Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek

Gestart door Steem maandag 03 februari 2020, 21:10:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Qua schaduwstations, helix en daalspoor ben ik er inmiddels wel uit (en is de tafel ook al ver gereed), maar met de "bovengrondse" sporen nog niet. Ik weet wel dat ik een station wil over het schuine stuk, maar wat ik precies met de overige ruimte moet doen is mij nog een raadsel. Ik wil het liefst een (dubbel)spoortje bij een VAM terminal en als het kan wat opstelspoor voor bijvoorbeeld een goederentrein. Sowieso moet er een inhaalspoor bij het station komen. Ik heb meerdere plannen gemaakt waarin dit wel kan, maar ik vraag graag om jullie hulp om er ook eens naar te kijken. Zo dicht mogelijk bij de realiteit heeft de voorkeur (hoeft niet echt te hebben bestaan, als het maar zo logisch mogelijk is).

Ik heb als bijlage het .any bestand toegevoegd met een zo kaal mogelijk versie van mijn plan. Hier ook 2 afbeeldingen van het geheel. De ene zonder daalsporen en de ander met. Het groene vlak is de tafel. Voor de bovenste laag mag daar best nog wat bij aangeplakt worden, zolang ik er nog maar een beetje normaal bij kan komen en staan.



Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Mooi subtiel gebruik van wissels, geen overdaad. Het ziet er zo net uit als ProRail het NS net wil maken. Dit terzijde.
F.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Kan je ook aangeven op welke sporen je nu halteert vanuit een bepaalde richting en van welk spoor je dan komt? En richtingspijlen zijn in dit geval ook handig.

Je wisselstraten zijn nu niet synchroon, met een reden neem ik aan.

MvG,

Timaximus
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Het niet synchroon zijn van de wisselstraat viel mij ook al op. Stel dat je rechts rijdt, dan kun je wanneer je vanuit de spiraal links boven in het plan op de grijze inhaalsporen komt aan het einde niet meer op de rechterbaan terug komen.
Het verschil zit in het missen van 1 kruiswissel.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Maar hoe ga je het opstellen bepaald de rails de ruimte of worden de gebouwen bepalend lente breedte?
Heb zelf 2x de overkapping van station Bonn van kibri die de maatvoering bepaald rails aan de hand ervan de perron breedte gemaakt.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
De wissels en sporen zijn slechts een voorbeeld. Ik had misschien beter als voorbeeld de wisselstraten en het derde spoor eruit kunnen laten. Ik weet overigens ook niet wat jullie bedoelen met "synchroon" in dit geval. Ik heb gewoon gekeken hoe rechts rijdende treinen altijd op elk van de 3 sporen kunnen komen.

Maar aanpassen staat dus vrij. Eigenlijk zijn er 4 bepalende factoren:


  • De afmetingen van de tafel (met hele kleine afwijkingen daargelaten, zolang ik er maar normaal bij kan staan)
  • De aansluiting op de helix links
  • De aansluiting op het daalspoor rechts
  • De treinen rijden rechts

De baan zal straks de scenery bepalen. Ik wil graag met treinen rijden van maximaal 5 reizigers rijtuigen schaal 1:100. Het wordt een tussenstation met (voornamelijk) passerende goederentreinen en stoppende reizigerstreinen. De langere reizigerstreinen (Koploper, Hondekop, DDM, ICR en DB IR) rijden van de het ene schaduwstation naar het andere en terug en er zijn 2 pendelende treinen (DE2 en DE3) die ieder vanuit een eigen schaduwstation vertrekken en daar ook naar terugkeren. Het is ook de bedoeling dat zo nu en dan een plezier stoomtrein langs komt.

