Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Testen decoder 74460???

Gestart door Annemia vrijdag 31 januari 2020, 17:36:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Testen decoder 74460???
Ik zit met een gek probleem, waar ik geen raad mee weet. Bij mijn baan in aanbouw heb ik inmiddels minstens 30 wissels aangesloten. 20 via de K83 en de rest met de digitale inbouwdecoder 74460. Ik heb er al een aantal aangesloten en die werken. Nu plotseling doet de ene na de andere decoder niets meer. Als ik de wisselaandrijving zonder de decoder test, werkt deze vlekkeloos.
Mijn vraag is, is er een methode om deze decoders te testen? Of kan het probleem aan de aansturing door de CS1-R veroorzaakt worden,
Re: Testen decoder 74460???
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Testen decoder 74460???
Als ze het eerst wel deden en nu niet meer, nagaan wat je veranderd hebt. Als ze het nu plots allemaal niet meer doen, zou het kunnen zijn dat je de polariteit op de baan veranderd hebt.
Testen is makkelijk: Aan een ander systeem met een losse wisseldrijving eraan.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
De andere wissels doen het wel, maar plotseling gaat het niet meer met de "nieuwe " die ik aansluit.
Ik had nog drie nieuwe liggen, in de verpakking, en ook daar heb ik problemen mee?
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Nog als aanvulling, het lijkt me sterk dat ineens alle decoders die ik aansluit kapot zijn. Ik heb een aantal oude geprobeerd en de nieuwe.
Re: Testen decoder 74460???
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Testen decoder 74460???
Citaat van: Annemia op vrijdag 31 januari 2020, 18:12:49
De andere wissels doen het wel, maar plotseling gaat het niet meer met de "nieuwe " die ik aansluit.
Ik had nog drie nieuwe liggen, in de verpakking, en ook daar heb ik problemen mee?
En als je ze andersom aansluit? Dus de draadjes even omdraaien? Of wellicht het foute adres meegegeven (stuur je ze wellicht op DCC aan?).
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Ze worden net zo aangesloten als de vorige en die doen het wel. Ze staan standaard allemaal op Motorola. De oude decoders komen van mijn oude baan en zijn er werkend afgehaald. De draadjes omwisselen lijkt me niet de oplossing, immers rood aan B en bruin aan O. Ik ben een paar uur aan het prutsen geweest en ga morgen wel verder proberen. Bedankt on ieder geval voor het meedenken.
Re: Testen decoder 74460???
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Testen decoder 74460???
Ik zou toch gewoon eens beginnen met er eens eentje om te draaien en/of op een ander adres te zetten. En nakijken in je centrale of je ze wel echt met motorola aanstuurt en het juiste adres aanstuurt. Wat voor centrale spreken we eigenlijk over?
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
CS1-R, dus Ecos
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Andere adressen heb ik geprobeerd. Ook nieuwe wissel aanmaken in de centrale. Hielp niet.
Re: Testen decoder 74460???
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Testen decoder 74460???
Citaat van: Annemia op vrijdag 31 januari 2020, 18:12:49
Ik had nog drie nieuwe liggen, in de verpakking, en ook daar heb ik problemen mee?

Dan moet dit aan je baan liggen.
Pak een wissel, daar de nieuw decoder in en apart aansluiten.  MS/CS/centrale ook apart er op aansluiten.
Testen.

Vraag, Recent een stroom uitval gehad, storing op baan. Knetterde iets.
Andere vraag, klinkt stom maar is de stop knop ingedrukt???? of bij een andere centrale een pauze knop of zoiets.???

kijk ook even naar het vermogen op de baan.  Die dingen kosten wel stroom.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2008

offline
Re: Testen decoder 74460???

Ik kan de centrale niet,
maar misschien het aan tal decoders te weinig ingesteld
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2019

offline
Re: Testen decoder 74460???
Gebruik je toevallig de universele voeding 60822 van Marklin? Indien ja, dan moet je de handleiding van de website eens lezen want vroeger was de aansluiting voor de decoders anders - met als gevolg dat meerdere decoders niet werken als er "te veel" aangesloten zijn.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Geprobeerd door alleen aan te sluiten op het programmeerspoor en de voeding naar de baan eraf gehaald. Dat gaf ook geen oplossing.
Daarna door nog eens te proberen en de ban erbij aangesloten, leek het wel of je eerst een heel licht klikje hoorde en toe deed de wissel het, eerst een paar keer, daarna weer even niet en daarna wel weer.
Geen sluiting gehad in de baan. Wel voor het eerst dat ik bij het instellen van een wissel in de CS1-R had dat deze vastliep. Omdat het scherm nergens meer op reageerde heb ik toen de voeding eraf gehaald en opnieuw opgestart,
Het vermogen op de baan lijkt me geen probleem, want er rijdt niets en de wissels vragen alleen stroom als je ze schakelt.
Ik gebruik geen universele voeding van Märklin, maar de trafo die door ESU bij de update van deze centrale geleverd wordt.

