Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

spoorwegovergang in een bocht

Gestart door bantam woensdag 29 januari 2020, 15:56:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
spoorwegovergang in een bocht
Hallo,weet niet of dit het juiste gedeelte van het forum,maar dat merk ik dan wel.Ik ben op zoek naar een overgang in een bocht,
zo mogelijk dubbelsporig.Onbewaakt of Ahob of handmatig vind ik geen probleem.
Echter er is niet veel keus,ik heb Fleischmann rails,(laag als ik het goed zeg.)
Misschien zijn er hier wat suggesties!
Re: spoorwegovergang in een bocht
Re: spoorwegovergang in een bocht
Volgens mij past dat hier wel hoor die vraag.

Ik zou zelf proberen iets te maken met enkel de andreaskruizen en een waarschuwingslamp erboven, die zijn volgens mij wel los verkrijgbaar. Dan kun je zelf een overgang maken in een bocht
Re: spoorwegovergang in een bocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: spoorwegovergang in een bocht
In 2014 startte ik een draadje over 3e rail alternatieven op een rij. Bij de voorbeelden zitten aardig wat voorbeelden voor M-, K- en C-rails van mensen die iets verzonnen, voor overwegen, kuilinspectie bruggen, en dergelijke. Misschien zit er wat inspiratie voor je bij.

Sommige foto's zijn inmiddels zoek, sommige draadjes (waarnaar verwezen werd) bestaan niet meer. Internet is een vluchtig medium.

Overigens, rond 1960-1980 bestonden er enkelsporige overwegen voor 5100 (M-)rails, toen niet van Märklin  maar wel van Busch, Kibri, Noch, Faller en Viessmann. 
Dat herinner ik me omdat ik daar zelf toen ook mee zat. Ik vond het grote nadeel van alle Märklin overwegen dat op de overgang 1 rechte rails ligt. Er waren ook gebogen contactrails te koop, maar dan nog steeds zat je ermee dat er twee halve rechten nodig waren voor begin en eind van een overweg-contactrails. Dus voor een overweg had je minimaal ergens 2 raillengten rechte rails nodig.

Even een paar voorbeeld links voor spoorovergangen in een boog (van anno 2020): Faller 120172 (enkelsporig), Busch 3209 (enkelsporig), Noch 14307 (dubbelsporig), en de duurste Viessmann 5100 (losse spoorbomen, volautomatisch mits je er wat bij koopt).
Re: spoorwegovergang in een bocht
Hoi,

Het is niet standaard wat je wil. Je zal zelf aan de hobby moeten om het een en ander voor elkaar te maken. Je kan bij Busch kijken voor een AKI of losse Andreaskruizen van Artitec. Voor een AHOB zal je bij een kleinserie fabrikant moeten aankloppen zoals modelspoorseinen.nl Voor tussen de rails kan je een houten plaatje of karton van 1 - 2 mm dik op maat maken. Dan heb je de keuze om "houtnerfmotief" of bijvoorbeeld betonplaten van te maken.

Groet Ronald.
Re: spoorwegovergang in een bocht
Hoi,

misschien heb je hier iets aan: Klik.

Groet Niels


Re: spoorwegovergang in een bocht
Bedankt voor de snelle en volledige reacties,hier kan ik wat mee en ik ga zeker wat bestellen.
Re: spoorwegovergang in een bocht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: spoorwegovergang in een bocht
Heeft vollumer ook niet iets uitgebracht in het verleden.
Misschien daar eens naar kijken. Ze bestaan er wel.
Re: spoorwegovergang in een bocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: spoorwegovergang in een bocht
Busch heeft een mooi setje:
H0 5751. Licht und Ton.
2 Duitse Andreaskruizen met blinklicht en Duits overweg signaal.
En als uitbreiding onder nr 5911 nog 2 kruizen met licht.
Mvg. Marcel