Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.  (gelezen 26276 keer)

iVanDL

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #250 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 21:43:05 »

Hey Sven,

Het is niet op een wissel dat de trein ontspoort, maar op een linkse R1 bocht (ttz bochten kunnen in beide richtingen natuurlijk) ik bedoel wanneer ik de trein in de normale rijrichting laat rijden neemt hi daar een bocht naar links.  Het is in mijn klimspiraal.  Alle andere wagen gaan er perfect door (eerder hier werd al eens gesuggereerd dat R1 in een spiraal niet goed ging komen, alleen ik merk geen probleem uitgezonderd bij de Thalys en dan nog in één rijrichting.
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #251 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 21:47:31 »

Beste Ivan,

De bocht is opgebouwd uit standaard railstukken?, is de overgang naar de bocht goed? en zijn de volgende overgangen goed? licht de rail in de breedte gezien horizontaal?

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

iVanDL

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #252 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 21:55:21 »

Dag Anne,

Ja, ik gebruik de standaard 2221, ze liggen horizontaal.  De ontsporing gebeurd echter net voor het uitkomen van de bocht, dus ongeveer een 5-tal cm voor het einde van het railstuk.  Dit railstuk is proper, ttz er zijn geen oneffenheden in , geen resten van solduur, geen andere zaken die voor problemen zouden kunnen zorgen.
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #253 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 22:08:11 »

Ivan,

Is het een optie om de rail te vervangen door een andere rail?

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #254 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 22:53:51 »

Beste Ivan,

Ook geen spleetje in de buitenrail tussen de 2221 en de opvolgende rechte?vernieuwen van dat stuk of die stukken rail is een goede test

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

svvander

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • You never fail until you stop trying
    • De Locloods
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #255 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 23:52:47 »

Hey Sven,

Het is niet op een wissel dat de trein ontspoort, maar op een linkse R1 bocht (ttz bochten kunnen in beide richtingen natuurlijk) ik bedoel wanneer ik de trein in de normale rijrichting laat rijden neemt hi daar een bocht naar links.  Het is in mijn klimspiraal.  Alle andere wagen gaan er perfect door (eerder hier werd al eens gesuggereerd dat R1 in een spiraal niet goed ging komen, alleen ik merk geen probleem uitgezonderd bij de Thalys en dan nog in één rijrichting.

Oeps! Had ik mislezen. Maar inderdaad, zoals aangegeven, vervang het stukje waar 'm ontspoort, als het kan (en misschien ook het stuk ervoor).
Gelogd
Sven Vandersmissen HO en H0f en H0e - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI - Märklin CS3+

https://de-locloods.webnode.nl/

iVanDL

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #256 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 12:59:32 »

De rail vervangen is niet simpel, maar moeilijk gaat ook het kost alleen meer tijd (en soms ook meer geld)  :D

Hij is nl ingebouwd, vastgemaakt in mijn klimspiraal.  Maar ik ga hem eerstdaags eens vervangen.
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #257 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 14:20:20 »

Het vervangen van de rails waarop de trein ontspoort lijkt mij ook het eerste om uit te proberen. Als dat werkt, ben je klaar. Zo niet:

Het is in mijn klimspiraal.

Dit werpt nieuw licht op het probleem. Ligt die ene rails misschien nét iets te steil, steiler dan de rest van de spiraal? Of rijdt een deel van de trein in de klimspiraal en een deel niet, en is de overgang van de hellingshoek tussen twee rails misschien net iets te groot? Märklin adviseert maximaal 1% verschil in hellingshoek tussen twee normale rechte rails. Voor een overgang van 3% naar vlak liggende sporen heb je alleen daardoor al 36 cm nodig (waarbij ik een 2200 als 'normale rechte' interpreteer). Bij bochten is het nog wat meer, zeker als het om R1 gaat.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 mei 2020, 14:23:25 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

iVanDL

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #258 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 00:19:03 »

Dag Rob,

Het is raar, het is enkel op die ene plaats, dat de trein ontspoort.  De rails liggen overal even stijl <2,7%.  Verder liggen de rails goed vlak. Het is om zo te zeggen halfweg mijn onderplaat (ik heb één plaat per ronde in mijn spiraal laten uitzagen) die dan mooi gelijkmatig is uitgelijnd.  Dus er zijn nergens te bruuske overgangen.
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
« Reactie #259 Gepost op: woensdag 27 mei 2020, 22:31:08 »

Nu ik terug kan rijden komen natuurlijk de problemen.

