Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1

Gestart door Diesel01097 maandag 27 januari 2020, 15:11:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Goedemiddag allemaal,

Dit is mijn eerste keer hier, dus het zal wel ff wennen worden om ook hier op de juiste manier mijn weg te vinden in het gebruik van het systeem.
Maar al doende leert men......toch ??
Ben nu inmiddels  ( na ruim 40 jaar !! ) weer terug naar mijn oude liefde....modeltreinen....en wel van Marklin HO , M-rail. Dit is waar ik mee ben opgegroeid en waar ik het nodige van heb.
Na een half jaar ( ...en ik ben volgens mij nog lang niet klaar....:-) ) informatie verzamelen, cursussen volgen en met name veel praten heb ik eens de stoute schoenen aangetrokken en een eerste aanzet gemaakt in Wintrack voor een schaduwstation op niveau 1. De opzet is geweest om alle ( op dat gebied ) beschikbare ruimte te gebruiken voor opstelsporen. De baan word digitaal.

FF ter info. Ik heb een mooie spiraal van zeg 1,5 x 1,5 meter op de kop kunnen tikken ( zie 2 x foto ) en wou die als 1 van de 3 spiralen gaan gebruiken ( eigenlijk staat de hij al in de linkerhoek....en is hij nu al niet weg te denken.....). De totale beschikbare ruimte is ongeveer 6,5 x 2,75 meter, dus ik kan lekker mijn gang gaan... Een dubbele inrit van de 1ste spiraal is te zien aan de linkerkant van de wintrack schets. De spiraal krijgt een uitgang op niveau 3 & 4. Aan de rechterkant van de wintrack-schets gaat er ook een dubbel spoor naar boven en wel naar niveau 2 & 3.
Niveau 1 kan ook later nog eventueel verder worden doorgetrokken naar de rest van de kamer.

Op niveau 2 komt er nog een schaduwstation met dezelfde beschikbare ruimte..... Is dit nog te volgen??  B)
Wat ik daarmee bedoel is de .... zeg 3 x 1,3 meter boven schaduw station 1.

Op niveau 3 komen dan in de toekomst 2 grote stations & 1 kleine. Daarnaast een rangeergebied en een gebied met loodsen etc..

Op niveau 4 komt dan als laatste een verbinding van de 1ste spiraal naar rechtsonder ( naar de 3de spiraal ) in de tekening met bruggedeelten.

Allemaal erg ambitieus denk ik, maar je moet ergens beginnen.

Dus verwelkom ik alle positieve op- & aanmerkingen op mijn eerste stukje van de grote puzzel: het eerste stuk van niveau 1 aan de bovenkant van de tekening. De onderkant word deels ingedeeld voor mijn zitplek en testspoor.

Met vriendelijke groeten , Rene
P.s. Dit is een copy van de "message" op Modelbaanbouw. Ik denk dat het eerder hier thuis hoort...toch?
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
....En bij deze een groffe schets van de totale beschikbare ruimte. Het leek mij het beste idee om het geheel in gedeelten te doen....., maar andere ideeen zijn , zoals vermeld , welkom
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Hoi René,

Je zegt t zelf al.Het is het begin. En nog lang niet klaar voor de bouw.Aldoende leren is leuk,zaken voorkomen geeft meer plezier in de hobby. Hieronder dus wat tips en opmerkingen.

Er vallen twee zaken gelijk op. Chaotische wisselstraat aan de linkerzijde. En een enorme bundel opstelsporen. 

Hoe ga je erbij komen als je een lok een zetje moet geven?
Gezien je totale oppervlakte is dit totaal niet nodig,je kunt makkelijk halverwege een pad invoegen. Of het geheel naar voren trekken zodat je vanaf de achterkant bij kunt komen.
komt denk ik door gebrek aan ervaring.geeft niets er gaan genoeg mensen meedenken.

Laten we met de spiraal beginnen. Het is het beste te klimmen in de buitenbaan.
Ben je van plan linkerspoor te gaan rijden of is het plan via de binnenbaan te klimmen ?
Misschien staat je spiraal nu wel aan de verkeerde kant van je schaduw station en kun je aan deze zijde beter  rechtsom omhoog draaien?

