Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Lijn rijden

Gestart door Dontor zaterdag 25 januari 2020, 14:03:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lijn rijden
Lid sinds: 2019

offline
Lijn rijden
Sinds enkele dagen in het bezit van een Roco digitale set in combinatie met een Z21.
In mijn huidige ruimte ben ik nog wat beperkt en ben momenteel aan het bekijken of een lijntraject een mogelijkheid is ipv in een lus te rijden.

Is er een mogelijkheid om de loco automatisch op en af te laten rijden?
Dus: vertrekken station A ?> aankomst station B ?> terugkeren naar station A ?> enz ...
Indien dit zou lukken kan ik momenteel zonder grote ingrepen in mijn ruimte starten.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2006

online
Re: Lijn rijden
dat lukt niet alleen met een digitale set daar heb je een PC met programma voor nodig
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lijn rijden
 @citaat Met een CS3 lukt dat ook wel.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lijn rijden
En met een Ecos ook.

Cees
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lijn rijden
En je hebt nog S88 terugmelders te installeren en aan te sluiten, over het aantal terugmelders is ook nog wel het e.e.a. te zeggen (en met een Raptor ook)

Groet, Anne W
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lijn rijden
Citaat van: Dontor op zaterdag 25 januari 2020, 14:03:58
Dus: vertrekken station A ?> aankomst station B ?> terugkeren naar station A ?> enz ...
Indien dit zou lukken kan ik momenteel zonder grote ingrepen in mijn ruimte starten.

Ja, dat kan. Met DCC is dat vrij simpel. Alleen ligt even aan wat voor een decoders je gebruikt hebt. Met Lenz-decoders gaat het via het Lenz ABC-systeem. Dat kan je gewoon instellen op de decoder. Dan heb je in de baan 2 secties met een aantal diodes nodig. De enige voorwaarde is dat je decoder het Lenz ABC-systeem ondersteund. Esu ondersteunt het ABC-systeem van Lenz volgens mij gedeeltelijk. Je zou even in de handleiding van ESU moeten kijken. Zimo doet dat volgens mij ook gedeeltelijk.

Groet Ronald.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2019

offline
Re: Lijn rijden
pfew, ik denk dat ik voorlopig dan maar manueel aan het wieltje draai  :O, wat een prijzen.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lijn rijden
Ik zie dat Esu het tegenwoordig in de ESU Lokpilot 5 / Loksound 5 het ABC-pendelen ondersteund. Zie ook dit filmpje:



Groet Ronald.
Die nu de hoop krijgt dat de Lokpilot v4 ook deze ondersteuning via een firmwareupdate geregeld gaat worden.
Re: Lijn rijden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Lijn rijden
@Dontor,
Is het systeem dat je nodig hebt een tweerail of een Märklin spoorbaan. Je hebt het nl. wel over Roco en Z21.

In beide gevallen digitaal bestuurd, zul je terugmelders i.c.m. een besturingprogramma moeten inzetten.
Uitgaande van de Z21 (zwart) heb je minstens 2 maar bij voorkeur 4 melders per kopspoor nodig.
Dat kan al met bijv. 1 DR4088-CS. In principe kun je als bussen zowel Xpressnet als Loconet en zelf (W)LAN benutten.
Als goedkoop besturingsprogramma zou je Rocrail of Koploper kunnen gebruiken.

John
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lijn rijden
Heb er niet zoveel verstand van maar zoekt hij dan niet gewoon een pendelautomaat?
Zoiets als deze:
https://marnan.eu/viessmann-5204-pendelautomaat-wisselstroom

In onderstaand topic staat dacht ik ook het één en ander:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=58038.0
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lijn rijden
Citaat van: Dontor op zaterdag 25 januari 2020, 19:29:46
pfew, ik denk dat ik voorlopig dan maar manueel aan het wieltje draai  :O, wat een prijzen.
Tja. Of het duur is... Het hangt er een beetje vanaf wat je nu hebt. Als je de zwarte Z21 hebt, heb je al goed geïnvesteerd. Dan moet je alleen nog iets met de terugmelding doen. Vermoedelijk volstaat een loconet terugmeldmodule, misschien twee. Dan praat je over 40 tot 80 euro of zoiets. Wil je wissels ook digitaal schakelen, dan komt dat er nog bij.
Verder kun je alle op een pc of tablet aansluiten en Rocrail of Koploper draaien. Kost niks extra.
Heb je daarentegen een witte z21 of z21 start, dan kon het misschien lastiger worden. Dan moet er misschien nog wat bijgekocht worden. Als je iets duidelijker maakt, wat je nu hebt en wat je voor baantje wilt maken, kunnen we gerichter helpen!

