Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Extra functies MFX mbv Motorola protocol

Gestart door MRdirect woensdag 05 februari 2020, 13:16:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Extra functies MFX mbv Motorola protocol
De MFX decoders kunnen ook dmv het Motorola New (MN) protocol worden aangestuurd.
Voor de F5 t/m F8 functies wordt onder MN protocol loc-adres+1 gebruikt.
Zo voor F9 t/m F12 loc-adres+2, enz.
Tot hoeveel functies gaan de moderne FMX loc-decoders?
Met andere woorden hoeveel extra adressen worden er tbv MN gebruikt?

M.vr.gr. Marco
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
MFX decoders kunnen tot maximaal 32 functies bevatten, dus F0 t/m F31. Echter, niet alle Märklin MFX decoders bevatten zoveel functies. Soomige modellen hebben bijv. maar 16 functies. Dus kijken in de handleiding van het model hoeveel functies aan boord zijn.
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
 @citaat @citaat MFX decoders gebruiken geen mototrola adressen.
De adressen die je in de decoder instelt worden niet door MFX gebruikt.
Telkens als je mfx lok wordt aangemeld, krijgt deze een nieuw adres van de centrale en deze adressen zijn niet uit te lezen.
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Door het uitlezen van een aantal mfx-decoders op mijn CS3, kon ik zien dat Märklin niet altijd de constructie Mm-adres+1 en Mm-adres +2, enz. gebruikt.
Wat ik wel zie is dat de adressen 253, 254 en 255 vaak gebruikt worden.

Dus als je geen CS1, CS2 of CS3 gebruikt, en dus ook geen mfx dan zouden dit wel eens de bruikbare adressen kunnen zijn.
Op de mLD en mSD decoders zijn de adressen wel te mappen. Of dat met vast ingebouwde ook lukt weet ik niet.

John
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Heren, dat was toch niet de vraag, dus het kan ook niet het juiste antwoord zijn.

Groetjes.
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Tuurlijk is dit een juist antwoord. TS vraagt tot hoeveel functies ze gaan, maar als je de helft niet kan vinden, heb je sowieso een probleem.
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Het enige wat ik weet en ook toepas met mijn centrale en diverse Märklin lokdecoders, die ook MFX kunnen, is het lokadres +1 "invullen" in register 75, hiervoor gebruik ik de Märklin 6021 centrale op de club in Den Bosch.

De vraag hoeveel functies bereikbaar zijn met een Motorola formaat is een goede vraag en alleen maar uit te vinden denk ik door het uit te proberen, ik heb wel eens ergens de registernummers gelezen waarin lokadres + 2 en lokadres + 3 gezet moeten worden of uit proberen met de adressen 253, 254 en 255 (steedss functies F1 t/m F4)

Groet, Anne W
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
 @citaat en  @citaat @citaat etc. Lees even een eerder draadje en nog een eerder draadje van Marco, dan krijg je een indruk waar hij mee bezig is. Dan wordt ook zijn vraag "Tot hoeveel functies gaan de moderne FMX loc-decoders?Met andere woorden hoeveel extra adressen worden er tbv MN (Motorola Nieuw) gebruikt?" duidelijk
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
 @citaat Klopt helemaal, mijn eerdere reactie slaat ook de plank mis.
Dus ben ik even in de handleiding van een mSd3 gedoken en je kunt onder MN 16 functies aanroepen.
Hiervoor kun je naast het hoofd adres dat in CV1 staat ook nog drie volgadressen ingeven:
CV75: tweede adres (1ste volgadres; Het adres is per decoder verschillend: 60965=79, 60966=73, 60967=25; kan met bit 2 in CV49 worden geactiveerd)
CV17: derde adres (2de volgadres; default 254; kan met bit 2 in CV49 worden geactiveerd)
CV18: derde adres (2de volgadres; default 253; kan met bit 2 in CV49 worden geactiveerd)
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Betekent dit dan dat mits programmering met een 6021 van de cv's, als de loc bvb adres 70 heeft, 71 is dan voor de functies f5 tot f8, 72 en 73 zou kunnen gebruiken ?
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Extra functies MFX mbv Motorola protocol
 @citaat Je aanname klopt voor het gebruik van de 6021. In principe zou het ook moeten werken voor andere besturingseenheden die ook gebaseerd zijn op of werken als de 6021.