Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 08 februari 2020, 13:53:46
Vergelijk het met een motor die hard optrekt. Dan komt het voorwiel los.
Ik zat met m'n gedachten nog bij de kruiwagen (en dacht nog die vergelijking gaat hier niet op, want daar gaat het om het draaipunt van de hefboom, en dus om de hellingshoek). Als je 'm duwt, gaat het zwaarder dan wanneer je hem trekt (door een modderig pad valt dat goed op). Over auto's hoorde je vroeger ook hele discussies over de motor achterin versus in de neus (maar dat heeft meer te maken met de overbrenging).
CiteerDraai je lok gewoon om, probleem opgelost
Hangt ervan af welk probleem je ermee oplost, en het hangt af van je baan. Bij gebruik van keerlus, keerdriehoek of draaischijf, blijft de motor per rit waar hij is, maar bij een pendelspoor wisselt de positie per rit.
Dus ik voel wel wat voor het idee van koolborstel-slijtage. Daar is tenminste ook eenvoudig iets aan te doen.
Citeermet mechanische weerstand van de tandwielen te maken t.o.v. van de draairichting.
Lijkt me een goede inbreng, maar je kunt er minder zelf aan doen (althans, de meeste hobbyisten kunnen dat niet zelf).
Citeerbij digitaal met cruise control zal de lastregeling de mechanische weerstand opheffen.
Dat vermoeden had ik al (maar een vermoeden moet je kunnen afvinken). Het is dus analoog een probleem, digitaal speelt het minder.
Kortom, ik ben blij dat Hanzi alle vermoedens even naar de filistijnen heeft geholpen. Dat houdt de geest scherp.