Groet,

Peter

Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2018

offline
Re: Lijn rijden
Citaat van: Mark147 op zondag 26 januari 2020, 10:42:38
pendelautomaat [..] Viessmann 5204

Dure grap, zeg! Koop dan liever voor twee tientjes een Arduino met twee relais', die kan tegelijkertijd ook nog allerlei andere dingen doen, zoals overwegen, verkeerslichten, snelheidsmeting, blok- en andere beveiliging, enz..
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2014

offline
Re: Lijn rijden
Maar dat moet je wel kunnen programmer iets wat de ene sneller onder de knie heeft dan de ander en als je ook de tijd factor meeneemt is kant en klaar goedkoper.
Heb vroeger PLC programmeren gehad op school vond er toen niks helemaal niks aan ga liever 100 mtr 600mm kabelgoot ophangen dan programmeren.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2018

offline
Re: Lijn rijden
Als iemand anders zo'n sketch schrijft kun je die gewoon overnemen, en hoef je zelf niets te programmeren. Misschien is het een idee om kant-en-klaar geprogrammeerde Arduino's te gaan verkopen?
(word ik er misschien ook nog rijk van ;-) )
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lijn rijden
Goed,

Ik zie overal weer de "dure oplossingen" voorbij komen. Een ander alternatief is het gebruik van een andere decoder die het pendelen kan regelen: In dit draadje Pendelbaan Staat de oplossing met de TAMS LD-G31 plus. Deze decoder kan het pendelen doen via een reedcontact aan een decoderuitgang en magneetjes in de baan. Dus nog een goedkope oplossing beschikbaar.

Goed voor het knutselen met arduino, XpressNet (Lenz / Roco), DCC-protocol en pendelen: Lees eens de serie artikelen van Michael Teeuw door:   The train Automator. Dan krijg je een idee.  :)

Groet Ronald.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2019

offline
Re: Lijn rijden
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 26 januari 2020, 11:34:03
Heb je daarentegen een witte z21 of z21 start, dan kon het misschien lastiger worden. Dan moet er misschien nog wat bijgekocht worden. Als je iets duidelijker maakt, wat je nu hebt en wat je voor baantje wilt maken, kunnen we gerichter helpen

Ok, ik geef jullie meer info
Ik heb nu een (witte) Z21start bediend met een (rode) multimaus en als loco: DB diesellok serie 211, digitaal (NEM 652).
Het ding is dat ik een hobbykamer heb waar ik de mogelijkheid heb van een lange kast 3,5meter op 60cm. Als ik met mijn klassieke H0 een bocht wil maken heb ik 1 meter nodig, ik heb dat uitgelegd en geprobeerd, maar het is niet haalbaar om aan 1 meter diepte te komen.
Als ik daarentegen kan pendelen op één (twee of drie, mr we gaan nu ff uit van één) sporen kan ik die ruimte wel benutten. Dan zou ik zelfs nog "om het hoekje" kunnen gaan en nog eens 3 meter bij hebben.
Voor de slimme die nu zeggen, leg een plank van één meter op je kast. Dat is nu geen optie, wegens plaatsgebrek  ;)

Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lijn rijden
Goed,

Bij digitaal pendelen is er een probleem bij het omkeren. Bij analoog geef je bij 3-rail een puls voor omschakelen. Bij gelijkstroom wissel je de polen om om van richting te veranderen. Bij digitaal rijden blijft in principe altijd het digitale signaal op de baan. Dan is het moeilijk om de omschakelpuls of de polen te wisselen te geven. Dat gaat normaal gesproken met een commando. Dus dan mag het een en andere reageren op waar het treintje op de baan bevindt. Dan heb je een aantal opties:
1) De decoder reageert op iets van wijziging: via contacten op de decoder / in de baan of wijziging in het digitale signaal;
2) De centrale reageert op iets van terugmelding en stuurt dan een commando (afremmen naar stap 0, rijrichting wisselen en versnellen naar stap XX) naar het treintje;