Ik heb de Kuifje Thalys 37795 en naast het feit dat er een wiel altijd uitviel (snel  8o gerepareerd door M) heb ik nu een ander probleem.  Destijds op mijn proefbaan (Ovaal met R1 en R2) raasde hij rondjes in alle richtingen.

Nu is er één wielstel dat telkens ontspoord wanneer wij ene linkse R1 bocht uitkomt.  Wanneer ik hem rechts door dezelfde bocht laat razen dan gebeurd er niets  :(

Weet iemand raad?  Ik kan aan het wielstel niet veel zien.  Ik kan het niet openmaken (of dat denk ik toch tenminste).
Ik begrijp dat het al weer een tijdje geleden is dat je dit schreef. En dat de mensen die op dit forum destijds hebben gereageerd, dit bericht nu niet gezien hebben.

Want er zijn twee draadjes over Thalys TinTin, een uit 2012 en een uit 2018.
Daarin heeft men het niet over eruit vallende wielen maar eruit vallende assen.
Ook kan een van de cardanassen eruit springen. Tevens is vetophoping mogelijk onder de tandwielen.
Belangrijkste van al: de draaistellen kunnen open gemaakt worden.

Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
oplossing in dit draadje (en het openmaken van de draaistellen)
verdere stappen in dit draadje

Marklin 37795 Thalys PBKA Tin-Tin uitvoering
Hierin Olivier77 over cardanassen

Ik kwam daarop vanwege deze Märklin tekst:
bron: https://www.marklin.nl/producten/details/article/37795
exploded view: https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37795&lang=1

Citaat
Motortreinstellen overgangsrijtuigen en tussenrijtuigen zijn in paren vast aan elkaar gekoppeld,
met speciale kortkoppelingen en schaargeleiding.
Extra schaargeleiding in het Jakobs-draaistel.
(...)
Schaalgetrouw model,
daarom berijdbare railbogen vanaf minimumboogstraal 360 mm bij vrij doorlaatprofiel.

Toen ik de Duitse versie van deze tekst las, begreep ik de vertaalfout.
Lichtraum= vrij doorlaatprofiel = profiel vrije ruimte=PVR

Citaat
Motortreinstellen overgangsrijtuigen en tussenrijtuigen zijn in paren vast aan elkaar gekoppeld, met speciale kortkoppelingen en schaargeleiding.
Citaat
Triebköpfe und Übergangswagen sowie die Mittelwagen sind paarweise fest miteinander gekuppelt, mit Spezial-Kurzkupplungen und Kulissenführung.

Deze trein kan door 360 mm radius mits het profiel vrije ruimte groot genoeg is. Een dichtbijzijnde draadstang in de binnenboog binnen de PVR, en beng, foute boel. Dat staat er feitelijk niet, maar zo is de zin in het Duits wel bedoeld.

Dat verklaar niet waarom jouw trein vooruit rijdend feilloos rijdt, maar achterwaarts ontspoort.

Daarvoor moet je kijken naar hoe de trein in elkaar zit, en wat er in die ene richting rijdend ontspoort:
a. Triebköpfe
b. Übergangswagen
c. Mittelwagen

Of, om het iets strakker aan te trekken:
i. draaistellen van de motorrijtuigen (stuurstanden) of
j. Jakobs-draaistellen.

Want die observaties leiden sneller tot de juiste aanpak (en oorzaak).
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 mei 2020, 22:34:01 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 24 queries.