Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)

Gestart door André 68 vrijdag 31 januari 2020, 22:49:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Ik heb een loklift en kan deze handmatig met een drukknop naar een verdieping die ik wil sturen. Totaal 9 verdiepingen. Als deze op de juiste verdieping komt/staat geeft deze een uitgang dat een ledje laat branden. Het ledje krijgt zijn sturing via een IC. (ULN2803) Er zit een smd weerstand (330 Ohm) voor. Als ik meet staat over de led een 2 Volt en over de weerstand 3,3 Volt. Mijn vraag: Is er iets waarmee ik dat ledje kan afvragen (parallel overheen zetten) en kan aansluiten op een type terugmelder? Ik wil dit signaal gebruiken voor vrijgave van een blok. Dit betekent immers dat de lift goed op hoogte staat.  Zijn er relais 2Volt of een schakeling met een transistor misschien? Mvg Andre
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Citaat van: André 68 op vrijdag 31 januari 2020, 22:49:39
1.Is er iets waarmee ik dat ledje kan afvragen (parallel overheen zetten) 
2. Zijn er relais 2Volt of een schakeling met een transistor misschien?

1. Denk in richting van opto-coupler (kijk eens in de Bonte verzameling van Klaas, misschien zit er wat voor je bij) ....
2. Er bestaan 3,3 vDC en 2,7 vDC relais, maar je ziet ze niet vaak aangeboden

Relais schakelen vaak tegen veel lagere waarden dan de nominaal op het relais aangegeven waarde.
Het minimale voltage waarbij een relais schakelt kun je terugvinden in de datasheet van zo'n relais.
Ik heb bijvoorbeeld 24 volts relais die schakelen vanaf 10 volt, en 12 volts relais die schakelen vanaf 9 volt. Hoe lager ik die waarde zet, hoe stiller het relais schakelt. Klikkerdeklakkende relais zijn zelden goed getrimd.
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Citaat van: André 68 op vrijdag 31 januari 2020, 22:49:39
Mijn vraag: Is er iets waarmee ik dat ledje kan afvragen (parallel overheen zetten) en kan aansluiten op een type terugmelder? Ik wil dit signaal gebruiken voor vrijgave van een blok. Dit betekent immers dat de lift goed op hoogte staat. 

Je kan toch gewoon een standaard terugmelder op basis van stroomdetectie gebruiken? Deze detecteert gewoon een verbruiker, de led en reageert daar op. De drukknop kan gewoon via een standaard wisseldecoder aangesloten worden zodat deze ook geschakeld kan worden.

Groet Ronald.
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Alles kan gewoon, ja. En was rond 2007 al gedaan, door anderen.

Als je geïnteresseerd bent in zelfbouw, mag je verder lezen, zo niet niet.
Gebruikers die alles gewoon vinden, moeten gewoon vooral niet verder lezen.

Als je gewoon iets zelf bouwt, kijk dan eens bij dit draadje Relais aansturen ipv branden Led voor wat ideetjes.

Dit is gewoon een standaard terugmelder op basis van stroomdetectie
Bron: https://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html
Schema:
Datasheet PC844: klik hier

Daarvan heeft gebruiker Sprinter gewoon een variant getekend met een (gewoon monostabiel) relais (van 12 vDC). Je ziet in z'n schema dat er inderdaad gewoon een transistor wordt gebruikt om een voldoende sterk signaal te leveren om een normaal 12 vDC relais te schakelen op basis van een miniem stroompje (zoals dat van jouw ledje of gewoon met nog veel minder dan dat).

Dat schema zwerft hier ergens rond op het forum.
Ik hang het bestandje in de bijlage, want dat gaat sneller dan zoeken waar dat schema nou toch is gebleven.

Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Citaat van: André 68 op vrijdag 31 januari 2020, 22:49:39
Het ledje krijgt zijn sturing via een IC. (ULN2803)
Ik had er even over heen gekeken dat je een vraagteken hebt staan bij de output van 500 mA van deze IC ULN2803 (darlington transitor array).

Ik zit me af te vragen waarom, omdat 500 mA ruimschoots genoeg is voor een monostabiel relais. Ik gebruik zulke relais die al vanaf 44 mA kunnen schakelen. Alleen het voltage speelt dan een rol, en daarvoor moet je dan nog even een transistor toevoegen. Ik keek nog even met een schuin oogje naar de site van Huub Maaskant. Die geeft daar een soortgelijk voorbeeld van bij z'n compacte lichtsluis, een 12 volts monostabiel relais (FRT5 DC12V), aangestuurd via een transistor (BC547B).
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Dank jullie wel voor het meedenken. Dit is het schema van een opto S88.
Wat ik zoek is als mijn loclift in positie staat, dat er samen met het voor- of naliggende blok (dus geen trein in dit blok) geen massa detectie is zodat de trein mag gaan rijden. Dus led je zegt : goed op positie = geen bezetmelding.
Ik denk over het ledje een transistor BC 557 te zetten en daarmee het relais te gaan schakelen.
Mvg Andre
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Citaat van: André 68 op zondag 02 februari 2020, 17:51:55
(...) Dit is het schema van een opto S88.
(...)
Ik denk over het ledje een transistor BC 557 te zetten en daarmee het relais te gaan schakelen.
Klopt (schema is opto S88), maar het gaat om de rol van de transistor, de rest in dat schema dient een andere rol.  Die conclusie heb je zelf ook al getrokken: de rol van de transistor om het relais te schakelen.

We zien het wel, tegen die tijd. Succes.
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
hoi,

Citaat van: André 68 op zondag 02 februari 2020, 17:51:55
Wat ik zoek is als mijn loclift in positie staat, dat er samen met het voor- of naliggende blok (dus geen trein in dit blok) geen massa detectie is zodat de trein mag gaan rijden. Dus led je zegt : goed op positie = geen bezetmelding.

Hoe heb je dat nu binnen koploper geregeld dan? Daar ben ik even beniewd naar. Ik zit mij af te vragen waarom je bijvoorbeeld het blok voor de lift niet gebruikt voor de "ingangscontrole". Dus lift aan het bewegen of trein op lift is "bezet". Lift op positie is dan "vrijgeven".

Groet Ronald.
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Citaat van: ronaldk op zondag 02 februari 2020, 20:07:56
hoi,

Citaat van: André 68 op zondag 02 februari 2020, 17:51:55
Wat ik zoek is als mijn loclift in positie staat, dat er samen met het voor- of naliggende blok (dus geen trein in dit blok) geen massa detectie is zodat de trein mag gaan rijden. Dus led je zegt : goed op positie = geen bezetmelding.

Hoe heb je dat nu binnen koploper geregeld dan? Daar ben ik even beniewd naar. Ik zit mij af te vragen waarom je bijvoorbeeld het blok voor de lift niet gebruikt voor de "ingangscontrole". Dus lift aan het bewegen of trein op lift is "bezet". Lift op positie is dan "vrijgeven".

Groet Ronald.
Precies, dat is wat ik wil als de lift beweegt brandt het ledje niet en is de lift dus bezet op de bezetmelder. Met koploper moet ik weer aan de gang. Is alweer 6 jaar geleden dat ik een werkende baan had. mvg Andre
Re: Mut loklift (paternoster) besturing voor software (koploper)
Kijk voor het besturen met Koploper gerust even op mijn draadje van de loclift besturing. De eerste versie draaide prima onder koploper. Dat scheelt je heel wat zoekwerk.
De crux zit hem in het bezet houden van de wisselstraten voor het aan en afrijdend verkeer.

Groet,
Lendert