Om even aan te geven wat de mogelijkheden zijn bij digitaal pendelen:
1) Via de decoder bijvoorbeeld van TAMS: Benodigd: een decoder, reedcontact en wat magneten;
2) Via het DCC-protocol en het ABC-systeem van Lenz. Ondersteund door een aantal fabrikanten. Zie de diverse draadjes op de diverse fora. Benodigd: een decoder, wat diodes en wat secties in de baan;
3) Via de centrale en een vorm van terugmelding naar de centrale. Benodigd: Een centrale die "automatisch" pendelen / rijden ondersteund. Terugmelding voor de baan even eventueel secties in de baan;
4) Via een computerprogramma en een vorm van terugmelding naar de computer. Benodigd: een computer, een treinbesturignsprogramma, een centrale / interface voor koppeling baan en computer, terugmelding vanaf de baan en eventueel secties in de baan;
5) Via zelfbouw Arduino: Eigenlijk kan je die in wat vormen maken: Standalone, dan maak je een centrale met terugmelding voor je baan waarmee je gaat pendelen. Je kan ook een "module" maken die via een bus / protocol (CAN-bus / XpressNet / LocoNet) communiceert met je centrale om de decoder de juiste commando's te geven. In alle twee de versies heb je een vorm van terugmelding nodig.

Oplossingen 1, 2 en 5 zijn relatief goedkoop te realiseren. Voor oplossing 3 heb je een behoorlijke investering in een centrale en bijhorende terugmelding waarmee het kan. Voor oplossing 4 heb je een investering in het computerprogramma en de terugmelding bij een witte z21 / z21start.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 26 januari 2020, 11:34:03
Heb je daarentegen een witte z21 of z21 start, dan kon het misschien lastiger worden. Dan moet er misschien nog wat bijgekocht worden. Als je iets duidelijker maakt, wat je nu hebt en wat je voor baantje wilt maken, kunnen we gerichter helpen

Nee, maakt het niets lastiger. Ook voor de z21 / z21start heb je gewoon terugmeldmodules op basis van de R-bus. Dat is geen probleem. De witte z21 / z21start communiceert met veel programma's rechtstreeks.

Citaat van: Dontor op zondag 26 januari 2020, 20:29:04
Ik heb nu een (witte) Z21start bediend met een (rode) multimaus en als loco: DB diesellok serie 211, digitaal (NEM 652).

Meteen met wifi-unlockcode? Of gewoon nog even zonder? Deze kan altijd later nog aangeschaft worden. Je hoeft niet de standaard wifi-router te kopen. Ik heb de z21 gewoon in mijn netwerk opgenomen. Het voordeel is dan dat ik gewoon ook nog internet op de tablet heb :)

Groet Ronald.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2019

offline
Re: Lijn rijden
Citaat van: ronaldk op zondag 26 januari 2020, 21:02:12
Meteen met wifi-unlockcode? Of gewoon nog even zonder? Deze kan altijd later nog aangeschaft worden. Je hoeft niet de standaard wifi-router te kopen. Ik heb de z21 gewoon in mijn netwerk opgenomen. Het voordeel is dan dat ik gewoon ook nog internet op de tablet heb :)

Momenteel nog zonder. Al zal dat niet lang meer duren en zoals je zegt zal ik het doen met eigen router, die staat er sowieso in de buurt.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lijn rijden
Mooi overzicht van Ronald. Ik had de indruk dat de witte z21 niet zonder meer opgenomen kon worden in een netwerk en geen eigen aansluiting voor de terugmelslding had. Gelukkig ligt dat dus minder moeilijk. Dat moeten er stappen gezet kunnen worden.
Een pendelbaan in een kast is prima te realiseren. En als je nu voorbereidingen treft voor terugmelding, zonder nog alles aan te sluiten, kun je later 'upgraden'. Deel je baan in in blokken, met aan elke zijde een meldsectie en je hebt alles liggen voor de toekomst!

Groeten,

Peter
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lijn rijden
 @citaat / Peter / BlikkenTinus: Ik had al in een ander draadje als een uiteenzetting staan: overzicht z21-serie. :) En anders is op de webzijde van de Roco z21 mooie overzichten te vinden in PDF. Inclusief de handleidingen om te downloaden  O:-D

Groet Ronald.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2014

offline
Re: Lijn rijden
Citaat van: Dontor op zondag 26 januari 2020, 20:29:04
Als ik met mijn klassieke H0 een bocht wil maken heb ik 1 meter nodig, ik heb dat uitgelegd en geprobeerd, maar het is niet haalbaar om aan 1 meter diepte te komen.
Bij gebruik van R1 360mm straal heb je aan 80 cm genoeg en bij R2 437,5 kom je op ongeveer 95 cm uit.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Lijn rijden
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 25 januari 2020, 16:43:40
En met een Ecos ook.

