Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Haperende M-rail wissels

Gestart door svbeek vrijdag 07 februari 2020, 21:21:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Haperende M-rail wissels
Na jaren op zolder gelegen te hebben heb ik mijn m-rails weer opgezocht. Alleen werken een heel aantal wissels niet meer. Opvallend is dat het gaat om bijna alle oudere modellen met de grotere lantaarns, alle nieuwere wissels doen het prima. De spoel trekt aan, maar het veertje lijkt niet sterk genoeg om de wisseltong om te halen. Ook handmatig omschakelen door aan de lantaarn te draaien werkt vaak niet. Ik ben al bezig geweest er siliconen spray tussen te spuiten, maar dat lijkt weinig te helpen. Het blijft stroef lopen. Loshalen van de wisseltong lijkt ook geen optie, want die zit met een klein klinknageltje vast? Dat krijg ik er vast wel uit getikt.. maar hoe er dan weer goed in? Ook heb ik na wat lezen op dit forum al een grotere trafo geprobeerd ipv de kleine uit de startset. Maar dat maakt weinig verschil.
Heeft iemand nog andere tips om deze wissels weer goed werkend te krijgen? De veertjes vervangen door strakkere wellicht?
Re: Haperende M-rail wissels
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Haperende M-rail wissels
 @citaat Beste, met grafietpoeder kun je dat ook prima smeren.
Met een potlood langs schuurpapier om dit poeder te verkrijgen :wink:
Met een kwastje stevig aanbrengen op het te smeren onderdeel.
De originele veertjes kun je nog wel iets (1 á 2mm) inkorten :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Haperende M-rail wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Haperende M-rail wissels
Re: Haperende M-rail wissels
Basroc-1961
gast

Re: Haperende M-rail wissels
 @citaat @citaat

Waarom er eerst poeder van maken? Gewoon met het potlood op de te smeren delen 'schrijven'. (Dit wel in het besef, dat grafiet (koolstof) de elektrische stroom geleidt)
Re: Haperende M-rail wissels
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Haperende M-rail wissels
@citaat hetgeen in dit geval (draaipunt wisseltong) alleen maar positief is ;).
Begrijp ik de vraagsteller goed, dat alles functioneert t/m het draaien van de wissellantaarn en dat alleen de wisseltong niet mee gaat?
Wellicht toch iets vochtig opgeslagen geweest waardoor er wat roest is ontstaan op/tussen dit draaipunt. Dit zou op te lossen moeten zijn met een drupje kruipolie.
Ook kan het zijn dat deze draaipunten in het verleden met olie zijn gesmeerd dat in de loop der jaren is uitgehard. Dan is het een kwestie van spoeltje er even af schroeven en de rest in een badje wasbenzine.
Re: Haperende M-rail wissels
Basroc-1961
gast

Re: Haperende M-rail wissels
 @citaat

Voor de wisseltong is het inderdaad juist positief, maar men moet wel waken om geen verbinding te maken maken met de middengeleider. Met poeder is de kans aanwezig, dat er een 'elektrisch geleidende brug' over de isolator kan ontstaan.

@citaat

Kruipolie kan zaken wel gangbaarder maken, maar is niet echt een smeermiddel te noemen. Uitgaande van het genoemde feit van roest, dan zou de behandeling met kruipolie opgevolgd moeten worden met het reinigen om de losgeraakte roestdeeltjes te wijderen. Dit kan met wasbenzine, maar ik zou het zelf ook wel aandurven met remmenreiniger. Na droging smeren.

@citaat @citaat @citaat @citaat

Siliconenspray is niet echt een smeermiddel te noemen. Eerder een beschermingsmiddel. Persoonlijk zou ik het niet gebruiken als smeermiddel. Ik denk, dat WD-40 droogsmeerspray een veel beter alternatief is.

Mocht er veel roest op m-rail zitten, dan kan het onderdompelen in schoonmaakazijn gedurende en paar dagen, een oplossing bieden. De rails daarna met een sopje afnemen, laten drogen en dan voorzien van een matte transparante laklaag. De spoorstaven na droging schuren, net als de middengeleiders en men heeft weer een rail, die er jaren tegen kan.
Re: Haperende M-rail wissels
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Haperende M-rail wissels
Citaat van: Basroc-1961 op zaterdag 08 februari 2020, 06:06:34
Waarom er eerst poeder van maken?
Omdat het poeder door het schuurpapier zeer fijn wordt en dus tussen
kleinere naden kan komen, door het middels een kwast aan te brengen.  :idea:

Citaat van: Basroc-1961 op zaterdag 08 februari 2020, 08:49:16
Voor de wisseltong is het inderdaad juist positief, maar men moet wel waken om geen verbinding te maken maken met de middengeleider.
Met poeder is de kans aanwezig, dat er een 'elektrisch geleidende brug' over de isolator kan ontstaan.
Juist door het met een kwast aan te brengen en daarmee overtollig poeder weg te halen,
wordt de minieme kans op enige elektrische geleiding volledig ontnomen.
Het betreft hier trouwens het draaipunt van de wisseltong en niet een isolator! :wink:

Citaat van: Basroc-1961 op zaterdag 08 februari 2020, 08:49:16
Mocht er veel roest op m-rail zitten, dan kan het onderdompelen in schoonmaakazijn gedurende en paar dagen, een oplossing bieden.
De rails daarna met een sopje afnemen, laten drogen en dan voorzien van een matte transparante laklaag.
De spoorstaven na droging schuren, net als de middengeleiders en men heeft weer een rail, die er jaren tegen kan.
Beste Bas, je bekritiseerd alle aangedragen ideeen en komt zelf met een oplossing waar
niemand op zit te wachten, want de topic-starter heeft het helemaal niet over roest gehad. :eek:
En dan de opmerking over het schuren van de spoorstaven ... :roll: :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Haperende M-rail wissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Haperende M-rail wissels
Citaat van: Basroc-1961 op zaterdag 08 februari 2020, 08:49:16
.... Siliconenspray is niet echt een smeermiddel te noemen. Eerder een beschermingsmiddel. Persoonlijk zou ik het niet gebruiken als smeermiddel.....

Gebruik al jaren een klein flesje met siliconen-olie (geen spray), werkt perfect is super "glad".
(Niet in Marklin motoren gebruiken is nml zeer slecht geleidend-massa)

groet
Harald
Re: Haperende M-rail wissels
Vanmiddag bezig geweest met grafietpoeder. Dat werkt uitstekend! Bij de bouwmarkt voor 4 euro een flesje gekocht met een mooi klein doseertuutje. Dat hielp enorm! Alle wissels behalve 1 (waarschijnlijk een doorgebrande spoel) weer werkend gekregen.
Roestvorming viel erg mee, hier en daar kleine plekjes maar niets overmatigs.
Nu nog een aantal weer voorzien van langer snoer, dan kan ik ze gaan gebruiken.
Bedankt!
Re: Haperende M-rail wissels
Lid sinds: 2020

offline
Re: Haperende M-rail wissels
Hallo

Wat ook erg helpt bij grote wisselantaarns is een klein dupje olie bovenop de lantaarn waar het pennetje eruit steekt.
Dus niet op het pennetje, maar net ernaast.
Meestal zorgt een moeilijk draaiende lantaarn voor "trage" wissels.

Bart