Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Schakelen van programmeerspoor.

Gestart door mikeloper dinsdag 04 februari 2020, 18:21:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelen van programmeerspoor.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Schakelen van programmeerspoor.
Beste lui,

Kleine introductie, Afbeelding 1 geeft de huidige situatie weer. Kleine beetje speel ruimte om loccen, seinen en wissels te programmeren.
Echt ideaal is het niet. Ik wil iets anders, namelijk gewoon een simpel ovaal met inhaalspoor en een uithaalspoor. Afbeelding twee. Graag zou ik het uithaalspoor als programmeer spoor willen, rode sporen. Maar ik wil het schakelen, zodat na het programmeren de trein de baan op kan rijden en kan testen.

De vraag, kan iemand mij een mooie en simpele schakeling uit tekenen want zelf heb ik geen flauw idee.

Owja u ziet op afbeelding 1 M* 6021, ben inmiddels in het bezit van een ECoS 2 waarmee ik het proefbaantje wil gaan besturen (lees dingen uitproberen)

Ik hoop dat het te volgen is. Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Mike
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Schakelen van programmeerspoor.
dubbelpolige omschakelaar en rails volledig isoleren
Re: Schakelen van programmeerspoor.
zo heb ik het gedaan,wel met een ander schakelkastje (72740)
:arrow: [size=78%]https://railway.zone/post/Create-A-Simple-Programming-Track-For-The-Marklin-Mobile-Station-2[/size]


:idea: kan je trouwens ook een rollerbank op aansluiten;


mvg,
Michel
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Schakelen van programmeerspoor.
of je gebruikt gewoon een schakelrelais van M : 7244 ; 7245 en bedienen met drukknopjes. Of zijn broertje van viessman
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Pas wel op: de massa van het programmeerspoor mag ook geen direct contact maken met de massa van de hoofdbaan (heb ik wel eens gelezen in de handleiding: volledig elektrisch gescheiden). Bij een loc of wagon die (misschien slechts tijdelijk) op beide stukken staat, kan dat dus al een probleem veroorzaken in de ECoS. Zorg dus dat ook de massa gescheiden is!
Dus bouw wel een zekerheid in, dat je de met een 7244 de sporen samen met de wissel om laat polen: staat de wissel op aftakken naar het programmeerspoor, dan stroom en massa vanaf de hoofdbaan. Staan de wissels op niet-aftakken naar het programmeerspoor, dan massa en stroom van de programmeerspoor-uitgang. Eventueel kan je dit in de ECoS ook nog met aparte "knop" programmeren, zodat je dat omzetten van de 7244 naar programmeerspoor altijd "handmatig" laat gebeuren. Maar als dan de wissel weer omgaat naar aansluiting op het hoofdspoor, dan zou dat automatisch de 7244 weer in de hoofdstroomstand moeten zetten. De wissel naar het korte opvangspoortje zou ook mee moeten bewegen in dezelfde wisselstraat. Bij standje programmeerspoor zou die af moeten takken naar het korte spoortje, zodat niet loslopende wagens per ongeluk over beide stroomkringen komen te staan.
Wellicht ook nog handig om dat dan met een lichtsein op de baan te koppelen (op de derde of vierde aansluiting van de  7244), zodat je kunt zien in welke stand de 7244 staat (ik heb voor een vergelijkbare situatie een W-sein met lampjes in gebruik).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...

Groet, Paul
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Lees paragraaf 8.4 van de ECOS - Handleiding !!
Een relais is naar mijn mening nergens voor nodig: de Ecos heeft zelf een relais dat omschakelt van programmeer- naar hoofdspoor. 
Ompolen is ook nergens voor nodig.
Een programmeerspoor van 2 x 236 is groot genoeg: loc's van meer dan 45 cm bestaan nauwelijks.

Cees
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Hierbij de tekst uit de ESU handleiding. Als ik het goed begrijp wordt het programmeerspoor, als je de functie niet gebruikt, gewoon als hoofdspoor aangestuurd.
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schakelen van programmeerspoor.
 @citaat

Klopt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 14 februari 2020, 12:07:01
Een programmeerspoor van 2 x 236 is groot genoeg

Maar dan kun je de locs dus nooit laten rijden! Lijkt me niet handig...
Re: Schakelen van programmeerspoor.
 @citaat2 beter een rollerbank gebruiken,kan je programmeren en laten rijden,


mvg,
Michel
Re: Schakelen van programmeerspoor.
Zucht

Cees