Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Probleem servo programmeren met OC32

Gestart door Ferdi zaterdag 16 mei 2020, 19:29:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem servo programmeren met OC32
Beste mensen,

Ik wil mijn K-rails wissels met servo's bedienen en met de OC32 aansturen. Ik heb een MG90 servo en VPEB SP04 gekocht.
Alles aangesloten, maar ik krijg hem niet aan de praat.
Op foto 1 de staaldraad vanuit de servo onder de plaat aan de wissel.
Op foto 2 de SP04 met de ground (bruin), + (rood) en signaal (oranje) draden naar de OC32.
Op foto 3 de OC32 met de drie draden aangesloten: bruin op de ground, rood op V+ en oranje in pin 31
Op foto 4 de configuratie.

De OC32 heb ik ook gebruikt voor de seinen. De weerstandsbanken zitten daarvoor nog op. Heb ik andere nodig? Ik dacht het niet.
Op pin 31 heb ik de 'servo turnout' geload en geschreven. 4 Aspects, de range op S, suspended aangevinkt. Geschreven. Ik zou volgens de handleiding met de schuifknop rechtsonder de servo moeten kunnen testen. Er gebeurt niets.
Wie weet raad?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Heb je de instelling naar de OC gestuurd
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Citaat van: KoosLeiderdorp op zaterdag 16 mei 2020, 19:38:05
Heb je de instelling naar de OC gestuurd
Dag Koos,
Alles geschreven en opgeslagen.
Vr. gr. Ferdi.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Heb ik de SP04 wel goed aangesloten op de OC32? Nu heb ik ze rechtsboven aangesloten.
De ground (bruin) en V+ (rood) kan ik ook bij de voeding van de OC32 aansluiten linksonder (GD en PWR) of op de DCC (linksboven). Of in het stekkertje waar nu de U485 zit naar de computer (GD en D+)?
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Dag Sprinter,
Die heb ik. Daar staat in dat ik de voeding van de OC32 moet halen. Maar niet hoe.
Vr. gr. Ferdi
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Van de VP en de GND aansluiting op de OC32. Zie daarvoor de OC32 handleiding. Staat duidelijk in een plaatje aangegeven.

Groetjes.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Hi Ferdi,

Ik zou de (externe) voeding via de SP04's laten lopen, doe ik ook.
Rechts boven welliswaar zelf made.
Foto van mijn Test opstelling.

groet
Harald
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Citaat van: Sprinter op zondag 17 mei 2020, 14:04:47
Van de VP en de GND aansluiting op de OC32. Zie daarvoor de OC32 handleiding. Staat duidelijk in een plaatje aangegeven.
Sorry, het zal wel aan mij liggen. Op de hele OC32 zie ik geen VP aansluiting en 3x Gnd of GD. Dat weet ik niet welke ik moet hebben.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Staat toch duidelijk op de DS32

0-15 aansluiting vanaf de OC32 is de VP V+
16-31 aansluiting op de OC32 is de GND.

Staat duidelijk op de DS32, en meten is weten.

Net even op het plaatje van de DS32 gekeken, maar het staat er duidelijk op waar de V+ aansluitingen zitten 3 stuks zelfs en ook 3 stuks GND aansluitingen.

Groetjes.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Citaat van: Haradigi op zondag 17 mei 2020, 14:07:08
Ik zou de (externe) voeding via de SP04's laten lopen, doe ik ook.
Dag Harald,
Werkt. Dank! De voeding van de SP04 moet dus via de externe voeding van de OC32 in het blokje linksonder.
De blokjes Gnd (3x) en V+ (3x) rechtsboven op de DS32 werken niet goed als voeding voor de SP04.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Hallo Ferdi,

Je gebruikt wel een erg oude OC32Config. Zelf gebruik ik versie 3.10.
Daarnaast heb jij een andere opdracht (dan ik) bij de servo staan: Off
In de nieuwe versie staat daar dan: Set Servo
Met als volgende opdracht: Suspend Servo
met een tijd van 6,4 s: 0 0 40 1
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Citaat van: mphoi op maandag 18 mei 2020, 19:45:49
Je gebruikt wel een erg oude OC32Config. Zelf gebruik ik versie 3.10.

Dag Martin,
Deze staat nog op mijn oude windows computer. Ik heb de update inmiddels geïnstalleerd. Het programmeren ging gelukkig ook nog goed met de oude versie.
Dank!
Vr. gr. Ferdi.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Beste mensen,

Ik heb de servo met methode 'Olivier/Conrad' gemaakt en geprogrammeerd.
Het werkt goed. Moet alleen nog het handstellertje vastzetten en het staaldraad goed in de handsteller verwerken.
Ik vind het wel een groot zwart blok naast de rails en ik vraag me af hoe ik dat straks met railballast etc. kan camoufleren.
Ik heb ook de 'methode Guus' geprobeerd, maar dan komt het staaldraadje echt tegen de tong aan.
Misschien ook maar eens een andere methode proberen. De 'methode Roy' sprak me ook wel aan.
Eerst deze maar eens delen.

Filmpje:
https://youtu.be/feuGvV71Yn4

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Het beweegbare lipje is enigszins flexibel. Na het verwijderen van de handle, kun je met een smal schroevendraaiertje dat lipje iets optillen en vanaf de buitenkant terugduwen. Dan houd je het losse lipje met twee gaatjes over. Persoonlijk knip ik er het buitenste gaatje er af. Het binnenste gaatje boor ik iets uit zodat de steldraad er goed in past.
Re: Probleem servo programmeren met OC32
Dag Martin,

Wat een goed idee! Het handstellertje heb je helemaal niet nodig. Ik heb het eraf gehaald en het lipje afgeknipt. Het voorste gaatje iets uitgeboord (0,9 mm. staaldraad) en een zaagsnede gemaakt waar hij doorheen beweegt. Het grote gat is niet meer nodig in deze proefopstelling.
Briljant! Werkt veel beter en geen overdreven camouflage in de ballast nodig. Dank!

Filmpje:
https://youtu.be/ZKA0c_y8PN4

Vriendelijke groeten,
Ferdi