Deze aankoop is er al en lijkt me het beste startpunt voor het verdere ontwerp.
Verder zie ik wat basis modules. Daar valt dus nog mee te puzzelen.

Verder zie ik nu twee opstelsporen na de keerlus. Misschien is het een idee om de omloop samen met de buitenste spiraal samen te brengen.
Dan kunnen ze beiden alle opstelsporen gebruiken. ( in deze situatie )

En er bestaat een Mrail boek met baanontwerpen. Voorin staat een hoofdstuk met veel wisselstraten.
Misschien kun je daar nog wat voorbeelden vinden om het wat " netter " te krijgen.  En welke passtukjes nodig zijn om goed uit te komen.
Dat gaat je rijgedrag enorm positief beïnvloeden.

Hou je rekening met de bereikbaarheid heb je toch al snel 30-40 cm hoogte nodig bij schaduwstations.

Succes met dit flinke ontwerp.En zie dit verhaal vooral om problemen te voorkomen.
En twee draadjes is denk ik niet handig. Dat gaat door elkaar lopen. Of je moet de bouwdraad even bevriezen tot het ontwerp klaar is. En dan daar verder gaan. ( dan blijf je wel in de juiste rubrieken)

Mvg Robin
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Hoi Robin,

Fijn .....zo een snelle reactie....
Alleen hoef je voor mij daarvoor niet je nachtrust op te geven hoor gezien de tijd van de mail..... :-)

Je beschrijft overigens een aantal zaken waarover ik ook heb zitten wikken en wegen.....
Qua bereikbaarheid.....:
Zoals je misschien hebt gezien staat alles op wieltjes. De bedoeling is om straks aan het eind de mogelijkheid te hebben om het geheel iets naar rechts te verschuiven en dan terug. Hierdoor is er genoeg ruimte om achter de tafel te komen. Daar is dus nu al rekening mee gehouden en zal ik straks ook verwerken aan de andere zijdes.

Qua opstelsporen:
Ik heb er voor gekozen om zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte gebruik te maken. Het is een schaduwstation waar maximaal 50, 60 gereden zal worden. En er is genoeg m-rail in omloop om in de toekomst te voldoen aan mijn vraag in passstukjes.Overigens heb ik al wat in voorraad....

Qua spiraal:
De spiraal links word straks verbonden met niveau 3 oftewel het eerste grote station. Als je van het grote station komt kan ik ervoor zorgen dat hij op de binnenbaan naar beneden rijd en dan via het schaduwstation naar de buitenring bij de rechter spiraal gaat. Het is overigens wel zo dat de hellingsgraad ( zal het nog precies nameten ) dusdanig beneden de norm ligt dat ook het binnenspoor voor het klimmen benut kan worden.......aannemende aan dat je de buitenring prefereert vanwege de helling ....

Vooralsnog  wou ik het dan ook zo laten zoals het nu is.......
Maar ...niks zo veranderlijk als de mens....toch ??

Je opmerking over 2 draadjes heb ik wel direct gebruikt om de draad op " Modelbaanbouw " tijdelijk te " bevriezen " .....

MvG, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Ik lees wel vaker, dat collegae tafels op wieltjes bouwen. Ik vraag mij dan af, hoe vaak de tafel verschoven moet worden. Als ik naar dit schaduwstation kijk en dan in mijn geheugen wroet over alles wat ik heb gelezen, lijkt mij dit een station waar de nodige moeilijkheden te verwachten zijn. Maar goed, zoals al vaker gememoreerd, ik ben een 'newby', dus wat weet ik ervan.
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Toch een aangepaste versie waar ik denk ik verder mee kan.....
Met name Robin heeft me toch aan het denken gezet.....mijn dank is groot...
Wel weer een goede oefening om Wintrack nog beter te leren kennen...:-)
Dit oogt denk ik beter en ik ga zoveel mogelijk in de toekomst omhoog via het buitenspoor....
Eigenlijk kan ik hiermee voorlopig alle kanten op...toch ??

