Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

K83 extern voeden. Hoe?

Gestart door Annemia donderdag 06 februari 2020, 17:50:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K83 extern voeden. Hoe?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
K83 extern voeden. Hoe?
De K83 modules op mijn baan, ik heb er nu vier en twee Viessmann 5211 wil ik met een aparte trafo gaan voeden. 
Ik heb daarvoor nog een blauwe Märklin trafo 6631 met plastic kast liggen, die ik daarvoor wil gebruiken.

Nu heb ik op het forum zitten kijken, maar kom er niet helemaal uit. Wat ik tegenkom is dat er bij er wordt geadviseerd om een Viessmann 5215 Powermodule er tussen te zetten.
Hoeveel van deze modules heb ik dan nodig? In de gebruiksaanwijzing van de powermodule lees ik daar niets over. Of moet ik daarvoor aan het rekenen slaan. Maximaal vermogen powermodule gedeeld door het vermogen dat een K83 neemt?
Daarnaast, Is het beslist noodzakelijk om er een powermodule tussen te zetten?
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Lid sinds: 2017

offline
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Je kan zowel de K83 als de 5211 van een aparte voeding voorzien.
Een powermodule voor de 5211 is niet echt nodig.
Een aansluitschema voor de 5211 staat in de wiki zie : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6083_60831_Wisseldecoder.

Het extern voeden van een k83 is wat omslachtiger, dan kan met een Marklin 60822 en minimaal 1 M83/M84
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Lid sinds: 2017

offline
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Dat wiki-plaatje voor de aansluiting van Viessmann 5211 is wel erg gedateerd.
Neem de gebruiksaanwijzing van de decoder erbij. Laat die powermodule weg en sluit de gele draad van de trafo rechtstreeks aan op de E-bus van de decoder. Hetzelfde voor de massadraad.
Een powermodule is nergens voor nodig: leidt eerder tot overbelasting van de wisselaandrijving,

Cees
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Ik heb dus nog de ?oude? k83 decoders. Kan ik daar ook de 60822 voor gebruiken? Als ik het goed begrijp zijn de Viessmann decoders simpeler en goedkoper extern te voeden dan de Märklin.
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Lid sinds: 2017

offline
Re: K83 extern voeden. Hoe?
De k83 is extern te voeden met de 60822 en minimaal 1 M83/84. Dit laatste is nodig omdat de 60822 een niet werkende baanaansluiting heeft.
Voor alles kan gezegd worden dat als je weet hoe het moet, het simpel is ..., kwestie van leren en doen.

Als je al K83 decoders hebt en je wil toch extern voeden is dit een oplossing, goedkoper dan allemaal nieuwe decoders kopen.
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Een andere optie is de k83s te voeden met behulp van een kleine booster. Trafo erachter en de booster aan de centrale koppelen. Je kunt dan de k83 decoders voeden met de rode en bruine draad van de booster.
Volgens sommigen een dure oplossing, maar Litffinski maakt niet zo dure, lichte boosters (DB2) die niet heel duur zijn. Dan kan het best.

Groet,

Peter
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Lid sinds: 2017

offline
Re: K83 extern voeden. Hoe?
Een k-83 Märklin decoder is eenvoudig extern te voeden met een gewone (licht)transformator.
Daarvoor is een kleine ingreep nodig: doorslijpen/zagen van een soldeerpad.
Hier vind je de beschrijving, wel Duits maar de foto's malen alles duidelijk KLIK
Cees

EDIT Fred, linkje ingekort.

Lees deze ook eens: KLIK