Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

volgende probleem met niet rijdende loc.

Gestart door Mark147 zaterdag 25 januari 2020, 15:50:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
volgende probleem met niet rijdende loc.
Wellicht komt het omdat veel materieel lang heeft stil gestaan (vast zittende olie) of juist omdat het teveel gereden is en dat het één en ander versleten is?

Heb nu een loc die volledig stil kwam te staan en alleen nog een brom geluid maakte.
Dus, alles los gehaald, volle dag in wasbenzine geweekt.
Daarna goed laten drogen.
Alles draaide weer, maar af en toe zaten de (tand)wielen muurvast. Andere kant op draaien en spul deed het weer.
Uiteindelijk alle bewegende delen licht geolied, in elkaar gezet en de loc bleef gewoon stilstaan bromgeluid.

Deze loc is ruim 35 jaar oud, wellicht nog ouder. Weet ff het type en/of catalogusnr niet.
Kan het zijn dat tandwielen gewoon versleten zijn en daarom scheef in elkaar haken oid?

Wie kan mij hiermee helpen?

Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Mark, je vergroot de kans op hulp als je aangeeft om welke loc het gaat (model, type locnummer, catalogusnummer v.d.fabrikant,  etc.)
Als je dit niet weet, plaats dan wat foto's. Is maar een tip, maar doet vaak wonderen.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Ja dat snap ik.

Echter volgens mij bestaat elke Märklinloc uit dezelfde soort opbouw qua motor.
En als deze gewoon uitelkaar is en met ronddraaien vd tandwielen zit er af en toe een soort van blokkade, dan lijkt mij het niet relevant welke loc het is, maar is het puur een technisch iets wat te maken heeft met de tandwielen.
En aangezien ik deze er niet uit kan halen vroeg ik dus om hulp hoe dit op te lossen.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Is het een stoomloc of een eloc ? Stoomlocs hebben ook nog specifieke problemen in de aandrijflijn. Vandaar mijn voorzetten in het 1e antwoord.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
En wellicht is er 1 of misschien wel meerdere tanden van een tandwiel beschadigd. Goed kijken dus.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Elektrisch.

Hij ligt ook uit elkaar nu.
Kan de wielen ronddraaien maar af en toe blokkeert er iets en ik zie niet waar of waarom.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Bekend probleem, ik heb hetzelfde met een CM800. Er hoeft maar één tandje van één tandwiel beschadigd te zijn en de zaak loopt vast. Maar het kan soms ook aan een drijf- of koppelstang liggen, als bv. een wiel niet goed vast zit op de as en de wielen niet meer goed gekwartierd zijn. Foto's, please... ;-)
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
bij deze de foto's :)
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Hoi Mark,

Op je foto's afgaand, zou het kleine tandwiel wel eens flink versleten kunnen zijn.

Grtz Tony
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Citaat van: Mark147 op zaterdag 25 januari 2020, 16:04:01
En aangezien ik deze er niet uit kan halen vroeg ik dus om hulp hoe dit op te lossen.
Is dus eigenlijk je vraag:
Hoe je zelf dit ene tandwiel eruit kunt halen (om het te vervangen)?
Of er iemand (of een winkel-reparateur, of een adres) is te vinden die dat voor je kan doen?
Of de kosten daarvan opwegen tegen aanschaf van een nieuwe motor?
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Dit lijk mij een br 151 marklin 3057 tandwiel nr 236570 te bestellen bij marklin of dealers onder nr E236570.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Citaat van: Jan22 op zaterdag 25 januari 2020, 18:15:16
Citaat van: Mark147 op zaterdag 25 januari 2020, 16:04:01
En aangezien ik deze er niet uit kan halen vroeg ik dus om hulp hoe dit op te lossen.
Is dus eigenlijk je vraag:
Hoe je zelf dit ene tandwiel eruit kunt halen (om het te vervangen)?
Of er iemand (of een winkel-reparateur, of een adres) is te vinden die dat voor je kan doen?
Of de kosten daarvan opwegen tegen aanschaf van een nieuwe motor?
Nee, niet helemaal. Ik wil weten of dat idd versleten is. En dan zo ja, idd wie of wie kan mij er mee helpen?

Citaat van: bouan op zaterdag 25 januari 2020, 19:30:11
Als je mij het tandwiel of het onderstel stuurt heb je het klaar voor de verzendkosten.ik maak een nieuw tandwieltje aan het grote tandwiel.dat is immers nog goed.
Dat zou super zijn, maar is ie dan idd versleten?

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 25 januari 2020, 19:37:10
Dit lijk mij een br 151 marklin 3057 tandwiel nr 236570.
Klopt, ergens zal vast de ovp nog wel liggen :) :)

Maar hoop eigenlijk dat er iemand uit de buurt van Utrecht voldoende kennis en goede ogen heeft om dit probleem te zien wat het is.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Het kleine tandwiel is duidelijk versleten.
Woont Jo (stoombr38) daar niet in de buurt hij heeft veel onderdelen op voorraad.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 25 januari 2020, 19:50:31
Het kleine tandwiel is duidelijk versleten.
Woont Jo (stoombr38) daar niet in de buurt hij heeft veel onderdelen op voorraad.


Zal de rest ook vast wel versleten zijn, is net zo oud hahaha
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
Wat ik zo op de foto zie valt de rest nog wel mee alleen het kleine tandwiel is echt versleten de rest kan nog wel even mee lijkt mij.
Voordat je er weer mee gaat rijden smeer de assen even met faller olie niet te veel en de tandwielen met trix vet worden ze iets stiller dan met olie.
Re: volgende probleem met niet rijdende loc.
goeie tip, zal ik idd gaan aanschaffen.
met name deze loc maakt altijd al veel herrie, is niet van de laatste jaren hahaha.
waarschijnlijk ook omdat het een kunststof kap is.