Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?

Gestart door Jan22 donderdag 30 januari 2020, 16:11:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (met sluitverlichting) was al in 1980 op de markt.
Niet zo mooi als die van nu, maar toch.
Het nadeel van de oude versie is dat de wielmaat nog stamt van code "120", oftewel te hoge flensen, en dus hobbelt over K-rails (en daar is nog wel iets aan te doen: wielen vervangen).

Is er een simpele manier om (analoog) de sluitverlichting instelbaar te maken?

In de 3-rail wiki kwam ik alleen een (digitale)  schakeling uit 2013 tegen.

Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Er een DC-DC step-down convertertje (is instelbaar) van Ali tussen plaatsen.
Er moet dan wel een brug-gelijkrichtertje tussen.
Zie mij Index of op dit Forum voor een bouwbeschrijving.
Klik hier
(Er zijn meerdere leveranciers)

groet
Harald
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Ik weet dat je eerder geschreven hebt over hoe ideaal de DC-DC converter is.

Als ik even terug grijp naar het schema in de 3rail wiki (van Kappa dus), bedoel je dan dat die DC-DC-converter analoog zit tussen V+ en F1


Mijn treinen rijden op DC: over de spoorstaven staat DC- en op de pukkeltjes staat DC+.
Dat is 12-16 vDC. Drierail treinen schakelen nog wel op 17-24 volt (rijrichting), ook al rijden ze op DC (dat zou hierbij een kleine complicatie kunnen vormen).

Als ouderwetse analoog rijder dacht ik aan een relais met reedcontact (in/onder de wagon), en een magneetje in de rails. Dat zou de stroomkringen scheiden.
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Met instelbaar bedoel je schakelbaar maken?
De grootste uitdaging vormt de variabele rij spanning je zou bvb iets kunnen maken wat naar 3 pulsen omschakeld.
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Ineens valt het kwartje. Er moet gewoon een rijrichting omschakel relais in.
Dat doet alles. Er zijn immers bij een wagon met sluitsein maar twee standen: aan of uit.
Geen drie. Bij een analoge omschakelpuls (rijrichting verandering) verandert AAN->UIT of UIT>AAN.
That's all.

Ik herinner me een draadje over de HAG503. Die bevat een gelijkrichter en een relais dat omschakelt boven 17 vDC en onder 35 vDC. En dat maakt dat alle rijspanning die hoger is dan de toegestane brand-waarde van een (ouderwets) lampje omgezet wordt in een omschakelpuls, dus krijgt zo'n lampje nooit meer dan 16 volt voor de kiezen.

Als je dan de lampjes vervangt door leds, moet je dus van 16 vDC terug naar pak 'm beet 3,3 volt.
Dat kun je doen met een DC-DC converter, of met een weerstand.
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Instelbaar = instelbaar van 0 tot max
Schakelbaar = aan of uit.
Dit schema is voor een loc en niet in je genoemde goederenwagen ?
En ja convertor kan gewoon tussen sleper/massa en de lampjes.

groet
Harald
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Roco heeft een klein messingklipje wat over de as geschoven wordt. Dit draait een stukje mee bij het rijden en maakt dan contact. Ga je de andere kant op dan verbreekt het lipje dit contact.
Ik heb geen idee hoe het heet en of andere merken het ook gebruiken.
Dus helemaal geen elektronische schakeling nodig, puur mechanisch.
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Citaat van: Haradigi op donderdag 30 januari 2020, 19:51:33
Dit schema is voor een loc en niet in je genoemde goederenwagen ?
En ja convertor kan gewoon tussen sleper/massa en de lampjes.
Meedenken helpt. Ja, dat schema van Kappa is voor een loc (met decoder), niet voor een goederenwagon (al of niet met een decoder). De converter kan tussen het rijrichting omschakelrelais en leds, voor lampjes is dat niet noodzakelijk, omdat de rijrichting omschakelaar het rijspanningsverschil af vangt.

Citaat van: Maarten op donderdag 30 januari 2020, 20:24:16
Roco heeft een klein messingklipje wat over de as geschoven wordt. Dit draait een stukje mee bij het rijden en maakt dan contact. Ga je de andere kant op dan verbreekt het lipje dit contact.

Dat is een Roco-fase die ik gemist heb, maar ik kan me direct voorstellen dat het werkt.
Een wielas, de ene kant op draaiend, zet het lipje op, en dan maakt het lipje contact ergens mee.
Een wielas, de andere kant op draaiend, klapt het lipje neer, waardoor er geen contact meer is.
Leuk idee! Maar wel beperkt door de manier waarop de wagon op de rails staat. Dat moet je dus al weten als je 'm op de rails zet. Enfin, dat geldt ook voor mijn 2-rail en 3-rail onderscheid: dat verschil moet je ook weten vanaf het eerste blok.  8o
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Hoe je hem op de rails zet maakt niet uit, het is de rijrichting die schakelt. En mbv twee diodes in de wagen is de plus en min in de wagen altijd hetzelfde.
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Interessant draadje, al is mij nog steeds niet duidelijk wat vraagsteller Jan nou eigenlijk wil :?.
Je hebt een oudere goederenwagen me sluitverlichting. Maar wat wil je daar mee? Aan- en uitschakelen? En hoe dan? Rijrichting afhankelijk? Digitaal met decodertje? Analoog met omschakelrelais? Je rijdt analoog, maar waarom dan op DC?
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 4411 DB Gesloten goederenwagen (sluitverlichting) instelbaar?
Citaat van: Hanzi op donderdag 30 januari 2020, 22:00:04
Maar wat wil je daar mee? Aan- en uitschakelen? En hoe dan? Rijrichting afhankelijk? Digitaal met decodertje? Analoog met omschakelrelais? Je rijdt analoog, maar waarom dan op DC?
Ik rij gemixt 2-rail en 3-rail, op basis van DC (analoog bloksysteem) op K-rails. Enkel DC is simpeler te realiseren dan AC met DC. Je hoeft daarvoor alleen maar op 1 enkele spoorstaaf + (2-rail) of - (3-rail) te zetten (de middenrail/bovenleiding is altijd plus, de andere spoorstaaf is altijd min, en schakel je niet om).  Vandaar analoog+DC.

De goederenwagon heeft aan 1 kant sluitverlichting.
Die verlichting zou rijrichting afhankelijk moeten zijn, maar is dat niet.
In het grootspoor hangen de sluitlantaarns er niet indien de wagon de andere kant op rijdt.
Dat is een modelbouw-concessie: ze hangen er nu eenmaal.
Of ze branden of niet, is rijrichting afhankelijk, zou je denken.
Märklin denkt daar af-fabriek anders over: ze branden altijd.

Er bestaat een perfect alternatief: de draaischijf. De sluitwagon omdraaien, opdat de sluitlantaarns altijd achter hangen. Maar daar hangt een onwenselijk prijskaartje aan.

Dus blijven de twee opties over: Rijrichting schakelaar of een mechanische wielas-schakelaar. Laat ik nou toevallig nog een werkloos Märklin elektronisch omschakelrelais uit de jaren '80 hebben rondslingeren op zolder.  :D