Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

berg en tunnelbouw

Gestart door JohBoc zaterdag 01 februari 2020, 23:57:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2019

offline
berg en tunnelbouw
Ik wil voor de eerste keer een tunnel en berg bouwen. Ik had gedacht kippengaas met 13mm gasopening(zelfdragend) te gebruiken met daaroverheen het Gelände Krepp-papier van Noch. Moet ik er dan eerst een laag krantenpapier o.i.d. over het gaas leggen? Kan ik die met b.v. behanglijm nat maken en daarna het Krepp papier? Wat is handig wat ik liever niet met dikke lagen gips werken. 
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2016

online
Re: berg en tunnelbouw
Mijn baan is opgebouwd met latjes en afvalhout, daar overheen kunststof horrengaas gelijmd met hete lijm uit het pistool .Zo krijg je de ruwe bergvorm ,als het naar het zin is maak je per keer 1 kilo flexibele tegellijm aan met water , het recept staat op de zak. Die ene kg is in 1uur tijd goed te verwerken op het gaas incl,rotsspleten te maken .Er zakt niks door het fijne gaas. Groeten Klaas.
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: berg en tunnelbouw
@citaat
@citaat

Waarom niet met XPS / Styrodur ?

groet
Harald
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: berg en tunnelbouw
Ik gebruik ook XPS ofwel Dakisolatieplaten van 10 cm dik. Ideaal om mee te werken. Je kunt het steken, snijden, raspen en schuren. Ben je niet tevreden over het resultaat of toch iets te diep gegaan met het mes dan snijd je er een stuk uit en je lijmt er een nieuw stuk in en begint opnieuw. Moet je met tegellijm of gips proberen; hard is hard. Maar natuurlijk moet iedereen datgene gebruiken wat hij zelf het prettigst werken vindt.

groet,
Wim
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2016

online
Re: berg en tunnelbouw
Omdat mijn baan maar 1 meter breed is heb ik gekozen voor  tegellijm. De wanddikte van mijn bergen zijn  gemiddeld 1,5 _2 cm , dat scheelt al een spoor ten opzichte van een dikkere wand, het is makkelijk te verwerken met diverse schilders messen, als het je niet aanstaat zet je der zo weer een kledder op . Bijkomend voordeel is dat het heel schoon te verwerken is , het druipt niet en als er iets op de verkeerde plek komt , veeg je het met een natte doek zo weg.Mijn baan staat nu 2 jaar en ik ben nog regelmatig bezig iets te bouwen ,maar er breekt niets af,en er komt ook nergens stof van de lijm aan de binnenkant af, De gedeelten die ik er kan uitpakken, om ergens  goed bij te komen heb ik nog ingesmeerd met houtlijm aan de onderkant.mijn vorige baan was van piepschuim en behangplaksel met kranten, wat een bende heb je daar van , dan is werken met die isolatie platen veel mooier. groeten Klaas.
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2012

offline
Re: berg en tunnelbouw
Citaat van: WimFPU op woensdag 12 februari 2020, 18:24:24
Ik gebruik ook XPS ofwel Dakisolatieplaten van 10 cm dik. Ideaal om mee te werken. Je kunt het steken, snijden, raspen en schuren. Ben je niet tevreden over het resultaat of toch iets te diep gegaan met het mes dan snijd je er een stuk uit en je lijmt er een nieuw stuk in en begint opnieuw. Moet je met tegellijm of gips proberen; hard is hard. Maar natuurlijk moet iedereen datgene gebruiken wat hij zelf het prettigst werken vindt.

groet,
Wim


wat doe je dan bovenop die XPS?of verf je die zo direct?


mvg,
Michel

Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: berg en tunnelbouw
Ik gebruik piepschuim , maak eerst de ruwe vorm, dan bijsnijden met piepschuim snijder / soldeerbout, dan verven /strooisel/ klei etc ...Zie foto?s
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: berg en tunnelbouw
Excuus voor de late reactie maar ook ik beschilder de XPS rechtstreeks met Acrylverf.
Afgelopen weekend in Houten werd er ook weer een demonstratie gegeven van werken met en beschilderen van XPS door ene heer Moed. De voornaam ben ik helaas vergeten.
Ik was hem eerder al bij Eurospoor in Utrecht tegengekomen. Toen was hij bezig om een riviertje uit XPS te steken compleet met rotsblokken en stenen. Zag er erg fraai en realistisch uit. Deze keer was hij meer aan het tonen hoe je de bergen uit XPS het beste kunt beschilderen. Het komt er op neer dat je met donkerder verf zoals grijs begint met de grondkleur en vervolgens met andere kleuren aan het werk gaat. Als laatste met wit om heel dun highlights op de randen aan te brengen.
Proberen, durven en doen is waar het op neer komt.
Groet, Wim
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: berg en tunnelbouw
Das goed om weten, Tx voor de info 👍🏻
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: berg en tunnelbouw
Mooi rotsachtig ; wel "kleurrijk " hè .....
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: berg en tunnelbouw
Bekijk eens het baantopic van Arie (dolphin). Dat topic kan je via https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.0 vinden. Vrij recent heeft hij een berg gebouwd met piepschuim en gips.
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2006

offline
Re: berg en tunnelbouw
Sorry ik wil niet betweterig overkomen, maar als je een landschap of bergen maakt, stel u dan ne keer de vraag of je iets dergelijks al gezien hebt in de natuur. Indien nee, dan is het eigenlijk niet goed hé.
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2018

offline
Re: berg en tunnelbouw
 @citaat of je bent gewoon nog niet op de juiste plek geweest  :D
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: berg en tunnelbouw
Bergen krijgen bij mij de eerste vorm door ribben van spaanplaat of MDF. Daar overheen wordt vliegengaas (horgaas) aangebracht. Dat geheel wordt dan ingesmeerd en verder vorm gegeven met een eigen mengsel van tissuepapier en gips of tegellijm. Tissuepapier is de goedkoopste vorm van servetten of toiletpapier. De soort die spontaan uit elkaar valt als het nat wordt. Een dag van te voren in een emmer water zetten dan heb je een mooie egale brij die je aanmaakt met eenzelfde (volume)eenheid gips, tegellijm kan ook maar gips is goedkoper. Voordeel van dit procedee is dat de massa heel lang te verwerken is en veel lichter is dan alleen gips. Nadeel is de langere droogtijd maar hé, het is hobby, geen aangenomen werk. Dus tijd zat. Na droging kun je het met een (hout)beitel of afbreekmes, vijl ed bewerken om de laatste details aan te brengen.
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: berg en tunnelbouw
Citaat van: RobertoetGrunn op zondag 01 maart 2020, 09:02:10
Voor een eerste keer.....  :D
Of bedoel je de herfsttinten een niveau lager?
Eigenlijk het geheel
Maar, ieder heug zijn meug. Het is jouw baan , dus jij bepaalt hoe ie er uitziet, of t nu nabootsing is of fantasie
Grtz
Wim
Re: berg en tunnelbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: berg en tunnelbouw
Er zijn bergvormen die je niet kunt verzinnen.