Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth

Gestart door rscosworth dinsdag 04 februari 2020, 21:12:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Goede avond allemaal,

k Heb mijn Strukton lok en mijn ICE laten ombouwen met de bekende printplaten. Beide voorzien van de laatste versie ESU loksound.

In eerste instantie reed de ICE nog niet perfect, maar na het verhogen van de baanspanning naar 19,5 volt rijd alles als een zonnetje.

Toch heb ik een raar fenomeen waar ik zelf niet uit kom.
Wanneer ik de ICE laat rijden op een wat hogere snelheid (+/- 80 km/h geijkt) verschijnt er een m4 logo in mijn ECoS.
Net alsof de decoder even vergeet dat hij al is aangemeld.

Wanneer de ICE stopt met rijden, dan verdwijnt het m4 logo weer.

Eerst verdacht ik de ESU loksound. k Heb daarom de decoders van de Strukton en de ICE verwisseld. Helaas hielp dit niks. De ICE gaf met de decoder uit de Strukton nog steeds dezelfde m4 storing, terwijl de Strukton lok probleemloos reed met de decoder van de ICE.

Conclusie is dat er 'iets' aan de hand is met de ICE, ongeacht welke decoder ik er in prik.

Om verder dingen uit te sluiten heb ik alleen de motorwagen (bistro) met alleen een koprijtuig laten rijden. Helaas nog steeds een storing. Een kortsluiting in 1 van de tussenrijtuigen is dus ook uitgesloten.

Tot slot de motorwagen met alleen het andere koprijtuig laten rijden. Helaas nog steeds een storing.

Tot zo ver kan ik met enige zekerheid zeggen dat het probleem in de motorwagen moet zitten, maar wat?

Heeft iemand een idee wat zo'n m4/mfx storing kan veroorzaken? Misschien een slecht (massa) contact? Een overbelasting door een kortsluiting? Misschien verbruikt de motor overmatig veel stroom?

De motor zelf heb ik al bekeken. Deze draait zeer soepel. De kardan-assen draaien soepel. Het gehele 8-delige treinstel komt soepel in beweging vanaf rij-stap 1.

Als laatste heb ik (zoals je op onderstaand filmpje kunt zien) de motorwagen op 2 sateprikkers gezet zodat de motor en wielen onbelast vrij kunnen draaien.

Zelfs dan verschijnt het m4 logo in beeld wanneer de motor toeren begint te maken.

Wie o wie weet wat dit kan zijn? Voor mij is het een raadsel namelijk.



Gr Richard
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hallo Richard,

betreft het hier een locsound 4 of een locsound 5 decoder, ondertussen diverse exemplaren perfect rond zien rijden met een Locsound4, waaronder mijn door Fred omgebouwd exemplaar,

met vriendelijke groet,

Walter
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hoi Walter, er zit een Esu 58419
LokSound 5 DCC/MM/SX/M4 in (21MTC NEM660)

k Heb zelfs mfx uit gezet in de decoder.
Nu bestuur in de decoder via DCC, en dan nog zie ik een m4 logo in beeld.

Druk ik dezelfde decoder in de Strukton, dan is er niks aan de hand. De decoder zelf lijkt daarom niet het probleem te zijn.

Het valt me op dat de verlichting door het gehele treinstel iets knippert wanneer de motor toeren begint te maken.

Gr Richard

:edit: Morgen zal ik de ECoS los koppelen van de baan en even een klein stukje rails aansluiten met daarop alleen de ICE. Dan kan ik hopelijk ook uit sluiten dat 2 treinen elkaar storen.
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hallo Richard,

probeer een locsound 4, en ik denk dat het goed gaat, gebruik de locsound 5 voor een ander object waar de binnenverlichting van minder belang is, ik vermoed het type decoder.

met vriendelijke groet,

Walter
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Raar verschijnsel, dat heb ik nog nooit gehad Richard.

Staat de laatste software versie op je ECoS?


Mvg,

Peter Degeluidsman
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Bedankt voor de reactie.

Inmiddels heb ik de ECoS los gekoppeld van de baan en alleen een kort spoortje aangesloten op de ECoS.

Hierop staat de ICE (op sateprikkers). Er is geen enkele lok die nog kan storen op het signaal.

Helaas nog steeds storing, waardoor ik er nu 100% zeker van ben dat de ICE zelf storing veroorzaakt.

