Hallo allemaal,
Zoals ik al aankondigde in het
Back to the 90's topic, richt ik bij deze een soort filiaaltje van dat topic op, met als thema de
Belgische Spoorwegen in 1988.
In de zomer van 1988 ben ik zeven dagen lang (en dat waren zeven lange dagen) aan het touren geweest met de camera door België en Luxemburg. In dit topic wil ik wat leuke plaatjes laten zien voor onze Belgische vrienden hier op het forum
Voor de mensen die het destijds ontgaan is: België was in die tijd een paradijs voor liefhebbers van kleine series oudere Elocs, lijndiesellocs, oud en nieuw materieel en uiteenlopende kleurstellingen, om maar wat te noemen.
Ik was op stap samen met een Belgiëkenner (qua spoorwegen, dan) maar ik heb zo ontzettend veel indrukken opgedaan in die dagen dat ik niet alle details meer weet.
Ik nodig iedereen die iets leuks kan vertellen over wat je op de foto's ziet, dan ook uit om dat hier te plaatsen! :-D
Hier volg de eerste serie, waarin we beginnen met een bezoek aan Luxemburg, waar vanalles te zien was.
Dit is een familielid van een enorme groep tweewagenstellen die, net als Plan V bij NS, de ruggengraat vormden van het stoptreinverkeer. De 597 rijdt als pendeltrein naar het vliegveld in een afwijkende beschildering.
Brussel Noord, 9-7-1988.
Reeks 23 was actief voor uiteenlopende treinsoorten (waaronder géén trein
) in zowel reizigers- als goederenvervoer. De 2313, gebouwd rond 1955, treffen we aan in Luxemburg (!), 9-7-1988.
De Reeks 26 stamt uit de jaren '70. Loc 2606 met een internationale trein met o.a. Italiaanse rijtuigen.
Luxembourg, 9-7-1988.
Dit vind ik echt stoere machines! De zesassige Reeks 20 is maar liefst 5130 kW sterk (ter vergelijking: een 1300 'doet' 2850 KW en een 1600 zo'n 4540 kW) en ontworpen voor het trekken van goederentreinen en snelle en zware IC's op hellingrijke trajecten. Luxembourg, 9-7-1988.
Omdat ik ze zo mooi vind doe ik 'm er lekker nog een keer bij
De 2023 in de oude, groene kleurstelling.
Luxembourg, 9-7-1988.
De oudste van de Duitse meersysteemlocs BR 181.2, de 181 201-5, nog in het blauw. Er zijn er maar 25 van gebouwd maar ze waren regelmatig in Luxemburg te zien. Luxembourg, 9-7-1988.
De 5510, uitgerust met treinverwarming (want lichtblauw), aan de kop van trein 1138 naar Zandvoort (!), met een Belgisch bagagerijtuig en vijf ICR. Luxembourg, 9-7-1988.
CFL 1817 loopt binnen met een binnenlandse trein. Links staat de NMBS 5527 geparkeerd en recht staat een rangeerlocje
standby. Luxembourg, 9-7-1988.
Treinstel 702 staat met een aantal soortgenoten onder de monumentale kap tegen één van de prachtige stootjukken van Antwerpen Centraal, 12-7-1988.
Dieselloc 6225 met rijtuigen M2, Gent, 12-7-1988.
Wordt vervolgd...
Martijn