Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

SDS Motor VT 04.5 (37772)

Gestart door Anne W maandag 03 februari 2020, 22:12:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SDS Motor VT 04.5 (37772)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
SDS Motor VT 04.5 (37772)
Gistermiddag kreeg ik een verlaatmelding in mijn Raptor van lok 38, de VT 04.5, heel raar, want die heeft al vele jaren betrouwbaar gereden, ik zag in de verlaatmelding ook gelijk waar hij stond.

Gecheckt of die sectie er "niet uit lag" door kortsluiting, maar nee, alle 4 de ledjes brandden, naar de trein gegaan, stond in schaduwstationsspoor M10-4, op weg naar inrijspoor M05 en stationsspoor HO5MK, het is een bocht en het klimt, dus daar gebeurt wel eens wat meer wat, duwtje gegeven en de trein ging rijden.

Op de terugweg van HO5MK naar het bergstation St. Niklaus merkte ik dat de trein niet vloeiend reed, dus vanmiddag de lok van de rails genomen, open gemaakt, een hele exercitie, want de motor zit op het "Jacobs" draaistel tussen de twee bakken, nadat ik goed kon kijken ontdekte ik een los draadje.

De SDS motor heeft drie draden om het magnetische draaiveld te maken en nog drie draden, ik denk voor de regeling of zoiets, ik heb het losse draadje weer vast gesoldeerd, alles weer in elkaar gezet en getest, alles weer prima in orde, de SDS motor is zelfs op lage snelheid met de hand niet te stoppen.

Het feit dat er losse draden tussen de hoofdprint en print bij de motor zijn, zit hem in het feit dat de motor op dat draaistel zit, bi de andere loks zit de motor via een 6-polige bandkabel aangesloten op de hoofdprint.

Er valt inderdaad niets te doen aan de Märklin SDS motoren, behalve het controleren van de bedrading en de 6 polige bandkabel, alhoewel daar heel vaak niets aan te doen is.

Groet, Anne W
Re: SDS Motor VT 04.5 (37772)
Er valt wel meer te doen alleen gaat het gelijk in de papieren lopen helaas,vervangende motor of stuurprinten :(