Voordat je onderstaand filmpje gaat bekijken moet ik even laten weten dat het rammelende geluid komt doordat de wielen in de lucht hangen. Wanneer de ICE op de baan rijd is de aandrijving gewoon stil.

Zodra ik de baanspanning in schakel, hoor ik gelijk een zacht zoemend geluid uit de buurt van de decoder. In het begin van het filmpje schakel ik de baanspanning een paar keer aan en uit.

Daarna voer ik de snelheid op, waarna het m4 logo verschijnt.
Deze keer staat het geluid uit en de verlichting uit.



k Heb nog niet de meest recente update van de ECoS. Ben alleen bang dat dat ook niet de oorzaak kan zijn, aangezien deze decoder in de Strukton geen storing geeft.

Enige wat ik nu nog kan doen is draadje voor draadje los halen, maar dan heb ik de boel voor niks om laten bouwen  :P

Gr Richard
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hallo Richard,

lees mijn reactie, een Esu Locsound 5 is een geheel nieuwe decoder, en niet op basis van zijn voorganger geproduceerd, zelf zie ik mijn 2 locsound5 locs ook wat bijverschijnselen die ik bij de LS4 nooit gezien heb, kort en goed de decoders zijn niet direct met elkaar te vergelijken.

met vriendelijke groet,

Walter
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hoi Walter, k Heb je reactie zeker gelezen. Helaas heb ik geen oudere loksounds liggen.

Voor ik nieuwe koop (of deze kan/mag inruilen) wil ik alle andere mogelijke oorzaken uit sluiten.

Morgen zal ik mijn ECoS updaten. Dat is echt het enige wat ik nog niet heb gedaan.

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Gr Richard
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Ken je misschien iemand in de buurt met een Ecos of CS2/3.
Ik ken zelf iemand die vergelijkbare problemen had met een CS3 en Marklin decoder de oplossing vergoed door Marklin was het plaatsen van booster ipv voeden via de CS3.
Ik heb het idee dat heren ontwikkelaars te weinig rekening houden met hoog frequentie signalen van eigen apparatuur of via het net.
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Richard,

Het heeft te maken met voorkeur van protocollen. Op de ECoS is dat DCC met Railcom+. Op de één of andere manier denkt de ECoS af en toe: Hey, een nieuwe M4 locomotief, en je treinstel met Loksound 4.0 / 5.0 stopt, verlichting uit en zodra het M4 logo verdwijnt op de ECoS gaat hij weer, want voorkeur op DCC Railcom+

De oplossing is vrij eenvoudig: Kies voor het protocol wat je wilt gebruiken in de decoders en schakel de andere protocollen uit

Voor alle Lokpilot/Loksound 4.0/5.0, uitgerust als multiprotocol decoder.
CV 47 = 1 Alleen DCC aan
CV 47 = 2 Alleen MFX aan
CV 47 = 4 Alleen Motorola aan
CV 47 = 8 Alleen Selectrix aan

Meerdere protocollen aan, nummertjes even bij elkaar optellen. Standaard staat hij dus op 15.


Toevoeging:
Bij gebruik van de diodetruc en het niet plaatsen van de Diode's zo dicht mogelijk bij de rails. Dus bijvoorbeeld de diode in de bezetmelder (Wat het geval is bij de S88-N van Rosoft die je ook gebruikt Richard. ).

Zodra de diodetruck niet zo dicht mogelijk bij de rails zit kun je last krijgen van her-aanmeldingen van MFX/M4. Het precieze technische verhaal/uitleg waarom dit gebeurd kan ik niet uitleggen, de informatie ontbreekt en kan het het niet meer terugvinden.  8o

Oftewel 2 optie's: BR-aansluiting van de S88-N van Rosoft niet aansluiten en diodes wel/niet plaatsen onder de rails of kiezen voor 1 protocol in de decoder met problemen.  :)

Op mijn eigen baantje heb ik de problemen die je beschrijft meerdere malen ervaren, omdat mijn diode's ook op de bezetmelders zitten en niet dichtbij de rails, stel ik op de decoders alleen het DCC met Railcom + in.
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Dank je voor je uitgebreide uitleg. Hier ga ik vanavond wat mee stoeien.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 'alleen mfx/m4' met als enige reden dat 98% origineel marklin is en geen DCC verstaat. Dan heb ik in ieder geval maar 1 protocol op de baan.

k Zal dus CV47 op 2 zetten en in mijn ECoS DCC/Railcom uit.

