Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke elektronica componenten zijn dit

Gestart door Timaximus donderdag 06 februari 2020, 20:59:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke elektronica componenten zijn dit
Beste collegae,

Kan iemand mij vertellen welke elektronica componenten dit zijn, zie bijlage?

Ik gok voor de twee zwarte dropjes SMD diodes. En dat andere ding lijkt een weerstand.

Maar wat zijn het werkelijk?

MvG,

Timaximus
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Hoi, de uit het oog uitziende weerstand zal wel mogelijk  een smoorspoel zijn.

De smid is  niet goed te zien maar ik denk geen condensator.

Grt,Willem.
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
1/2 watt weerstand en smd weerstand. (Bouwwijze)

Mvg. Marcel
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Waarschijnlijk een spoeltje en SMD weerstand of condensator.

groet
Harald
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Ik weet hier geen barst van af. Een groene weerstand, nog nooit gezien.
Los daarvan kan ik de gekleurde ringetjes erop niet zo goed zien (op mijn beeldscherm, zonder bril).
Dus die ene weerstand (groene) heb ik een beetje opgeblazen (beetje wazig, maar is nu beter te zien).

Ik ga uit van 3 weerstanden. Kijk anders even bij deze link.

Maar hoe zit dat dan met die kleurcodes als dit een smoorspoel is?
En als dat zo is, is er dan een website waarop je die kleurcodes bij smoorspoelen kunt natrekken?

Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Bedankt voor de reacties in ieder geval, zelf heb ik er helemaal geen verstand van.  :)

Dit zat in de Turn-Control van Fleischmann en zat los.
Toen ik dat weer wilde vast solderen zonken de zwarte SMD componentjes, die op dat moment nauwelijks zichtbaar waren, in de soldeer.
Het was als het ware gestapeld gesoldeerd.

Voordat ik de Turn Control open maakte werkt hij al half.
Nu draait de draaischijf alleen links om.
Al hoor je bij het rechtsom draaien van de rode knop ook een duidelijke klik, van een relais vermoed ik, net als bij linksom.

Als ik rechtsom schakel en ik verbind kort (ff aantikken) twee pinnen van het aansluitblok doet hij het wel rechtsom.
Maar als ik de schroevendraaier er tegen aan blijf houden dan blijft hij draaien.
Daarom wil ik dit stukje herstellen met componenten met gelijksoortige functie maar wel wat groter zodat ik het zelf kan solderen.
SMD is mij te klein.

Mogelijk werkt de Turn Control dan wel weer beide richtingen op.

Ik heb met een diode uitgevogeld hoe de stroom dan loopt, dat is van pin 1 naar pin 2.
En de componenten die ik nu allemaal los heb gesoldeerd zaten voor de meltdown volgens het onderstaande schema.
De flow richting zijn de gele pijlen.

Kunnen jullie op basis hiervan al wat meer zeggen?

Groene rechthoek is de smoorspoel/weerstand/? en de twee zwarte blokjes zijn de SMD componenten.

MvG,

Timaximus
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Van die kleine dingetjes heb ik geen idee wat dat zijn, maar die component met vijf ringen is volgens mij een precisieweerstand van 1700 Ω, ±1%. Ik heb er ook nog een paar liggen, al heb ik geen idee waarom eigenlijk. De 5%-weerstanden voldoen prima.

Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Ik vermoed 3 weerstandjes, of 1 weerstandje en 2 diodes.
Kwestie van met een universeelmeter in het weerstandsbereik (ohm) even nameten dan weet je zeker wat 't zijn en heb je ook gelijk de waarden.
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Als ik de 'Weerstand' met de Testboy meet dan komt deze uit op 2710 ohm.

De zwarte blokjes kon ik niet meten. Zag wel met een vergrootglas het getal 2 op een zijkant staan. Als ik naar de vorm kijk en de kleine aansluitpuntjes dan vermoed ik dat het SMD diodes zijn.

Stel als dit zo is en we dit projecteren op het schema wat zou dan een logisch schema zijn?

Met andere woorden hoe zouden de diodes dan moeten staan wat sper richting betreft?

En wat doet het eigenlijk?

MvG,

Timaximus
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Weet je zeker dat t diodes zijn? Ook dat is door te meten. En dan is t belangrijk waar en hoe ze in de schakeling van je draaischijf zaten.
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Meet ik dat dan ook met de ohmse waarde. Dus gesperd oneindig en doorgaand 0 of iets dergelijks?

Het is Volgens mij een onderdeel van de Draairichting omschakeling.

Zal het schema uitbreiden met de draaischijf aansluitingen.

MvG,

Timaximus
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Op Google zijn wel wat schema's te vinden.  Heb je een foto van de print, en misschien het artikelnummer?

Re: Welke elektronica componenten zijn dit
SMD diode is doorgaans rond van vorm (zeg maar een tonnetje).

Mvg, Johan
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Ik kan een foto maken van de print van de Turn-Control waar ik de elektronica componenten vanaf heb gesoldeerd.

MvG,

Timaximus
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Ik heb even gekeken welke functie op welke pin zit van de Märklin draaischijf.

Op pin 2 en 3 zitten de motor, die worden dus omgepoold. En op pin 1 zit de spoel.

De spoel is de schakelaar onder de brug die zorgt voor het bewegen in stapjes (de hoorbare klik).

MvG,

Timaximus
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
De rode en blauwe draad heb ik er zelf aan gesoldeerd.

Daar waar eerst de componenten uit het schema zaten gesoldeerd.

MvG,

Timaximus
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Citaat van: Timaximus op zaterdag 08 februari 2020, 10:29:07Als ik de 'Weerstand' met de Testboy meet dan komt deze uit op 2710 ohm.

Ik dacht dat de eerste ring bruin was (=1), vandaar dat ik op 1700 Ω kwam, ±1%. Blijkbaar is de eerste ring rood (=2), dan komt het uit op 2700 Ω, ±1%. Een afwijking van 10 Ω valt binnen de marge.
Re: Welke elektronica componenten zijn dit
Alle collegae, bedankt voor het meedenken maar ik laat de Turn-Control voor wat die is.

Laten onderzoeken om te kijken of deze te repareren is gaat te veel kosten.

Dus gaan we maar voor een nieuwe draaischijf decoder. Ik laat wel weten welke dat uiteindelijk geworden is.

Wel jammer hoor want op het rechtsom draaien na doet hij het prima. Als ik van spoor 1 naar spoor 2, 3 of 4 ga en dan een 180 graden er achteraan doe, en ik selecteer dan weer spoor 1 dan gaat hij ook weer netjes terug naar spoor 1 linksom omdat dat dan de kortste weg is. En je kan de draaischijf zowel automatisch via WDP aansturen als handmatig via de draaiknop. Ik zou dit natuurlijk wel in WDP zo kunnen instellen om het probleem te omzeilen maar een nieuwe draaischijf decoder is een betere keuze.

MvG,

Timaximus