Het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: Hoe test ik een decoder? is dus kennelijk trial and error.

Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Testen decoder 74460???
Testen is per definitie trial and error: je probeert iets en alleen als het werkt zoals bedoeld, is het goed, anders niet. Dat neemt niet weg dat je wel systematisch te werk kunt gaan en dat betekent zoveel mogelijk potentiële oorzaken van de fout uitsluiten.

Het adres van de 74460 is alleen via de dipswitches in te stellen, niet via de centrale. Dat scheelt alvast bij het foutzoeken. Je zou een bestaande wissel met werkende inbouwdecoder als voorbeeld kunnen gebruiken om andere inbouwdecoders te testen. Als je de dipswitches van de nieuwe inbouwdecoder exact hetzelfde instelt als die van de werkende, moeten beide decoders tegelijk reageren als de centrale ze een schakelsignaal geeft. Daarmee sluit je de centrale als foutoorzaak uit.

De te testen decoder hoef je niet in te bouwen in een wissel. Als je de rode en bruine draad maar aansluit, kunt je de schakelpuls van de decoder zélf meten. Helaas zijn de soldeer-eilandjes waar de gele, groene en blauwe draad aan zitten op de decoderprint erg klein en ik weet ook niet of de decoder er wel tegen kan als je daar per ongeluk kortsluiting maakt. Het lijkt me echter heel gemakkelijk als je voor de groene stekker van de inbouwdecoder een contrastekker gebruikt met drie losse draadjes er aan. Er is vast wel een forumlid dat precies weet hoe zo'n ding heet en waar je hem kunt kopen. Ali verkoopt legio soortgelijke artikelen.

Daarmee sluit je de wissel inclusief aandrijving als foutoorzaak uit. Zelfs met een paar weerstanden en ledjes kun je al zien wanneer er een stroompuls op de blauwe resp. groene draad wordt gegeven. Het is maar een flits, maar daarmee weet je of de decoder het schakelsignaal van de centrale goed heeft ontvangen. Om te weten of de puls ook sterk genoeg is, is het vervolgens toch wel gemakkelijk om een echte wisselaandrijving te gebruiken.
Re: Testen decoder 74460???
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Testen decoder 74460???
Je hebt momenteel 3 variabelen: De centrale, de decoder en de aandrijving.

Het wordt dus uitsluiten. Begin eens met die nieuwe op een bestaand adres te zetten. Een adres waarvan je weet dat het werkt, omdat het andere wissel daarop ook schakelt. Haal het andere wissel vooral niet uit de baan, laat deze lekker liggen. Dan je nieuwe decoder ook op dat adres, dan kan je zien of het bevel aan komt. Aandrijving eraan en gewoon schakelen. Hoeft niet eens aangesloten te zijn. Werkt ie de ene kant op niet? Draai de draden eens om (en niet roepen dat dat niet nodig is, je MOET uitsluiten. Verwacht het onverwachte).

Zorg ervoor dat je zeker weet dat deze aandrijving het DIGITAAL doet. Dus niet testen met de draadjes, maar je moet echt zeker weten dat een decoder hem om krijgt. Die gebruik je dus.

Nu weet je 2 dingen: De centrale geeft een werkende schakelpuls en de aandrijving werkt. Bij voorkeur herhaal je dit nogmaals op een andere centrale. Tip: Je lokprogrammer schakelt ook wissels.



Stuk gaan ze wel eens. Terug naar Märklin ermee dan maar.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Bedankt voor alle goede adviezen.

Het feit is dat ik nu ongeveer 40 wissels geïnstalleerd heb die werken. 24 via de K83 en de rest met de 74460.
Ik test een wissel met decoder uit, dan dan werkt deze. Daarna plaats ik deze in de baan en na drie of vier keer heen en weer weer schakelen, is er geen beweging meer in te krijgen.