Ben benieuwd wat de decoder dan doet.
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Zou ik niet aanraden, je gebruikt Mfx/m4 en het is de vraag of je 'diodetruck' is aangesloten op je bezetmelders. Dan blijf je kans houden op valse aanmeldingen, met name bij langere bedrading naar een bezetmelder.

Als dit je enige decoders zijn met dit probleem de voorkeur geven aan Railcom voor deze decoders. Zet de decoder maar op CV 47 = 1 en je problemen zijn opgelost. Daarnaast heb je volgens mij meer mogelijkheden met Dcc dan Mfx kwa functieaantallen.
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
We moeten alleen de dingen niet door elkaar halen :)

De baan zoals hij ligt, werkt al jaren probleemloos. Nooit heb ik met de huidige hardware enige problemen ondervonden met terugmeldingen, valse bezetmeldingen enz.

Het enige probleem wat ik nu heb is met deze ICE die een m4 verstoring geeft wanneer de motor toeren begint te maken.

Deze storing krijg ik ook wanneer ik de ECoS los koppel van de gehele baan.

De storing krijg ik ook alleen wanneer ik deze decoder in de ICE stop. Prik ik deze decoder in de Strukton lok, dan heb ik geen enkele storing.

Maar, desalniettemin (is dat een woord?) wil ik alle mogelijke oorzaken uit sluiten. Vanavond zal ik dus wat testen met álleen mfx en met álles DCC.

Gr Richard
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Je rijdt hoofdzakelijk Marklin met MFX waarom heb je dan eigenlijk voor de Ecos gekozen was een CS dan geen betere keuze geweest?
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
De keuze voor een ECoS was voor mij snel gemaakt, omdat ik met koploper rijd. Een CS wordt niet ondersteund door koploper.

Maar ik ben weer wat wijzer:

De test-setup is weer een los gekoppelde hoofdbaan en een losgekoppelde s88-bus. Alleen een kort programmeerspoorje is aangesloten met daarop de ICE.

De uitgevoerde tests:
ECoS op MFX + DCC & decoder op MFX + DCC = Storing
ECoS op MFX + DCC & decoder op MFX = Storing
ECoS op MFX + DCC & decoder op DCC = Storing
ECoS op MFX & decoder op MFX = Storing
ECoS op DCC & decoder op DCC = Geen storing

De enige manier waarop ik geen storing krijg is wanneer ik zowel de ECoS als de decoder op DCC zet.
Helaas is dat geen optie omdat bijna alle andere locs geen DCC verstaan.
En 1 storende trein is geen reden om al het andere te vervangen.



Maar.. belangrijker nog.. ik ben nog wat wijzer geworden.
Van de Strukton heb ik de max snelheid verhoogd in de richting van de snelheid van de ICE. Tot mijn verbazing geeft nu ook de Strukton dezelfde m4 foutmelding op vol vermogen.

Nu heb ik dus 2 loks met hetzelfde type decoder die beide op volle snelheid storing geven en op lage snelheid niet.

Goed nieuws is dat het dus niet aan de ICE ligt  :D

@moderators het verzoek om de berichten van de afgelopen dagen af te splitsen naar een nieuw topic.

k Ben nu namelijk onterecht het topic van de geweldige printplaten aan het vervuilen, waarvoor mijn excuus!

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 05 februari 2020, 06:25:40
Raar verschijnsel, dat heb ik nog nooit gehad Richard.

Staat de laatste software versie op je ECoS?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter, de ECoS is voorzien van de laatste firmware van december 2019.

Gr Richard
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
In de nieuwsbrief van MTE (waar ik de decoders ook gekocht hebt) staat een leuke ESU decoder wizard.

Weet iemand waarom je voor marklin/trix een andere decoder nodig hebt dan voor andere merken? Het zou voor een decoder toch niks uit moeten maken?

Ik heb nu 2x de 58419, maar volgens de wizard zou ik dus de 58449 moeten hebben? Beiden hebben gewoon een 21MTC aansluiting.

