Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ontwerphulp gezocht

Gestart door staal maandag 03 februari 2020, 18:27:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Ontwerphulp gezocht
Hallo,

Zou iemand eens willen kijken hoe je dit kloppend kan krijgen? Ik heb al een helix van R3, rechterbovenhoek zou ik een 3 sporig station groot zat vinden en die uiteindelijk uitkomt in de helix rechtsonder. Zou er ruimte zijn voor een klein schaduwstation als je de linkerhelix beneden uitkomt

Er is een mogelijkheid dat ik de baan ooit doortrek vanaf de onderste helix naar links.

Vast bedankt,
Vincent
Re: Ontwerphulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Ontwerphulp gezocht
Onderstaand lijkt mij het dichtst in de buurt te komen. Maar wel met kleinere boogstralen.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht

Van de slanke C-rail wissels liggen de uiteinden zó dicht bij elkaar dat je er geen normale rails aan kunt leggen zonder te zagen. Als oplossing heeft Märklin speciale passtukjes bedacht waarvan een stukje van de bedding losgehaald kan worden. Voor de meegebogen wissels is dat het bochtje 24315, voor rechte wissels de 24071. Bij de wissels zélf wordt een speciaal stukje baanbermdeel meegeleverd dat precies in de ontstane ruimte past.

Hieronder zie je hoe dat werkt voor een slanke meegebogen wissel. Van een tweetal 315's is een stukje berm al losgehaald en het speciale baanbermdeel ligt klaar. Het moet alleen nog even in elkaar geklikt worden.




Re: Ontwerphulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Ontwerphulp gezocht
Hé, weer wat geleerd. Dus de tweede tekening kan dus wel in theorie, maar niet in praktijk.
Dan komt deze het dichtst in de buurt dus, maar wel met 2,5 mm lengte verschil tussen buiten en binnen.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
In het binnenste spoor 064 verwijderen en 230 vervangen door 330. Dan eindigen het binnenste en middelste spoor wel gelijk.
Blijft over het buitenste spoor. Kijk daarvoor eerst naar de volledige lengte van de rechte delen van de sporen. Een verschil met het buitenste spoor laat zich over een grotere lengte makkelijker compenseren dan bij twee kleine railstukken. Gebruik zo nodig de Gleisrechner.
https://www.heise.de/download/product/gleisrechner-36629

Cees
Re: Ontwerphulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Ontwerphulp gezocht
 @citaat

Geprobeerd en ze komen inderdaad op dezelfde lijn en de afstand tussen de binnenboog en middelste boog komen dan op 77,5 mm. De buitenboog zit dan op 45,5 mm. (alles hart op hart)
Dan - om gelijk uit te komen, maar ziet er niet uit - kan onderstaande ook.
Ik vind het allemaal nog niet zo eenvoudig.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Gelijk uitkomen doet er (nog) niet toe, het hoeft alleen maar te passen over de hele lengte van de rechte sporen. Dat speelt pas als de sporen verderop weer ergens bij elkaar komen. Veel belangrijker zijn de parallelafstanden. Met twee slanke meegebogen wissels kun je in een 90º-bocht van één naar drie sporen gaan, maar dan liggen de twee buitenste sporen sowieso héél dicht naast elkaar. Zoals je al aangeeft, is de parallelafstand 45,5 mm. Ik heb liever wat meer afstand, met treinen op beide sporen is dat wel zo veilig.

Eén manier om dat te bereiken is door aan de uiteinden nog een extra gebogen rail te leggen, maar dan wordt de totale bocht nog meer dan 90º.

Hieronder staan drie mogelijkheden om van één naar drie sporen te gaan, met werkbare parallelafstanden. De eerste is alleen ter vergelijking, dit is het standaardpatroon met een paar normale wissels. De tweede en derde mogelijkheid combineren een normale wissel 24612 met een slanke boogwissel 24772 en wat verschillende gebogen rails. Het belangrijkste onderscheid zit in de totale hoek van het geheel. De normale wisselhhoek is 24,3º, de combinaties met een slanke meegebogen wissel leveren respectievelijk 69,3º en 75º op. Beide zijn mogelijk. Het is maar net wat je wilt, en wat goed past bij de rest van de baan.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Als oplossing voor het oorspronkelijke probleem zijn ze alledrie bruikbaar. Ik zou het met een paar gewone wissels doen, dat levert langere opstelsporen op voor het schaduwstation. Je kunt immers al in de bocht parkeren.
Re: Ontwerphulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Ontwerphulp gezocht
 @citaat

Dan kom je dus niet op 77,5 bij de buitenste boogstraal. Is het dan niet handiger om toch de 24130 te gebruiken in de binnenste boogstraal?
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Waarom zou je op 77,5 uit willen komen? Als je je aan de Morop normen houdt, is 48 mm het minimum voor rechte sporen.