En verder wil ik dus, als het leuk past, een klein rangeer/VAM terrein. Het enige gebouw dat ik al heb is de Artitec VAM Terminal Harlingen.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Dat is precies wat wij bedoelen: je rechts rijden treinen kunnen idd wel op elk van de 3 sporen komen vanaf de cirkel gezien, maar kunnen het derde spoor niet meer rechts rijdend verlaten (rechts onderin het plan). Dit zou je bijvoorbeeld op kunnen lossen door in de bocht 2 overloopwissels te plaatsen die de trein van de binnenste bocht weer naar de buitenste bocht kunnen leiden.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Ah op die fiets. Dat heb ik inderdaad in een ander ontwerp opgelost met een meegebogen wissel. Maar dat is eruit gestript in deze versie. Ik wou een kale versie opleveren waarmee jullie aan de slag konden. Maar dat zorgt blijkbaar voor veel verwarring door de wissels en het derde spoor. Mijn fout. Ik zal vanavond een nog lagere versie uploaden.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Hier is de kale versie (afbeelding en .any bestand). Ik zal straks ook wat eigen creaties tonen. Met name van het station gedeelte.

Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Sorry voor de dubbele posts maar hier een aantal eigen creaties:

Optie 7.2.2 is een al wat ouder ontwerp met de recente toevoeging van een gebogen wissel rechts. Voor beide zijdes is er een inhaalspoor en hoewel ik het stuk rechtsonder best mooi vind ben ik niet zo'n fan van de vele kruiswissels linksboven. Dit is heel makkelijk op te lossen met nog een gebogen wissel bij de start van de helix maar dat houdt wel in dat vertrekkende treinen richting de helix tijdelijk het andere spoor blokkeren. Bovendien verlies ik in dit ontwerp een aardig stuk van mijn doorloopruimte.



Optie 7.2.5 houdt zich wat meer aan de originele afmetingen van de baan, maar ik zal toch een stukje extra tafel moeten maken zodat de treinen niet te dicht langs de rand rijden. Ook hier zit een gebogen wissel in maar er is slechts één inhaalspoor (die wel voor beide richtingen bruikbaar is):



Optie 7.2.6 heeft ook maar één inhaalspoor maar door de rails iets te verleggen heb ik geen gebogen wissel nodig. Wel verlies ik hier weer wat doorloopruimte:



Persoonlijk denk ik dat die doorloopruimte niet zo'n probleem is. Wie weet kan ik een stukje wegklapbaar maken? In dat geval heeft 2.2 mijn voorkeur met het liefst nog een aanpassing zodat die vele kruiswissels niet nodig zijn. In alle drie de ontwerpen is het kortste opstelspoor voor het station overigens 1.76 meter lang.

En misschien is dat gedeelte rondom het station nog wel mijn minste zorg. Ik zoek vooral een mooie oplossing voor mijn rangeer/VAM terrein. Dus alle hulp is van harte welkom!
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Dag Steven,
Misschien zie ik het verkeerd (of kijk ik anders naar je plannen), maar in het geval van het 4 sporige station zie ik 2 inhaalsporen (minimaal), 1 voor beide doorgaande sporen. Maar omdat alle sporen in het station vanuit beide richtingen volledig gebruikt kunnen worden kun je ook 2 inhaalsporen in 1 richting gebruiken (naast het doorgaande spoor), terwijl er nog steeds een trein uit tegengestelde richting het station door kan komen.
Ik denk dat je dus bijzonder flexibel bent met deze opstelling (laatste plaatje).
Of je veel of weinig kruiswissels wil gebruiken hangt juist af van deze flexibiliteit. Wil je vooraf al dat een trein een bepaald inhaalspoor slechts in 1 richting mag berijden, dan kun je het aantal kruiswissels terug schroeven (of vervangen door een vaste kruising).

Voor je VAM trein heb ik nog geen oplossing. Wat wil je daar precies mee. IK neem aan dat je station in eerste instantie voor personenvervoer is. Voor de afhandeling van het VAM transport zul je dus mogelijk elders op de baan een spoor moeten aanleggen, evt met de mogelijkheid tot locwissel, om weer op de hoofdbaan terug te kunnen komen.

gr. Gertjan

Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
In de plannen die je zoal laat zien, zijn de bochten steeds R2 en R3.