Gr Richard
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
 @citaat Heeft te maken met de passing van de decoder op de connector. De Märklin connector heeft een (minimale) afwijking van de standaardafmetingen en daardoor wil de decoder vaak niet lekker daarop passen. Aansluiten gaat doorgaans wel maar dan komt er (flinke) spanning op de pinnen van de connector te staan.
Zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73834.msg1278707#msg1278707
Zie volgende reactie van Looney Tunes
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Dat klopt niet Dick, de MTC connector is exact hetzelfde. Het enigste verschil is versterkte aux 3 en 4.
De 58419 is de goeie decoder voor dit geval. 
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Ik heb 2 loks met elk een Märklin MTC connector en elk een Esu decoder, ik heb beide decoders een "klemming" moeten geven middels een sponsje tussen decoder en bovenliggend "plafond" anders is er geen contact met één of meerdere contacten.

Dus ja, er zit verschil tussen de MTC definities van de diverse fabrikanten.

Groet, Anne W
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Ik gebruik een ECoS 50210, voorheen de CS1R (heeft geen RailCom+).
Behalve Selectrix, staan alle protocollen aan i.e. M4/mfx, MM1, MM2 en DCC.
RailCom+ staat ingeschakeld.

Wanneer de ECoS 50210 een decoder detecteert die RailCom+ aankan, en waar voorheen met de CS1R M4/mfx stond ingesteld, gebruikt de ECoS 50210 door RailCom+ automatisch DCC en negeert M4/mfx, en dat heb ik zo gelaten.  Ik heb geen problemen met het aansturen van locomotieven waarbij de decoder door RailCom+ automatisch de decoder op DCC geschakeld heeft.


Willy
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Ondertussen snap ik nog steeds niks van de storing die ik heb :)

Ik denk dat ik niets anders kan doen dan contact opnemen met de leverancier en vragen of ze decoders willen omruilen met Loksound v4 of Marklin mSD.
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Contact opnemen met ESU zij moeten het oplossen!
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
De problemen zijn ook door mij ervaren, hogere snelheden, knipperende binnenverlichting in mijn hondekop, Piko in dit geval LS5 met Artitec sound.


Is een decoderprobleem, ESU weet dit reeds!  OEM aanpassing nodig waarschijnlijk, kost effe tijd helaas.

Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Goed om te horen dat ESU er van op de hoogte is.
k Kon me al niet voorstellen dat ik de enige was.

Heb je een link naar een site/forum waar ik er meer over kan lezen?

Rij jij wel gewoon door met de betreffende trein? Ben wel benieuwd of dit schadelijk is voor de decoder, ECoS en/of andere treinen op de baan.

Gr Richard
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hallo Richard,

er loopt op het Esu forum een draadje die ik gestart ben, al hoewel het probleem niet exact hetzelfde is als bij jou, is het wel een treinstel in combinatie met een Locsound5 decoder.  Ondertussen loopt mijn Hondekop met de zelfde decoder als Fred zijn exemplaar, redelijk door aanpassingen in de PWM motorregeling waardoor ook de verlichting nauwelijks meer knippert. Al met al een kwestie van een zwaarder belaste Esu Locsound5 decoder en bijverschijnselen.

Het probleem is op meerdere treinbanen geconstateerd, en hoop dat Esu het vroeger of later met een batch en firmware oplost. Let wel vooraf zat er een Locpilot 4 decoder in dit treinstel, waarmee hij perfect reed, pas nadat ik er zonder enige aanpassing aan het treinstel zelf een Locsound5 decoder inprikte in de NEM stekker begonnen de problemen. Zelf heb ik zoiets als het mij niet bevalt gaat de LS5 weer vervangen worden door een Lopi4

http://www.esu.eu/forum/forenuebersicht/topic//locsound_5_licht_blinkt_am_alle_aux_ausgaenge//2/

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Zoals ik het lees (en mijn Duits is niet perfect) heb jij niet het verschijnsel dat de decoder zich opnieuw lijkt aan te melden?
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Nee dat heb ik niet
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
k Heb vandaag nog wat zitten stoeien met de motorregeling. In de handleiding staan netjes per type motor wat de juiste instellingen zijn, helaas zonder effect.

Ook heb ik een Rivarossi VIRM rondrijden met een multiprotocol decoder. Deze heb ik ook op volle snelheid getest op het programmeerspoor, maar die geeft (zoals verwacht) geen storing.

