Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Functies toevoegen in de lokprogrammer

Gestart door Jasperkc dinsdag 28 januari 2020, 00:08:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functies toevoegen in de lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Functies toevoegen in de lokprogrammer
Goedenavond allemaal,

Hoe kan ik in de lokprogrammer bij een project extra functies toevoegen. Ik heb bijvoorbeeld de functies 1 t/m 6 in gebruik en dan wil ik onder F1 en F3 een extra functie plaatsen. Op dit moment zijn dus F1 en F3 al in gebruik. Ik wil dus de toegevoegde functies onderaan erbij zetten. Ik heb dan 1 t/m 8 in gebruik. Het ziet er dan als volgt uit:

F0 = verlichting
F1 = geluid
F2 = toeter lang
F3 = toeter kort
F4 = compressor
F5 = zanden
F6 = lucht afblazen
F7 = donkerschakeling cabinezijde 1
F8 = donkerschakeling  cabinezijde 2

De functies F7 en F8 zijn dus toegevoegd. Echter deze functietoetsen wil ik dus verplaatsen naar F1 en F3. Hoe dit nu te realiseren?
Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb opgeschreven.

Groet, Jasper

P.s. het bovenstaande project is een fictief project maar zou betrekking kunnen hebben op mijn loc 37740 van Märklin welke ik bespreek in een ander draadje.
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Hallo Jasper,

Toch een beetje algemene vraag, vandaar een iets uitgebreider antwoord.

Is afhankelijk van het type decoder, de Aux uitgangen en de gebruikte geluidskanalen, dus simpel veranderingen in CV's aanbrengen gaat hierdoor niet werken.

ik zou de functie f7 en f8 met de locprogrammer omhoog schuiven, en dan de functietoetsen en symbolen her-nummeren. Pas bij M4 decoders op dat deze functietoetsen ook synchroon blijven met de onder Railcom+ gebruikte functietoetsen.  Een locsound 5 heeft nog een extra ding waar je op moet letten bij voorgeprogrammeerde decoders, als de ene geluidsfunctie afhankelijk is van een andere functietoets. Bv. hier zware last.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Volgens mij moet je alles handmatig verplaatsen maar is er een bepaalde reden dat je de cabine aan uit naar F1 en F3 wilt doen Marklin heeft deze standaard op F6 en F8 staan.
Ik zal zo even een screenshot maken van mijn instellen voor een BR 50 met ongeveer identiek plaats bepaling.
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Ook goed om ze op F6 en F8 te zetten. Maar ik moet alles handmatig veranderen. Het gaat om een ESU sounddecoder.

Groet, Jasper
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Met een lokprogrammer schuif je dat toch in 5 tot 10 minuten om? Geen gedoe met cv's, maar duidelijke inschrijvingen van wat je nou doet.
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Hallo Laurent,

Ik heb de lokprogrammer, maar ik weet niet hoe ik het moet doen. Help je mij op weg?

Groet, Jasper
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Hoi,

Het is vrij simpel. Je leest de decoder in. Dan krijg je onder het tabje "Function mapping" een overzicht te zien met daar aangegeven: "Conditions", "M4"(bij een M4 decoder), Physical outputs en Logical functions.

De "conditions" zijn de F-toetsen, Rijden, stoppen e.d. Dus de conditie wanneer iets moet gebeuren;
M4: is de conditie bij een M4-decoder;
Physical outputs: Welke uitgang |(AUX 1 tot met 4 of verder) op de decoder wordt gebruikt als de conditie plaatsvindt. Dus bijvoorbeeld wanneer je op F1 drukt of gaat rijden;
Logical functions: Extra logische functies die in de decoder ingebouwd zijn.

Zo stel je het in: Gewoon op het vlak klikken en je krijgt een "lijst" te zien met de mogelijke opties.