Hoe het verderop weer aan zal sluiten, weet ik ook nog niet, maar daar maak ik me nog geen zorgen over. Misschien wordt het wel een exact gespiegelde wisselstraat, dan zit het met de parallelafstanden per definitie goed.
Re: Ontwerphulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Ontwerphulp gezocht
Ok, Morop normen????? 8o 8o 'Newby' hè. :?
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
ZIe hier: Morop normen.

De belangrijkste voor baanontwerp zijn 010, 102 en 103.

Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Bedankt voor het meedenken, ik heb het even verwerkt, zie bijlage. Mijn eigenlijke bedoeling is dat het deel waar ik vragen over heb een station zou  moeten worden met het liefst een ruime boog, het betreft dus niet het schaduwstation dat zou er nog onder moeten komen.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Ah, kijk, nou wordt het me wat duidelijker. Ik dacht dat het om wisselstraten voor een schaduwstation ging.

Voor een zichtbaar station vind ik eerlijk gezegd de bochten in wat ik laatst had gepost veel te krap. Niet dat de treinen daar moeite mee hebben, het is gewoon een kwestie van smaak. Voor een zichtbaar station ben ik het met Bas eens dat de slanke meegebogen wissels voor de wisselstraten heel geschikt zijn. Ik heb een paar voorbeelden van een compleet station waar je mee aan de slag kunt.

De eerste is een station langs de rechterkant van de baan. Evenwijdig aan de rand van de baan vind ik een beetje saai, maar ook dat is een kwestie van smaak. Als jij het mooi vindt, kun je het gewoon gebruiken. Ik heb ook meteen een deel van de helix ingetekend. Het rechte stukje 094 is omdat anders het spoor van de helix te vroeg onder de stationssporen komt, dan wordt het stijgingspercentage nogal groot. Er is nog wel iets aan de hand met dit ontwerp waar ik zo mijn twijfels over heb: ik denk dat het voor een schaduwstation beter uitkomt als de onderuitgang van de helix aan de rechterkant zou liggen.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
In het tweede voorbeeld ligt het station schuin. Dat vind ik persoonlijk mooier. Verder komt de helix aan de onderkant handiger uit om een schaduwstation aan vast te knopen.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Het derde voorbeeld is een variatie op hetzelfde thema. De hoek is echter wat schuiner, de wisselstraten zijn anders en er liggen veel rails 24912, de meest flauwe bochten in het C-rail-programma.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
is dit misschien een optie? gr Ab
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Wow, dat ziet er goed uit Rob, vooral die laatste vind ik mooi, ik voeg hierbij ook 2 foto's van hoe het nu is. Er zou ooit een uitbreiding mogelijk zijn net boven de verwarming een strook te maken naar de andere kant van de kamer.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Ik heb jouw plan even overgenomen Rob, maar ik vrees dat het wat groot is  :(
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Geen probleem hoor: overal liggen minstens twee 24360's. Als je in plaats daarvan andere rechte rails gebruikt, kun je het station zo groot of klein maken als je zelf wilt.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Ik zie echter nog een groter probleem, iets dat niet is op te lossen door wat 360's uit de stationssporen te halen. Eerder had je aangegeven dat het station rechtsonder aan zou moeten sluiten op een R3-helix, zonder daarbij de maten van de beschikbare ruimte te geven. In jouw laatste tekening staat dat de poot aan de rechterkant maar 100 cm breed is. Voor een R3-helix heb je echter minstens 110 cm nodig, die zal daar niet passen. Een R2-helix wel, die vraagt minimaal 95 cm. Weliswaar lagen er al in jouw allereerste tekening bochten 24230, op basis van de tekst was ik uitgegaan van R3.

Uitgaande van 90 mm hoogteverschil per omwenteling heeft een R3-helix een stijgingspercentage van 2,78%, een R2-helix 3,27%. Dat is aan de hoge kant. Een loc met weinig trekkracht zou daar een probleem mee kunnen hebben. Aangezien er echter toch geen lange treinen passen op een baan van deze omvang, is het waarschijnlijk nog wel acceptabel.