Ze kunnen nu in ieder geval niet zeggen dat ik er zelf alles aan heb gedaan :)

'k Heb inmiddels antwoord van de leverancier, maar die verwijzen me gelijk door naar ESU. Ik hoop dat ze daar Nederlands verstaan, want mijn Duits is niet geweldig.

Gr Richard
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
heb je de locsound al eens een update gegeven ? Bij de laatste vernieuwingen van locprogrammer zitten verschillende verbeterde instellingen voor motor rijeigenschappen bij.
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Richard,

Zitten er nog 'ontstoor' componenten in de leidingen naar de stroomafname? (Sleper & massa)
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
@bellejt, helaas bezit ik geen lokprogrammer. k Zal de vraag neerleggen bij John, misschien dat hij het weet.

@wijbe, k Weet niet zo goed wat je bedoelt. Zo technisch ben ik niet :) Zit dit standaard wel op de printplaten van de ICE en de Strukton?

Het zit in ieder geval niet tussen de rails en de ECoS
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hallo Richard,

ik weet dat het niet om de hoek is, maar misschien is de volgende stamtafel in maart van de bollenstreek groep iets, om jouw probleem te simuleren, wij hebben een Centrale en minimaal 2 soortgelijke treinstellen ter beschikking met Johnsoldeert decoder print, om evt. decoders voor een test te verwisselen, tevens een locprogrammer om jouw decoder van de nieuwste firmware te voorzien.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Goede avond allemaal,

Wederom bedankt voor het mee denken.
Zojuist heb ik de hoofdbaan losgekoppeld, een backup gemaakt van de ECoS en daarna de ECoS naar fabrieksinstellingen gezet.

Daarna met een volledig schoon systeem heb ik de lok met de loksound v5 decoder op het programmeerspoor gezet.
Fabriek-af staat railcom aan, dus de lok meldde zich binnen 1 seconde. Daarna de gashendel iets open gedraaid en ik kreeg direct het m4 logo in beeld.

Ik ga even langs bij iemand met een ECoS, om te zien wat daar uit komt.

Wanneer ik daar ook niet wijzer van word, dan kom ik graag langs bij de stamtafel.

Gr Richard
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
en het probleem heb je alleen maar met die ICE?

in dat geval verdenk ik dat er een draadje oid niet helemaal lekker contact maakt, en dat er niks mis is met de decoder
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Nee ook met de strukton, die met een soortgelijke print en identieke decoder is omgebouwd.

Er is nog 1 ding wat ik kan testen, en dat is een originele marklin mfx lok openen, daar de decoder uit halen en vervolgens in de ICE stoppen.

k Ben daar alleen niet zo happig op, omdat ik geen zin heb op andere decoders te slopen ;)
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Als het alleen gebeurt in die ICE, dan moet het probleem toch daarin zitten, en niet in de decoder.  De decoder reageert misschien alleen net even wat anders op de storingen uit de motor.  Als de verlichting ook knippert, dan ga ik er van uit dat je motor op bepaalde momenten pulsen afgeeft.  Ik zou je aanraden ontstoorspoelen tussen de motordraden te zetten en dan nog eens te kijken wat er gebeurt.  Knippert de verlichting ook met die andere decoder?
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 19 januari 2019, 22:06:38


Dit is een foto van een koploper, zie bijvoorbeeld het onderdeel links, bruin, op de foto. Die zit tussen adapterprint en sleper. Soms geven dit soort onderdelen wel eens storing. Misschien dat er ook nog zoiets in de ICE zit.


Maar ik ben wel bang dat je blijft zoeken..... Het is zeer verstandig te beginnen met de nieuwste firmware te laden op de decoder met behulp van een Lokprogrammer.
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Die ontspoorspoel zat niet op mijn ICE 3 maar deze had ook geen dragerprint maar een decoderprint.
Maar het kan ook nog zijn dat de Ecos het probleem is ik ziet namelijk heel veel problemen die lijken terug te voeren naar mijn idee naar bepaalde freqenties die de Ecos uit stuurd het is wel gok.
Dus ik zou zeggen test of je met andere merken centrales ook de zelfde problemen hebt?
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Je kunt proberen om de Ecos op 20volt te zetten.
Kijken of dat het probleem oplost...
Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met voltage icm mfx /m4

Jan
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Het probleem kan zelfs worden veroorzaakt door de zonnepanelen van de buurman als er een slechte converter is gebruikt netvervuiling.
Vroeger met trafo's had je er geen last mee maar met geschakelde voedingen is het een ander verhaal.
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Goede morgen allemaal,

Zou het een idee kunnen zijn wanneer ik een booster tussen de ecos en de baan zet, die geen mfx-terugmelding ondersteund?