Dat je geen R1 wilt gebruiken, begrijp ik, dat zou ik zelf ook alleen doen als het anders écht niet zou passen. Maar waarom gebruik je in sommige voorbeelden dan toch de boogwissels 671/672? Die zijn immers óók R1. Je hebt ruimte genoeg voor de slanke boogwissels 771/772. En hoe sta je tegenover slanke wissels 711/712? En de ruimere bogen 430, 530 en zelfs 912?

Om je een idee te geven van wat er zoal mogelijk is, heb ik een alternatieve rechterkant ontworpen. Dankzij de vier slanke meegebogen wissels zijn alle stationssporen al verbonden met beide sporen aan de achterkant vóórdat het eigenlijke station begint. Dat levert extra lengte op voor de stationssporen. Een deel daarvan gaat wel weer verloren doordat de ruimere bocht (die wissels zijn R3) zelf ook wat meer plaats inneemt, maar met name het binnenste stationsspoor profiteert er nog steeds van.

Ik heb het bij drie stationssporen gelaten, maar daar kun je natuurlijk heel eenvoudig méér van maken.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
@Gert-Jan: Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat het VAM terrein niet te dicht op het station moet staan, want het station is inderdaad voor personenvervoer. Zelf zat ik te denken om het spoor midden boven door te trekken en dan rechts een dubbelsporig terrein te maken. Zo kan een loc kop maken want het moet een operationeel terrein worden. Ik moet alleen wel opletten dat ik daarmee mijn mangat aan die zijde niet te smal maak.

Wat betreft het viersporig plan: In het bredere tussenstuk komt een perron. Dus dan zijn er 3 perrons en blijft er 1 inhaalspoor over voor het geval alle 3 de perrons bezet zijn. Bij de eerste afbeelding zit een extra inhaalspoor tussen perron 1 en 2. Ik weet daarin niet wat realistischer is.

@Rob: Dat is interessant wat je daar toont. Hier ga ik even mee aan de slag! Slanke wissels zou fantastisch zijn...
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
 @citaat
Citaat van: Steem op vrijdag 07 februari 2020, 13:49:06@Rob: Dat is interessant wat je daar toont. Hier ga ik even mee aan de slag! Slanke wissels zou fantastisch zijn...

Vind ik ook, ik ben uitgesproken fan van slanke wissels. Heb er net 17 besteld...
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Zoveel hoop ik er niet nodig te hebben. Het is al duur zat! :D

Ik ben aan het werk gegaan met je ontwerp en ben zo snel op onderstaande uitgekomen. Ik sluit al aan op de helix en het daalspoor dus dat is mooi. De geometrie met slanke wissels biedt weer allerhande nieuwe mogelijkheden dus ik kan weer even lekker stoeien. In dit ontwerp kan ik vanaf links nog niet op alle sporen komen maar ik moet "helaas" richting het zuiden rijden nu. Ik ga er zondag of maandag in ieder geval mee verder. Dank alvast voor jullie hulp tot nu toe. :thumbup:



Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
 @citaat Als je links in de bocht meegebogen wissels gebruikt (net als aan de rechterkant), dan kun je aan het begin van het rechte stuk de slanke wissels gebruiken om alle sporen te gebruiken.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Dat was inderdaad het idee. Ik had helaas geen tijd om het uit te werken en ben nu thuis bij vrouw en kind en heb daar geen computer meer. Dus moet even wachten met uitwerken. Hopelijk past het! Ik vind het hele geheel er nu in ieder geval al veel natuurlijker uit zien.

Heb inmiddels ook alweer een boel andere ideeën dus popel om weer verder te gaan.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
 @citaat Ik zie het resultaat wel verschijnen O:-D
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Het hoeft toch niet zo te zijn dat je het station kunt verlaten naar elk spoor?

Dat is in het echt ook niet altijd het geval. Het geeft in ieder geval een speels element als er een trein op een bepaald spoor komt en dan weer moet keren.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Dat hoeft zeker niet. Misschien als alle treinen in ieder geval op het middelste spoor binnen kunnen komen is het al voldoende. Maar dan zit ik ook nog met het inhaalspoor. In dat geval is het denk ik net zo makkelijk als alle sporen bereikbaar zijn.

