Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?

Gestart door AlbertJan maandag 03 februari 2020, 15:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Beste (mede)plakkers.
Lang geleden een testbaantje gemaakt met K-flex en 4 wissels en dit alles vastgezet met hete lijm.
Maar nu wil ik dit opruimen en dan natuurlijk eerst wel "even" de rails, wissels en aandrijvingen redden.
Eerst koud geprobeerd maar zit gewoon te vast en daarna met de föhn maar dat lukt dus niet omdat de lijm dermate hard is dat de bielsjes afbreken.
Daarna met de föhn op een lage stand, de lijm laat los maar niet zonder het kunststof van de rails te "muteren".

Wie weet een goede methode om K-rails en wissels te kunnen ontdoen van de "hot glue"?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Ik denk dat je een verfstriper moet gebruiken die je op temperatuur afstelt en dan beginnen bij een 90⁰
Die wissel ziet er mooi verschroeid uit :(
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Smelten heeft geen zin; als je de lijm al zacht zou kunnen krijgen zonder de rails/wissels mee te smelten - die op de foto is i.i.g. lekker warm geweest - dan nog moet je zien dat je die blubber weg krijgt. Aangezien smeltlijm niet echt goed hecht peuter ik waar nodig de lijm los met een puntig tangetje. Een enorm kl.tewerk en dus gebruik ik het goedje zo min mogelijk en zeker niet voor dit soort toepassingen. Voor een volgende keer: gebruik goedkope (bruine) acrylaatkit, dit is na uitharden stevig, geluiddempend en altijd weer te verwijderen....... maar daar heb je nu niks aan.
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Rails vastzetten via ballast en verdunde houtlijm bleek na verschillende jaren niet zo'n goed idee te zijn geweest.
Een test om op deze manier met hete lijm rails tijdelijk vast te zetten, hoef ik in ieder geval niet meer uit te voeren.

Ik hoop dat je nog een goede manier vindt om de rails van dit spul te ontdoen.
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Je kunt proberen om eerst de rails met een dun en flexibel plamuurmes eraf te steken en  daarna pas de hete lijm dodders met een tang eraf te halen.
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Lijm met een scherp mesje kapot snijden?
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
@Robert?, dan ben ik benieuwd wat je zoektekst was.... Smeltlijm reageert niet op een oplosmiddel.
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Ah, het contactvlak een beetje weken. Goed idee, maar het blijft peuteren😣
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Ik heb ook wat hot glue verwijderd met WD-40. Weet echter niet meer wat de ondergrond was, ik dacht van laminaat afgehaald. Als je het hebt, altijd even proberen lijkt me.
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
De vraagstelling interesseert me, de temperatuur van de föhn ook.

Ik heb K-rails wissels in heet water (80 °C) gehouden om stukjes spoorstaaf gemakkelijker eruit te wippen, en dat ging voortreffelijk, zonder deze vervormingsverschijnselen. Erin terug schuiven ging ook heel wat beter met heet water dan zonder.

Dus de eerste vraag die ik mezelf stel:
Hoe heet wordt hete lijm eigenlijk (voordat het smelt), met andere woorden waar ongeveer ligt het smeltpunt? Rond de 120 °C.
Dat is wat anders dan heet water. Daar stop ik mijn handen niet in :D

En is bij hersmelting het smeltpunt hoger dan de eerste keer? Daarover zijn verschillende ideeën, vooral qua chemische samenstelling, want door verhitting verandert er iets in de molecuulketen. Dus dat zit er wel in.

CiteerGlue guns come in low-temperature and high-temperature (hot-melt) versions. Low-temperature glue guns operate at approximately 120 °C (248 °F) and are well suited when high temperatures are undesirable, such as gluing lace and cloth. High-temperature guns operate at approximately 190?210 °C (374?410 °F) and produce a stronger bond. Dual Temperature guns have a switch for both low- and high-temperature use.

Ik heb zelf een goedkope Glue gun van de Lidl, dus die zal dan wel tot 120 °C gaan.
Maar ik heb deze lijm nog niet getest op K-rails. Ik begrijp (hvanschaik) dat ik dat beter niet alsnog kan doen.

Uit het gluegun blog blijkt dat een 120 °C low-temperature gun beter gebruikt kan worden als je de te lijmen produkten (zoals plastics) niet wilt beschadigen bij het lijmproces.

En zo beland ik bij de pagina Industriële lijm verwijderaar tips en trucs
Men verkoopt er graag dure lijmverwijderaars, maar hoe dan ook:
hier waren de anderen ook al achter:

CiteerConclusie
Het verwijderen van industriële lijm is verre van gemakkelijk, maar met de tips hierboven zou het moeten lukken. Als al het andere faalt, raadpleeg dan de leverancier van het product voor ondersteuning of assistentie.

Flikker de zooi weg, of begin aan het echte monikkenwerk: krabben en schrapen.  :D
Of je biedt de handel op het forum te koop aan met kurk- en lijmresten, dat kan ook.
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe hete lijm te verwijderen van K-rails?
Beste reageerders.
Bij deze nu de resultaten van het verwijderen.
Het volgende werkt redelijk goed:
1. met de föhn op lage stand de lijm verwarmen totdat deze maar net zacht wordt en dan niet op 1 plaats houden maar een beetje waaieren.
2. eerst af laten koelen want het metaal van de K-rail blijft lang warm
3. na afkoeling metaal van de rails opnieuw lijm iets verwarmen en je pakt zo de stukjes los van de bielzen en rail.

Slecht 1 aandrijving, 1 wissel en een paar kleine stukjes biels is gesmolten en de rest is nog prima bruikbaar.
Dus deze praktijk "test" verwijst alle "professionele" behandel methodes naar de prullenbak want zo gaat het prima en kost alleen maar wat modeltijd! :D

@Jan.
Bedankt voor deze wetenschappelijke benaderin! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.