Citaat van: DEBORA0517 op zaterdag 01 februari 2020, 11:29:54
De seinen worden alleen door schakelrail bediend .Bij het omdraaien van de stekker bleven ze brommen en kon ze ook niet met de hand omzetten, omdat er spanning op bleef staan. Ze zijn met de massaplaat of met een draad verbonden aan de massa.
Kijk, net wat ik dacht.
Als een sein blijft brommen dan loopt er continue spanning door de spoel.
Nog een mazzel dat de spoelen niet doorbranden.
Normaal heb je dat verschijnsel alleen als een schakelrails blijft kleven.
Ik zit nog in m'n denkproces, sorry dat ik er nog niet meer van weet op dit moment.
Die
massaplaat is alleen bedoeld voor de lampjes van het sein, en kan dit verschijnsel niet veroorzaken. Een seinspoel hoort niet continu onder stroom te kunnen staan, omdat de (blauwe) schakeldraden alleen contact kunnen maken als er een trein met de sleper op een schakelrails staat of als een knopje is
ingedrukt op een schakelkast.
Het is onwaarschijnlijk dat alle schakelkastjes of alle schakelrails defect zijn.
Dus blijven de grijze cellen nog steken bij de gevolgen van een niet-in-fase staande trafo.
Wat dus niet het geval lijkt te zijn.
Ik heb naar
je draadje zitten kijken, en heb me afgevraagd wat er ineens veranderd kan zijn (bijvoorbeeld door kleine vingertjes). Gezien de baanomvang kan het in iets kleins zitten, met heel grote gevolgen. Er staan b.v. 10 trafo's om treinen te besturen, en er hoeven maar 2 stekkers te worden omgedraaid om je vervolgens wezenloos te zoeken naar welke dat zijn.
Toevallig kwam ik uit bij een draadje uit 2011 over ditzelfde probleem op jouw baan:
Vermogen trafo.