Keren zal alleen gelden voor de 2 pendelende treinen en de VAM trein. De rest is allemaal doorgaand.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Aan de rechterzijde heeft u bochtwissels gebruikt. Is dit niet mogelijk aan de linkerzijde?
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Zie eerdere berichten. Is inderdaad de bedoeling maar nog niet aan toegekomen. En "je" is meer dan prima hoor!
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Weer een nieuwe opzet met ook meegebogen wissels richting de spiraal, inhaalsporen voor beide zijden en ook een eerste probeersel voor het VAM spoor. Het stationsgebouw met wat stad kan dan links komen, en rechts tussen de sporen een industrieterrein. En helemaal rechts onder een stukje weiland oid. Wellicht wordt het nu te druk, maar dat is een keuze maken tussen veel spoor en bedrijvigheid of wat meer rust. Gezien het oog op realisme is die rust beter, maar dan kan ik een VAM terrein wel op mijn buik schrijven...

Het liefst tak ik voor de treinen die van rechts komen en op het bovenste stationsspoor uitkom eerder af, maar ik zie echt niet hoe. Het bruikbare perrondeel kan dan langer worden namelijk. Jullie nog ideeën of op/aanmerkingen?



Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Hier is nog een voorbeeld van een station: vier meegebogen wissels zowel links als rechts, maar nét iets anders: rechts met extra bochtjes van 15° en een 24172 om de parallelafstanden van de stationssporen groter te maken. Met andere bochtjes en rechten kun je nog véél meer parallelafstanden bereiken.

Links in de binnenbocht heb ik een andere truc uitgehaald; daar ligt, onder andere, een 24224 (de rode rails). De 24,3° van die bocht matcht prima met twee van de slanke bochten van 12,1° in de buitenbocht. Doordat de 24224 echter veel krapper is, is dat óók een manier om de parallelafstanden in het station groter te maken. Ergens moet dan een afwijking van 0,1° gecompenseerd worden. Bij het neerleggen van rails merk je dat niet eens. Bij het ontwerpen moet je echter wél aangeven waar dat gebeurt, anders sluit het een eind verderop niet meer zo goed aan. Ik heb daarom twee rails geel gemaakt: Voor wat betreft WinTrack zijn die 0,1° gebogen.
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Wederom heel erg bedankt. Ik heb wat verder gespeeld met jouw voorstel. Ik heb het kopspoor eruit gehaald en wat gestoeid met het VAM spoor (v07.2.7.5). Daar ben ik nog steeds niet tevreden over maar heb wel ook meteen nóg meer sporen toegevoegd (v07.2.7.6). Maar ik zit nu op het goede... spoor. :D

Ik ga de komende tijd nog even kijken wat ik precies wil qua VAM/goederen maar ik heb nu een mooie oplossing voor het inhalen over één spoor, ik heb langere stationssporen én ik heb slanke wissels. Ik ben erg blij!

Maar opmerkingen/meningen over onderstaande 2 ontwerpen zijn nog steeds van hart welkom.



^ v07.2.7.5



^ v07.2.7.6
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Voordat je allemaal slanke wissels gaat bestellen check eerst of al je materiaal er wel goed overheen wil vooral andere merk 3rail materiaal wil er wel eens moeite mee hebben.
@flyerman ik denk dat Steven het spoor rond station Deventer een beetje in zijn hoofd heeft daar kun je volgens mij op alle mogelijke manieren van links naar rechts en omgekeerd ;)
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hulp bij afronding baanontwerp Steemwiek
Ik heb niet specifiek een station in gedachte. Het leek mij alleen een fijn idee als elk spoor van beide zijden bereikbaar is. En dat blijkt goed mogelijk.

Ik heb om te testen dit weekend alvast een rechtse slanke wissel 24712 gekocht (inclusief 24912 en 24229, 24071 heb ik genoeg) maar op de stamtafel in Lent liggen ook slanke wissels en heb daar nog nooit problemen gehad.