Goed,
Bij digitaal pendelen is er een probleem bij het omkeren. Bij analoog geef je bij 3-rail een puls voor omschakelen. Bij gelijkstroom wissel je de polen om om van richting te veranderen. Bij digitaal rijden blijft in principe altijd het digitale signaal op de baan. Dan is het moeilijk om de omschakelpuls of de polen te wisselen te geven. Dat gaat normaal gesproken met een commando. Dus dan mag het een en andere reageren op waar het treintje op de baan bevindt. Dan heb je een aantal opties:
1) De decoder reageert op iets van wijziging: via contacten op de decoder / in de baan of wijziging in het digitale signaal;
2) De centrale reageert op iets van terugmelding en stuurt dan een commando (afremmen naar stap 0, rijrichting wisselen en versnellen naar stap XX) naar het treintje;
Om even aan te geven wat de mogelijkheden zijn bij
digitaal pendelen:
1) Via de decoder bijvoorbeeld van TAMS: Benodigd: een decoder, reedcontact en wat magneten;
2) Via het DCC-protocol en het ABC-systeem van Lenz. Ondersteund door een aantal fabrikanten. Zie de diverse draadjes op de diverse fora. Benodigd: een decoder, wat diodes en wat secties in de baan;
3) Via de centrale en een vorm van terugmelding naar de centrale. Benodigd: Een centrale die "automatisch" pendelen / rijden ondersteund. Terugmelding voor de baan even eventueel secties in de baan;
4) Via een computerprogramma en een vorm van terugmelding naar de computer. Benodigd: een computer, een treinbesturignsprogramma, een centrale / interface voor koppeling baan en computer, terugmelding vanaf de baan en eventueel secties in de baan;
5) Via zelfbouw Arduino: Eigenlijk kan je die in wat vormen maken: Standalone, dan maak je een centrale met terugmelding voor je baan waarmee je gaat pendelen. Je kan ook een "module" maken die via een bus / protocol (CAN-bus / XpressNet / LocoNet) communiceert met je centrale om de decoder de juiste commando's te geven. In alle twee de versies heb je een vorm van terugmelding nodig.
Oplossingen 1, 2 en 5 zijn relatief goedkoop te realiseren. Voor oplossing 3 heb je een behoorlijke investering in een centrale en bijhorende terugmelding waarmee het kan. Voor oplossing 4 heb je een investering in het computerprogramma en de terugmelding bij een witte z21 / z21start.
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 26 januari 2020, 11:34:03
Heb je daarentegen een witte z21 of z21 start, dan kon het misschien lastiger worden. Dan moet er misschien nog wat bijgekocht worden. Als je iets duidelijker maakt, wat je nu hebt en wat je voor baantje wilt maken, kunnen we gerichter helpen
Nee, maakt het niets lastiger. Ook voor de z21 / z21start heb je gewoon terugmeldmodules op basis van de R-bus. Dat is geen probleem. De witte z21 / z21start communiceert met veel programma's rechtstreeks.
Citaat van: Dontor op zondag 26 januari 2020, 20:29:04
Ik heb nu een (witte) Z21start bediend met een (rode) multimaus en als loco: DB diesellok serie 211, digitaal (NEM 652).
Meteen met wifi-unlockcode? Of gewoon nog even zonder? Deze kan altijd later nog aangeschaft worden. Je hoeft niet de standaard wifi-router te kopen. Ik heb de z21 gewoon in mijn netwerk opgenomen. Het voordeel is dan dat ik gewoon ook nog internet op de tablet heb
Groet Ronald.