Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

stroom voerende koppeling los maken

Gestart door wouter dinsdag 04 februari 2020, 15:35:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stroom voerende koppeling los maken
beste mensen

ik heb de rijtuigen set 43935  van Marklin met stroom voerende koppelingen
het aan elkaar vast zetten is geen probleem  maar hoe krijg je ze weer los ?
het gaat in ieder geval niet met het zwarte ''wip nippeltje '' van Marklin
Re: stroom voerende koppeling los maken
 @citaat Het wipnippeltje gebruiken én tegelijkertijd de wagens, met zachte drang, uiteen trekken.
Je hebt dus drie handen nodig... Ik zet de karren boven de ontkoppelrail en plaats dan iets zwaars op de lip die de ontkoppelaar omhoog drukt.
(derde hand)... ;)
Re: stroom voerende koppeling los maken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: stroom voerende koppeling los maken
lipjes omhoog duwen en met wat gefriemel lukt het wel. Lastig is het zeker, maar eens zal je het doorhebben hoe het moet.
Goed oefenen. Fietsen kon je ook niet in 1 uur tijd.
Re: stroom voerende koppeling los maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: stroom voerende koppeling los maken
Hoi Wouter.
Gisteravond ook bezig geweest om een rijtuigen set die voorzien was van stroomvoerende koppelingen weer eens te koppelen en te ontkoppelen.
Deze zijn nog vrijwel nieuw en koppelen erg mooi, het ontkoppelen lukte uitstekend met de koppeling "wipper", je moet alleen (zoals Tony ook al opmerkte) even goed aanvoelen wanneer het palletje omhoog gaat maar zodra je dat voelt is de koppeling ook echt los.

Succes!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: stroom voerende koppeling los maken
Wagens licht tegen elkaar aan drukken en dan de koppeling omhoog wippen.
Re: stroom voerende koppeling los maken
 @citaat
Dat werkt bij mij ook het beste. De koperen contacten drukken de koppelingen uit elkaar waardoor ze erg strak zitten. Door ze weer wat in te duwen haal je die spanning er af en ontkoppelen ze redelijk makkelijk.