Onder het tabje "information" en "functions"kan je de icoontjes aan de F-toetsen aanpassen voor centrales die icoontjes laten zien zoals de ECoS en het CS3

De beperkingen zitten in de decoder. Dus een Lokpilot 3(3.5) bijvoorbeeld heeft maar 16 functies mogelijk. Dus je ziet maar 15 F-functies (F0 is lichtschakeling). Een Loksound 4 / 5 kan al meer.

Groet Ronald.
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Jasper wil weten hoe je functietoetsen omhoog of naar beneden verplaatst.

Selecteer aan de linkerzijde de hele regel van een functie.
Ga daarna naar linksboven met de pijltjes omhoog of omlaag en ziedaar je kunt een hele regel omhoog verplaatsen!
Daarna kun je de toetsen met bijbehorende F nummers opnieuw toekennen.
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Hallo Fred,

Ik heb dit gedaan. Maar nu klopt de lijst met functies niet meer met wat ik heb ingevuld. Ik heb onder het kopje Decoder in de lokprogrammer bij functie toekenning de functies ingedeeld zoals jij aangaf. Ik heb ook bepaalde functies eruit gehaald zoals een conducteursfluit en de esu rookgenerator. Nu kijk ik in het kopje Informatie en dan bij functies en deze komt niet overeen met het eerdere kopje. Heb ik nu onder het verkeerde kopje veranderingen doorgevoerd of worden deze kopjes nog gesynchroniseerd met elkaar?

Groet, Jasper
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Jasper, zorg dat de GEHELE regel van een functie blauw wordt simpel gezegd.
Uiterst links kun je een hele regel selecteren, dan met up en down moet het goed komen.
Als alles op de juiste regels staat kun je toetsen "hernummeren"
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Ik heb nu de loc geprogrammeerd. De sluitverlichting doet het, maar gaat niet meer uit. Wat doe ik nou weer fout?

Groet, Jasper
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Hoe kom ik erachter onder welke uitgang de telexkoppeling zit op de MFX+ decoder? is dat Aux 1, 2, 3 of 4?

Groet, Jasper
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Met een multimeter heb ik weer wat meer info gekregen. De telexkoppelingen zitten beide aangesloten op de retourdraad van de decoder. Oftewel, de grijse en de zwarte draad van de telex gaan naar de printplaat en dan lopen ze gezamelijk naar de 21 mtc steker. Dit is de functiemassa.

Groet, Jasper
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Functies toevoegen in de lokprogrammer
Dat is altijd. De moet de schakelende kant hebben. En daar kom je, als je dat niet goed aangesloten hebt, enkel achter door te testen. Verder is het vooral gewoon een kwestie van mee spelen en kijken wat er gebeurt. Begin lekker met een eenvoudige lokpilot en ga je verlichting eens op een andere toets zetten. Het is slecht uit te leggen over internet, je moet snappen wat er gebeurt als jij een bepaalde handeling uitvoert.

Wat je in het bovenste plaatje bijvoorbeeld ziet, is dat bij voorwaarts en F0, de verlichting voorop aan gaat. Als je die omdraait met die daarboven, gaat je verlichting dus andersom aan. Kan handig zijn als je de draadjes of de motor verkeerd om hebt aangesloten. Het tweede scherm is, bij mij althans, alleen van toepassing op MFX loks. Dat zijn de symbolen die hij gebruikt met MFX (en op een ECOS mogelijk ook met Railcom, maar ik heb geen ECOS).

Bij F11 zie je bijvoorbeeld als voorwaarde staan dat de lok stil moet staan om F11 te kunnen gebruiken, dan worden aux 1 (vooruit) en aux 2 (achteruit) aangezet. Best kans dat daarop de Telex zit. En daar kan je meer dingen mee. Je kan bijvoorbeeld ook bij stand direct de cabineverlichting aan laten gaan. Alles wat daarin mogelijk is uitleggen is echt teveel werk op het forum, dat moet je ontdekken door zelf wat te spelen. Ik heb er bij ons op de stamtafel al eens een kleine introductie over gehouden, de eerste stappen in de lokprogrammer.

Laurent