Citaat van: Hanzi op donderdag 30 januari 2020, 22:00:04
Maar wat wil je daar mee? Aan- en uitschakelen? En hoe dan? Rijrichting afhankelijk? Digitaal met decodertje? Analoog met omschakelrelais? Je rijdt analoog, maar waarom dan op DC?
Ik rij gemixt 2-rail en 3-rail, op basis van DC (analoog bloksysteem) op K-rails. Enkel DC is simpeler te realiseren dan AC met DC. Je hoeft daarvoor alleen maar op 1 enkele spoorstaaf + (2-rail) of - (3-rail) te zetten (de middenrail/bovenleiding is altijd plus, de andere spoorstaaf is altijd min, en schakel je niet om). Vandaar analoog+DC.
De goederenwagon heeft aan 1 kant sluitverlichting.
Die verlichting zou rijrichting afhankelijk moeten zijn, maar is dat niet.
In het grootspoor hangen de sluitlantaarns er niet indien de wagon de andere kant op rijdt.
Dat is een modelbouw-concessie: ze hangen er nu eenmaal.
Of ze branden of niet, is rijrichting afhankelijk, zou je denken.
Märklin denkt daar af-fabriek anders over: ze branden altijd.
Er bestaat een perfect alternatief: de draaischijf. De sluitwagon omdraaien, opdat de sluitlantaarns altijd achter hangen. Maar daar hangt een onwenselijk prijskaartje aan.
Dus blijven de twee opties over:
Rijrichting schakelaar of een
mechanische wielas-schakelaar. Laat ik nou toevallig nog een werkloos Märklin elektronisch omschakelrelais uit de jaren '80 hebben rondslingeren op zolder.