Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?

Gestart door AlbertJan zaterdag 25 januari 2020, 15:01:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Beste Forummers.
Al meer dan 20 jaar verzamelde ik alle Märklin modellen uit tijdperk I. (en een paar van Trix, Fleischmann en andere merken)
Op zich prachtige modellen en van allemaal heb ik er 2 en soms 3 of 4. (vanwege een gesneuvelde voorganger! 8o)
De bedoeling is (was) om met 1 loc op de baan te gaan rijden en de andere voor in de vitrine maar soms loopt het anders dan gepland! O:-D
De meeste ga ik nu verkopen maar kom tot de volgende conclusie, op de baan rijden de locs matig tot slecht en slechts een enkele kan ook over de baan kruipen zonder dat deze om de haverklap stilstaat.
Maar zet ik deze loc op de rollenbank dan rijden deze locjes voortreffelijk en zelfs op de laagste stand probleemloos.
Het lijkt er dan ook op dat er op de baan (C- en K rails) een contact probleem is, alle locs zijn digitaal en nog nieuw of nieuwstaat.

Met poetsen van de wielen en sleper gaat het iets beter maar lang niet perfect en blijft de rollenbank winnen.
Daarbij vind ik het zonde om splinternieuwe locs op de baan te gaan testen net zolang totdat deze goed rijden want daar heb (had) ik de baan locs voor.

Wie heeft nog meer dit probleem en hier een oplossing voor?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Hoi AJ,

Mijn Adler rijdt redelijk, maar mijn 26573 doet helemaal niets. Die moet nog eens uit elkaar...

Eerst dacht ik dat dit met het gewicht te maken had maar dan zou hij het ook op de rollen bank niet moeten doen. Hopelijk is er op dit forum iemand die vaker met deze modellen rijdt dan wij  ;)

Ik ben benieuwd wat je in het verkoophoekje gaat plaatsen!

Groeten, William
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
De uitleg voor bovengenoemde contactproblemen is simpel: als de loc gewoon op rails staat is het contactoppervlak kleiner dan op de rollenbank.Per wiel wordt er sowieso op twee punten contact gemaakt, een verdubbeling van het contactoppervlak. Daarnaast is de rollenbank vaak minder vervuild dan de rails op de modelbaan.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?

Tips.
Ik weet niet welke rails je nog hebt, maar anders even een rondje c rails maken en als het kan k rails.
Kijken of het daar dan wel beter gaat.

Kijk ook eens naar het vermogen op de baan. Misschien dat dat de snelheid beïnvloed.

probeer alleen de trein te laten rijden en sluiten wissels en andere dingen van de baan af.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Een andere mogelijke oorzaak is dat je bedrading te dun is. Trek vanaf de voeding bruine draden van minstens 1mm2 naar een aantal plekken op de baan om een goede massa te verzekeren. Je wilt niet weten hoeveel spanningsverlies er optreedt in die dunne draadjes van Märklin...
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Eerst even controleren of de rails schoon zijn. In de praktijk blijken veel modelbanen vervuilde rails te hebben.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Hi AlbertJan,

Zijn beide spoorstaven met de massa verbonden ?
Zijn het omgebouwde twee railers ?
Neem eens een "gewoon" nieuw stuk rails, doet ie het dan wel goed ?

groet
Harald
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Beste meedenkers.
Even ter verduidelijking, de baan is afgebroken en er ligt nu alleen nog 1,5 m C-rail die iedere dag schoon gepoetst wordt.
De centrale is  hierop direct aangesloten, vrijwel iedere loc (oud of nieuw) rijdt hier perfect op, alleen een flink aantal TP I modellen (en een enkele andere) geeft problemen.
Nu hebben een aantal modellen nog nooit gereden maar een aantal andere wel en een enkele zelfs regelmatig.
Toch is er vrijwel niet één model wat gewoon goed rijdt, de meesten rijden wel goed op hogere snelheid maar dat is natuurlijk bij deze modellen helemaal niet de bedoeling.
De meesten zullen wel het grootste gedeelte van hun "leven" in de vitrine staan maar juist het rijden met deze modellen is zo leuk.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Nogmaals: Beide spoorstaven aan de massa ?

groet
Harald
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Mijn ervaring is wat Hitmaan ook al aangeeft je moet loks net zoals auto's inrijden gewoon een aantal rondjes op snelheid dan rijden ze erna op elke snelheid wel goed ;)
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Ik heb 3 van die lokjes waarvan 2 delta zijn en 1 met geluid en ze rijden prima. Ik denk wel dat geluidsdecoder in de mijne eerdaags de geest gaat geven.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Beste tipgevers.
Hartelijk dank voor het meedenken! :thumbup:

@Harald.
Jouw vraag gemist, toen was ik zelf aan het reageren maar nu dus wel gelezen.
En nee maar dat ga ik zeker nog proberen want het lijkt inderdaad op een massa probleem.