MvG, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Ik heb effe zitten kliederen. Nu heb je ook nog een mangat omdat je sporen net iets anders lopen.
Kost iets meer ruimte.  Twee opties rechtdoor,(stippel) of de sporen schuin.

In wintrack kun je ook een driehoekig pijltje op je sporen zetten. Handig bovenaan bij spiralen zodat iedereen kan zien welke kant je op wil gaan rijden.

Ik zou kruisen om per se de buitenbaan te nemen niet doen. Beneden moet het gewoon rondjes rijden zonder gedoe met kans op aanrijdingen.
Beste is de spiralen zo neer te zetten dat ze boven uitkomen zoals gewenst.
Dan beneden op een zo efficient mogelijke manier vol te bouwen.
Eigenlijk moet je dus eerst ruw je niveau 3 bedenken.

Mvg, Robin
(die van de week met een buikgriepje tijd zat had een verhaaltje in te kloppen.)
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Na ruim een maand afwezigheid nu weer een stukje verder met mijn " droom " ...
Uiteindelijk is de benutte ruimte een C-vorm geworden waarbij het geheel op wielen staat.
Ik heb toch de kruiswissels erin gelaten omdat ik ook naar buiten wil rijden en alles 1000 x test voordat ik eventueel verder ga met een volgende niveau.
Het laatste stuk van de C - vorm gebruik ik op niveau 1 om alle apparatuur te instaleren. De pc schermen hangen reeds aan de muur....:-) Alles werkt tot nu.
De baan ga ik eerst verder analoog testen en schoonmaken. De ringleidingen zijn het volgende stuk de komende maanden en waarschijnlijk gaat dit gehele stuk op een aparte booster komen.
Met dit ontwerp kunnen zowel treinstellen als doorgaande treinen opgesteld worden. Tevens zijn er 4 opstelsporen aangebracht voor bv een trein met veel wagons...
Als alles daarna analoog perfect rijdt ga ik over naar digitaal. Dan komen dus de bezetmelders in beeld....
Nb. De gekke knik aan de beneden kant heeft te maken met de openslaande deur. De deur weghalen is sowieso geen optie omdat ik het geheel toch iets naar rechts en daarna 40 cm naar voren wil kunnen trekken om er achterlangs bij te komen.
Dus.....kort gezegd ...niet stil gezeten....geprobeerd aan de volgende stappen te denken en de nodige aanpassingen weer gemaakt n.a.v. deskundige adviezen...

MvG, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Hier het bijbehorende plaatje:

MvG, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Hi allen,

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties......keep it coming.... :P
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Volgende update incl. spiraal en bezetmelders....

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Allereerst hoop ik dat iedereen gezond en wel is en zich door deze moeilijke ( aparte ) periode slaat.......
Zelf heb ik het drukker dan ooit en het voelt goed om een flinke slag te slaan met mijn baan.

Ondanks alle opmerkingen en kritiek kan ik melden dat ik na dagenlang analoog testen ben overgegaan naar digitaal met dezelfde baan ...
De treinen die reeds zijn omgebouwd naar digitaal rijden netjes hun rondjes.
Het blijkt dat je dus toch met M-rail een goede en...... ( voorlopig ) stabiele baan kunt opbouwen. Alles wat niet goed functioneerde is weggehaald en vervangen. Goed poetsen met het railgum en alle wissels behandelen, nakijken ( o.a. de lampenkapjes verwijderen en natuurlijk het lampje zelf....) & testen doen wonderen......
Resultaat is dus dat er nu een schaduwstation ligt met 2 rijrichtingen met opstelsporen voor treinstellen ( die bij de stootblokken worden opgesteld ) & opstelsporen voor stoomlocs en elektrische locs met ongeveer 6 lange wagons. Daarnaast nog 4 hele lange opstelsporen voor meerdere kleine wagons achter een trein ( denk hierbij aan 20-25 stuks ).