Cees
en met een cs1 lukt het ook. Cs1 en een s88. op het traject minimaal twee bezetmeldsecties maken. In je CS1 kun je pendelautomaat instellen. Nog een mogelijkheid is om naast de CS1 en S88 koploper(gratis) of Itrain(betaling) te installeren. Met koploper of itrain kun je heel veel doen op zo een traject als je een wat groter kopstation of rangeermogelijkheden wilt maken.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2019

offline
Re: Lijn rijden
allen alvast bedankt voor jullie reactie.

Ondertussen heb ik enkele fora en sites doorspit. Het wordt er alleszins niet eenvoudiger op.
Gaande van onmogelijk naar S88, modules, blokken, terugmelden, tot "je hebt helemaal geen toevoegingen nodig" ...  :?

Nu heb ik ergens gelezen dat je de Z21start zonder enig extra materiaal zou kunnen verbinden met RocRail?
Blijkbaar heb je dan voldoende aan de unlock-code voor de z21start (volgens enkelingen zelfs dat niet) en kan je gaan rijden ...

Stap één van vandaag is om de z21start eens aan te sluiten via LAN op een computer met RocRail en te checken of dat idd zou kloppen/ik signaal heb. Ik schaf me eerst en vooral een unlock-code aan (dat was sowieso de bedoeling).
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lijn rijden
hoi,

Citaat van: Dontor op dinsdag 04 februari 2020, 09:22:27
Ondertussen heb ik enkele fora en sites doorspit. Het wordt er alleszins niet eenvoudiger op. Gaande van onmogelijk naar S88, modules, blokken, terugmelden, tot "je hebt helemaal geen toevoegingen nodig" ...  :?

Het vergt wat uitzoekwerk  ;) Het is ook waar je interesse en belangstelling in ligt. Ook vertrouwen hebben in bepaalde oplossingen is nodig, dat je bijvoorbeeld een kleine investering kan doen en eventueel afschrijft als "lesgeld". Er zijn altijd meerdere oplossingen. Van zeer simpel tot zeer "moeilijk". Je zit hier vooral op een website voor 3rail'ers en dan met een voorkeur voor Märklin. Dus daar is veel kennis over aanwezig. Over andere systemen als de z21 / Z21 / z21start is het soms uitwijken naar andere websites voor meer informatie.

Citaat van: Dontor op dinsdag 04 februari 2020, 09:22:27
Nu heb ik ergens gelezen dat je de Z21start zonder enig extra materiaal zou kunnen verbinden met RocRail? Blijkbaar heb je dan voldoende aan de unlock-code voor de z21start (volgens enkelingen zelfs dat niet) en kan je gaan rijden ...

Klopt, dat staat ook op de Webzijde RocRail z21'en uitgelegd:

Citeer
The z21start has a restricted network interface which does not accept commands from Rocrail or other software. To use the z21start with Rocrail an Unlock-Code (10818) or an complete z21 WLAN Package (10814) must be installed.

Citaat van: Dontor op dinsdag 04 februari 2020, 09:22:27
Stap één van vandaag is om de z21start eens aan te sluiten via LAN op een computer met RocRail en te checken of dat idd zou kloppen/ik signaal heb. Ik schaf me eerst en vooral een unlock-code aan (dat was sowieso de bedoeling).

Dat is altijd een goede stap. Dan kan je ook het rijden met de app uitproberen.

Groet Ronald.
Re: Lijn rijden (update)
Lid sinds: 2019

offline
Re: Lijn rijden (update)
Mss even een update geven.
Ondertussen ben ik van ruimte in huis kunnen verhuizen en heb ik de garage kunnen inpalmen  :D

Daar heb ik uiteraard meer ruimte, maar ben niet oneindig (wegens oa: motor, materiaalkar, bureau ...)
Kortom de garage is mijn hobbyruimte geworden. In de breedte van baan kan ik dus groter gaan, maar in de diepte blijf ik beperkt tot max 1 meter (liefst zelfs 75cm).