Er komt echter nog iets bij. Als je niet goed oppast, komt de bovenkant van de helix al onder de stationssporen vóórdat er een complete omwenteling is gemaakt. Dat betekent dat die bovenste omwenteling een beduidend hoger stijgingspercentage moet hebben om voldoende hoogteverschil te bereiken. Een goed bruikbare oplossing is om de helix net iets náást de stationssporen te leggen, zoals ik in de bovenstaande voorbeelden ook al had gedaan. Dat kost echter ook weer extra ruimte, en zelfs bij een R2-helix heb je maar 5 cm over. Veel ruimte naast de helix is er dus bepaald niet.


Bij het onderstaande ontwerp heb ik daar rekening mee gehouden en het past precies binnen de maten van jouw baan. De R2-helix ligt nét naast de stationssporen doordat er bovenaan eerst al een 24330 ligt en vervolgens een slanke meegebogen wissel, waarvan de binnenbocht ook R3 is. Zie de gele sporen. Die 24330 moet dan nog wel op een 3% liggen, die ligt immers net boven de helix. En omdat je niet plotseling van 3 naar 0% kunt gaan, zal de meegebogen wissel ook nog op een helling van zo'n 2% moeten liggen, enzovoorts.

Aan de andere kant van het station heb ik een groter deel van de bocht gebruikt voor de stationssporen, anders zouden ze nogal kort uitvallen. Vlak bij de wissels kun je niet parkeren, maar als je daar rekening mee houdt, hou je effectief bruikbare lengtes over van respectievelijk 155, 150 en 190 cm. Dat is heel ruim voor zo'n kleine baan.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Ha Rob, een R3 zou volgens mij geen probleem zijn, er is zoals je kan zien op de foto van de kamer aan de rechterkant tussen de vensterbank en radiator ruimte. dat deel 120cm maken zou moeten kunnen, echter wil ik voorkomen dat de tafel te diep word en ik vrees dat 120 dan teveel is.

Wat als ik de helix linksboven doe draaien en zodat de uitgang naar boven parallel aan de bovenkant gaat uitkomen? dan krijg ik wel meer ruimte voor een station? Het gaat mij om een eenvoudig station (liefst in een flauwe boog)met de nadruk op scenery
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Ok, dan is het uitgangspunt voor de verandering twee R3-helices, één linksachter en één rechtsvoor. Je kunt inderdaad al een wisselstraat aan de achterkant leggen. Niet alleen in het midden, het kan zelfs linksachter. Ter illustratie heb ik dat uitgewerkt, zie hieronder. De bruikbare lengte loopt op van een royale 250 cm voor het binnenste stationsspoor tot maar liefst 330 cm voor het buitenste. Dat lijkt me dicht bij het maximum dat hier mogelijk is.

Maar goed, weliswaar is het heel groot en past het precies, dat wil niet zeggen dat ik het ook mooi vind. Om precies te zijn, ik vind de bocht in het station te scherp en ik zie ook geen oplossing om de bocht flauwer te maken zonder het station kleiner te maken. En als ik dat zou doen, kom ik óf weer bij het vorige ontwerp (eventueel gekoppeld aan een R3-helix), óf de wisselstraat in de rechterpoot moet helemaal naar rechts, tegen de muur. Met als gevolg dat de helix aan de onderkant onhandig uitkomt om een schaduwstation aan te knopen. Iets dat overigens ook al geldt voor de helix aan de linkerkant (maar of dat de bedoeling is, weet ik niet).

Het wordt echter niet mijn baan, dus of ik het mooi vind, doet er niet toe. Aan jou de keus.

P.S. Aan een foto kan ik niet zien hoeveel ruimte er precies is. Ik kan alleen maar afgaan op de maten die je opgeeft.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Het startpunt linksboven is nu eigenlijk beter, maar dit station is mij ook te druk/groot. Als de ingang van de helix rechts ook naar de muur gedraaid zou worden, en het station in een vloeiende, grootst ruime boog daarop aangesloten zou zijn, is dat een idee?

Waarom zouden de helices niet goed uitkomen voor een schaduwstation? PS, linksboven zou naar een schaduwstation moeten, hooguit 2-3 treinen. (of heb je daar een ander idee?) Rechtsonder zou in de toekomst tussen de vensterbank en de radiator naar de andere kant van de kamer kunnen.
Re: Ontwerphulp gezocht
Basroc-1961
gast

Re: Ontwerphulp gezocht
Weer een vraagje: Met een station in een bocht lijkt het mij, dat u door het naar binnen snijden van de rijtuigen een groot gat komt tussen perron en rijtuigen. Is dit een bewuste keuze?
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Dit is inderdaad te scherp naar mijn smaak. nu zou het wel zijn dat je die gaten niet snel zal zien omdat je wagons over het perron zullen steken vanaf de zichtkant.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Citaat van: staal op zaterdag 08 februari 2020, 09:00:07Waarom zouden de helices niet goed uitkomen voor een schaduwstation? PS, linksboven zou naar een schaduwstation moeten, hooguit 2-3 treinen. (of heb je daar een ander idee?) Rechtsonder zou in de toekomst tussen de vensterbank en de radiator naar de andere kant van de kamer kunnen.