Let wel: Mijn regel blijft gedurende de gehele opbouw .....Ieder gedeelte van het project word pas beëindigd als ALLES werkt.....

Ik ga nu weer lekker rijden.....heerlijk als alles werkt...

Mvg, Rene

Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Rij maar lekker en post misschien n videootje of zo 😉
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Ter illustratie:

Met de 33121 ( omgebouwd met ESU LokPilot 4.0; LED lichten worden later ingebouwd... ) over de fameuze " wisselstraat "

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
FF kijken hoe ik de .mp4 video kan downloaden...word morgen denk ik...

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Bij deze de 33121 ( Omgebouwd met ESU LokPilot 4.0 decoder ) die over de "moeilijke"  wisselstraat rijdt

Mvg, Rene


Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Commentaar van het filmpje:

null
Als de eigenaar van deze video je toegang heeft verleend, kun je inloggen.
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Rene,

Filmpje althans bij mij is niet te zien alleen als jij mij toestemming verleend om in te loggen.

Groet Michel
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Alle,

Volgens mij lukt het nu wel.....

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Mooie wisselstraat en hij rijd er netjes overheen. :) :thumbup:

Groet michel
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Hi Robert,

Bedankt voor je spontane reactie.

Het antwoord op jouw vraag:
Allereerst heb ik de rails uitgelegd en in elkaar geschoven. Daarna met een analoge trein overal overheen gereden waar dat kon. Toen heb ik alle onderdelen die maar iets problemen gaven vervangen door nieuwe rails....
De passtukjes ( met name 1 puntje ) heb ik daar waar mogelijk vervangen door een rail op maat te maken met een slijptol....
Dit alles is daarna vastgesoldeerd op meerdere plekken qua stroom & massa ...; daarbij natuurlijk rekening houdend met de toekomstige aanwezigheid van de blokken.
Elk probleem word nu aangepakt , maar meestal ligt dat aan de nieuwe trein die ik op het projekt plaats ( bv de sleper zit scheef of de verbinding van de wagons zit te hoog of te laag.... )
Het kan ook nog zo zijn dat de nieuwe digitale trein nog niet goed ingeregeld is....
Eigenlijk heel simpel....als het niet werkt op mijn projekt dan komt het er in de toekomst niet in voor....

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Hi Robert,

En....voordat ik het vergeet.... de rails ligt nu nog los, maar word straks waarschijnlijk op enkele plekken met schroeven vastgezet....en anders gelijmd met een lijmpistool..( dat kan je met een mesje makkelijk weer losmaken...)....

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Tx voor het filmpje en de uitleg
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Het is het alweer een tijdje geleden, dus ik dacht laat ik maar weer eens een update plaatsen.

Resume: Ik werk met M-rail Marklin HO, CS3, Rosoft decoders & Rocrail

Het onderste niveau 0  ( Schaduwstation0 ) is qua planning klaar. Er zijn nog wel wat kleine aanpassingen gebeurd.
Ik wil echter niet in details treden waarom allemaal....
Het rechter gebied ( Zie plattegrond ) is voor de treinstellen....en er gaat een grote keerlus ( Ook voor langere treinen geschikt als opstelspoor ) omheen.
Het gebied van de wisselstraat bestaat uit 4 banen die alleen vanuit de linkerkant bereden kunnen worden en daaronder nog eens 4 banen die alleen vanuit de rechterkant bereden kunnen worden. Blok 6 & 7 zijn voor doorgaande treinen bedoeld.
Daarnaast loopt er ook weer een baan om dit gebied met een extra opstelspoor ( Blok 11 ) voor bv een lange goederentrein.
De linker spiraal is aangesloten en dient voorlopig als kopstation. Er zijn tevens 2 treinen gekalibreerd en de volgende stap is verlichting & interieur. Qua scenery hoef ik op dit niveau niets te doen omdat het voor 95 % onzichtbaar word..... ( In de toekomst kan je een kijkje nemen in de spiraal en waarschijnlijk om de baan op 2 open plekken....
Misschien is ook nog wel vermeldingswaardig dat ik zowel stroom als massadetectie heb. De massadetectie zit in de spiraal met de K-rail links en de aansluitingen lopen via de S88-Link.