Ik heb nu mijn vijf resterende decoders uitgeprobeerd op hetzelfde adres. Resultaat: twee doen niets, twee alleen één kant op en gelukkig de laatste die het nog doet. Voor hoe lang?
Ik begin echt moedeloos te worden en snap niet hoe er opeens zoveel decoders zijn die het niet meer doen.
Re: Testen decoder 74460???
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Testen decoder 74460???
Hoeveel spanning geeft je CS1 uit? Want je weet zeker dat het niet de eindschakelaars van de aandrijving zijn? Ergo, symptomen verdwijnen niet bij wisselen van een aandrijving?
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
De CS staat op de door ESU geadviseerde spanning. Ik dacht iets van 18V. Zou ik na moeten kijken.
De decoders heb ik steeds op dezelfde aandrijving getest. Dus daar ligt het niet aan.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen decoder 74460???
Liggen de wissels mechanisch spanningsvrij, niet geklemd of gedwongen in een bepaalde richting, oud probleem is het inbranden van de eindschakelaars.....

Groet, Anne W
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Ik heb de decoders getest zonder dat ze in een wissel waren ingebouwd. Steeds dezelfde aandrijving met verschillende decoders. Als ik het vermoeden heb dat het aan de aandrijving ligt, probeer ik die eerst rechtstreeks uit, gele draad aangesloten en de blauwe afwisselend aan de bruine.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2012

offline
Re: Testen decoder 74460???
Heb je oude aandrijvingen? Die willen het na een tijdje nog wel eens begeven. In het verleden veel over geschreven op het 3 rail forum.

met vriendelijke groeten,
John
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Er zijn gewoon een stuk of 5 decoders die het niet pf maar half doen. Aandrijvingen heb ik gevpntroleerd
Re: Testen decoder 74460???
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Testen decoder 74460???
Citaat van: Annemia op zaterdag 01 februari 2020, 18:09:05
Daarna plaats ik deze in de baan en na drie of vier keer heen en weer weer schakelen, is er geen beweging meer in te krijgen.

En als je deze weer uit de baan haalt en weer test. Wat ontdek je dan. Is dan de aandrijving kapot. Of beter nog, werkt het dan weer.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Nee, dan blijft het kapot. Het ligt dus volgens mij aan de decoder. De aandrijving werkt nog steeds goed.
Re: Testen decoder 74460???
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Testen decoder 74460???
Vraag
Heb je trouwens ook de 74461 wissel decoder.
Kun je deze eens testen. Gebeurd dan exact het zelfde.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Nee, heb alleen de 74460. Ik ga nu zoveel mogelijk K83?s gebruiken. Die lijken me gebruikszekerder en bovendien goedkoper.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen decoder 74460???
Beste Winus,

Neem een aandrijving die het niet meer doet en overbrug de eindschakelaars (alleen overbruggen, niet demonteren) en kijk wat er dan gebeurt.

Let op: de aandrijving testen met draadjes levert een langere bekrachtiging op als met een decoder, de werking van de decoder kun je testen door er Faller (huisjes) lampjes aan te knopen, je ziet dan de bekrachtigingspuls.

Groet, Anne W
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Beste Anne W,
Het is niet de aandrijving die het niet doet. Het zijn de decoders die het volgens mij niet meer doen.
Ik zal proberen om ze te testen met het lampje zoals je beschrijft. Is dat een gewoon lampje zoals je dat in huisjes en zo plaatst?
Groet, Winus
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen decoder 74460???
 @citaat

Jawel, als je ze heel kort ziet opgloeien dan de schakeltijd verlengen, groet, Anne W
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
Alleen één probleem, hoe verbind ik het lampje met de decoder?
Zo'n contra-stekkertje heb ik niet liggen. Zijn die te koop?
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen decoder 74460???
 @citaat

Goede vraag waar ik als K-rails rijder geen antwoord op heb......

Groet, Anne W
Re: Testen decoder 74460???
Door de draadjes in de gaatjes van het stekkertje te steken misschien.  ;)

Groetjes.
Re: Testen decoder 74460???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Testen decoder 74460???
De draadjes van een weerstand heb ik gebruikt om het lampje aan te kunnen sluiten. Het levert alleen geen ander resultaat op.

Ik had een aantal decoders één voor één aangesloten aan een goed werkende wisselaandrijving. Alle decoders ingesteld op hetzelfde adres en ze toen allemaal uitgeprobeerd. Het resultaat was, dat er een was die meteen kortsluiting veroorzaakte zodra ik deze aansloot. Er zijn er vier die naar de ene kant wel werken, maar de andere kant op niet, Vreemd genoeg wel allemaal dezelfde kant die het niet doet. De wissel rond zetten gaat wel, recht niet.

Daarna heb ik op een eenrichtingsdecoder een lampje aangesloten en dan blijkt hetzelfde. Verbonen aan de gele en de blauwe draad wel een lichtflits, aan de gele en groene draad niet.

Conclusies: vijf decoders kapot!
Re: Testen decoder 74460???
Balen, zeg... Maar misschien is het alleen de powertransistor die stuk is, en is er iemand die dat kan repareren?