Wanneer ik dan een nieuwe lok koop, laat ik hem aanmelden op de ecos dmv het programmeerspoor.

Eenmaal aangemeld kan hij de hoofdbaan op.

Of is er een andere (goedkopere) hardwarematige oplossing die ik tussen de ecos en de baan kan zetten, om de mfx-terugmelding tegen te houden?

Hoor het graag!

Gr Richard

Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Richard,

Zou ik niet aan beginnen. Je lost hiermee niet het probleem op, maar maskeert het....

Heb je de decoder firmware nog geupdate door middel van een Lokprogrammer? Als je dit nog wil proberen, mag je ook best de decoders naar mij toe opsturen.

Ik heb inmiddels 5 a 10 Loksound 5's in gebruiken en het is me nog niet gelukt om de storingen te reproduceren

Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Hallo

Ik snap het niet helemaal.
Je kunt MFX toch in de decoder uitzetten? :?
Ben je volgens mij van het probleem af.

Bart
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Bart,

Zie quote. De oplossing door MFX uit te schakelen werkt tot nu toe bij mij, helaas niet bij Richard.

Citaat van: rscosworth op donderdag 06 februari 2020, 19:57:20
De uitgevoerde tests:
ECoS op MFX + DCC & decoder op MFX + DCC = Storing
ECoS op MFX + DCC & decoder op MFX = Storing
ECoS op MFX + DCC & decoder op DCC = Storing
ECoS op MFX & decoder op MFX = Storing
ECoS op DCC & decoder op DCC = Geen storing

De enige manier waarop ik geen storing krijg is wanneer ik zowel de ECoS als de decoder op DCC zet.
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Bart heeft wel een punt want ik lees nergens dat de soundlok 5 op DCC only is gezet om te testen mogelijk heeft Richard dit wel gedaan maar niet vermeld?
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Allemaal bedankt voor de reacties.
Wanneer ik de decoder op 'alleen DCC' zet, dan blijf ik de storing houden.

Alleen wanneer ik in de ecos zelf mfx uit schakel, dan is het verholpen. Helaas rijden al mijn andere treinen dan niet meer, dus dat is niet de oplossing.

Vandaar dat ik op het idee kwam om mfx in de centrale wel aan te laten, maar dmv een booster er tussen de mfx-terugmeldingen tegen te houden.

Het klopt dat ik het probleem dan maskeer en niet op los. Maar al het andere (muv een firmware update van de decoders) heb ik al geprobeerd.

@Wijbe, bedankt voor je aanbod. 'k Zal je binnenkort een PB'tje sturen.
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Citaat van: hmmglaser op maandag 16 maart 2020, 14:26:17
Bart heeft wel een punt want ik lees nergens dat de soundlok 5 op DCC only is gezet om te testen mogelijk heeft Richard dit wel gedaan maar niet vermeld?

Hallo

Ik had er ook overheen gelezen, maar het staat er wel.

Enige dat ik nog kan verzinnen is om de decoder op DCC te zetten zonder railcom.
Het lijkt mij dat MFX en railcom zich hier beinvloeden.

Bart
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Er staat me iets van dat Märklin locs met een ESU mfx OEM decoder voorheen ook last hadden van valse aanmeldingen en dat Märklin juist een smoorspoel tussen sleper en decoder toepaste, zodat de decoder een schoon signaal krijgt. Of dat hier ook van toepassing is, valt uit te proberen.
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Ik heb er in mijn ICE met een loksound 4 geen last van.

Smoorspoelen zijn ook verwijderd, loksound 5 is volgens Walter en Mij het probleem zelf.


Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE ombouw met loksound 5 van forumlid rscosworth
Fred, de V5 is een compleet nieuw design en misschien dat deze op de een of andere manier last heeft van gemengde proocollen.
Al zou je verwachten dat dit uitvoerig getest is geweest.
Maar soms lanceert een fabrikant een product dat nog niet geheel is uitontwikkeld, maar kunnen ze al wel verkopen en ondertussen wordt er aan een oplossing gewerkt, die dan later in een SW update wordt verwerkt.