De navolgende stap gaat de bouw van de spiraal worden aan de rechterkant, maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.....

Ik zie gaarne weer jullie op & aanmerkingen tegemoet...Geniet van het filmpje en realiseer hierbij dat ik nog verder wat moet instellen qua afremvertraging. Bv in het treinstellengebied kan de TEE-Ram 502 nog een stukje verder......

Mvg, Rene


Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Het filmpje:

Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
 @citaat Video is privé.
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Kan er niet in..
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Nu zou het goed moeten gaan....

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Het rijd al lekker door.

Als je bovenaan je spiraal tijdelijk een wissel maakt met een blok erachter heb je zelfs een echt kopstation.
Kun je de andere helft van de spiraal ook alvast schoonrijden.

Verder moet je je afvragen waarom tegen het stootblok stoppen?
Kost onnodig tijd bij weer vertrekken.
Heb je veel korte treinstellen. Zou je kunnen overwegen enkele opstelsporen in tweeën te delen.

Mvg Robin
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Citaat van: Diesel01097 op zondag 02 augustus 2020, 16:56:27
Vermeldingswaardig dat ik zowel stroom als massadetectie heb.
De massadetectie zit in de spiraal met de K-rail links en de aansluitingen lopen via de S88-Link.
Genoten van je filmpje  :thumbup:

Met verbazing gekeken naar de spiraalomvang:
Er passen 5 TEE's (70 cm) op 1 wentel, omtrek r2=circa 350 cm =>r2= circa 56 cm?
Ik doe maar een gok...

Is die spiraal opgedeeld in blokken, of is dat één stijgend en één dalend blok (qua massadetectie)?
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Beste Jan Willem,

Bedankt voor je reactie.
Misschien nog wat aanvullende info over de linker ( Grote ) spiraal. Deze word op de een-na-hoogste verdieping onderbroken en zal dan zijn uitweg vinden door een tunnelingang alvorens hij bij het hoofdstation aankomt. En dat geldt dus voor beide sporen.... Ik wil de buitenring gebruiken voor klimmen en de binnenste voor dalen.
Op de zelfde hoogte komt er een stuk verderop in de spiraal een weg vanuit het station de spiraal in naar boven en daar zal dan het hoogste niveau komen dmv een metalen brugverbinding naar  het gebied van de treinstellen....je ziet daar ook een opening voor de toekomst....
En dat laatste dus ook weer dubbel. Op het 5 de niveau word de weg dus onderbroken en daar is ook de blokbezetting al op afgesteld....

Door deze spiraal is er qua meters ongeveer 33 bijgekomen.....

Qua blokken is alles op massadetectie in de spiraal. Ik heb er voor elke baan van boven naar beneden 3 blokken gemaakt en dat vind ik voldoende....ik ben een man van rijden en niet van files....:-)
Zie ook de tekening voor een goede indruk....
(3 x 3 melders ) * 2 = 18 totaal.....waarvan 2 op stroomdetectie zijn omdat die buiten de spiraal liggen en aansluiten op de M-rail beneden....boven ga ik dan ook weer over op M-rail....ik ben daar content mee....en het werkt......toch ?? :-)

Hoop dat dit antwoord geeft op je vragen...

Mvg, Rene

Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Binnenkort weer een update......er is ook het nodige aangepast....:-)
Dus...hou de mailbox in de gaten...

Mvg, Rene
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
Allen,

Bij deze de beloofde update....Ik doe het maar in gedeeltes, want het is groot en complex genoeg. Allereerst het baan plan in Wintrack van onder naar boven. Let op: 2 schaduwstations..Donkergroen is het maaiveld. Er is ondertussen 4/5 ongeveer gebouwd en het geheel is verplaatsbaar op rolletjes die stevig genoeg zijn om het geheel te dragen....:

Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
deel 2
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
deel 3
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
deel 4
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
deel 5
Re: Mijn projekt ; deel 1 ; Schaduwstation niveau 1
deel 6