Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

probleem Engelse wissel 5128

Gestart door JohBoc vrijdag 31 januari 2020, 15:36:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem Engelse wissel 5128
Lid sinds: 2019

offline
probleem Engelse wissel 5128
Wie kan mij helpen?
Het lampje van mijn kruiswissel doet het niet meer. Kan gebeuren, lampje vervangen. Werkt nog steeds niet. Als ik de gele draad aansluit werkt de wissel wel. Zonder de gele draad aan te sluiten niet. M.a.w. hij krijgt wel stroom, maar het lampje werkt niet. De gesoldeerde aansluiting ziet er gewoon goed uit. Lampje ziet ingesloten in de metalen klemmetjes en maakt contact aan de onderkant. Wat kan dit zijn en hoe los ik het op?
Hoor graag jullie advies en alvast bedankt.
Re: probleem Engelse wissel 5128
Heb je het lampje getest. M.a.w.: Gloeit ie wél als je 'm aan 16 volt hangt?
Re: probleem Engelse wissel 5128
Bedankt voor je reactie.
Geen idee. Wat ik kan doen is om het lampje even in een andere wissel stoppen om te kijken of die dan wel brand. Ik he er al 2 nieuwe ingestopt maar wellicht toch handig even uit te proberen. Ik laat het nog weten.
Re: probleem Engelse wissel 5128
Je raad opgevolgd en het lampje verwisseld met een andere wissel en het lampje werkt. Wat kan het dan zijn?
Re: probleem Engelse wissel 5128
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: probleem Engelse wissel 5128
Hi  John,

Zie dat je in Maarsenbroek woont.
Volgende week vrijdag 7 febr. is er weer Stamtafel-Utrecht kom gezellig langs er zijn diverse techneuten  "Lokkendokters" aanwezig die je kunnen helpen.
Klik hier

groet
Harald
Re: probleem Engelse wissel 5128
Hi Harald,
Bedankt voor je uitnodiging. Als het past in de agenda kom ik even buurten. De wissel uit elkaar gehaald en tot mijn stomme verbazing werkt het lampje weer. Pas mijn 55 jaar oude analoge Märklin baan uit de doos gehaald. Dat vond ik zo leuk dat ik inmiddels een tafel heb gemaakt van ca. 260x122cm. Een simpel gelijkvloers ontwerp gemaakt. Alle wissels en treinen werken. Zelfs een doos met oude Faller huisjes gevonden en daar waar nodig gerepareerd. De baan ligt er nu nog los op. Eerst maar eens zien dat alles goed rijdt, dan vastzetten en voorzichtig starten met de scenery. Ik heb nog heel veel te leren en uit te zoeken. Wil een paar tunnels en bergen gaan maken. Denk dat met kippengaas en het crêpepapier van Noch te gaan maken. Budget niet oneindig dus stapje voor stapje.
Bedankt voor je hulp zover.
Groet,
John
Re: probleem Engelse wissel 5128
Citaat van: JohBoc op vrijdag 31 januari 2020, 16:14:15
Je raad opgevolgd en het lampje verwisseld met een andere wissel en het lampje werkt. Wat kan het dan zijn?

Hallo

Je moet de railbedding aan de massa (bruin) hangen als je de wissel niet in je baan ingebouwd hebt.
Ik vermoed dat dat het probleem was?

Bart
Re: probleem Engelse wissel 5128
Hoi Bart, Bedankt voor je reactie. Bedoel je dat als de wissel niet is ingebouwd, de gele draag aan de trafo en de bedding van de wissel aan de massa draad? Begrijp ik het zo goed?
Re: probleem Engelse wissel 5128
ja, inderdaad
gele draad aan geel transfo, massa van de wissel naar bruin transfo,