen technisch 2 dingen aan de hand zijn:
1) weerstand van de motor is in de ene richting hoger dan in de andere richting.
Denk dan aan bv schuin afgesleten koolborstels, of versleten koolborstels. Deze kunnen een remmende werking veroorzaken. Ook kan een tandwiel met ruimte anders reageren bij draairichting wisseling.
1) de dubbele veldspel moeten beide de zelfde weerstand hebben en houden. Anders worden er ook verschillende magnetische velden opgewekt met dito reactie op het anker.

Mvg
Marcel
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Ook bij gelijkstroommotoren treed een verschil in snelheid op en deze hebben geen veldspoelen maar permanent magneten.
Ik denk dan ook dat de voornaamste oorzaak gezochte moet worden in, zoals al eerder opgemerkt, de koolborstels en het
inslijten bij veelvuldig in dezelfde richting rijden van de loc.
Bij digitaal rijden is er ook vaak een verschil in snelheid te zien.
Daarom zijn moderne decoders steeds vaker voorzien van een mogelijkheid om de voor- en achterwaartse snelheid bij te stellen.
De zgn. voor- of achterwaartse trim.
Re: Klopt het dat sommige analoge locs vooruit harder rijden dan achteruit?
Citaat van: Mug op zondag 11 juli 2021, 10:33:42
Daarom zijn moderne decoders steeds vaker voorzien van een mogelijkheid om de voor- en achterwaartse snelheid bij te stellen.
Vooral van belang bij de meeste stoomlocs met aangehangen tender, waarbij de snelheid vooruit vaak dubbel zo hoog was dan de snelheid achteruit.