@Mark.
Inrijden heb ik al op de rollenbank gedaan en dat gaat prima maar het probleem is juist op de rails.

@David.
Welke modellen zijn dat dan want dan heb ik iets om te vergelijken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Beste AJ,

De puntcontacten kunnen wel eens van gewoon ijzer zijn en kunnen dan ook, na lange tijd, een beetje corroderen (roesten), neem/haal een stukje schuurlinnen met een korrel van 300 of groter en probeer eens een paar puntcontacten te schuren, als dat resultaat geeft, dan de andere delen van het baantje ook, je kunt daarna de puntcontacten "behandelen" met heel weinig automatic transmission fluid (ATF) of (elektrische) contact spray met beschermende werking.

Groet, Anne W
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Albert Jan dezelfde die jij op een foto laat zien.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Volgens mij geeft AJ aan dat:

- Er alléén problemen zijn met de Epoche I modellen
- En zelfs alléén op het spoor, wat ook nog iedere week schoon wordt gemaakt en waar een centrale de voeding verzorgt voor slechts 1,5 m

Dan heeft het opschuren van puko?s e.d. toch geen zin? ATF vind ik wat anders: als er echt onvoldoende contact is (massa), zou dat wellicht net dat beetje kunnen helpen...

Als de C-rail niet geknipt is, gaat het massa-verhaal ook niet op.

Zelf denk ik dat Brund55?s opmerking het meest hout snijdt. Maar ja, hoe los je dat probleem op?
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
 @citaat  :offtopic: Railstaven vervangen door rollen ?  :P :D >:-D

Even serieus, misschien kan je via de gekoppelde wagons met behulp van stroomvoerende koppelingen extra massacontact aanbrengen. Zal niet makkelijk zijn bij de vaak fragiele modellen.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Beste helpers en tipgevers.
Nog even wat modellen op de baan gezet en het zijn feitelijk alleen de hele kleine modellen, o.a. de Adler set.
Deze heb ik ook van Trix maar die geven hetzelfde probleem, zelfs de analoge sets rijden slechter dan normaal en op de rollenbank?....... :thumbup:

De andere modellen rijden allemaal redelijk tot geweldig mooi, maar ja, dat zijn ook wat zwaardere modellen met meer (massa) contact punten.
Ook de König Ludwig set rijdt uitstekend en ook die van Trix rijdt gewoon mooi.

Conclusie (wel die van mij dus! O:-D) de meeste modellen rijden goed tot uitstekend maar de Adler rijdt alleen maar met hogere snelheid redelijk op de baan.
Natuurlijk zijn er wel mogelijkheden om het rijden op de baan te verbeteren maar daar ga ik mij niet meer druk over maken, al mijn TP I sets gaan definitief in de verkoop.

Wel heb ik deze set ook nog in spoor 1, maar die heeft absoluut geen problemen met rijden! :D
(maar gaat toch ook in de verkoop! O:-D)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.



Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 25 januari 2020, 19:33:42
@Mark.
Inrijden heb ik al op de rollenbank gedaan en dat gaat prima maar het probleem is juist op de
De lok moet inrijden op de baan zelf wielen en sleper moeten zich zetten op de baan denk dat dit ook met contact opervlakte en vervuiling te maken heeft.
Heb het laatst nog gehad met een fleischmann lint viel continu stil even een paar rondjes tractie gereden en toen was er geen probleem meer.
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hebben jullie deze ervaring ook met tijdperk I modellen?
Hoi AlbertJan,

Controleer ook of de sleper geen inbrandplekken heeft.
En als je de lok op zijn zij legt, de sleper aansluit met een draad (eventueel voorzien een krokodillenbek), dan kun je met de massadraad langs alle wielen gaan, om te zien welke wielen massacontact hebben.
Wellicht dat de lok zelf niet meedoet in de massa.