Pas wel op: de massa van het programmeerspoor mag ook geen direct contact maken met de massa van de hoofdbaan (heb ik wel eens gelezen in de handleiding: volledig elektrisch gescheiden). Bij een loc of wagon die (misschien slechts tijdelijk) op beide stukken staat, kan dat dus al een probleem veroorzaken in de ECoS. Zorg dus dat ook de massa gescheiden is!
Dus bouw wel een zekerheid in, dat je de met een 7244 de sporen samen met de wissel om laat polen: staat de wissel op aftakken naar het programmeerspoor, dan stroom en massa vanaf de hoofdbaan. Staan de wissels op niet-aftakken naar het programmeerspoor, dan massa en stroom van de programmeerspoor-uitgang. Eventueel kan je dit in de ECoS ook nog met aparte "knop" programmeren, zodat je dat omzetten van de 7244 naar programmeerspoor altijd "handmatig" laat gebeuren. Maar als dan de wissel weer omgaat naar aansluiting op het hoofdspoor, dan zou dat automatisch de 7244 weer in de hoofdstroomstand moeten zetten. De wissel naar het korte opvangspoortje zou ook mee moeten bewegen in dezelfde wisselstraat. Bij standje programmeerspoor zou die af moeten takken naar het korte spoortje, zodat niet loslopende wagens per ongeluk over beide stroomkringen komen te staan.
Wellicht ook nog handig om dat dan met een lichtsein op de baan te koppelen (op de derde of vierde aansluiting van de 7244), zodat je kunt zien in welke stand de 7244 staat (ik heb voor een vergelijkbare situatie een W-sein met lampjes in gebruik).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...
Groet, Paul