Ik zie echter nog een groter probleem, iets dat niet is op te lossen door wat 360's uit de stationssporen te halen. Eerder had je aangegeven dat het station rechtsonder aan zou moeten sluiten op een R3-helix, zonder daarbij de maten van de beschikbare ruimte te geven. In jouw laatste tekening staat dat de poot aan de rechterkant maar 100 cm breed is. Voor een R3-helix heb je echter minstens 110 cm nodig, die zal daar niet passen. Een R2-helix wel, die vraagt minimaal 95 cm. Weliswaar lagen er al in jouw allereerste tekening bochten 24230, op basis van de tekst was ik uitgegaan van R3.
Uitgaande van 90 mm hoogteverschil per omwenteling heeft een R3-helix een stijgingspercentage van 2,78%, een R2-helix 3,27%. Dat is aan de hoge kant. Een loc met weinig trekkracht zou daar een probleem mee kunnen hebben. Aangezien er echter toch geen lange treinen passen op een baan van deze omvang, is het waarschijnlijk nog wel acceptabel.
Er komt echter nog iets bij. Als je niet goed oppast, komt de bovenkant van de helix al onder de stationssporen vóórdat er een complete omwenteling is gemaakt. Dat betekent dat die bovenste omwenteling een beduidend hoger stijgingspercentage moet hebben om voldoende hoogteverschil te bereiken. Een goed bruikbare oplossing is om de helix net iets náást de stationssporen te leggen, zoals ik in de bovenstaande voorbeelden ook al had gedaan. Dat kost echter ook weer extra ruimte, en zelfs bij een R2-helix heb je maar 5 cm over. Veel ruimte naast de helix is er dus bepaald niet.
Bij het onderstaande ontwerp heb ik daar rekening mee gehouden en het past precies binnen de maten van jouw baan. De R2-helix ligt nét naast de stationssporen doordat er bovenaan eerst al een 24330 ligt en vervolgens een slanke meegebogen wissel, waarvan de binnenbocht ook R3 is. Zie de gele sporen. Die 24330 moet dan nog wel op een 3% liggen, die ligt immers net boven de helix. En omdat je niet plotseling van 3 naar 0% kunt gaan, zal de meegebogen wissel ook nog op een helling van zo'n 2% moeten liggen, enzovoorts.
Aan de andere kant van het station heb ik een groter deel van de bocht gebruikt voor de stationssporen, anders zouden ze nogal kort uitvallen. Vlak bij de wissels kun je niet parkeren, maar als je daar rekening mee houdt, hou je effectief bruikbare lengtes over van respectievelijk 155, 150 en 190 cm. Dat is heel ruim voor zo'n kleine baan.