Aha, zo had ik het niet begrepen. Ik zag twee helices en sinds jouw aanvulling dacht ik dat er een schaduwstation moest komen onderaan de rechter helix, en pas eventueel in de toekomst ook nog die aftakking voor een smalle strook. Wat precies de bedoeling van de linker helix was, wist ik niet, dat had ik nog niet af kunnen leiden uit jouw posts. Om de baan sluitend te krijgen, zou die helix onder het maaiveld naar een keerlus of naar een schaduwstation kunnen gaan, zo dacht ik. Dat laatste zou verbonden kunnen zijn met de rechter helix, of ook niet, dan heb je twee schaduwstations boven elkaar.

Voor de linker helix is het nu duidelijker, daar wil je een klein schaduwstation. 2-3 treinen is echter nog niet helemaal helder: hoe lang zijn die treinen allemaal? En, nog veel belangrijker, wat moet er onderaan de rechter helix gebeuren?
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Hoi Rob, bedankt voor het meedenken, de langste trein is 120 cm, maar die vind ik al erg lang (S Bahn set van 4 wagons en 1 loc 141) Misschien dat je kan aangeven wat ik maximaal kwijt kan?
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Hier heb ik wat bedacht in Wintrack, de grondplaat heb ik bewust gescheiden, daar het twee verschillende hoogtes zijn. (weet iemand of je ook de hoogte van een grondplaat kan instellen?)
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Weer wat verder, is het wat?
Re: Ontwerphulp gezocht
Citaat van: staal op dinsdag 11 februari 2020, 18:31:19
(weet iemand of je ook de hoogte van een grondplaat kan instellen?)
Dat moet mogelijk zijn. In het scherm waar je de niveaus kunt kiezen, selecteer je de grondplaat en dan op de knop Hoogte keuze.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Hoi Bas, ik kan het niet vinden, inmiddels ben ik wel verder gegaan, het ziet er vreemd uit omdat ik niet weet hoe ik met niveaus moet werken.
Re: Ontwerphulp gezocht
Citaat van: staal op donderdag 13 februari 2020, 21:00:24
Hoi Bas, ik kan het niet vinden, inmiddels ben ik wel verder gegaan, het ziet er vreemd uit omdat ik niet weet hoe ik met niveaus moet werken.
Ik heb even een screenshot van internet gepakt. Maar je ziet onderin de niveaus. Daar rechts van zie je een aantal blaadjes op elkaar met een vraagteken. Die moet je hebben.

Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Bedankt voor de uitleg, Bas. Ik heb hierbij een opzet voor een schaduwstation. Ik vind dat er 2 sporen te dicht op elkaar zitten, heeft iemand andere ideeen?
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
nu met de 3 palen, zodat ik daar niet mee in de knoei kom
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Volgens mij liggen de twee linker sporen zo dicht bij elkaar dat treinen elkaar niet kunnen passeren. Probeer maar eens uit!

Groet, Hans
Re: Ontwerphulp gezocht
Suggestie:
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Citaat van: bigboynl op zaterdag 15 februari 2020, 17:41:49
liggen de twee linker sporen zo dicht bij elkaar dat treinen elkaar niet kunnen passeren

Sterker nog: de rails passen niet eens netjes aan elkaar! De hartafstand tussen de beide sporen van de 24672 (38.75mm) is nl. iets minder dan de breedte van de railbedding (40mm). 't Is maar 1.25 mm, maar toch...
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Bedankt voor het meedenken William, die kronkel vind ik niet mooi/handig in de schaduwstation. Ik ben eens wezen zoekeb bij de duitsers.
Re: Ontwerphulp gezocht
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ontwerphulp gezocht
Beste Vincent,

je schreef dat je geen kronkels in je schaduwstation wilt hebben. Daarom heb ik wat sporen gladgestreken aan de linkerboven kant van je plan. Wellicht past het niet 100% maar gebruik het als inspiratie.

Ik zie dat je krampachtig probeert R1 bogen te vermijden maar wel gebruik maakt van de R1 meegebogen wissels, zelfs op plekken waar een R2 (rechte) wissel beter op zijn plaats is