Dus: kom ik weer mijn probleem van pendel/lijn rijden weer tegen. Op mijn zoektocht kwam ik deze tegen: Uhlenbrock Digitaal lissy-pendel besturing 68010.
Als ik het goed begrijp komt er een sensor onder de loc en geeft deze een signaal als de loc aan de ontvanger komt, stopt die en keert om.

Mijn vraag is nu: Heb ik met dit voldoende om te doen wat ik wil doen, namelijk pendelen?
Ik stel de vraag omdat ik al ondervonden heb dat sommige merken nogal graag met "startsets" werken waar je dan nog XXX moet bijkomen om de gewenste functies te hebben
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lijn rijden
Toeval wil dat ik net de laatste hand aan het leggen ben van een DCC pendelautomaat.

Volgens mij is dat precies wat je nodig hebt....mits je locs DCC decoders hebben natuurlijk.

Rob

Edit Fred: reclame verwijderd, reden van verwijderen: KLIK Regel c4
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2019

offline
Re: Lijn rijden
@RobGood: bedankt voor je reactie, en leuke website heb je. Die plaats ik tussen de favorieten  :)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het noorden volledig kwijt ben in het verhaal. Hoe moeilijk kan het zijn om een trein van punt A naar B te laten rijden en omgekeerd?
Door de overvloed aan goedbedoelde hulp krijg ik zodanig veel info en mogelijkheden dat ik het niet meer zie ...

De fabrikanten maken het er ook niet eenvoudiger op. Ik begin te denken dat ik de fout gemaakt heb met een goedkope startset (z21) van Roco te kopen, ik had mss beter kunnen investeren in een complete set van Märklin, dat ging veel frustratie schelen (en meer centjes kosten) of zelfs een analoge set, daar zou ik zelf kunnen aan knutselen met mijn basiskennis elektronica.

Lees ik het trouwens juist dat je bij aankoop van een SC3 nog een stroomadapter moet bijkopen van €80?!
Wat mij het meest frustreert is dat ik niet verder kan zolang ik niet weet of een pendelfunctie mogelijk/haalbaar is. Mijn ganse project is gebaseerd hierop.

Een "onzichtbare" bocht/lus (in een gebergte ofzo) is eventueel ook nog een optie. Iemand enig idee wat de diameter is van de kleinste bocht?
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lijn rijden
Sorrie Fred.... ben niet commercieel hoor alleen maar hobbie, maar je hebt wel gelijk... Als iedereen reclame gaat maken voor zijn eigen site is natuurlijk niet de bedoeling. Rob.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Lijn rijden
 @citaat @citaat
Je leest het juist, bij een CS3 heb je ook nog een netvoeding nodig van zo'n 80 euro.

Citaat van: Dontor op donderdag 23 juli 2020, 10:33:53Een "onzichtbare" bocht/lus (in een gebergte ofzo) is eventueel ook nog een optie. Iemand enig idee wat de diameter is van de kleinste bocht?

Dat ligt aan de schaal en de rails die je gebruikt. De minimumdiameter bij Märklin C-rails (schaal H0) is 76 cm, inclusief railbedding. Voor H0 rails van andere types c.q. andere fabrikanten scheelt het maar heel weinig. Bij schaal N is het iets meer dan 40 cm, maar precies weet ik het niet.

Als je deze krappe bochten overweegt, is het goed om te weten dat niet al het rollende materiaal daar mee overweg kan. Bij Märklin zit je relatief goed. Bijna alles kan dat aan, de uitzonderingen zijn op de vingers van één hand te tellen. Wel worden er bij veel locs wat losse onderdelen meegeleverd om er zelf op te zetten, maar dan gaan de locs niet meer goed door die krappe bochten. Sommige andere fabrikanten maken beduidend vaker rollend materiaal dat sowieso al niet goed door die krappe bochten rijdt. Bij Märklin C-rails is de eerstvolgende boogstraal 91,5 cm, inclusief bedding. Dat is ruim genoeg voor alle treinen.
Re: Lijn rijden
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lijn rijden
Dontor, ja dat je overvoerd wordt door goed bedoelde hulp kan ik inkomen. Je vraagt hoe moeilijk kan het zijn om een trein van a naar b te laten rijden?
Nu simpel als je zelf de snelheid en richting veranderd, ja simpel....wil je dit automatisch laten gaan en ook een beetje realistisch ...tja....tja ...ik ben 10 maanden beziggeweest....maar vooral doorgaan en niet opgeven en als ik je inhoudelijk op weg kan helpen  stuur me dan een pb....Rob